schakelen tussen huishoud accu en 220V

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
d.overgoor
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
Locatie: Silvolde (Achterhoek)
Contacteer:

schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door d.overgoor »

Mijn 508 die hopelijk komende week op de oprit staat is voorzien van 2 12 Volt accu's. Hij is ook voorzien van een blauwe stekker voor 220 Volt. Ik zou graag willen dat ik straks kan schakelen tussen 220 Volt of 12 Volt. Of dat het automatisch gaat.

Mijn nog aan te schaffen koelkast wordt er denk ik een op 220 Volt.

Nou heb ik toevallig nog een 55 Ampere accu staan om als huishoud accu te dienen.

Is dit allemaal (het laden van de 12V huishoud accu) te regelen met een Cyrix 12 / 24 Volt 100 A intelligent combiner?

Link hier beneden.

http://www.stroomwinkel.nl/p-2370-cyrix ... biner.aspx

Jullie merken wel dat ik geen electricien ben.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door Admin »

Twee 12 V accu's. OK, maar.... is-ie volledig 24 V, òf 12 V met 24 V alleen voor de startmotor? Beide komt voor! Of misschien wel alles op 12 V en twee accu's om de capaciteit te verdubbelen?

Als het de optie is met een 12 V wagen met een 24 V startmotor (en dus een serie-parallel-relais) kun je je huishoudaccu probleemloos laden achter een Cyrix. Dus eerst even zeker weten. Daarna zegt iemand (misschien ik?) wel hoe je een en ander kunt aansluiten.

Over de 230 V hebben we het dan nog helemaal niet gehad. Over veilig omschakelen tussen omvormer/stroom van de wal/generator is op dit forum al het nodige geschreven. Gebruik de zoekfunctie!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door paulv »

Voor een 230V koelkast heb je veel te weinig stroom. Zo'n ding gebruikt gauw 20W x 24h =480Wh = ~40Ah per dag, dat betekend dat je (voor drie dagen vrij) 120Ah nodig hebt, dus accu's van 240Ah.
Dat moet je ook nog eens binnen krijgen, dat worden dus PV panelen of bijna elke dag een stukje rijden. Die 55Ah accu trekt die koelkast in een paar uurtjes leeg :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
d.overgoor
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
Locatie: Silvolde (Achterhoek)
Contacteer:

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door d.overgoor »

[quote="Admin"]Twee 12 V accu's. OK, maar.... is-ie volledig 24 V, òf 12 V met 24 V alleen voor de startmotor? Beide komt voor! Of misschien wel alles op 12 V en twee accu's om de capaciteit te verdubbelen?

Kan dat ook? Okay,...daar moet ik dan nog achter komen.
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door virgil »

Hoi,
Ik denk dat je meer hebt aan een Victron Phoenix MultiPlus Compact.
Daar zit een omschakelunit in en werkt het ding als UPS (uninterrupted power suply) altijd 220v zonder onderbreking.
Hij laadt de accu's indien nodig en gebruikt die voor de omvormer.
geen omkijken naar mits de accu's fit zijn.

In onze satellietwagens passen we het net even anders toe:
4 x 200Ah accu's serie/parallel
24volt naar omvormer terwijl de accu's continu worden geladen door een 100A/24Volt lader.
De omvormer kan 2000W continu leveren.
als dan de walspanning er een keer uitklapt of de aggregaat stopt er mee kun je nog een aantal uren doorwerken.
Als de accu om een of andere rede een keer leeg mocht zijn en de oplader heeft walspanning, voedt de oplader de omvormer en omdat deze overcapaciteit heeft laadt hij ook de accu's bij.
Dit hebben we zo gedaan om écht geen dip in de 220v te krijgen.
Het video distributie systeem, de MPEG encoders en modulators lieten met een Victron Phoenix MultiPlus Compact toch een gaatje vallen als de walspanning weg viel en er werd automatisch omgeschakeld naar omvormer. En de show must go on, weet je wel.


Terug naar de camper
De Cyrix is puur bedoeld om de laad-spanning te routen, die kun je zowiezo goed gebruiken om van oplader naar dynamo te schakelen.
Zelf gebruik ik in mijn campertje een handschakelaar en een paar meters op het dashboard.
1 voor de wagen accu en 1 voor de huishoud accu. zie ik dat een van de twee net even wat meer aandacht nodig heeft krijgt die de volle laadstroom. Zijn ze allebij redelijk gaat de schakelaar in het midden een krijgen ze allebei de helft.
Ik wilde geen geld uitgeven aan scheidings diodes.
En de cyrix heeft volgens mij ook een voorkeur voor de motor accu, terwijl ik mischien wel op dat moment de huishoud accu voorkeur wil geven.
Als alle accu's gewoon fit zijn zul je geen last hebben met zo'n systeem.
Als ik ergens aan kom na een lange rit, zet ik mijn schakelaar op de huishoud accu en is de verbinding met de wagen accu verbroken.
De wagen accu word zo zeker weten niet leeg getrokken.
De huishoud accu krijgt zo de beste laadspanning van de oplader, ook klopt de laadcyclus weer. ik heb een GEL accu 200Ah met een LEAB lader.

Als je in een 24 volt met een 12 volt systeem gaat combineren heeft Victron een aantal laders voor 24volt met een 12 volt aftak voor een 2e zet accu's.
Er zijn er ook met een ingebouwde regelaar voor zonnepanelen.
Keuze genoeg maar wel duur.
Voor de satellietwagens gebruiken we voor de wagen-accu een aparte lader, volledig gescheiden van de werk-accu's. Ben je van het gedoe af. :wink:
Super bussie!!
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door virgil »

Voor de 220v omschakeling kun je ook een TRANSFER SWITCH plaatsen (http://www.stroomwinkel.nl/c-90-omschakel-automaat.aspx)
Super bussie!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door Admin »

Hi Virgil,

Mooi verhaal, maar het gaat niet in op de vraag. Een professionele opstelling met 24 V/400 Ah plus stroom van de wal valt niet te vergelijken met de eerste schreden op het pad naar inbouw van een 508.

Dorus staat aan het begin van een ontwerptraject en wil weten hoe hij een huishoudaccu kan laden.

Paul zegt daarop (terecht!) dat de toevallig aanwezige accu van 55 Ah Dorus geen grote autonomie gaat verlenen.

Een Victron MultiPlus is pas handig als je regelmatig voldoende energie van buiten krijgt (paal of aggregaat) en als je permanent 230 V nodig hebt (toekomst met de koelkast). Als je alleen maar DC genereert (automotor en/of zonnepaneel), heb je voldoende aan een juist gedimensioneerde wisselrichter (= omvormer).

De voorkeur van een Cyrix wordt bepaald door de spanning van de beide batterijen en niet door hun functie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door Admin »

Hi Virgil,

In plaats van een transfer switch van € 200+, kun je ook een kastje van € 50 (Conrad) gebruiken.
Afbeelding

Of (minstens zo fool-proof) twee wandcontactdozen en een contactstop (ca. 7.50). Want waarom zou Dorus een UPS (Nee Dennis, niet schrikken!) nodig hebben?
Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door virgil »

Hi Ernst (en alle andere)
Ja je hebt helemaal gelijk, dat kastje kan prima.
Sterker nog ik gebruik zelf gewoon de stekker. naastmijn omvormer zit een wand contact doos direct van de walspanning.
Mocht het nodig zijn gebruik ik de omvormer op die manier helemaal niet en worden de accu's lekker doorgeladen.

Is me niet helemaal duidelijk of in de wagen van d.overgoor de startmotor op 24v werkt.

Als je dan 2 laders gebruikt, 1 voor de wagen 24v en 1 voor het huishouden 12v.
Zo hou je het spul helemaal gescheiden en low-budget overzichtelijk.
Super bussie!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: schakelen tussen huishoud accu en 220V

Bericht door Anton »

Hoi,

Stel dat het autogedeelte 24 volt is en de woonruimte 12 volt, dan hoef je alleen die accu's op/bij te laden.
De startaccu's kunnen mits ze goed zijn echt wel een paar weken zonder stroom.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten