De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door wheelerik »

Geachte techneuten, camperenthousiastelingen!

Ben sinds kort in het bezit van een mercedes 609d (de ex ambulance), die ik vanaf februari wil gaan ombouwen naar een camper.
Al de nodige uurtjes op dit forum en de nodige andere fora vertoeft, en me op vele vlakken goed geholpen. Dank!!!

Maar op elektrisch gebied kom ik er niet helemaal uit.
Al 'jullie' oplossingen varierend van simpele extra accu tot en met omvormers, accuscheiders, acculaders en "Victron Phoenix Multiplussen" duizelen mij.
Zegt meer iets over mijn elektrisch vernuft, dan over jullie uitleg....

Ik wil onze camper simpel houden op dit vlak, heb niet meer nodig dan een 12 volt aansluiting (waterpomp) en 230/12 volt aansluiting voor de koelkast.
De HH accu moet het een dag of 2 volhouden zonder walspanning; is er walspanning dan moet het "systeem" overschakelen (en de accu's laden).
Verder wil ik startaccu's gescheiden houden van het HH systeem.

Ik vermoed dat veel camper oplossingen overkill zijn voor mijn toepassingen; en de professionele installateurs rekenen de hoofdprijs (± 1500 euri's, zonder manuren).

Kunnen jullie mij op weg helpen?

ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door Admin »

Je insteek is alvast de enige juiste. Vaststellen wat je nodig hebt.

Maar nog niet alle vragen zijn beantwoord. Zelfs niet voor een simpel systeem ;-)

Wat weet je zeker?
2 dagen autonomie
startaccu en hh-accu gescheiden (zo hoort het ook!)

Wat weet jij wel, maar wij nog niet?
Welke boordspanning heeft de 609?
Wat is het vermogen van de alternator?
Wat voor koelkast? En: waar ga je naartoe? En in welk seizoen?
Helemaal geen binnenverlichting? TV? Radio? Computer? DVD-speler? Ventilator? Aanjager kachel? Afzuigkap? Ik verzin maar wat, volgens mij niet in het rijtje van airco en bubbelbad...

Vergelijken met professionele installateurs is niet helemaal eerlijk: zij kopen alle materialen nieuw; jij kunt b.v. via Marktplaat of op de sloop, goedkoper inkopen. Zij moeten afschrijven op gereedschap, werkruimte, verlichting, verwarming. En, last but not least, zij hebben de uurprijs nodig voor hun belastingaangifte en hun boterhammen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door Goldwingh »

Welkom MB 609 rijder op dit forum. Je vind hier van allerlei soorten Techneuten en echte Amateurs met veel kennis en ervaring. Zelf heb ik mijn kennis uit 52 jaar Service ervaring van reparaties van Wit- en Bruingoed en nog veel meer. Heel vaak moeten improviseren, om dat je onderweg niet altijd van alles bij de hand hebt. Mijn hobby is om het allemaal zo simpel mogelijk te houden en toch functioneel gelet op mijn ervaring met de materialen. Als je wilt weten wat ik onder simpel en betaalbaar versta, kun je bij mij komen kijken hoe dat werkt.
Zie ook de foto serie op Picasa.
Groet Henk MB609
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door wheelerik »

Ernst, Henk en Adrie

Dank voor jullie respons, en goede tips, en stof tot nadenken!!
Ik kom er op terug!!!

Gr

Erik
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door wheelerik »

Ernst,

Wat meer detail

Boordspanning is 24V
De dynamo (wisselstroom) levert 30A / 28V

Er is idd binneverlichting in het ambulance geddelte, staat nu aangesloten op de startaccu, idealiter zou die ook naar HH accu's moeten, zo ook de mechanische ventilatie (waar van ik voorzie die alleen te gebruiken tijdens koken).
Autoradio is er niet, maar die moet er wel komen, voorkeur ook op de HH.
Ook de standkachel moet naar de de HH, bedenk ik me net.
Het word al weer wat complexer (voor mij).

Voor het gebruik van de bus zullen we veelal weekendjes weggaan (met fietsen) en de zomervakantie, 3 weken.
Voorzie niet in het winterseizoen te reizen.

Gezien het bovenstaande, welke "hardware" heb ik nodig, in zijn simpelste vorm, maar ook betrouwbaar en veilig!!?
En is het zelf aanleggen van HH systeem goed zelf te doen? En het verplaatsen van de verbruikers startaccu naar HH?


Henk/Adrie

Heb jullie foto's eerder gezien, en met interesse bekeken.
Misschien maak ik idd eens een afspraak om te komen kijken.

Groeten

erik
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door Admin »

Hi Erik,

Daarmee komen we een stuk verder!

Wat er nog niet in zit is
- het verbruik van de koelkast, want daarvanaf hangen de keuze van de accucapaciteit en de omvormer.
- het verbruik van de ventilator in het dak
- type en verbruik van de standkachel, brandstofpompje en aanjagers

Er is idd binneverlichting in het ambulance geddelte, staat nu aangesloten op de startaccu, idealiter zou die ook naar HH accu's moeten,

Dat is niet zo'n heksentoer. Maar het is vermoedelijk nog makkelijker naast de bestaande binnenverlichting je eigen armatuurtje(s) vast te schroeven (bij voorkeur met LEDs vanwege het lage verbruik) en dat/die rechtstreeks te voeden uit de huishoudaccu.

Autoradio is er niet, maar die moet er wel komen, voorkeur ook op de HH.

Daarbij heb je (vermoedelijk alleen daarvoor) een omvormer 24>12 nodig. Het voordeel van een "ouderwetse" serieomvormer is, dat er, als je de radio uit zet, helemaal geen stroom loopt. Een schakelende omvormer heeft wel een beter rendement, maar trekt ook in rust een klein stroompje. Een 24 V autoradio is duurder en zeldzamer.

Ook de standkachel moet naar de de HH, bedenk ik me net.

Sommige standkachels zijn behoorlijke elektronenslurpers. De Webasto 2010 in mijn vorige camper trok tussen de 8 en 10 A, ook bij 24 V.

Het word al weer wat complexer (voor mij).

Zover valt het allemaal wel mee. Als je er eens rustig voor gaat zitten, probeert de schema's te lezen en te begrijpen en, als je vastloopt, hier een vraag stelt, weet je over een paar weken of maanden een heel stuk meer. Ook altijd handig als je in de toekomst ooit nog eens tegen een probleem aanloopt, wat je zelf hebt gebouwd heeft geen geheimen voor je.

Voor het gebruik van de bus zullen we veelal weekendjes weggaan (met fietsen) en de zomervakantie, 3 weken. Voorzie niet in het winterseizoen te reizen.

Dat betekent dat de standkachel alleen bij uitzondering zal moeten draaien. Scheelt een pak elektriek! Aan de andere kant moet je koelkast weer meer uren maken.
Staan jullie nooit meer dan twee dagen op één plek (als je stroom van de paal hebt, geldt dat natuurlijk niet) of moet er nog een bepaalde veiligheidsmarge in zitten?

Gezien het bovenstaande, welke "hardware" heb ik nodig, in zijn simpelste vorm, maar ook betrouwbaar en veilig!!?
En is het zelf aanleggen van HH systeem goed zelf te doen? En het verplaatsen van de verbruikers startaccu naar HH?


Dit alles is goed zelf te doen, zo nodig met wat coaching via dit forum.

Wat ik tot nu toe - direct of indirect - voorbij heb zien komen:
huishoudaccu-poolklemmen-kabel-vastzetriem/beugel/balkje/...
automatisch relais (b.v. Cyrix)
kabel (verschillende diktes, gevlochten, niet massief!)
acculader(tje)-haspel 230 V
omvormer 24>230
autoradio
antenne
speakers
omvormertje 24>12
schuifschoentjes
tang om schoentjes en oogjes aan te knijpen
lampjes-schakelaar
zekeringdoosje-zekeringen
En dan nog: een universeelmeter (goedkoop type digitaal)
een testclip (laagspanningslampje met snoertje met krokodillenbek en scherpe punt aan de andere kant
bosje tie wraps
stuk of vier testsnoertjes (dun flexibel draadje met aan weerszijden klein krokodillenbekje)

Voor alles geldt: capaciteit nog te berekenen.

Henk, heb jij het elektrische schema van de 609 ambu? En anders iemand anders wel. Zo niet, dan is alles nog steeds goed te doen, maar moet je wat speurwerk incalculeren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door wheelerik »

Ernst,

Super; hier kan ik wat mee.
En idd, in sommige gevallen zie/zag ik iets teveel beren op de weg.
Elec schema heb ik van de 609, tevens lid van dubbellucht. Ook hoop kennis, maar die gaan al snel de diepte in.

Omdat start accu's 24volt zijn, dan moet de HH ook 24volt worden? Dit heeft te maken met het laden van beide systemen? Anders 2 verschillende laders nodig?

Het hele elektrieke houd ik nog een beetje "open", zal doorvoerleidingen leggen door het voertuig, om voorbereid te zijn.
1ste prio, wat voor mij minder denkwerk kost, is de inrichting aan te pakken zodat ie gekeurd kan worden, en op kwart tarief komt.

ook bedankt voor je lijstje!

gr
erik
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door Admin »

Elec schema heb ik van de 609,

Dat helpt enorm, b.v. als je de voedingsdraad van de ventilator wilt omleggen (kleur, plaats, zekeringnummer...). Vereist wel enig gepuzzel (+ sterke lamp en misschien een vergrootglas).

Omdat start accu's 24volt zijn, dan moet de HH ook 24volt worden? Dit heeft te maken met het laden van beide systemen? Anders 2 verschillende laders nodig?

Je hebt het al door! Het is niet per se noodzakelijk, maar het kost minder, zowel in geld als in rendementsverlies.

Het hele elektrieke houd ik nog een beetje "open", zal doorvoerleidingen leggen door het voertuig, om voorbereid te zijn.

Dat is een goed idee.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door Johannes »

Hallo Erik,
Heb je deze vragen ook bij Dubbellucht gesteld?
Groet Pieter
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door wheelerik »

Hoi Peter,
Neen, het forum en zoekfunctie werkt niet zo prettig (iig mijn beleving), en wat daar gesproken en geschreven word over elektriek vond ik wat hoogdrempelig... En dan voornamelijk over de 508. Maar wat ik zei, miss mijn beleving, en koudwatervrees voor de merc experts :-) Maar de online documenten hebben me ook al ver geholpen.
Gr
tonschouten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2012, 23:40

Re: De bomen zien in het (eletrieke) bos!

Bericht door tonschouten »

Ik heb het een beetje anders gedaan, heb alles gelaten hoe het is/was, maar een tweede accu geplaatst met zo'n zware relais ertussen, die als je inschakeld als startaccu dient, voorlopig werkt dit perfect, ik heb waarschijnlijk alleen niet zo'n zware motor als jullie (sprinter 208), groeten uit abbekerk, ton
groeten uit abbekerk, ton
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten