Zonnepaneel oprichten.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Goldwingh »

Nu de dagen korter worden en de zon lager staat, is het rendement van de panelen belabberd. Dus ben ik bezig om hier verbetering in aan te brengen, middels het oprichten van de panelen. In de oude situatie liggen de 2 panelen naast elkaar. In de nieuwe situatie heb ik ze in één frame gemonteerd met aan de rechterzijde scharnierend gemaakt. Panelen zijn elk van 140W in serie gezet. Deze week leverden zij 1,8 Amp `s middags om 4uur met zon, in liggende situatie. In opgerichte stand, zie foto leverde ze al meteen 4 Amp. Aangezien de wagen 3 meter hoog is, zoek ik een oplossing om dit mechanisch te doen middels een lucht compressortje. Ik had ook al zitten kijken naar een elektrische krik, maar vind het dan een te lompe constructie worden. Dus van daar dat ik dit wil doen met een luchtcilinder. Denk aan het formaat van een fietspomp.

Afbeelding

Oude situatie.

Afbeelding

Staand.

Afbeelding

Nieuwe situatie liggend.

Zijn er lieden die een beter idee of constructie hebben/weten?
Laatst gewijzigd door Goldwingh op 04 nov 2011, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door winand »

Interessant topic :idea:
Misschien is een systeem wat electrisch verstelbaar is dmv een lineair actuator iets?
Is misschien even zoeken naar een leverancier die ze voor een nette prijs levert, maar is erg makkelijk in het gebruik;
Gewoon 12 of 24 volt, knopje voor omhoog, knopje voor omlaag en meestal zitten er al schakelaars in waardoor ie automatisch stopt als ie op max. of min. staat.
In elektrisch verstelbare bedden en tafelpoten worden deze ook gebruikt (wellicht wel 230V versies?)
Een internationale leverancier: http://www.dcactuators.com

Wat dacht je van een low cost oplossing? :up:
Hier een filmpje van iemand die een oude accuboormachine heeft gebruikt i.c.m. een draadeind:

http://www.youtube.com/watch?v=R_qHyiOWpYM

Heel inventief :mrgreen:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door vanhooltje »

Hallo Goldwing,

Ik heb nog een elektrische cilinder liggen op 12 v, misschien kan je daar wat mee?
Een voorbeeld op internet kon ik zo gouw niet vinden.

Oww zit ik net te kijken bij winand zn linkjes, zo een bedoel ik dus :D http://www.dcactuators.com/Detail.asp?P ... .160_6108T, maar dan een ouderre versie
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door paulv »

Garagedeur-openers (incl. draadloze afstandsbediening) zijn ook lowcost motoren met ketting: € 90 bij de Lidl.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Ruud Adam »

Zeer interessant topic.
Eerst dacht ik dat het verschil in opbrengst wel mee zou vallen.
Maar het rendement schijnt echt flink omhoog te gaan als je de panelen haakser op de zonnestralen zet.

Wellicht dat dit iets is.

http://www.lock.de/pdf/2D_SGS.pdf

Afbeelding

Komt uit de kasbouw.
Je moet er wel nog een motortje aan bevestigen.
De schaar tilt de boel bijna een meter op.
Als je een en ander eventueel dan ook nog ondersteund met een gasveer, dan kun je aardig wat optillen.

Alhoewel ik denk dat dit ook een goede oplossing is. :P

Afbeelding
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Goldwingh »

Heb in iedergeval al weer heel wat ideeën om uit te werken. Wil het in iedergeval niet lomp maken. Dat van dat dubbele schaar systeem van Ruud, lijkt mij wel wat om in combinatie met een luchtcilinder iets van te maken. Eventueel een elektrische cilinder waar Peter het over heeft
Vraag aan Peter: Wat is de uitslag van het apparaat wat jij nog hebt liggen ?
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door vanhooltje »

Oww daar moet ik naar kijken, weet ik niet uit mn hoofd, word vervolgd :mrgreen:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Frank.fjph »

DEnk eens aan de you tube filmpjes, de demo daar had een constructie die in beide richtingen kon kantelen, dat lijkt me op bus ook wel praktisch.

Verder wat gegevens die ik toevallig heb gezien:
Over een jaar gerekend levert een meedraaiende paneel ( 1 assig) krap 20 % meer op, echter het verschil van 1,8 naar 4 lijkt op meer, maar dat is m.i omdat wel de momentane stroom fors toeneemt, omdat deze tijd van het jaar de zon laag staat en dus van horizontaal naar de juiste hoek een veel groter oordeel oplevert.

Ben benieuwd naar de resultaten en de ontwikkelingen in de constructies, ben zelf nl ook al meermalen aan het tekenenen geweest.

Frank
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Ruud Adam »

Frank.fjph schreef: Over een jaar gerekend levert een meedraaiende paneel ( 1 assig) krap 20 % meer op, echter het verschil van 1,8 naar 4 lijkt op meer, maar dat is m.i omdat wel de momentane stroom fors toeneemt, omdat deze tijd van het jaar de zon laag staat en dus van horizontaal naar de juiste hoek een veel groter oordeel oplevert.
Hoi Frank, een paar vraagjes:
Bedoel je dat de cijfers van 1,8 naar 4 een vertekend beeld opleveren omdat nu in de herfst de zon laag staat?
Als Goldwingh dezelfde test in de zomer had gedaan, was het misschien maar 1,8 naar 2,1 geweest?

Ik heb ook her en der zitten lezen over het extra rendement wat je kunt halen als je paneel loodrecht op de zon staat.
In de zomer, als de zon hoog aan de hemel staat, dan schijnt het verschil inderdaad wel mee te vallen.
Maar in de herfst of winter, dan schieten de meters flink omhoog bij een goede stand.
Dus vooral voor hen die overwinteren of hun camper gebruiken voor wintersport zou het rendabel kunnen zijn.

Meedraaien met de zon schijnt daarentegen niet echt veel bij te dragen tot een rendements-verhoging (zo las ik al vaker, dus als het niet klopt...)

Er moet hier vast een wiskundig wonderkind zitten die een tabel kan maken.
Waarin staat wat de ideale hoek is op elke dag van het jaar.
Wat de meeropbrengst is door je paneel op die dag in die bepaalde hoek te zetten t.o.v. horizontaal.
En dit dan ook nog voor verschillende plekken op aarde.
Want het maakt nogal een verschil of je favoriete bestemming in Lapland ligt, of in de buurt van Gibraltar.
Ik krijg nu al hoofdpijn als ik er aan denk om dit te moeten maken.
Maar voor een wiskundig onderlegde gebruiker van Excell of zoiets, moet dit een fluitje van een cent zijn.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door beatrix18 »

Meedaaien met de zon heeft weldegelijk zin. Staat de zon meer dan 30 graden uit het lood neemt het rendement snel af.
(Als je het helemaal goed wil doen.... :?)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar ... gnment.png

Trackers

Even though a fixed flat-panel can be set to collect a high proportion of available noon-time energy, significant power is also available in the early mornings and late afternoons[4] when the misalignment with a fixed panel becomes excessive to collect a reasonable proportion of the available energy. For example, even when the Sun is only 10° above the horizon the available energy can already be around half the noon-time energy levels (or even greater depending on latitude, season, and atmospheric conditions).

Thus the primary benefit of a tracking system is to collect solar energy for the longest period of the day, and with the most accurate alignment as the Sun's position shifts with the seasons.

In addition, the greater the level of concentration employed the more important accurate tracking becomes, because the proportion of energy derived from direct radiation is higher, and the region where that concentrated energy is focused becomes smaller.

Over solartrackers is zat te vinden, avondje Googelen scheelt het wiel opnieuw uitvinden. :lol:
Veel succes :up: .

Peter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door paulv »

Met deze site kun je eenvoudig de zonneposities zien overal te wereld 8) :
http://sunposition.info/sunposition/spc/locations.php

Met solar-trackers moet je uitkijken dat de prijs, meer-opbrengs en ingewikkeldheid hiervan opweegt tegen de prijs van een paneeltje meer. Als voorbeeld, een tracker van € 1000 (heel goedkoop) gemonteerd met paneeltjes van 1000Wp heeft geen zin. Die maximale meeropbrengst van 40% (400Wp) kost veel meer dan wat extra 400Wp paneeltjes (€ 600,-)

Een andere oplossing voor de montage van paneeltjes (voor gebruik in de winter 8) ) is de camper Oost-West parkeren en de paneeltjes op de zijkant van de camper monteren met scharnierpunten (haakjes)aan de bovenkant.
Als je dan ergens "vast" staat haal je ze va het dak? en hang je ze met een oogje aan de zijkant op. Desnoods zet je ze even wat schuiner voor wat meeropbrengst.
Het grote voordeel van aan de zijkant ophangen is dat je er dan ook s'morgens en s'avonds opbrengst van hebt.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 05 nov 2011, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Ruud Adam »

@ Peter
Volgens mij gaat die Wikipedia-pagina juist over de hoek van je zonnepaneel t.o.v. de zon in verticale zin.
De angle zoals het heet (o.a. in de site door Paul genoemd)
Dus niet over het meedraaien met de zon van Oost naar West.

Het door jouw geciteerde stukje (afkomstig van http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_tracker )zegt verder niets over de meeropbrengst van je paneel door meedraaien met de zon.
Het zegt alleen dat de beschikbare zonne-energie in de ochtend soms al de helft is van die in de middag.

Maar verderop dezelfde pagina staat wel iets interessants:
Trackers can be grouped into classes by the number and orientation of the tracker's axes. Compared to a fixed mount, a single axis tracker increases annual output by approximately 30%, and a dual axis tracker an additional 6%.
Oftewel, je paneel in de juiste hoek zetten verticaal heeft een jaarlijkse meeropbrengst van 30%. Laat je je paneel ook nog eens meedraaien met de zon van Oost naar West komt daar nog 6% bij.

Ik denk dat volledig tracken (dus ook meedraaien van Oost naar West) eigenlijk een onbegonnen zaak is voor campers.
Je kan wel je camper elke keer verplaatsen, maar je blijft bezig.
En een installatie die dit voor je doet, is ingewikkeld te maken of kostbaar.
Maar de hoek van je panelen veranderen - met een scharnier bijvoorbeeld - is relatief eenvoudig.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door beatrix18 »

Helemaal mee eens Ruud.
Ik denk ook dat er verschil is of je aan het overwinteren bent en langer stil staat of dat je aan het rondtrekken bent.
Bij mij zaten op alle twee de campers de panelen er al (vast) op en heb hier voldoende aan.
Wat ik zelf een nadeel vind is dat als het heel erg warm is, je eigenlijk een plekje in de schaduw zou willen......, een los paneel is dan een uitkomst (als je langer stil staat) en je hebt geen rotzooi op je dak. Als je echter regelmatig rijdt doet de dynamo de klus.
Maar dit was even off topic want Goldwingh wil info voor een kantel mechanisme.

Peter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Admin »

Er zijn volop volautomatische panelen te koop, o.a. van Alden. De meer geavanceerde typen weten hun coördinaten - en de exacte tijd - via GPS en berekenen daaruit de richting en de elevatie. Vaak zijn ze gecombineerd met een satellietschotel.

Maar:
- niet voor de maat paneel die Henk en Adrie al hebben (gewoon mechanisch niet sterk genoeg)
- niet als je overdag TV wilt kijken
- een heel stuk duurder dan een zelfgeknutselde hefinrichting.
Afbeelding

Mij is de afgelopen winter opgevallen dat heel veel overwinteraars hun panelen naast de camper opstellen. En elk half uur bijdraaien...
's Zomers is het grote voordeel daarvan dat je je bus in de schaduw kunt zetten met behoud van je PV energie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Goldwingh »

Leuke reacties en er wordt stevig nagedacht. Daar kan ik absoluut mee verder. Net wat Ernst al opmerkt dat de panelen die ik gebruik te groot zijn om op het dak mee rond te gaan draaien. Een veel te zware constructie moet dat worden. Ook deze 2 panelen zijn onhandelbaar voor de suggestie van Paul om ze van het dak te halen en naast de Camper te zetten in de ochtend zon. Had al moeite om ze stuk voor stuk op het dak te krijgen. Dan is 3meter verrekte hoog. Ik denk dat ik verder ga met de schaar constructie en of het elektrisch of lucht gaat worden bekijk ik nog wel. Ik wil het in ieder geval niet lomp hebben.
Groet Henk MB609
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Ruud Adam »

wellicht kunnen zij je wat meer vertellen.
http://www.t-technics.nl/index.html

Een gasveer (in welke vorm dan ook) lijkt me vooralsnog een eenvoudige oplossing.
Of je daar nu je panelen zelf mee heft, of dat je er een ander hulpmiddel zoals een schaar mee 'aanduwt'.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Goldwingh »

Met gasveren heb ik al wat ervaring, als je kijkt naar mijn zelfbouw van een Hyundai H200 naar Camper. Het geheel zelfgebouwde hefdak van 18mm multiplex. Deze werkte ook met 2 gasveren . Zie: https://picasaweb.google.com/1177408081 ... erZelfbouw
Alleen kon ik die van binnenuit vergrendelen en een klein duwtje geven om te openen. Maar het brengt mij toch ook weer op dat idee. Het vergrendelen kan via het geopend dakluik. Ga ik ook weer bekijken. :idea: Die gasveren kwamen van een auto sloperij.
Groet Henk MB609
lowieke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2008, 13:24

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door lowieke »

Misschien een combinatie van schaarkrik en ruitenwissermotor om te bouwen dat hij links -rechts kan draaien.Rendement bij mijn vaste opstelling gericht naar het zuiden en onder een hoek van 35 graden is wel degelijk max wanneer de zon er loodrecht opstaat.Opbrengstcurve bij een zonnige dag is als een halve sinus ,weinig bij opkomen van de zon ,max 's middags en terug weinig 's avonds.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Goldwingh »

Hallo Lowieke.
Een ruitenwisser motor draait maar in één richting. Een raam motor in de portier, draait wel links en rechts om. Daar kun je ook wel wat meedoen.
Groet Henk MB609
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door beatrix18 »

Goldwingh hoeft niet links of rechts om..... :roll:
edit: sorry, dacht dat je het zonnepaneel bedoelde :oops: .
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 06 nov 2011, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
lowieke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2008, 13:24

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door lowieke »

Goldwingh schreef:Hallo Lowieke.
Een ruitenwisser motor draait maar in één richting. Een raam motor in de portier, draait wel links en rechts om. Daar kun je ook wel wat meedoen.
Ja,klopt,daarom heb ik ook geschreven "ruitewissermotor ombouwen dat hij links rechts draait.
beste groeten
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Goldwingh »

Ben nu alweer een hele stap verder. Ben toch voor de gasveren gegaan. Lekker goedkoop. Niet lomp. Betrouwbaar en werkt naar wens. Gasveren van de sloop, van de achterklep van een kleine Fiat. Nu alleen noch een vergrendeling maken. Ik denk dat ik dat maak van de motorkap sluiting van een automobiel. Dat is met een bowdenkabel te bedienen vanuit het dakluik.

Afbeelding
Met open luik.

Afbeelding
Met luik dicht.

Afbeelding
Overzicht.

Afbeelding
Detail.

Afbeelding
Overzicht.
Laatst gewijzigd door Goldwingh op 08 nov 2011, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Admin »

Hi Henk,

Ik zie één nadeel aan je constructie: je moet altijd met je neus naar het Oosten parkeren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Goldwingh »

Dat doen de Moslims ook en de Wijzen kwamen uit het Oosten. :D . Maar zonder gekheid, Je maakt een keuze en in de praktijk zetten wij de camper bijna altijd met de rechter zijkant naar het zuiden. Maar als ik goede ideen heb om het naar drie kanten te laten kantelen, wie weet :up:
Groet Henk MB609
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Zonnepaneel oprichten.

Bericht door Ruud Adam »

Admin schreef:Ik zie één nadeel aan je constructie: je moet altijd met je neus naar het Oosten parkeren.
Hoe zou jij het dan aangepakt hebben, Ernst?

@ Henk
Het ziet er prima uit!
Vraagje: Ben je niet bang dat bij een windvlaag de boel los komt.
Zoals ik het nu zie, zitten ze alleen aan het scharnier en aan de gasveren vast.
Heb je eraan gedacht om aan de hoge zijde een extra versteviging te maken? Een beugel of een uitzetter o.i.d. ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten