Je kunt ze overmaken op mijn rekening want het was de €5000 VRAAG, niet het €5000 ANTWOORD. :P
Kijk, now we're talking.Ik denk dat je inderdaad een veel grotere (50%?) acculader kunt gebruiken dan die lullige 10%,(zelf vind ik 20% goed genoeg), maar gaat ie die stroom dan ook leveren?
Dus alsjeblieft geen "10% is the max" -antwoorden meer.
Die 10% impliceert namelijk dat je een 10% lader moet kopen omdat een grotere lader onherroepelijk (voor een bepaalde tijd) méér laadt.
Een grotere lader laadt -zoals je zelf al opmerkt- met vol vermogen tot een bepaald Voltage. Hoelang hij met vol vermogen blijft doorladen ligt aan de uitvoering van de lader. Een ouderwets orgeltje (trafo met wat diodes) zal vanwege de oplopende spanning in de accu veel sneller Amps gaan terugnemen dan een elektronisch geregeld exemplaar. Deze laatste doet hetzelfde als de elektronische spanningsregelaar van een dynamo: Volle hap totdat het ingestelde Voltage is bereikt en vervolgens de Amps zodanig terugregelen dat het ingestelde Voltage niet wordt overschreden.
Het drietraps-gedoe laten we even buiten beschouwing, alhoewel die in de bulkfase ook volaan doorgaat tot het ingestelde Voltage is bereikt. Niks nieuws onder de zon.
Dus levert een dikke lader zijn Ampéres? Jep.
Scheelt dit in de laadtijd? Natuurlijk. Een accu is niets anders dan een tank die je moet vullen. En dat gaat met een dikke straal sneller dan druppel voor druppel.
Hoeveel scheelt dat in de laadtijd? Dat ligt er helemaal aan hoe leeg de accu is. Hoe leger de accu, des te langer het duurt voordat de accu het Voltage bereikt waarbij de regelaar van de lader gaat ingrijpen. Dus hoe leger de accu, hoe meer tijdwinst. Ook nadat het ingrijp-Voltage is bereikt, boek je nog tijdwinst. Kijk maar eens naar de vorm van de verschillende grafieken van lader-fabrikanten. Een kind kan daar nog zien dat een dikkere lader tijdwinst geeft.
Gaan er ook meer Ah in je accu als je een dikke lader gebruikt? Tuurlijk niet. Je krijgt in een 60 liter tank toch ook geen 70 liter omdat je met een dikke straal staat te tanken?
Is die max10% een economisch motief? Zeker te weten, maar volgens mij niet op de manier als Paul denkt. Ik ben nog geen fabrikant tegengekomen die op mijn voordeel uit is. Een (kleine) fabrikagefout in een accu komt minder snel aan het licht als je met max 10% gaat laden/ontladen. Met een beetje geluk geeft hij dan pas de geest ná de garantieperiode. En da's winst voor de accu-fabrikant. Dit is geen losse flodder van mij, maar pure (beroepsmatige) ondervinding met 10-duizenden guldens/euro's aan accu's: Geef een grote hoeveelheid nieuwe accu's een keer op hun flikker en je schrikt van de uitval.
Zow, ook weer geregeld. :mrgreen: