Cabine isoleren

Plaats reactie
driezer
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 dec 2014, 13:26

Cabine isoleren

Bericht door driezer »

Hoi allemaal !

Waarschijnlijk een veel besproken onderwerp hier bij de oudere bussen , maar graag zou ik het motor en rij geluid in mij Mercedes 407 wat dempen ! zoals jullie weten maakt zo'n bus tegen 85km best veel herrie , dat is niet zo erg , maar na enkele uren wordt dit toch echt wel zeer vermoeiend ! in eerste instantie heb ik een goede muziek installatie geïnstalleerd , die komt zonder enig probleem boven de herrie uit , maar dan versta je de persoon naast je natuurlijk helemaal niet meer ! :)
Nu heb ik in een locale auto onderdelen verkoper 'easy demp zelfklevende bitumen ontdreuningsplaat' gevonden . heeft iemand hier ervaring mee ?

:Eigenschappen
- Vlamdovend volgens FMVSS 302, M2
- Temperatuursbestendigheid van -10 tot +90 qC.
- Bestendig tegen water, olie en verdunde zuren.
- Bevat geen giftige of agressieve stoffen.
- Maximale opslagperiode 3 maanden.
- Maattoleranties: +/- 20 mm op lengte en breedte, +/- 0,1 mm op dikte
- Gewichtstolerantie: +/- 0,2 kg/m2

Verwerking
- Eenvoudig op maat te knippen of te snijden
- Door zijn flexibiliteit is EASYdemp goed om cilindrische vormen te verwerken
- De ondergrond dient droog, stof- en vetvrij te zijn.
- Belangrijk is het voorkomen van luchtinsluitingen.
- Niet verwerken bij temperaturen lager dan 15 graden Celsius
- Indien de EASYdemp tijdens transport kouder is geworden dan 15 graden dan eerst in een warme ruimte laten acclimatiseren
- EASYdemp heeft een aanvangskleefkracht en een definitieve hechting die na circa 6 uur actief is

Ik heb hier de achterste wielkasten mee bekleed , en het lijkt wel te werken ! Nu wil ik hier de volledige cabinevloer en motorkist van binnen mee bekleden , denken jullie dat dit iets zal uithalen ?

alvast bedankt ! groetjes , Dries
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
driezer
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 dec 2014, 13:26

Re: Cabine isoleren

Bericht door driezer »

kost ongeveer 20 € per vierkante meter , valt wel mee dus !
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Cabine isoleren

Bericht door a.de.boer »

Wij hebben onze vorige camper een 608 de gehele cabine bekleed met vloerbedekking.
Dashboard en deuren gedaan met dunne vloerbedekking waar ik de foam rug van had verwijderd.
De vloer met donkere en dikkere vloerbedekking gedaan.
Zonder verdere isolatie scheelde dit al behoorlijk.
Al het metaal in de cabine maakt het tot één grote klankkast, met stof bekleden scheelt al behoorlijk is onze ervaring.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
driezer
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 dec 2014, 13:26

Re: Cabine isoleren

Bericht door driezer »

kunnen jullie dan tegen 85/90 op de autostrade rustig babbelen tegen elkaar ? :razz:

groetjes
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Cabine isoleren

Bericht door a.de.boer »

Zeker beter dan voordien.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Mobyman
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2015, 21:06

Re: Cabine isoleren

Bericht door Mobyman »

Hey,
Die antidreunplaten zijn hun geld waard, geplaatst in Vivaro overal waar ik bij kon. Nu nog in de schuifdeur en achterdeuren(tegen de dreun bij het dichtdoen. Rijgeluiden komen volgens mij vooral door via de wielkasten. Dat merk je vooral wanneer, in België, het type wegdek veranderd. Ik heb waar ik bij kon deze platen bevestigd en ik ben tevreden. Wel aanbrengen boven 15° anders durven ze wel eens los komen en zijn ze soepel genoeg.
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: Cabine isoleren

Bericht door humenjan »

Beste Dries,

Na een ingrijpende renovatie van de cabine van mijn MB613 heb ik op alle vloerdelen van de cabine na behandeling tegen roest anti dreun platen geplakt middels een elektrische verfbrander en roller. Alle naden over elkaar heen geplakt en vast gerold. Daarna op de vloeren platen rubber die ook gebruikt worden onde wasmachines. Hieroverheen een rubber mat en afgewerkt met simpele vloerkleedjesstof van Ikea. Het schutbord is in de cabine bekleed met foamplaten geadviseerd door de Akoestiekwinkel en de holle ruimtes achter het dashboardkastje etc. opgevuld met dempingmateriaal van zelfde winkel. Over de motor ligt een eerder aangeschafte motordeken van Noise Killer.
Resultaat: Alle hoge tonen zijn gedempt. Kan op normaal volume praten. Geen vermoeitheid na lange rit. Radio kan minder hard en de tocht is weg.
Heb ook de uitlaat vervangen door een flexibel deel en een RVS demper voor toeringcars.
Ga de accubak nog isoleren.

Met vriendelijke groet,
Michael de Ridder
MB613
Minuteman
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 mei 2014, 22:04

Re: Cabine isoleren

Bericht door Minuteman »

Die motordeken alleen al deed bij mij wonderen.
De avonturen van een witte Mercedes LA http://www.rundhauber.eu
En van een grijs-groene Mercedes LP http://lp2223.com/
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Cabine isoleren

Bericht door Arno Z »

Ook ik heb de adviezen van de Akoestiekwinkel gevolgd. Echter ipv wasmachine matten een 1cm dikke geluid absorbeerde cabine mat. Alles samen dempt het geluid zo goed dat ik me vandaag zat te ergeren aan het rammeltje in de pook knop.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Cabine isoleren

Bericht door Hanomaad »

Haha, ik heb dat rammeltje ook, al rammelt er bij mij nog veeel meer in mijn Hanomag.

Het enige wat ik aan geluidisolatie heb gedaan is de motorkist bekleed met teerbitumen matten van de Conrad, met daar bovenop akoestische noppenfolie (hittebestendig). Dat scheelde al heel veel vond ik, maar de rest van de cabine is een grote klankkast. Ik rij lange stukken altijd met een goeie anti-geluid koptelefoon, net als wanneer ik ga vliegen. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing :)
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Cabine isoleren

Bericht door Arno Z »

Die pook intussen getixed. Ringetje op de borgmoer, daarop een R9 o-ring. Dat knelt de knop genoeg af on de rammel -vooralsnog- tegen te gaan.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2007, 22:42
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Cabine isoleren

Bericht door roze »

Hanomaad schreef: goeie anti-geluid koptelefoon
Beste Hanomaad,

Dat lijkt me ook wel wat. Maar hoe hou je de conversatie dan gaande met je 'bijrijder'?

Bedoel je trouwens zoiets als deze of deze?
| Rob Zeijen | Valkenswaard, NL | Hymer S660 | MB 410D | 1993 | Automaat |
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Cabine isoleren

Bericht door Hanomaad »

Die Bose (of z'n voorganger) had ik eerst en was binnen een paar jaar stuk. Net buiten de garantie. Die andere ken ik niet. Ik heb zelf een Sony van een jaar of 7 oud die "in-ear" is. Die is al zo oud dat ik het type niet meer kan lezen. En een JVC: http://av.jvc.com/product.jsp?modelId=MODL028174&page=1

De JVC geeft beter geluid, maar laat ook meer geluid het oor in glippen. Het beste zijn de "in-ear" NC koptelefoontjes, die de gehoorgang zo veel mogelijk afsluiten.

Ik heb meestal geen bijrijders, maar mocht ik die wel hebben dan raad ik ze altijd aan een goeie koptelefoon mee te nemen, en een boek of ander vermaak. In het geval van een vrouwelijke passagier bij lange ritten zijn die in 9 van de 10 gevallen binnen een paar uur op het languit bed achterin te vinden ;-) Ik vind het niet erg.

Je zou ook nog een helicopter systeem kunnen verzinnen, geluidswerende koptelefoons met een intercom.

Maar de volgende camper ga ik ook goed isoleren, bij deze is het de moeite niet meer voor die paar jaar dat ie nog mee gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten