welk isolatiemateriaal gebruiken?

Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Ruud Adam »

Wat is "zo'n Gamma isolatie mat"?
Bij de Gamma verkopen ze best veel...

Ik denk dat je ook zou kunnen aangeven hoeveel dikte je kwijt kan.

En je praat over zeil. Zeil van zichzelf is niet erg stijf. Het deukt in bij puntbelasting. Als het materiaal dat er onder ligt ook relatief poreus of zacht is, dan lijkt me dat niet de beste combinatie.
Dan zou ik eerder gaan voor isolatie - hout - zeil.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Bij isolatie is het van het grootste belang dat ALLES EVENVEEL is geisoleerd. Warmte/Kou zoekt de gemakkelijkste weg, vandaar dat je ook ALLE koudebruggen moet vermijden, zelfs het vastschroeven van houtplaten op de spanten geeft koudebruggen.
Het isoleren van wanden met 10cm en de bodem niet heeft totaal geen zin, net zomin als het opvullen van de binnenkant van de portieren en kokers met isolatiemateriaal.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

Paul

Kan je tot op zekere hoogte bijtreden: isoleren is een evenwicht zoeken op meer dan één manier
Alles gelijkmatig isoleren is een illusie.

Om de bus van Ernst te nemen, ik denk niet dat de isolatiewaarde van de ramen en deze van de vakken eronder naastebij gelijk is.

Comfort hangt af van de luchtemperatuur maar ook van de "stralingswarmte" van wanden en plafond.
Goede isolatie op zithoogte is dus duidelijk zinvol- ook al heb je dan meer "koude" straling ter hoogte van het bovenlichaam.

Om het met jouw voorbeeld te houden - het is best mogelijk de vloer minder te isoleren dan de wand, mogelijk zal je dan in de winter een stuk moeten bijsturen met schoeisel of vloerbedekking.

In de zomer en het zuiden kan minder vloerisolatie zelfs een zegen zijn: zo blijft de wagen koeler.

Bewust kiezen voor minder geisoleerde vlakken kan ook. Zo laten we ook bij -25 in de transporter de grote cabine voorruit ongeisoleerd: wel zit er een gordijn tussen cabine en "laadruim" maar dat is zo gekozen dat het luchtdoorlatend is. Daardoor blijft de hele wagen buiten de voorruit condensvrij, ook al verluchten we bij die temperaturen niet doorlopend. Wel komen er dan schapenvachten op de vloer en dikke wollen pantoffels. Van de voorruit loopt de hele tijd het condens af...of vriest zelfs aan

Wat de isolatie van een "van" betreft is die zonder al te veel ruimte op te offeren niet zo te krijgen dat
je er op nova zembla :) kan in overwinteren - niet direct om er mee naar de noordpool te gaan maar bij de strengste winters in onze Ardennen hebben we een probaat middel: gewoon een zeil over de hele zaak (de dakdragers zorgen wel voor een luchtlaag... en laat het dan maar sneeuwen.

Holle ruimtes in het koetswerk vullen wij op met vochtwerend glaswol:elke ruimte in contact met koude plaatwerk werkt in de winter als een "pomp" die waterdamp naar binnen zuigt. Opvullen van die ruimtes is dus zinvol.

We gaan niet zover ook de spanten op te spuiten:waar je wel gelijk hebt is als je een ruimte isoleert dat je het dan volledig moet doen; ongeisoleerde plekken naast goed geisoleerd gaan weer condens aantrekken en corrosie. Wagenconstructeurs hebben het nodige gedaan om roesten vanuit de spanten te verhinderen.. dus laat dat maar zoals het is.

grts
Archie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

@ Archie: Het alles gelijkmatig isoleren is inderdaad een illusie, maar de kwaliteit van de isolatie hangt af van de zwakste schakel. De minder geisoleerde vlakken moeten zo klein mogelijk gemaakt worden. Vitrage en een gordijn zijn een vorm van isolatie, je zult met me eens zijn dat het zonder dat gordijn voor de voorruit het beslist een heel stuk onaangenamer zou zijn bij -25C.
Je hebt verschil tussen isolatie en behagelijkheid (koude straling is een natuurkundig onbekend fenomeen). Behagelijkheid is het gevoel dat je krijgt door omringt te zijn met materialen die de uitgestraalde lichaamswarmte niet direct absorberen.

Hoe je met minder isolatie je een ruimte in de zomer koeler kunt maken is me een raadsel? Inderdaad kun je een ruimte gemakkelijker afkoelen als het buiten kouder is dan binnen, maar dat kun je natuurlijk ook doen met ventileren. Om voor deze uitzondering nou niet te isoleren?

In de Ardennen kun je precies hetzelfde/beter effect bereiken zonder zeil, sneeuw isoleert prima, veel beter dan die luchtlaag onder dat zeil.

Holle ruimtes, zoals je portieren, opvullen met glaswol blijft zinloos, glaswol is niet dampdicht dus condens tegen de caroserie zal gewoon blijven plaatsvinden. Maak je het wel dampdicht dan is het glaswol als isolatie nog steeds zinloos omdat het plaatwerk voor een enorme koudebrug zorgt.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

paulv schreef:koude straling is een natuurkundig onbekend fenomeen
Gaan we weer Paul.. Theorie theorie theorie.. :mrgreen:

Hierbij nodig ik je uit om niet bestaande koude straling aan den lijve te ondervinden.
Heb hier in de huiskamer een zalig massieve brandmuur die s'winters binnen de kortste keren al je spieren tot het bot koud krijgt.
Op anderhalve meter afstand, terwijl een thermometer overal 20ºC aanwijst.

Natuurkundig kan het (nog) niet, dat ben ik met je eens.
Maar wat heb je daar aan als je zit te verrekken van de kou?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

Archie schreef:Paul

grts
Archie
Paul

Het is niet ontgaan dat ik "koude" straling tussen quotes heb gezet.... en inderdaad isolatie en comfort (behagelijkheid) zijn twee verschillende begrippen.

Je duidt heel juist de bron van "koude" straling, als techneut heb je daar gelijk, maar voor elk van ons als "gebruiker" laat die "bron" ons "koud", wij "voelen" een koud raam ook op afstand als koud en een warme kachel als "warm".

Nog even scherper duiden...

Dat circulatieremmend gordijn zit bij ons tussen cabine en laadruim. Voor een paar redenen, wij verwarmen via de webasto en de vloeistofkoelingleiding met in de laadruimte ingeblazen lucht. Door de cabine af te schermen hebben we minder volume te verwarmen. En het gordijn stopt ook de "koude" straling uit de cabine. Wel gaat de waterdamp uit het laadruim ongehinder naar de cabine en "vriest" daar continu weg op de voorruit.

Om het bij de praktijk te houden - de glaswol in de holle ruimte maakt dat er in de ruimte geen luchtcirculatie meer optreedt en omdat de glaswol zelf droog blijft is er ook geen geleiding tenzij door de dunne plaat waar die de holle ruimte insluit... en je weet natuurlijk dat warmtetransport en met geleidbaarheidscoeficient en met doorsnede te maken heeft...e enorme koudebrug?


Ook naar het sneeuwverhaal, daar ook leert weer de praktijk dat de tent wel functie heeft, om maar twee redenen te noemen: lucht, droge lucht dan nog geleidt de warmte minder dan sneeuw, en een sneeuwdek op de tent blijft dan ook sneeuw, terwijl sneeuw op een koetswerk dat binnenuit verwarmd wordt gaat smelten en ijs wordt...niet direct aangenaam als je terug de weg op wil (trouwens trucje niet zelf uitgevonden maar uit mijn training in "the military" overgehouden.

Ook hoe je met minder isolatie een beter ruimteklimaat kunt overhouden : niet eens zo moeilijk
ook ij het zuiden is de bodem onder de auto een stuk koelen dan de omgevingslucht, je kan het effect versterken door een schort rondom de auto. De minder geisoleerde bodem gaat dan "koude" stralen...
of om her in jouw universum te vertalen, calorien transporteren naar de koudere ruimte onder de auto, en hoe vochtiger de bodem onder de auto blijft hoe sterker het effect.

grts
Archie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

@Leo:Wat je daar aan hebt is simpel, zorg dat je muren warmer worden, dan ben je van dat akelige gevoel af. Gewoon de hele dag stoken, dan komt het vanzelf weer goed.Themometertje IN de muur en maar wachten tot die 18C aanwijst.

Hier in de Limousin zie ik ze nog steeds die romantische boerderijtjes kopen (voor weinig) en dan denken die stadslui leuk 14 dagen met de Kerst daar te kunnen doorbrengen. Kacheltje/openhaard aan, thermometer op 22C en toch stervenskoud.
De romantische dikke muren zijn nog steeds onder de 10C, gevolg "koudestraling" :wink: .
De enige oplossing is constant te stoken zodat die muren een beetje warmer worden, normaal gesproken 2-3 weken stoken :twisted: ., maar dan zijn ze weer op weg :mrgreen: . Het probleem zit hem in de enorme warmtecapaciteit van de muren, die krijg je 1-2-3 niet warm met als warmte-transport medium lucht.

Zelf heb ik dat in de badkamer opgelost met 40mm PE-schuim onder gipsplaat. Het heet wel isolatie maar ik gebruik het als vertrager.
Als ik ga douchen was het vroeguh ijskoud daar. Nu verwarnt een kacheltje de badkamer op 22C, maar eigenlijk alleen de lucht en de 13mm gips, en dat gaat prima. Die 60cm graniet erachter blijft redelijk koud, ook goed, ik ga toch binnenkort weer naar Spanje.
Zou jij ook moeten doen (dat laatste vooral) :mrgreen: .

@ Archie: Het maakt me niet uit welke keuzes jij maakt, als je er maar over nadenkt, en dat doe je :wink: .
De verhalen hier op het forum zijn ook voor andere lezertjes, vandaar dat ik af en toe wat scherper ben :twisted: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

aan Paul

met je raad aan Leo ben je er niet.... een muur op 18 C voelt nog altijd koud aan ook op afstand
Beter bescheid voor Leo en voor je buren in de Limousin is
doen wat onze voorvaderen in de tijd van burchten en kastelen al wisten
een stel wandtapijten langs die koude muren
en als ze weer eens verlanden
gewoon oprollen en meenemen
"hun matten rollen" weet je wel
een stuk meer "couleur locale" dan een kale gyproc muur
Al kan het voor mij ook naar limousin's wijze met een cape van schapevacht of van zelfgeschoten berenvel
Ik vraag me af waarom sommigen altijd weer naar andere kusten zeilen
als ze daar dan weer dezelfde ongein als thuis zoeken
grts
Archie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Archie, met een openhaard stook je een kamer niet warm. Het voelt warm aan, maar dat is 100% stralingswarmte. Eigenlijk is een open haard één grote ventilator die alle warme lucht de schoorsteen injaagt. Vandaar die wandkleden op die ijskoude muren, om je nog een beetje behagelijk te voelen. Lambrizering tot het plafond werkte ook goed. Die materialen voelen warm aan omdat ze zo slecht warmte opemen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

Die muur krijg ik nooit warm Paul. Anderhalf steens met een tochtende ijskoude schuur aan de andere kant wordt 'm niet.
Vorige winter 3000 kub gas + 14.000kg azobe verstookt, en nóg straalde hij een enorme kou uit.

Daarom een paar weken geleden de ideeën van de kasteelheren uit de kast getrokken en het hele zooitje van boven tot onder behangen met dikke gordijnstof.
Die gordijnen hangen een paar cm van de muur, kostte weinig bij Wehkamp :P , en hingen binnen een uurtje.
Het resultaat is zodanig positief, dat we de (natuurlijk ongeïsoleerde, want die boer stookte rekening kippenschuur en wilde rijk zijn kist in) buitenmuren ook gaan volhangen.
Moeten we uit dit hok vandaan, dan is het hele zooitje binnen een half uurtje onzichtbaar verdwenen. :up:


Wbt overwinteren in Spanje:
Op dit moment hebben we geen idee wat we daar moeten zoeken. We hebben het hier -zelfs s'winters- te goed naar ons zin op de boerderie.
Dik twee jaar geleden zijn we voor het laatst op een soort van (grondaankoop)vakantie geweest. Na twee weken Portugal keken we elkaar aan en zeiden "wat moeten we hier eigenlijk? In de Noordkop is het nu hartstikke mooi."
Dus het gas erop gegooid en sindsdien geen behoefte aan een buitenlandse vakantie gehad. We hebben hier iedere dag vakantie. :)


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Vinz »

Leo schreef:
Dus het gas erop gegooid en sindsdien geen behoefte aan een buitenlandse vakantie gehad. We hebben hier iedere dag vakantie. :)
Dan kan de bus ook wel weg :wink:
Mercedes 813
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

paulv schreef:Archie, met een openhaard stook je een kamer niet warm. Het voelt warm aan, maar dat is 100% stralingswarmte. Eigenlijk is een open haard één grote ventilator die alle warme lucht de schoorsteen injaagt. Vandaar die wandkleden op die ijskoude muren, om je nog een beetje behagelijk te voelen. Lambrizering tot het plafond werkte ook goed. Die materialen voelen warm aan omdat ze zo slecht warmte opemen.

Mvg. Paul
Paul

Mijd veralgemeningen.... Zelf heb ik een openhaard in een anders vrij modern huis... wel met massieve muren, met minimaal isolatie aan de buitenzijde. De haard zelf zit middeninhet huis even massief (principe van de duitse kachelofen) en we stoken daarmee - zeker nu met de oliekost - heel het huis warm, Je moet ook nog wel de ventilatie onder controle houden en ventileren vanuit onverwarmde afgeschermde nevenruimten - we lopen nu wel ver van het forumonderwerp weg

noteer voor het forum in een camper denk maar om de openhaard is stralingswarmte belangrijk voor het comfort
(wij zitten vooral in de vans dan vooral met luchtverwarming - wat kan je dan doen om stralingswarmte op te bouwen

Wat we wel kunnen - alle materialen aan de afwerkingskant zo kiezen dat ze uitgestraalde lichaamswarmte minimaal opnemen
ook met oog op vochtregulatie zijn "zachte" oppervlakken voordeliger dan harde gladde materialen:
natuurlijk hout,eerder gelazuurd of gebeitst dan weggestopt achter een polyurethaanvernis, maar altijd beter dan fenolharsplaat.

grts
Archie

@Leo

Al aan gedacht om aan de koude kant van de muur gewoonweg strobalen te stapelen?
grts
Archie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door melvin »

jo mannen ik ga niet met de pruttelbus naar Antartica, ik vroeg me enkel af wat er tussen een traanplaat bodem en een zeiltje kan. of moet ik daar eerst natuurkunde voor gaan studeren :mrgreen:
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Ruud Adam »

Er kan vanalles tussen.
Dat is net zo'n algemeen antwoord als jouw vraag.

Probeer eens wat specifieker te zijn.
Hoeveel ruimte kan je kwijt bijvoorbeeld?
Om hoeveel vierkante meter gaat het?
Wat wil je uitgeven? (en niet zeggen 'zo min mogelijk" :P )
Ben je bereid om op je isolatie ook nog een hardere plaat te leggen? (anders gaat een naaldhak door het zeil en door je isolatie)
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door melvin »

ja precies, en ik heb best regelmatig naaldhakken over de vloer dus dat willen we niet.
het is het oppervlak van een enkelverlengde 508, dus 1,90 bij 4,70 ongeveer?
ik ga rondom me wanden met plintjes werken maar bij de deuren heb ik een randje van nog geen centimeter.
het is niet moeilijk, maar mischien stond iemand hier voor eenzelfde situatie, of mischien moet ik toch maar voor een houten vloertje gaan, maar dat is weer wat duurder en moeilijker schoonmaken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

Vinz schreef:Dan kan de bus ook wel weg :wink:
Jep, en dit forum ook.. :bye:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Wim »

Ja ja Leo .
Wij vinden jou ook heeeeeel aardig :mrgreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

melvin schreef:ja precies, en ik heb best regelmatig naaldhakken over de vloer dus dat willen we niet.
het is het oppervlak van een enkelverlengde 508, dus 1,90 bij 4,70 ongeveer?
ik ga rondom me wanden met plintjes werken maar bij de deuren heb ik een randje van nog geen centimeter.
het is niet moeilijk, maar mischien stond iemand hier voor eenzelfde situatie, of mischien moet ik toch maar voor een houten vloertje gaan, maar dat is weer wat duurder en moeilijker schoonmaken.
Melvin zelf heb ik in de transporter een 12mm antislip plaat met tussen dat en het plaatstaal (eerder als geluidisolatie) 3mm geexpandeerde PP (parketondervloer). Het gedeelte dat we belopen zit 10 mm polypropyleen tufted tapijt op. Tijdens de wintermaanden komt daar schapenvacht op en lopen we op dikke wollen pantoffels. Tufted PP tapijt verdraagt naaldhakken - zeil verdraagt dat niet, daar verandert die harde plaat niets aan.

grts
Archie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Melvin, je hoeft daar niks voor gestudeerd te hebben, isoleer je bodem met dezelfde dikte als je wanden.
Hierop zet je een harde vloerbedekking, bijvoorbeeld laminaat of een plaat hout met een zeiltje.

In pricipe moet je alle wanden gelijk isoleren en het dak iets dikker als dat kan, koudebruggen vermijden.
Voor raampjes zijn gordijnen een prima alternatief.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Berthil »

melvin schreef:het is niet moeilijk, maar mischien stond iemand hier voor eenzelfde situatie, of mischien moet ik toch maar voor een houten vloertje gaan, maar dat is weer wat duurder en moeilijker schoonmaken.
Hoi Melvin,
In eerst instantie had ik zeil er in liggen met 3 mm isolatie eronder.
Dit zeil had een traanplaat motief.
Dit was een ramp voor het schoonmaken, in welke richting je ook veegde er bleef altijd stof of vocht liggen, dus dat kan ik iedereen af raden.
Daarom heb ik als snel het zeil vervangen voor laminaat met daaronder geluidsdempende plaat en ook weer die goudkleurige 3 mm isolatie voor laminaat. en dit bevalt me prima.
Het laminaat heb ik watervast verlijmt zodat ik er zo met de dweil er overheen kan.
Het is nu lekker makelijk schoon te maken.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door melvin »

paulv schreef:Melvin, je hoeft daar niks voor gestudeerd te hebben, isoleer je bodem met dezelfde dikte als je wanden.
Hierop zet je een harde vloerbedekking, bijvoorbeeld laminaat of een plaat hout met een zeiltje.

In pricipe moet je alle wanden gelijk isoleren en het dak iets dikker als dat kan, koudebruggen vermijden.
Voor raampjes zijn gordijnen een prima alternatief.

Mvg. Paul
helemaal gelijk Paul, maar zo serieus ga ik het niet aanpakken.
die paar keer per winter dat ik in me bus overnacht heb ik altijd me north face slaapzak nog, bestand tot -30.

Berthil dankje, ik denk inderdaad dat ik ook voor laminaat ga, ook een stuk mooier dan zeil en de traanplaat zal niet doordrukken.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door dereiziger »

ik heb er linoleum kliklaminaat in met als isolerende onderlaag 5 mm kurk. werkt uitstekend en makkelijk schoon te houden

grt Ton
Afbeelding
Johannes

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Johannes »

Bij ons zit er tussen de balken van het hulpraam , ik dacht 6cm styropor, aan de onderkant afgescherm met in olie geharde hardboard en aan de bovenzijde, als vloer, 18mm mutiplex en daarop een mooi vinyltje. Sinds 1982, behalve het vinyltje dan.

Groet Pieter.

PS. ergens in dit topic steld iemand dat het geen goed idee is om een luchtontvochtiger in de bus te zetten! Ik heb er al tijden een miniluchtontvochtiger van Conrad instaan die het luchtvochtigheidsgehalte flink naar beneden brengt. Wat is daar dan niet goed aan?
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door dereiziger »

een ontvochtiger lijkt mij ook geen slecht idee eigenlijk
Afbeelding
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

melvin schreef:
paulv schreef:Melvin, je hoeft daar niks voor gestudeerd te hebben, isoleer je bodem met dezelfde dikte als je wanden.
Hierop zet je een harde vloerbedekking, bijvoorbeeld laminaat of een plaat hout met een zeiltje.

In pricipe moet je alle wanden gelijk isoleren en het dak iets dikker als dat kan, koudebruggen vermijden.
Voor raampjes zijn gordijnen een prima alternatief.

Mvg. Paul
helemaal gelijk Paul, maar zo serieus ga ik het niet aanpakken.
die paar keer per winter dat ik in me bus overnacht heb ik altijd me north face slaapzak nog, bestand tot -30.

Berthil dankje, ik denk inderdaad dat ik ook voor laminaat ga, ook een stuk mooier dan zeil en de traanplaat zal niet doordrukken.
Groot gelijk Melvin,

In de zomer heb je aan die bodemisolatie geen zier, los hoog polig tapijt doet in de winter wonderen , wij houden het bij schapenvachten - winter of zomer s'nachts verwarmen we nooit en als het echt koud wordt dan ook bij ons de slaapzakken (ex US arly "mountaineer" s) uitgerold.
grts
Archie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten