Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepaneel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door paulv »

Wie moet zijn installatie nakijken en waarom??????? :roll:

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

De keus voor accu's is gemaakt 2x 230Ah AGM deep cycle in serie!
We gaan gewoon zo snel mogelijk de koelkast aanschaffen en aansluiten met een 190Wp paneel op het dak om te kijken hoelang dat daqt het bij kan draaien!
mocht het te kort zijn dan gaat er nog een190Wp bij of een klein generatortje mee op reis!
onder het mom van meten is weten gaat er ook snel een battery monitor in om te kijken wat het overal gebruik is!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door paulv »

Succes ermee, hou je ons op de hoogte? ik ben ook benieuwd wat zo'n koelkast (welke?) nou echt gebruikt.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Dennis en Nancy »

155Wp paneel met 2x 12v 230Ah accu (samen 24V - 230Ah)

Het paneel geeft met een MPPT regelaar max 6A op 24V. De koelkast heeft ergens rond de 20Ah nodig per dag.

Onze conclusie,... Veel zon dan kan het paneel het zelf aan. Hebben we een bewolkte dag dan gaan we achter de feiten aan lopen en moeten we meestal na een dag of 3-4 aan de stroom.

Klein :mrgreen: aggegraatje gaat in de winter altijd mee.

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

Dennis en Nancy wat voor koelkast hebben jullie aan boord?

Groet Yoni
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Dennis en Nancy »

Een gewone 220V keukenkoelkast zonder vriesvak die in een ikea keukenblokje staat.

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Goldwingh »

Hallo Dennis
155Wp paneel met 2x 12v 230Ah accu (samen 24V - 230Ah)

Het paneel geeft met een MPPT regelaar max 6A op 24V. De koelkast heeft ergens rond de 20Ah nodig per dag.
Ik vermoed, dat je 2 panelen heb, anders klopt je verhaal niet. En de koelkast zal geen 20Ah verbruiken, want dan heb je kracht stroom nodig. Ik zelf heb een Liebherr AA koelkast met 18 liter 4 sterren vriesvak en het gemiddelde verbruik is 124Kw per jaar. Reken zelf maar uit wat dat per dag is.
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
bartje2012
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2009, 23:59

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door bartje2012 »

hij kan toch een 24v paneel hebben, en hij zei toch duidelijk 20a per dag, niet 20a continu stroomverbruik
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

Ieder klein schrijf en vorm foutje word je hier wel op het hart gedrukt ..... Ah / A @ 24V of W, same shit different name!
Het valt me erg op dat iedereen heel erg bezig is met elkaar continu corrigeren terwijl we eigenlijk soms het zelfde bedoelen te zeggen maar net op een andere manier zeggen!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Admin »

Yoni,

Volt, Ampère, Watt en Ampère-Uur zijn heel verschillende zaken en zeker geen same shit different name!. "Hetzelfde bedoelen" is niet duidelijk genoeg.
Als iedereen de juiste eenheden gebruikt, is er op dat punt geen misverstand mogelijk en stijgt de kwaliteit van wat er gepost wordt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Anton »

Hoi,

Het geeft gewoon meer duidelijkheid als de juiste termen worden gebruikt.

Volt is de spanning op bv een accu
Ampère is de stroom die er op dat moment loopt
Ampère-uur (AH) is de stroom die afgenomen of geleverd word in een vastgelegd tijdsbestek bv 24 uur.

Wat is een en ander dan?

Dat is de wet van OHM:

1 volt is het spanningsverschil over een weerstand van 1 ohm waar een stroom van 1 ampère door gaat.

Met die begrippen laat alles zich uitrekenen.

Voorbeeld:

Een koelkast loopt de helft van de tijd en neemt dan een stroom van 2 ampère
Hij verbruikt dus 24 ampère-uur per dag.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Dennis en Nancy »

:shock:
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 30 jan 2011, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Dennis en Nancy »

Admin schreef:Yoni,

Volt, Ampère, Watt en Ampère-Uur zijn heel verschillende zaken en zeker geen same shit different name!. "Hetzelfde bedoelen" is niet duidelijk genoeg.
Als iedereen de juiste eenheden gebruikt, is er op dat punt geen misverstand mogelijk en stijgt de kwaliteit van wat er gepost wordt.
Ik snap wat je wil zeggen Ernst maar niet elke bezoeker heeft een electro of technische achtergrond. Ik ben een beveiliger die nu op een vrachtwagen rijd . Ik heb met veel vragen, bloed, zweet en tranen een camper gebouwd en ben er fier op dat alles functioneerd. Als er dan iemand een vraag steld dan probeer ik zo zorgvuldig mogelijk antwoord te geven. Als het dan niet klopt dan kun je dat zeker aangeven maar de manier waarop dat af en toe gebeurd daar heb ik wat moeite mee. Ik sta niet bekend om mijn goede kennis over de voltjes apmjes en de accu's.

Als er iemand vraagt wat we achter een paneel hebben hangen dan kan ik best antwoord geven. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat ook Henk goed begrijpt wat ik bedoel met de 20AH die mijn koelkast verbruikt op een dag.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Admin »

Hoi Dennis,

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat ook Henk goed begrijpt wat ik bedoel met de 20AH die mijn koelkast verbruikt op een dag.

En toch scheelt het of dat bij 12 of bij 24 V is... Vandaar dat Anton ergens eerder al de Wh (Watt-uur) te berde heeft gebracht. Sorry, maar het is niet anders. Je betaalt je 230/400 thuis ook door wat de kWh- (kilo(=1000)Watt-uur-) meter registreert.

Het gaat er dus helemaal niet om of je op school een 5 of een 9 voor natuurkunde had, het gaat erom dat de lezer niet op het verkeerde been komt te staan. Zie correcties dus niet als persoonlijke aanval, maar als hulp aan de lezer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Dennis en Nancy »

Yoni: Welke koelkast ga je gebruiken.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Leo »

Het wordt blijkbaar toch de hoogste tijd om "Electro voor Dummies" te gaan schrijven, vóórdat we elkaar hier -onbedoeld- in de haren gaan vliegen. :roll:

En ja, ook ik ben voorstander van de juiste benamingen.
We noemen dieselolie geen smeerolie, ook al komt het uit dezelfde oliebron.
Benzine noemen we geen peut, en een uitlaatspruitstuk geen "pijpjes die aan de zijkant van dat herriemakende ding zitten".
De juiste benamingen zijn voor een kwaliteitsforum van levensbelang.
En als je niet weet hoe iets heet, dan leer je het maar of zoek je het op.
Heb ik ook moeten doen.

Alhoewel er mensen zijn die denken dat het mij is komen aanwaaien. :roll:
Nah, ik kan je mededelen dat het hier hard genoeg waait, maar dat er geen molecudinges kennis in die woei zit.
Alleen extra brrrr waardoor ik dat vierkante ding in de tochtige dinges extra snel met harddinges moet vullen omdat we het anders brrr krijgen.
En da's helemaal niet dinges, maar verekkes kloohooho... euheuh, dinges zeg maar, ehueeh dus.. Zo ongeveer.. Toch? :shock: :?


Mvg, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bartje2012
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2009, 23:59

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door bartje2012 »

Volgens mij wordt het tijd voor de wat nuchtere en down-to-earth beginnelingen een ietwat socialer en vooral gezelliger plekje te zoeken voor onze vervelende en slecht geformuleerde beginners vragen.

Heb eigenlijk zelden het gevoel hier dat je zonder encyclopedisch machtsgevoel op een constructieve manier kan communiceren.
Jammer dat men graag samen wegschuilt in ivoren torentjes slechts bedoelt voor de enkelingen die de codetaal der forum bazen bemachtigen.

:twisted: + :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Leo »

Bartje.

Veel geluk met je zoektocht naar "een ietwat socialer en vooral gezelliger plekje" waar evenveel kennis aanwezig is als hier.
Owww, en struikel bij de uitgang niet over m'n ivoren torentje. Dat spul is tegenwoordig goud waard..


Mvg, Leo.
mod.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

Dennis en Nancy schreef:Yoni: Welke koelkast ga je gebruiken.
Dennis
We moeten nog op zoek gaan, eerst moet ik de omvormer even aan gaan sluiten en luisteren of deze vervelend geluid maakt of niet, aangezien deze onder het bed zit!
Zo niet word het een 220 a/aa+ koelvries combi.
maakt de omvormer hinderlijk geluid word het een coolmatic cr80 of mdc 80/90!

Gister nieuwe accu's ingebouwd waardoor alle electra opnieuw moet worden aangesloten.
Helaas heb ik een drukke week dus het project zal zich volgende week voort zetten!

groet!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door beatrix18 »

een ietwat socialer en vooral gezelliger plekje te zoeken voor onze vervelende en slecht geformuleerde beginners vragen.
Mijn advies: http://www.campertechniek.eu
Maar ja, ieder zijn smaak.
Zelf heb ik mij altijd gered met een accu van 100 ah en 180 Watt panelen met compressor koelkast.
Met de komst van de laptop werd dit krap. Daglicht vaak nog beter dan half schaduw in zonnig/heet gebied.
Hoelang sta je ergens (onder boom?) en hoe ver rij je daan weer. Neem je graag 100 kg extra mee de berg op of travel je liever light.
Nu heb ik 120 ah en 180 watt panelen en een gas/12-/230V koelkast :shock: met LPG fles, werkt eigenlijk ook best goed.
Kan dan een maand koelen en koken op één plek maar dat doen we lekker niet. :lol:
Alles dus heel persoonlijk, voor alles is wat te zeggen.

Peter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Dennis en Nancy »

Yoni,..

Ik heb een gecombineerde lader omvormer onder het bed liggen. Deze ligt als hij aan het laden aardig te blazen. Tijdens het omvormer hoor ik hem normaal niet.

Wij hebben bewust gekozen voor een 220v koelkast zonder vriesvak omdat ik bang was voor het eventuele meerverbruik. Achteraf zou ik een volgende keer wel voor een vriesvakje kiezen om wat ijsjes koud te houden of een visje in te vriezen.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Yoni »

Wij hebben 2 losse victron blue power laders en losse een Victron phoenix 750va en kon me heugen dat die wel geluid maakte met omvormen maar hoe erg weet ik niet meer hebben omvormertje al weer bijna een half jaar op de plank liggen!

Het idee was eigenlijk nooit te hoeven opladen (erg optimistich maar met onze vorige camper was het eigenlijk nooit nodig) maar hebben 2 keer voor een prikkie een victron blue power 8A charger op de kop kunnen tikken wat nooit mis is als we een dag in de loods aan het sleutelen zijn!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoeveel accu capaciteit hebben jullie achter je zonnepan

Bericht door Admin »

Als je met onze Victron Multiplus 12/1200/60 (12 V bedrijfsspanning, 1200 W omvormervermogen, 60 A laadstroom) de MacBook en de elektrische tandenborstel laat voeden, hoor je ook helemaal niets.
Maar als we de 700 W spiraal van de boiler een uurtje aan de 230 V hangen, hoor je binnen een minuut de (heel goed hoorbare!) ventilator aanslaan.

Om rustig te kunnen slapen (het ding zit onder ons bed) belasten we de omvormer dus niet zwaar :!:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten