Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Michael Spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:11

Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Michael Spaan »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en had me gisteren ook al aangemeld bij camperforum.nl. Ik kreeg daar een PB met de mededeling dat dit forum wellicht ook zeer interessant voor me kon zijn. Ik heb hier de zoekfunctie nog niet uitgeput, maar herplaats hier ook even mijn bericht dat ik gisteren op camperforum plaatste om te zien of ik hier andere reacties krijg. Wellicht zitten hier ook weer andere leden met andere kennis!

Ik ben al 2 jaar bezig met de complete restauratie van een Renault Goelette 4x4 uit 1961 (en de ombouw tot camper) en ik zit nu in de eindfase.

Zo zag hij er bij de start uit
Afbeelding

Ik ben bezig met het elektrisch systeem in het woondeel en heb daar een vraag over namelijk:

Moet ik de 2 parallel geschakelde HH accu’s tijdens het laden (dynamo of walstroom) van elkaar scheiden middels een zwaar relais in de + kabel tussen de beide accu’s?

De installatie is op dit moment als volgt uitgevoerd, alle componenten op de accu’s na heb ik al:
-Dynamo 70A zit aangesloten op een Victron energy 3 x 100A argo FET accuscheider
-Op de accuscheider zit een:
-87Ah calcium startaccu voor de 2.3l diesel indenor motor
-2 stuks 105 Ah semi-tractie accu (nog te kopen)

Alles is dus netjes van elkaar gescheiden voor het laden tijdens rijden door de dynamo. Op de 2 parallel te schakelen semi-tractie accu’s moeten alle verbruikers aangesloten worden. Bij aansluiting op walstroom neemt een Waeco EPS-100W de 12V voorziening op zich voor de Waeco compressor koelkast en de LED verlichting. Tevens kunnen de accu’s dan geladen worden, hiervoor is een Waeco PerfectCharge IU 2512 acculader beschikbaar. Deze kan in totaal 3 accu’s laden, de 2 HH accu’s (afzonderlijk van elkaar) met 25A max. en de startaccu als druppellader met 1A. Verder zit er nog een Waeco VS-230 voorrangsschakeling tussen voor de toekomstige omvormer, maar die doet er nu even niet toe.

Als ik beide accu’s niet zou koppelen, dan moet ik op elke accu andere verbruikers aansluiten, resulterend in ongelijke ontlading. Als ik ze koppel + aan + dan ga ik volgens mij voorbij aan het feit dat de FET schakeling en lader ze afzonderlijk willen laden. Ik zou dus een zwaar relais in de + kabel tussen beide accu’s kunnen zetten die ze ontkoppeld tijdens rijden via de D+ of tijdens laden via lader door daar een stuursignaal vanaf te pakken. Probleem is dan wel dat de koelkast tijdens rijden maar aan 1 van de 2 accu’s aangesloten kan zijn (als dat al een probleem is). Dus wie kan me vertellen hoe dit “probleem” het beste getackeld kan worden. De handleidingen praten alleen over 2 losse accu’s en niet over 2 parallelle accu’s. Ow, en ik moet het maken met de componenten die ik net gekocht heb! ;)

Dan nog een stukje van vandaag als reactie op opmerkingen op het andere forum. Het advies was de accu's parallel te schakelen en maar 2 van de 3 uitgangen van de scheider te gebruiken en idem voor de lader of de uitgangen van de lader combineren (ik denk niet dat het laatste kan).

Mijn reactie:
Ik dacht dat het altijd beter was om accu's afzonderlijk te laden omdat een parallel geschakelde accu hinder van de andere kan ondervinden bij het laden. Dat is dan de reden om op hetzelfde tijdstip er 2 te kopen zodat ze zo identiek mogelijk zijn als je ze wel parallel laad. Bij het ontladen zijn parallel geschakelde accu's weer prettig omdat je zo een grotere capaciteit hebt. En in vergelijking tot 2 afzonderlijke accu's, is er geen actie van jezelf nodig in de vorm van het omschakelen van accu's mocht er een leeg raken.

Die gedachte doortrekkend ging ik er vanuit (wellicht onterecht) dat ik de genoemde accuscheider voor de dynamo met 3 uitgangen en de genoemde lader met 3 uitgangen nodig had. Uit de antwoorden tot nu toe begrijp ik dat deze schakeling niet gebruikelijk is. Kan iemand me vertellen wat het nadeel zou zijn van de schakeling zoals ik die bedacht had? Is er een andere betere oplossing voor? Ik heb ook accu combiners gezien bij Victron energy waarmee je 2 accu's kunt koppelen en ze toch "gescheiden" zijn. Dit is om accu's van een verschillende capaciteit aan elkaar te kunnen koppelen. Wellicht zou dat kunnen in plaats van het relais wat ik bedacht had. Vergeet niet dat ik de lader en scheider al heb en dus ook graag zou gaan gebruiken.


Dus roept u maar hoe ik dit probleem het beste op zou kunnen lossen :P

Michael
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door dereiziger »

Welkom hier, een goulette . blijven toch geweldige wagens .. met je vraag kan ik je niet helpen .. maar er staat genoeg op het forum .. veel plezier met lezen. ;)
Afbeelding
Johannes

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Johannes »

Hallo Michael,

Ik denk dat in jouw geval je het beste de twee nog aan te schaffen identieke HH accu's parallel naast elkaar kunt zetten. Dat is een heel gangbare methode die vrijwel altijd zo wordt toegepast. Voor het laden maakt dat geen verschil.
Voor de acculader geld hetzelfde, 1 aansluiting voor de start accu en 1 voor de HH accu's.

Je hebt dan wat aansluitingen over , het zij zo. De acculader laad zo netjes de accu's op en hij mist de derde aansluiting echt niet. Voor de dynamo maakt het al helemaal niets uit . Of je er een argofet met 2 of 3 uitgangen op zet is om het even.

In jachten is zo'n argofet met drie of meer aansluitingen heel gewoon. 1 voor de startaccu, 1 voor de HH accu's , 1 voor de boegschroef accu, nog 1 voor de hekschroef accu, en soms ook nog 1 voor de generator accu.

Wil je toch de accu's afzonderlijk opladen dan zou je kunnen overwegen om nog een diodeblok te kopen maar nu met twee ingangen, voor twee dynamo's . Dan zet je daar de accu's op en gebruik je de uitgaande aansluitingen voor de gebruikers.
Maar eerlijk gezegd is dat wel een vreemde methode. Nadelen voor de accu's heeft het niet maar ook geen voordelen

Verder klinkt je verhaal wel goed en heb je mooie spullen.

Groet Pieter.
Michael Spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:11

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Michael Spaan »

Hallo Pieter,

Bedankt voor je antwoord. De enige reden die ik me nog kan bedenken (om af te wijken van het gebruik van 1 lader uitgang en een parallelle accu schakeling) is als de lader die ik nu heb de accu's niet goed geladen krijgt in dat geval. Ik ben al wat aan het zoeken geweest naar gegevens over de lader, maar weet nog niet wat ik wil weten. De lader is "intelligent" in de zin dat het een IU0U lader is. Waar ik nog niet achter ben is of hij de maximale laadstroom van 25 ampère vast verdeeld in 12.5A per uitgang of dat de laadstroom variabel verdeeld wordt. Als er maar max. 12.5A op een uitgang staat, dan lijkt me dat wat aan de lage kant om 210 Ah (in de vorm van 2x105Ah parallel) accu's te gaan laden.

De uitgangen zijn blijkbaar diode gescheiden van elkaar en er zit een voorkeursschakeling in dat eerst de minst goede accu op niveau gebracht wordt voordat de cyclus gaat lopen. De lader is gedacht voor een maximale accucapaciteit van 300Ah, ik neem dan aan in de vorm van 2 x 150Ah.

Als iemand weet of de Waeco perfectcharge IU2512 ook 25A op 1 uitgang kan leveren, dan hoor ik het graag. Dat zou dan inderdaad de gemakkelijkste oplossing zijn. Dan liggen er alleen wat 30mm2 kabels te veel...

Ik heb even gekeken naar Diode battery combiners van Victron en die hebben ze in 30A en 70A voor de afgenomen stroom en kosten circa 60 euro voor de zwaarste. Daarmee kun je 2 accu's (evt. van een verschillend type) koppelen. Blijkbaar is dit eigenlijk gedacht voor kritische stroomvoorzieningen waarbij ook als er 1 accu overlijd de andere accu ongehinderd door kan gaan.

Ik bouw waarschijnlijk maar 1 keer een camper en wil het zodoende in een keer goed doen, dan heb je op de lange termijn het minste ellende in mijn ogen.

P.S. voor degenen die iets meer willen zien van mijn projectje, hier is het topic op het goelette forum te vinden http://goelette.yourbb.nl/viewtopic.php?t=102

Michael
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Janneman »

Dat moet je maar niet meer doen zo'n link plaatsen, heb er net 3 uur op zitten om het hele topic door te lezen :ooo

Allemachtig wat een hoop werk zeg. Maar het belooft een schitterend resultaat te worden waar je echt trots op mag zijn.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Admin »

Dag Michael,

Welkom op dit forum!

Ik zou de beide hhaccu's met stevige kabels permanent parallel schakelen. Met elke vorm van apart verbinden introduceer je het risico dat ze een onderling verschillende ladingstoestand krijgen. Gevolg verschillende ladingtoestand: verschillende inwendige weerstand en ongewenste stromen als je ze daarna weer parallel schakelt.

Ook al valt er over een FET maar 0.1 V, toch zou ik zeker niet een tweede diode- of FET-scheidingsblok gebruiken. Elke 100 mV gaat van de maximale lading af. Alle beetjes helpen...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Wim »

Michael ,

Ook ik was gisteravond de klos :mrgreen:
Ik had avond dienst en zoals gewoonlijk keek ik nog ff een paar forums door .
Kwam dus hier de link tegen naar jouw restauratie .
Nou , dat heb ik geweten :wink:
Ik zat om 03:00 uur nog te lezen :shock:
Maar het was de moeite waard :up:
Mooie klus man , succes verder :wink:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Archie

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Archie »

Michael Spaan schreef:Hallo Pieter,

Bedankt voor je antwoord. De enige reden die ik me nog kan bedenken (om af te wijken van het gebruik van 1 lader uitgang en een parallelle accu schakeling) is als de lader die ik nu heb de accu's niet goed geladen krijgt in dat geval. Ik ben al wat aan het zoeken geweest naar gegevens over de lader, maar weet nog niet wat ik wil weten. De lader is "intelligent" in de zin dat het een IU0U lader is. Waar ik nog niet achter ben is of hij de maximale laadstroom van 25 ampère vast verdeeld in 12.5A per uitgang of dat de laadstroom variabel verdeeld wordt. Als er maar max. 12.5A op een uitgang staat, dan lijkt me dat wat aan de lage kant om 210 Ah (in de vorm van 2x105Ah parallel) accu's te gaan laden.

De uitgangen zijn blijkbaar diode gescheiden van elkaar en er zit een voorkeursschakeling in dat eerst de minst goede accu op niveau gebracht wordt voordat de cyclus gaat lopen. De lader is gedacht voor een maximale accucapaciteit van 300Ah, ik neem dan aan in de vorm van 2 x 150Ah.

Als iemand weet of de Waeco perfectcharge IU2512 ook 25A op 1 uitgang kan leveren, dan hoor ik het graag. Dat zou dan inderdaad de gemakkelijkste oplossing zijn. Dan liggen er alleen wat 30mm2 kabels te veel...

Ik heb even gekeken naar Diode battery combiners van Victron en die hebben ze in 30A en 70A voor de afgenomen stroom en kosten circa 60 euro voor de zwaarste. Daarmee kun je 2 accu's (evt. van een verschillend type) koppelen. Blijkbaar is dit eigenlijk gedacht voor kritische stroomvoorzieningen waarbij ook als er 1 accu overlijd de andere accu ongehinderd door kan gaan.

Ik bouw waarschijnlijk maar 1 keer een camper en wil het zodoende in een keer goed doen, dan heb je op de lange termijn het minste ellende in mijn ogen.

P.S. voor degenen die iets meer willen zien van mijn projectje, hier is het topic op het goelette forum te vinden http://goelette.yourbb.nl/viewtopic.php?t=102

Michael
Ik zou er maar van uitgaan dat de lader maximaal 25 A kan leveren, dat foefje met de diodescheiding wijst in die richting - doet hij dat niet op één uitgang,.... dan ben je de klos dan heb je teveel uitgegeven en zijn mooie geregelde lader tekoop met 25 A uitgang voor minder dan het prijskaartje van de WAECO
grts
Archie
BigBro
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 apr 2011, 21:21

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door BigBro »

Hoi Michael,

Zoals Ernst al aangeeft, gewoon je HH-accu's parallellen met een fatsoenlijk stuk kabel. En aansluiten op 1 uitgang van je Victron accuscheider.

Je acculader is te licht voor 210Ah. Na een diepte-ontlading heb je te lange tijd nodig om ze vol te krijgen. Bovendien heeft de lader een overladingsbescherming welke in actie komt na 4 of 8 uur (je accu's zijn dan nog niet vol en komen niet meer vol). Die situatie wordt nog erger als je tijdens het laadproces iets uit je accu's zou gebruiken. Dan heeft de lader óók nog een mogelijkheid om op halve kracht te werken want dan is ie volgens de fabrikant lekker stil. Dat mag dan ook wel want hij presteert vrijwel niets meer...

Hou er verder rekening mee dat je EPS100W een 24V(!) uitgang heeft. Dit maakt voor je koeling niet uit. Die heeft een Danfoss stuurunit welke 12V én 24V slikt. Voor je LED-verlichting gaat het wél uitmaken...

Desalniettemin succes en welkom hier.

BigBro
Archie

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Archie »

Bigbro


Toch even scherper stellen Ernst schreef met overleg kabels - de wijze van aansluiten van meerdere accus parallel is voldoende gecomentarieerd in eerdere posts hier en elders - he dubbel posten op twee fora die zo dicht op mekaar liggen is al weinig producief genoeg.
Zelf ben ik het niet met je eens dat de lader te zwak is. Wel is ie te duur voor wat ie kan leveren en dat zit hem vrij analoog voor alle producten uit die outlet. Eigen aan een merk dat
Als de baterijen vooraf voor meer dan 80 % geladen worden vanuit de dynamo dan zal dat met die laadstroom wel meevallen
En om de batterijen te formeren kan hij als hij er twee neemt en geen één bovenmaatse dan levert zijn lader voldoende stroom en kan hij ze zelfs allebij gelijktijdig aansluiten elk opéén laderuitgang en dan samenschakelen om ze te gebruiken.
Grts
Archie
BigBro
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 apr 2011, 21:21

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door BigBro »

Haha, Archie, scherper stellen ja. Maar dat valt niet mee hé, tijdens de feestdagen! LOL

Iedereen een geweldige jaarwisseling en een gezond 2012 met vééél camperplezier!

BigBro
Michael Spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:11

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Michael Spaan »

BigBro schreef: Hou er verder rekening mee dat je EPS100W een 24V(!) uitgang heeft. Dit maakt voor je koeling niet uit. Die heeft een Danfoss stuurunit welke 12V én 24V slikt. Voor je LED-verlichting gaat het wél uitmaken...

Desalniettemin succes en welkom hier.

BigBro
Hallo BigBro,
Badankt voor je reactie. Wat de EPS-100 betreft, ik was al weer helemaal vergeten dat de uitgang 24V was. Ik verwonderde me er bij aankoop over, maar men verzekerde dat de waeco compressor (12V) koelkast er zonder probleem op zou draaien. Zodoende was ik dat aspect alweer helemaal vergeten. Nu is er ook niet de noodzaak om de led lampjes over de omvormer te laten lopen, was meer een meegenomen aspect. Ik sluit ze gewoon permanent aan op de HH accu's, dan is de omvormer er alleen voor de koelkast. Ik heb al een lamellenstop in de EPS-100 sigaretten aansteker uitgang gedrukt, dan gaat dat ook niet verkeerd.

groeten, Michael
Johannes

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Johannes »

hallo Michael,

Volgens mij levert die acculader van jouw gewoon 25 A laadstroom en geen 2 x 12,5A. Ik ken ook geen lader waarbij dat zo zou zijn zonder dat het duidelijk is aangegeven. Daarbij kun je die 2 x 12,5 ook niet bij elkaar optellen en zeggen dat de lader 25A zou zijn. Er zouden dan twee transformatoren ( of dubbele wikkeling) of inverters in moeten zitten en daar is in de documentatie geen sprake van. Er zouden dan ook twee regelcircuits in moeten zitten en eigenlijk zouden het dan gewoon twee laders zijn.

Waarschijnlijk is een telefoontje naar weaco erg verhelderend.

Groet Pieter
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door karogegro »

.
Mijn god, ook ik heb dat linkje geopend en gelezen. Ik was gelijk de hele middag zoet.
Wat een klus, petje af. Tis maar goed dat je vrijgezel bent :mrgreen:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
BigBro
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 apr 2011, 21:21

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door BigBro »

Hm, ik lees hier toch wat futuristische hersenspinsels over de acculader in kwestie.
Even voor de duidelijkheid:

Het is gewoon één enkele 25A lader met 2 tappunten. Elk tappunt heeft intern een diode zodat je twee accu's onafhankelijk van elkaar kunt laden. Beide laadstromen hoeven niet gelijk te zijn maar kunnen tesamen max 25A zijn.
Zie het als een diodeblokje achter de lader...

Groetjes,

BigBro
Archie

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Archie »

Bigbro

Grotendeels acoord - alleen zullen het vermoedelijk geen iodes zijn maar een of andere gestuurde halfgeleider, dat maakt het mogelijk als er één accu veel stroom vraagt, de tak naar de andere dicht te knijpen.... Dat maakt dan weer dat ik waarschijnlijk wat ik schreef over het gelijktijdig laden van de beide tijdens de formatie moet herroepen - vraag is hoe scherp die regelaars staan ingesteld.

Zeker zou ik voor die lader nog geen complicatie met een combiner gaan inbouwen, kost soswieso ook vermogen en spanning. Als de lader de 25 A de hij maximaal kan leveren ook via één tak wil leveren is er geen of weinig vuiltje aan de lucht... Kan hij dat niet.... maakt altijd een mooi kerstcadeau...

Grts
Archie
Johannes

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Johannes »

hallo Michael,

http://www.peachment.co.uk/downloads/download_262.pdf

Simultaneous charging of several batteries
When two or more batteries are used independent of one another, the load on
them will be different and so will the required extent of recharging.
This is taken into account by the PerfectCharge double and triple chargers in series
IU 1512 to IU 4512 (p. 132 – 135). These units feature two or three battery outputs.
Some of them have an extra output for charging the starter battery (p. 133/134).
The chargers incorporate diodes to divide the charging current and prevent charge
compensation between the batteries. While charging the weaker battery is initially
brought to the charge of the stronger one. Both (or all three) batteries are then
charged at the same voltage level until the full charge is reached. Naturally, it is
also possible to connect just one or two batteries to a double or triple charger.


Een uittreksel uit de engelse tekst.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Berthil »

Michael,

Welkom op het forum, wat een aanwinst!!
Ik ben al een heel eind met het lezen van jou project, maar ik heb nog een heel eind te gaan.
Reuze interessant en wat ziet het er fantastisch uit.
Hoe je de onderdelen in je huiskamer hebt liggen (Hoef ik thuis niet te proberen).

Met mijn eigen project sta ik op het punt waar ik ook heel wat moet roest en ijzer moet gaan conserveren vandaar heb ik wat vragen over de verf die je gebruikt.

Voor roestige onderdelen las ik dat je menie met owatrol gebruikt.
Meng je die door elkaar of doe je eerst de menie en dan de owatrol er op?

Voor de rest gebruik je ook veel zinkspray.
Wanneer gebruik je de zinkspray en wanneer de menie met owatrol?

Heel wat onderelen had je ook zwart gespoten en zagen er weer als nieuw uit.
Wat voor verf gebruik je hier voor?

Heb je ook goede adressen waar je deze verfspullen haalt?
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Detlev »

Berthil, dat heb ik ook gebruikt, dat is een soort menie met owatrol olie erin.
Kijk hier voor alle mogelijkheden: http://www.owachem.nl/owatrol/?CIP_010202
Mercedes 406 uit 1969
Michael Spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:11

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Michael Spaan »

Hallo Berthil,

Even off-topic, ik meng de owatrol in de menie (is ook goedkoper). Ik heb overwegend flexa menie gebruikt waar ik 10-20% owatrol onder door meng. Owatrol is conserverend, maar het grootste voordeel is dat de owatrol ervoor zorgt dat het menie mengsel in de kleinste kieren trekt waar het normaal niet komt. Bovendien trekken de streken van de kwast mooi glad dicht. Ik heb de menie gebruikt op het cabine chassis wat ik nieuw in elkaar gelast had. Daar zit nu weer underbody coating overheen. Ik heb dit nergens over roest heen gezet, want alle roestige plekken zijn vervangen door nieuw staal. In principe kan dit wel, maar dat is in mijn ogen geen duurzame oplossing. De Owatrol heb ik via internet besteld, maar mocht je vaker in frankrijk (of belgie) komen dan kun je het ook gewoon in de carrefour vinden kwam ik laatst achter.

De zinspray heb ik op de body eigenlijk alleen gebruikt als tijdelijke conservering van het nieuwe staal in afwachting van de spuit epoxy en plamuur. Wel een dure oplossing want het is niet heel goedkoop, ik heb overal Motip zinc spray gebruikt. Die hebben ze bij de gamma, maar ik koop het bij de lokale automaterialenzaak waar ik een boel korting krijg :D Tevens is gebleken dat het weer verwijderen van de zinc spray niet heel makkelijk is! We hebben dit er helemaal afgeschuurd voordat ik met de epoxy aan de gang ben gegaan. Dit vanuit de optiek dat ik de beste ondergrond wilde hebben voor de epoxy. Verder heb ik de zincspray als grondlak gebruikt voor kleine delen die ik zelf heb gespoten. Alle spuitlak die ik daaroverheen gebruikt heb, is van Motip.

De tussenbak en het stuurhuis heb ik helemaal kaal gemaakt en is met meerdere lagen spuitlak van hamerite gespoten.

Michael
jorisv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2012, 16:57

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door jorisv »

Hoi Micheal,
Alleen maar lof voor de bouw. Mijn vriendin is benieuwd hoe je de zonnewering hebt gemaakt, van welke stoffen en waar je dit gehaald hebt.
Alvast dank!
Michael Spaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:11

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door Michael Spaan »

Hallo Joris,

De zonnewering heeft mijn moeder voor me gemaakt :up: De materialen hiervoor kun je gewoon bij de betere camper materialen winkel vinden. Deze materialen komen van de wit in schijndel, de isolatiedeken is een laminaat van verschillende lagen dun foam, isolatiedeken folie en stof, allemaal aan elkaar gestikt. Je knipt het op maat aan de hand van een kartonnen mal die je hebt gemaakt en dan wordt het met een biesband die ze ervoor verkopen afgewerkt. Met een holpijpje heb ik er de gaten ingeslagen om daarin de ogen te klinken voor de zuignapjes. Alles bij de Wit gekocht, de isolatiedeken verkopen ze van de rol per meter. Voor diverse modellen hebben ze standaard sets te koop, wat niet heel veel duurder is dan al het materiaal bij elkaar opgeteld. Maar om de een of andere reden verkochten ze geen standaard setje voor een Renault Goélette uit 1961 :wink:

groeten Michael
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door karogegro »

Ik zag dat ie klaar, gekeurd en rolling is.
Prima stukje vakwerk.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Electrische installatie camper, scheiden van HH accu's

Bericht door winand »

Inderdaad een groot compliment waard!
..en inmiddels ook een een hoop gereviseerde reserveonderdelen in op maat gemaakte kisten :shock: ..
Het hele verhaal is hier te lezen:

http://goelette.yourbb.nl/viewtopic.php?t=102

:up:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten