Pagina 1 van 1

motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 06 jul 2012, 22:12
door Hanomaad
Omdat ik bezig was een nieuwe subwoofer te maken had ik wat bitumen matten van de Conrad over. Ik heb gister de motorkist van mijn Hanomag ermee bekleed:

Afbeelding

Het geheel kwam op iets van 8 zelfklevende matten a €3,49 p.s., plus wat Tesa contactlijm voor de zekerheid.

Maakt al heel wat verschil met het gedreun. Ik ga er ook nog noppenschuim op plakken. Moet nog even zoeken naar het echte akoestische spul.

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 06 jul 2012, 23:33
door Dennis en Nancy
Gamma voor die hitte bestendige geluidswerende eierfoam

Ik vind dit trouwens niet zo'n goed idee. ik had het zelf in de oude bus ook gedaan maar dan aan de binnenkant. de kachelfan stond er tegenaan te blazen en warmte dat vind het loodbituum niet leuk. Gaat stinken etc. Een uitlaatspruitstuk is toch echt warmer dan een radiateurverwarmingkje.

Dennis

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 06 jul 2012, 23:52
door Hanomaad
Het is geen lood maar gewoon teerbitumen wat 200 graden kan hebben. Zo heet wordt het niet anders zou ik mijn hand ook nooit op de motorkist kunnen leggen (en dat doe ik regelmatig onder het rijden om te voelen of de thermostaat een beetje klopt). En het koelwater zit onder de 80 graden max.

Morgen ff langs de Gamma. Dankjewel!

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 07 jul 2012, 01:57
door Arno Z
Voor Android (en wellicht ook myPhone) zijn apps beschikbaar met een db-meter. Wellicht de moeite om het geluidsvolume bij een specifieke versnelling en snelheid (en wegdek) voor en na het aanbrengen te meten?

Puur om te weten of het allemaal de moeite waard is?

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 07 jul 2012, 08:15
door Hanomaad
Hé goed idee! Ik heb alleen geen smartphone... misschien met de laptop ook een optie.

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 07 jul 2012, 15:25
door Dennis en Nancy
Het koelwater is niet hetzelfde dan een uitlaatspruitstuk op luttele centimeters van je teerbitumen.

ter info,.. een aan het einde van de arbeidsslag van een cilinder is de temperatuurergens rond de 600 tot 700 graden.

Maar je moet het zelf weten.

Dennis

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 07 jul 2012, 20:46
door Hanomaad
Ik heb nu ook hittebestendig akoestisch noppenschuim van de Gamma op de bitumen geplakt. Had ik elders op het forum wat over gelezen, is dus al gedaan dus dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden. 2 flinke stukken voor €14, en aan 1 stuk had ik genoeg.

Afbeelding

Het geheel is nu 2cm dichterbij het uitlaatspruitstuk. Daar kon ik eerst ook gewoon m'n hand op de motorkist houden, ook waar het spruitstuk zit, dus het zal wel meevallen. Ik kijk er wel even onder na de volgende rit.

Het scheelt in ieder geval al stukken met het lawaai, deze combinatie! Ik kan weer praten met m'n passagiers.

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 07 jul 2012, 22:12
door Gino
Ik heb mijn motorkist voorzien van ontdreuningsplaat, geluidisolatieplaten en een laag hittewerende folie. Die folie stook je er met een verfbrander op.

Ik zou toch af en toe kijken of alles goed gaat. Als die noppen los gaan laten door de hittie lijkt me dat niet prettig....


Overigens moet je ook even kijken of de rubbers van de motorkist goed afsluiten. Dat scheelt namelijk ook veel.

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 08 jul 2012, 00:10
door Paul
Hanomaad schreef: Het geheel is nu 2cm dichterbij het uitlaatspruitstuk. Daar kon ik eerst ook gewoon m'n hand op de motorkist houden, ook waar het spruitstuk zit, dus het zal wel meevallen. Ik kijk er wel even onder na de volgende rit.
Ik heb hetzelfde spul van de Gamma er in geplakt en gaat al 2 jaar en heel wat kilometers goed. Geen probleem met temperatuur en werkt prima wat betreft geluidsreductie. :up:

Re: motorkist met bitumen bekleed

Geplaatst: 08 jul 2012, 00:13
door Hanomaad
Goed te horen (of nouja, een stuk minder dus). Ik laat het dus het lekker zitten!

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 08 jul 2012, 02:04
door Knorkneutel
Dat bitumen wil ik nog een keer plakken... Bij personenauto's zit het altijd aan schutbord aan de passegierskant en niet in de motor ruimte. Met daarop dempingsmateriaal.... Ben benieuwd of zo'n om314 nou zo veel lawaaiiger is dan mijn om615. Want de 2 bussen met om314 waar ik in heb gereden waren heel erg lawaaiig vergeleken met mijn bus...
trouwens mijn bus was ook heel lawaaiig voordat ik aan geluid isolatie had gedaan

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 08 jul 2012, 12:32
door Hanomaad
Er zat helemaal geen geluidsisolatie nog in mijn bus, hij is nu echt wel een stukje stiller geworden. Ik heb nog wat plakken over die kan ik wel voor je meenemen dinsdag.

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 08 jul 2012, 13:53
door pwaes
Ik ga over een weekje mn licht opsteken bij adms. Schijnt goed te zijn en wat goedkoper dan noisekiller.

Laat t wel ff weten.

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 08 jul 2012, 23:01
door Gino
Het spul van ADMS heb ik in mijn 608 zitten. Mijn indruk ervan is goed.

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 03 sep 2012, 18:40
door Gerard Exis
Ik heb mijn hele vloer plus schutbord beplakt met soort "loodmatjes" , de binnenkant van het dashboard ook (geheel), de ventilatiekokers naast de motor ook, de accubak onder de stoel, de deuren, de instappen kortom alles is beplakt, daarna heb ik het dasboard opgevuld met een ander soort isolatie (witte rol) en over de vloer een dikke rubberen mat gesneden (die ook in machinekamers etc.. van schepen worden gebruikt)
de binnenkant van de motorkap (die grote zwarte dus) ook beplakt met een speciale isolatie die olie, hittebestendig is, vervolgens de motorruimte zelf incl de motorklep ook van isolatie voorzien. Totaal een week bezig geweest, ongeveer 500 euro armer maar het resultaat mag er wezen :up:

Mijn nieuwe project ga ik absoluut met het zelfde materiaal isoleren, het geld echt waard.

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 03 sep 2012, 19:27
door Hugo
Lage tonen isolatie zoals de motor moet je met massa, liefst zwevende massa isoleren.
Gebruik van lood is geweldig maar de auto wordt wat zwaarder.
Mischien het beste door eerst een dunne laag schuim en daarna een laag lood.
In mijn huis heb ik 1000 kilo zand tussen het souterain en de bovenliggende woonkamer.
Maar ja om een zandauto van onze mercedes te maken is natuurlijk een slecht idee maar het gaat om de beeldvorming.

Groet Hugo

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 03 sep 2012, 19:40
door Gerard Exis
Klopt, het is best wel wat extra kg's, daarom heb ik hem niet terug laten keuren naar max. 3500 kg, maar lekker op 5.000 kg laten staan, dus wat extra kg's geen probleem.

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 05 sep 2012, 10:26
door Hanomaad
Even een update. Na 5000km nog even naar de binnenkant van de motorkist gekeken. Schuim en bitumen zitten er nog prima op, zonder smelten.

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 06 sep 2012, 20:17
door DVIII
en toch gaat het aan de smelt , je komt er achter als het er vanaf druipt . en dat noppenschuim heeft al helemaal geen zin , hoge tonen heb je niet als je geen turbo hebt . maar het zal wel een gevalletje kleren van de koning worden :mrgreen:

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 06 sep 2012, 20:31
door Hanomaad
Als het nu na duizenden kilometers in de hitte en bergen niet is gaan smelten dan geloof ik het wel.

En dat noppenschuim maakt echt wel uit, voor de hogere tonen. Voordat ik dat erin had zitten was het alsof de kleppen dwars door de cilinderkop naar buiten gelanceerd werden. Nu kan ik de muziek en een passagier weer een beetje verstaan. Hoezo geen hoge tonen: http://www.youtube.com/watch?v=7gE5KdsjrVQ

Het gaat in de volgende bus denk ik van lood worden en dan over de gehele voorkant van de cabine. Icm noppenschuim onder de kist.

Re: motorkist met bitumen en noppenschuim bekleden

Geplaatst: 06 sep 2012, 21:27
door pwaes
Je zou eens kunnen informeren bij ADMS. Volgens mij had ik dat hier al eens geschreven.

Ik heb het er nu ook inzitten, verschillende materialen en gemaakt voor automotive. En niet te duur (zeker belangrijk).

Je huidige opstelling zal overigens ook goed werken: het lood voor anti-dreun (en veel lage tonen) en het schuim voor hoog. Voor beide materialen heeft hij ook 'alternatieven'.