welk isolatiemateriaal gebruiken?

wesse321

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door wesse321 »

Hoi Mannen bedankt voor de adviezen.
Blijft toch een lastige met al die stalen spantjes. Verbaasde mij erover dat er maar relatief kleine vakken zijn van zo'n 30cm.
Maar goed komende week eerst nog wat verder slopen en dan maar eens met RX aan de gang. Hopelijk volgende week starten met de isolatieplaten.
Leo ben wel een klein beetje jaloers zo mooi als jij die buigplaten in je duitse tunnel hebt zitten, ziet er peppy uit was ik maar al vast zo ver. Maar goed dat komt er vast dit jaar nog wel in te zitten. Heb geen haast en gelukkig nu de tijd.
Maar goed voorlopig hoef ik me niet te vervelen zie de foto.
Afbeelding
Zo eerst maar de garage uitbreken, want daar komt straks o.m. de wc met douche.
Afbeelding
Zo het garage gedeelte is eruit. Behoorlijke chaos zo.
Afbeelding

Afbeelding
zoals je kunt zien is het niet helemaal voor niets dat ik de zaak kaal haal.
Afbeelding Ook rond het raam de uitwerking van vocht.
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door jeroenz »

ik heb 4 cm x-trem op de wanden en 2 cm op het plafond. Verder heb ik noppenfolie op de spanten geplakt om een koudebrug en het piepen en kraken van hout op staal te voorkomen.

op deze foto is het nog 2 cm op de wanden.
Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Dennis en Nancy »

Ziet er toppie uit !!
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Vinz »

Ben al even aan het zoeken voor isolatie voor me bus en heb bij stiho wel de blauwe xps platen gevonden van 2cm dik voor 5,50 per vierkante meter.

Maar ik ben ook nog op zoek naar isolatie voor me dak, daar heb ik I profiel dus de isolatie moet kunnen buigen of zacht zijn.
Het liefst zo hard dat ik het tussen de I profielen kan klemmen, iemand enig idee wat ik daar voor gebruiken?
Mercedes 813
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

Hi

Even vluchtig door de tekst "gescand"

Wat valt me op

Er zijn nog altijd apostelen van het heilige "xtrem"

Op zich zeker geen slecht isolatiemateriaal....
Alleen tot tienmaal duurder dan even goed isolerende materialen
Zeker als je de lijm rekent die met gebruiken

En in feit niets anders dan polyethyleen met luchtbelletjes

Als elk ander flexibel isolatiemateriaal is het niets waard als het wordt samengedrukt
Fout is xtrem op de metalen spanten kleven en dan het afdekmateriaal doorheen het xtrem vastvijzen op de spanten

Er wordt nog altijd alles en nog wat op één hoop gegooid

Glaswol en rotswol bv en zeg zo maar niet glaswol tegen alle glaswol
Glaswol dat als een spons water "aantrekt"

zelf ben ik eender een "glaswol" apostel
Omdat uiteindelijk elke isolatiemateriaal maar isoleert door

de droge stilstaande lucht die het bevat

zelf gebruiken we bij het isoleren van een metalen koetswerk
een goedkoop product uit de bouwmarkt

Gesilanizeerde glaswolmat op een drager van gealuminizeerd polyethyleen
Gesilanizeerd omdat daardoor de glaswol waterafstotend wordt
op een drager omdat daardoor het glaswol heel makkelijk verwerkt
en zonder lijm of wat ook tussen de spanten van het koestwerk hangen blijft
gealuminzeerd en met die zijde naar de warme kant : reflectie is niet alles maar het helpt wel
polyurethaan omdat dat een prima vochtscherm vormt

en de ervaring leert dat je het "onder voorwaarden" niet veel verder moet gaan zoeken

grts
Archie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Hallo Archie, waar betrek je dat spul van je en wat kost het?

Zelf ben ik nu meer een apostel van PUR schuim, zeker als eerste laag om over alles heen te spuiten (overal DHZ schuimspuit systemen te koop), geen koudebruggen meer.

Een ander voordeel van PUR is de gunstige faseverschuivingstijd.

Even een kleine theoretische verhandeling, als het buiten heet is duurt het een tijdje voordat die warmte door het isolatiemateriaal heengedrongen is. Deze tijd heet de faseverschuivingstijd. Door gebruik te maken van deze faseverschuivingstijd is het in theorie mogelijk om een gelijkmatiger binnenklimaat te creeren. De warmte van overdag gebruik je om de koele nachten een beetje op te warmen.
Vandaar dat het s'zomers binnen nog warm blijft als het buiten al afgekoeld is. Dit is niet altijd even prettig, ventileren helpt dan. Maar in de herfst en voorjaar werkt het gunstig, weinig verwarming s'avonds nodig.

Nou heeft PUR schuim een gunstige faseverschuiving, 10cm PUR schuim van 70kg/m³ heeft een faseverschuiving van bijna 6 uur, glas/steenwol van maar 1.5 uur. Het wordt dus s'zomers veel sneller warm binnen, als je met glas/steenwol isoleert.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Admin »

Hallo Archie en Vinz,

Jullie zijn ingehaakt op een draadje van een paar jaar geleden. Niets mis mee.
Maar ik vind dat jullie wel behoren te weten dat Piet (wesse321) enige tijd geleden na een korte ziekte is overleden. Zijn bus, waarvan je hierboven een hele vroege foto kunt zien, is uiteindelijk misschien wel de mooiste Düsseldorfer-camper geworden die ik ooit heb gezien. Hij was er - terecht! - erg trots op. Daarom heb ik besloten zijn posts te laten staan.

't Is maar dat je het weet.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Vinz »

ah, dat wist ik niet, ik kan ook wel even me vraag in een nieuw topic openen als dat wordt gewaardeerd?!
Vond deze zo mooi met allemaal verschillende voorbeelden van isolatie, daarom koos ik deze!
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Admin »

Nee hoor, ga gerust verder. Het onderwerp was al drie bladzijden eerder gestart...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

Hi Paul
gewoon van de bouwmarkt - ISOVER IBR - dikte 80 tot 150 mm - en zowat 4 tot 9 € per vierkante meter volgens dikte, wij gebruiken dikte 1200 wanneer de ruimte tussen buitenplaat en binnenbekleding onder de 6 cm blijft en snijden het "deken" iets ruimer dan te bedekken ruimte, zo blijft alles klemzitten tot we de dekplaat zetten.

Te spuiten Pur is dat niet nogal bewerkelijk qua arbeidsbescherming?

grtz
Archie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

Zo doen ze dat op mijn franse clubske AAVL:

http://www.aavl.org/forum/blog/index_u-64.html

Jezelf wel goed inpakken, dat spul is als het hard is alleen nog mechanisch te vewijderen :mrgreen:

mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Vinz »

Daarom zou ik zelf die pur ook niet gebruiken, je krijgt het er nooit meer vanaf.
Maar je krijgt wel elk hoekie vol.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Admin »

Ik heb een combi van de twee materialen gebruikt: PUR (gewoon uit de spuitbus) voor de kleine hoekjes en XPS platen voor de grote vlakken. En tegelijk is PUR een prima kit om de XPS platen vast te zetten. Wel stevig geklemd houden tijdens het uitharden, want PUR expandeert met een behoorlijke kracht.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Ruud Adam »

Vinz schreef:Daarom zou ik zelf die pur ook niet gebruiken, je krijgt het er nooit meer vanaf.
Ik heb al gegoogled, maar er bestaat zo op het eerste gezicht geen oplosmiddel voor uitgeharde PUR.

Als je PUR op je spanten en in de hoekjes spuit, loop je dan niet het risico dat het metaal gaat roesten onder de PUR en dat je daar niks van merkt?
Tot het te laat is?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Admin »

Je ondergrond moet natuurlijk roestvrij zijn. Daarna sluit de laag PUR het toetreden van zuurstof uit.

Ik heb makkelijk praten, mijn koffer was van aluminium. Corrosie trad alleen op bij stalen scharnieren. En dan behoorlijk heftig. Foutje van de constructeur.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door dereiziger »

Gewone verfafbijt werkt uitstekend om pur op te lossen , tolueen ook maar dat is een stuk giftiger
Afbeelding
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Vinz »

Ik heb nog even zitten denken en ik ga denk ik xps platen gebruiken maar dan door de midden snijden zodat je ze er toch in kan duwen.
Ik maak het dan van twee lagen xps met een snee links en een snee recht van het midden zodat de sneeden niet op elkaar liggen.
Mercedes 813
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Ruud Adam »

Er zijn nogal wat verschillende soorten XPS blijkbaar.
Verschillende kleuren ook, zoals geel, roze, blauw.
Ook de merknaam Floormate kwam voorbij.
Zijn er nog grote onderlinge verschillen en toepassignsgebieden?
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Vinz »

Ik weet er niet zo veel van af maar bij was verteld dat de blauwe 2 cm was en de paarse 3 cm, paars was dan voor de vloer en blauw voor het dak.. :roll:
Mercedes 813
Archie

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Archie »

Hi
heb vraagtekens bij het verwijderen van uitgehard PUR met gewone verfafbijt xylol of dergelijke
Heb kortgeleden te maken gehad met een acidenteel onbruikbaar maken van een 15000 l dieseltank met PUR.

Zowat de hele chemische faculteit kwam er aan te pas. (de verzekering zag de nullen dansen)

Zonder nuttige remedie

Brokken van het goedje losten op
in
zwavelzuur... met vorming van massas giftig gas
en ook in exotische oplosmiddelen als dimethylformamide (DMF), N-methylpyrrolidone and tetrahydrofuran (THF), ... maar die waren stuk voor stuk op zijn mist ongezond

de tank is intussen met inhoud vertrokken als "chemisch afval" ...

in mijn ervaring krijg je uitgehard pur alleen mechanisch weg:
polyurethaan wordt wel eens gebruikt om metalen onderdelen in de yachtscheepsbouw
tegen roest te beschermen, maar heeft de kwalijke eigenschap soms pleksgewijze los te laten of door te slijten - onze remedie eerst schrapen en dan borstelen met roterende messingborstels....meestal is eenvoudig vervangen goedkoper.
grts
Archie
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door dereiziger »

Ik ben in mijn werk regelmatig met pur aangetaste delen tegen gekomen hetzelfde geld voor de z.g. bruislijmen .. door eigen experimenten ben ik erachter gekomen dat afbijt werkt ..of daar gassen bij vrij komen .. dat zal best .. maar daar maak ik me op dat moment even niet zoveel zorgen om . ( doe het afbijten van stoffen altijd buiten dat dan weer wel ).

Of het op deze manier uit een tank te halen is weet ik niet, ik kon er tot nog toe altijd met een stuk gereedschap of doek bij om de restanten weg te halen
Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Ruud Adam »

PIR schijnt ook prima isolatiemateriaal te zijn.

Op deze site http://www.ekbouwadvies.nl/materialen/i ... toffen.asp staat dat PIR zelfs een betere isolatiewaarde heeft dan PUR en XPS.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door paulv »

@ Leo: Jammer dat je niet doorslaapt, ik had ze net tuk :mrgreen: .
Terwijl jij slaapt lees ik wel door en vergaar (nog) meer kennis. Ik kreeg op het AAVL forum er nogal van langs van die eco jongens en verdomd, ze hadden (een beetje) gelijk :cry: . Check and double check doe je dan.

Het inderdaad zo dat er iets vertraging in de warmteoverdracht bij isolatie plaatsvindt, maar met 5cm glaswol is dat maar 3 kwartier. Na afkoeling s'nachts blijft het dus een tijdje warm in een camper als je die isoleert. Niet onoverkomelijk als je dan maar goed ventileert :wink: .

Zelf heb ik 7-8vm PUR isolatie en 10mm hout erop en ik heb nergens last van, vandaar mijn (niet geheel correcte) bijdrage aan dit forum.
Ik dacht toen glaswol/PUR what the hell :lol: . Wat niet uitmaakt dat deze vertraging soms prettig is bij koude nachten.

Zo goed?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Leo »

Voor de mensen die niet snappen wat Paul nou tegen mij zit te zwetsen:

Ik had op het verkeerde knopje gedrukt; ik wilde geen bericht plaatsen maar een PB versturen.
Edoch, daar Paul weer eens sneller was dan het licht, plaatste hij een antwoord op het openbare bericht wat ik inmiddels had verwijderd.
Snappie? Niet? Ook goed.

Hieronder dus het bericht waarop Paul met bovenstaand bericht antwoordde.. :roll: 8)
=============


paulv schreef:Een ander voordeel van PUR is de gunstige faseverschuivingstijd.
Door gebruik te maken van deze faseverschuivingstijd is het in theorie mogelijk om een gelijkmatiger binnenklimaat te creeren. De warmte van overdag gebruik je om de koele nachten een beetje op te warmen.

Grinnn, eindelijk de theoretische verklaring voor mijn "onzin" gevonden Paul? :roll: klik en klik

:mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door melvin »

ik heb een traanplaat bodemplaat, mooie ondergrond natuurlijk maar zo koud als een ijsbeer!
tussen het traanplaat en zeiltje zo'n gamma isolatie mat is voldoende toch, of weet iemand een leuk isolatiematje voor ertussen en niet teveel knaken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten