welk isolatiemateriaal gebruiken?

Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

paulv schreef:@ Leo: http://www.dakweb.nl/rh/99-3/99-3-26.htm , inderdaad is rekenen met 0,02W/m.K realistischer, maar in het vuur van de discussie kijk ik wel eens de wat positievere kant uit :mrgreen: .
Dat weet ik Paul, ik ken je al een tijdje. Daarom vermeld ik het even. :wink:
En met 0,02 smokkel je nog steeds 10%. Het is 0,022. :roll:



Ik zou natuurlijk mezelf niet zijn wanneer ik geen negatieve punten aan hardschuim zou vinden. :mrgreen:

En gelukkig heb ik een mindere eigenschap gevonden: Het kan niet fatsoenlijk buigen.
Wanneer je de foto van onze duitse tunnel bekijkt, snap je meteen het probleem.

Afbeelding


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door TeKnoID »

dat ziet er strak uit Leo!

Dat buigtriplex, ik zag 3,6mm dik "powerplex" bij de Hornbach. Bij navraag zou dat buigtriplex moeten zijn... Hoe krijg je dat zo goed gebogen? Nat maken en vast schroeven tegen de balken? Is elk triplex <4 mm buigtriplex? Ik zie namelijk nogal prijs verschil van 9,95 per plaat (244x120) en 24,95 en 35,95.

bedankt voor de info over vraag 1 en 3. Iemand nog tips over vraag 2?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

@vraag 2
Ik zou een latje van 1-2 cm op de ribben schroeven op de plaatsen waar je hierop weer wat vast wil schroeven en tussen deze latjes de isolatieplaten plaatsen. Van koudebruggen is nauwelijks sprake. Wel zou ik iets dikke platen schuim nemen, minimaal 2cm, 1cm is eigenlijk geeneens isolatie te noemen :roll: .

@ Leo, mooi dat buigtriplex, maarre komt de allemaal wel nog klaar voor Oktober? :mrgreen:

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 03 sep 2009, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

Dank voor het compliment.:)

Buigtriplex HEET ook buigtriplex.
Ik heb 8mm dikte gebruikt, en dat kun je zonder enige moeite in een rondje van 70cm buigen. Nou jah, zonder enige moeite, dat ligt aan de breedte van de plaat natuurlijk.
Je hoeft niets nat te maken oid. Dat het zo idioot kan buigen ligt aan de speciale verlijming van de laagjes onderling.
Waar je bij bestelling op moet letten is het feit dat buigtriplex maar 1 kant op kan buigen.
Dus óf je hebt platen die in de lengte kunnen buigen, óf ze kunnen in de breedte buigen. De kant die niet kan buigen is net zo stijf als een normale houtplaat.

Het moeilijkste van de verwerking is eigenlijk het precies uitlijnen van de onderliggende spanten.
Lopen die namelijk bv aan de onderkant een milimeter scheef, dan heb je boven ná de bocht zomaar een paar centimeter te kort (of te veel).
Zelf heb ik ivm isolatie (en omdat mijn spanten 1,6 meter uit elkaar staan én omdat die bus krom is :? ) een heel nieuw spantengeraamte in de bus gezet.
Daarvoor moest ik dus 14 krommers maken zoals op de foto's te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Dat is niet zo moeilijk wanneer je eenmaal een mal hebt, maar er gaat zo enorm veel tijd inzitten. :cry:

Daarna het hele zooitje op de milimeter uitlijnen, en daar gaat helemaal een zee van tijd inzitten als je een kromme bus hebt. Maar dan krijg je wél een mooi strak binnenkantje waar je lekker haaks tegenaan kunt timmeren.

Daarnaast is alles, maar dan ook ALLES verlijmd.
Daar heb je dus minimaal dubbel werk aan in vergelijking met alleen schroeven, maar ik heb nou eenmaal een gloeiende schurfthekel aan een krakende betimmering.

Ach, het houdt je van de straat moet je maar denken..:P



paulv schreef:@ Leo, mooi dat buigtriplex, maarre komt de allemaal wel nog klaar voor Oktober? :mrgreen:
Nope.:D
We gaan begin october ff 3 weekjes met de F40.
Het onroerend goed in Portugal waar we mee bezig waren is vorige week afgeketst omdat de makelaar ons wilde oplichten. We misten op papier een hectare en een huis, en daar trappen we niet in. 8)

Dus gaan we met de F40 weer lekker door Portugal crossen op zoek naar iets anders.
Denk dat we wel ff een happie komen eten op de heenweg. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Das jammer van dat optrekje in Portugal, we hadden in April al langs willen komen :lol: , maar er wacht toch vast nog iets moois voor jullie :wink: .

De eenzijdige afspraak voor een happie staat genoteerd :roll: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

paulv schreef:De eenzijdige afspraak voor een happie staat genoteerd :roll: .
En is dus bij deze een tweezijdige afspraak geworden..
Jah, ik weet óók wel hoe ik goedkoop een vakantie moet doorkomen hoor. Daar hoef je geen ex-Hagenees voor te zijn. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Clement »

Gegroet


De enige bedoeling van mijn verwijzing naar de isolatiewaarden van Xtrem en andere materialen was een antwoord te geven op de vraag waar die te vinden zouden zijn. Ik voel me zeker niet bevoegd om een uitsprak te doen over de juistheid van de daarin vermelde gegevens bij één of meerdere materialen.

Dat vulde ik aan met een vergelijking van twee zelf geïsoleerde ingerichte bestelwagens. Met elk van beide reisden we 15 jaar, dus de juistheid van die praktijkervaringen kan ik wel waarborgen.

Heeft iemand ondertussen elders al andere isolatiewaarden gevonden die minder vaag of meer overtuigend betrouwbaar overkomen? Heeft iemand, behalve de interessante input van Leo, soms meer gegevens over dat Resolschuim? Ook informatie over de Europese normen voor isolatiematerialen van voertuigen interesseren me zeker.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Voor resolplaten moet je even googlen en dan kom je bv. hier: http://www.kapaza.nl/Bouwmateriaal/Plat ... erend.html

Voor isolatiewaarden ook even googlen en dan is dit een voorbeeld (Lambda 0.02W/m.K :mrgreen: ): http://www.wijdevenisolatie.nl/daken.htm

Voor isoleren Campers zoek je bij isoleren bestelwagens, hier kom je tenminste geen napraat-flauwekul tegen :mrgreen: , enz.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

Een kleine bloemlezing uit de selectieve links van Paul. 8)


"Voor de R-waarde moet je dikte van de plaat delen door 2."
-----

"Resol: brandveilig en beschikt over een zeer hoge isolatie waarde.
Isolatie waarde bij 5 cm dikte: R = 2.5 m2 K/W
Isolatie waarde bij 6 cm dikte: R = 3.0 m2 K/W
"
-----------------------------------------------------------------



Variërend tussen 0,021 en 0,023 kom je hier tegen:
http://www.nii.nl/uploads/pDzo7yufxkow- ... -01-08.pdf


Tussen 0,021 en 0,029.
http://www.kingspantarec.com/nl/pdf/koo ... asheet.pdf


Oordeel zelf.
Maar zo te zien moet je al 60mm dikte gaan gebruiken om ook maar een klein beetje in de buurt van Paul his magnificent 0,02 te kunnen komen. :roll:

Duidelijk is dat tijdens het vervoer tussen fabrikant en verkoper de isowaarde opeens vééél beter wordt...
Ik adviseer Paul dan ook om zijn isolatiemateriaal ergens in Zuid-Afrika op te gaan halen... :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Even voor de duidelijkheid (voor geinteresserde lezertjes)

R (de thermische weerstand) = "dikte in meters" / "lambda" (de thermische materiaaleigenschap)

Dus niks delen door twee? of Zuid Afrikaanse productie :mrgreen: .

Volgens de .pdf van Leo heeft Kooltherm (een specifiek product) een lambda van 0.021 W/m.K bij een sm. van 37kg/m3 (blz. 3; 2x en blz. 6) ongeacht de dikte (dus ook bij minder dan 6cm).
Zit ik er met mijn 0.02 W/m.K voor materiaal-eigenschap meer dan een klein beetje in de buurt, +5% verschil.

Volgens de Europese vereniging van producenten, ook Kingspan, van dit goedje (eng: phenolic foam :roll: ) heeft het zelfs een lambda van 0.018 W/m.K (afhankelijk de lokale meetmethoden) dus nog beter +10%.

http://www.epfa.org.uk/properties.htm#Thermal Performance

Kijk en oordeel zelf, 50% beter dan de meeste andere isolatiematerialen.

Mvg. Paul

Echt goed spul voor de toekomst zijn VIPs, Vacuum Insulation Panels, lambda van (ongeveer :mrgreen: ) 0,004W/m.K .http://www.chri.nl/Documenten/bwe022_16_vacu.pdf
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

Heb ik je tóch maar mooi aan het werk gekregen. :mrgreen:


En wat ga je zélf eigenlijk gebruiken?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Frank.fjph »

Volgens mij zat er helemal geen isolatie om dat betonskelet op die foto.... :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

:shock: :shock: :shock: ??
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

@ Frank, klopt.(@ Leo, hij bedoelt waarschijnlijk dat betonnen project down under :| ) Het wordt glas/steenwol bekleed met een PE/gipsplaat.

De franse norm RT 2005 voor muren van huizen is nu Up = 0.36 W/m2.T (R 2.78) en dat is ongeveer 10cm glaswol (de isolatiewaarde van het betonsteen stelt niks voor). Binnenkort geldt RT 2010 en dat wordt waarschijnlijk het dubbele. In dat opzicht zijn die paar cm in een camper een lachertje :mrgreen: .

In mijn camper heb ik nu 7cm geextrudeerd PE/PP + 1cm multiplex :D en dat bevalt prima. voorlopig heb ik nog geen andere camper (nog niet geslaagd voor mijn praktijk :| ) dus daarvoor weet ik het nog niet. Dat resolschuim lijkt me wel wat.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door TeKnoID »

Ok, ik ben eruit (denk ik ;-))

Om vervorming van de wandplaat (3,6 mm triplex) bij rechtstreekse bevestiging op Xtrem te voorkomen en wat extra stevigheid te behalen, bedacht ik om eerst dunne latjes (3-4 mm) strak tegen de spanten die bedekt zijn met Xtrem te schroeven. Op deze latjes komt dan de wandplaat. Ik zorg dat de schroeven van de wandplaat enkel door de latjes gaat en niet nogmaals door de spanten.

Denken jullie dat het op zich een goede oplossing is? Dus 1cm xtrem over spanten, daar overheen 4 mm dikke latjes, vast geschroefd op de balken (zodat ze verzonken liggen in het xtrem). Daarop 4mm triplex als wanden.

Iemand bezwaren? ;-) Tis best een klus zo'n bus verbouwen zonder kluservaring...
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Het maakt qua isolatie heel weinig uit, door de latjes en wel/niet door de spanten, enz. Het allemaal zo dun met zo weinig isolatiewaarde dat het verschil echt verwaarloosbaar is :roll: .
Het belangrijkste is dat die plaat stevig vast moeten zitten, ik zou zeggen aan de spanten door de latjes.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

Ik ben ff te lui om te zoeken, maar wat heeft hout eigenlijk voor een iso-waarde? :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Ruw gezegd heeft droog hout (triplex) een lambda van 0.11 -0.16 W/ m.K, pakweg de helft van kunststofschuim.

Hier staat het wat naukeuriger http://www.houtinfo.nl/main.php?o=body& ... 2040301001

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
wesse321

Re:

Bericht door wesse321 »

paulv schreef:Tip: Let bij het isoleren van je bus ook goed op koudebruggen! Warmte komt binnen en gaat weg op de plek met de mindste warmteweerstand.
Bij een lek (=weinig of geen isolatie) van 10% van het totaal oppervlak van de te isoleren voorwerp (=bus) heeft het isoleren al weinig tot geen nut. Let dus met name op de ramen en de ribben.
Hallo, momenteel de bus leeg aan het halen, jaja de grote verbouwing gaat beginnen.

Om te isoleren wil ik 4 cm dikke XPS platen gebruiken en voor de bodem 8cm dik. Echter de spantjes en kokers wil ik eigenlijk ook isoleren om zoals boven staat omschreven geen koudebruggen te hebben.
Nu al veel gelezen en gezocht over vol spuiten met PUR, maar nogal wat tegenargumenten gezien.
Mijn vraag als ik de kokers behandel door ze in te spuiten met RX5 en dan RX7 (blijft enigzins vloeibaar) en dan vol spuiten met een goede isoleerschuim (PUR) die geen water kan opnemen, zou dat verstandig zijn met het oog op condens en roest vorming met alle ellende vandien.. Of zal dat meevallen?

Welk schuim??
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Detlev »

Er zat in mijn 406 op 1 plaats pur, nl de motorkap, die kon ik dan ook weggooien.
Mijn advies: Blijf heel ver weg van pur! :!:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Hoi Wessel,

Dat volspuiten heeft qua isolatie geen zin :cry: , het heeft wel een hoop andere nadelen. Dus wat mij betreft niet doen. De koudebrug wordt gevormd door het staal van die spanten.

Je moet er gewoon het beste van maken, zoals eerst alles vlak maken met je isolatiemateriaal en dan nog een laag(je) over alles (dus ook de spanten ) heen.

Die 10% is ook wat overdreven, de werkelijkheid is iets ingewikkelder, het gaat over de boodschap :roll: . Alles dik isoleren behalve de ramen is niet verstandig, van die dingen :wink: , warmte zoekt namelijk de gemakkelijkste weg om naar buiten (of naar binnen :wink: ) te gaan. Die dikke isolatie heeft dan weinig nut :mrgreen: .

Je moet je camper zien als een grote koelbox, en bij problemen zoek je de minst slechte oplossing. Dus op sommige plekjes wat minder, op andere wat anders (gordijnen) of noppenfolie (als het echt niet anders kan). Als je maar zorgt dat het een gesloten geheel vormt met zoveel mogelijk de zelfde isolatiewaarde. In jouw geval heeft die 8cm weinig nut als de rest 4cm wordt :mrgreen: .

Succes,
Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 14 nov 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door DVIII »

het is net als de kleine isolatiewaarde aan te merken net zo'n onzin om door je spanten heen te schroeven. ik bedoel dan heb je al een kleine isolatie dikte , ga je er ook nog coldspots inschroeven . daarmee maak je dan allemaal condensplekjes die volgens bartjens (of Minnaart) dan als eerste het vocht uit de lucht verzamelen als druppels water. ik zou als ik met zulke dunne platen werkte gaan verlijmen tot bondplaat. dus geen schroeven in de spanten maar passende panelen die op elkaar gelijmt zijn. heb je ook geen schroeven en geen coldspots .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Frank 207+508 »

Tenzij je van doorgeroest ijzer houdt, nooit de kokers met wat dan ook volspuiten, (tectyl en zo dat kan nutuurlijk wel :lol: )
De kokers en plaatdelen moeten ventileren kunnen.
Het enige wat echt doorgerot is bij mijn 508 van 83 waren de beide dichtgelaste kokers onder de vloer bij de achteras: er bleef water achter en ze waren helemaal doorgerot, dat gebeurt met elke koker die wordt volgeschuimd ook.
Mijn vriens heeft de deur van zijn 407D ook mooi geisoleerd met PUR: resultaat: deur sluit niet makkelijk meer en hangt nog aan elkaar "dankzij"het schuim.... :(

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Dennis en Nancy »

Resol !! :mrgreen:

Ik heb 17-18cm isolatie in de vloer. Om de boel op te hogen. Kost wel een paar euro´s

Die rotte 406 van ons had op de allerslechtste delen PUR isolatie.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik zelf bij de ups ook PUR heb gebruikt. Maar dat is in de glasweefselkokers van het dak. Het dak zelf is drie keer overtrokken met weefsel en epoxy en 2 maal coating dus water ben ik niet echt bang voor. Na 2 jaar nog geen spoeren van condens of koudebruggen. Kan goed controleren omdat de hemel er nog niet in zit. Heb nu een laken tegen de latten geniet. Vochtvrij!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Goed werk jong!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten