Nespresso

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Nespresso

Bericht door Rogier »

Als echte Nespresso liefhebber was het in de camper kunnen gebruiken een belangrijke wens. Ik heb zelf nooit echt goede info gevonden toen ik wilde weten of een Nespresso apparaat in een camper te doen is en zo ja wat voor belasting dat nou op je accu oplevert. Vandaag heb ik er een aangesloten en een paar tests gedaan. Hopelijk zijn er mensen die wat aan deze info hebben.

Ik heb een Victron Multiplus omvormer met een continu vermogen van 1600W en een piekvermogen van 3000W. De accu is een AGM 220Ah.

Afbeelding

Ik heb getest met een volle accu, een batterijmonitor die naast voltage en amperage ook het verbruik in Ah aangeeft. Uiteraard staan verder alle verbruikers uit (en heb ik zelfs de zonnepanelen losgekoppeld)

Wat opvalt is dat zodra je de machine aanzet het verbruik in een soort golfbeweging naar rond de 125A loopt en dan weer terug een paar amp. Die 125A is dus niet continu!
Afbeelding

Nadat de machine opgewarmd is en het lampje niet meer knippert, is er 1.5Ah uit de accu verbruikt. het stroomverbruik is nu overwegend laag en heel af en toe weer een piekje van 125A, synchroon aan het tikken wat je het apparaat thuis ook hoort doen.

Als ik daadwerkelijk koffie tap gaat de stroom weer richting 125A, maar ook hier niet constant. Het lijkt wel of het apparaat voortdurend de druk/temp regelt tijdens het tappen van de koffie. Na twee lungo's te hebben getapt is er (inclusief het opwarmen) 3.5Ah uit de accu. Dat valt mij heel erg mee, dat is 1 Ampere 75 per bakkie :up:
Afbeelding

Cheers, Rogier
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nespresso

Bericht door Frank.fjph »

Lekker koffie, en je kan er dus rustig 60 zetten voordat je accu aan zijn grens zit (de 50% van Ernt.... :lol: )

Verder niets anders gebruiken dan.............

Frank
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Nespresso

Bericht door beatrix18 »

Goed idee zo'n stapeltoren!
Maar dan ga ik voor de ronde variant:

Afbeelding

Drinkt veel lekkerder! :lol:
Peter
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Re: Nespresso

Bericht door Rogier »

scherp :). Ik had geen kopjes meegenomen dus dan maar bakjes uit de gereedschapkist. Cheers Rogier
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Nespresso

Bericht door jervig »

ICM je 220V koelkast en je buffer van 110 Ah zal ik je de voorspelling doen dat het niks wordt!! klinkt bot maar ga maar even rekenen wat er gebeurt als je 2 of 3 dagen ergens gaat staan in voor of naseizoen en er is geen of weinig zon. Je zonnepaneel capaciteit is ok maar je buffer te laag.

Groetjes,

Jeroen
Johannes

Re: Nespresso

Bericht door Johannes »

Hallo Rogier,
Leuke test die je hebt gedaan.Zulke praktijk testen en gegevens zouden we meer moeten uitvoeren/verzamelen.
In het boek "altijd stroom" van Reinoud Vader (Victron) stelt hij dat het niet de grote vermogens tijdens een heel korte duur zijn die capaciteit vreten maar juist die apparaten die 24/7 aan staan.
Dat boek kun je trouwens gratis op de site van Victron downloaden.
Dat apparaat van jouw is 1710 Watt ik neem aan dat een kopje koffie zetten van 1 dl ongeveer een minuut duurt? Dan is dat per kopje 1710 / 60 = 28,5 Wh
28,5Wh/13,8 Volt = 2Ah. De theorie ligt dus niet zover van de praktijk.

Wij zetten koffie met een 500Watt koffiezetter, 2 flinke koppen. dat kost 3Ah :)
(klopt in de praktijk ook )

Het gaat dus prima daar zijn wel meer camperaars achter gekomen, waar ze ook achter zijn gekomen is dat de omvormer/accu op een gegeven moment die energie niet meer zo vlot kan leveren omdat bij zo'n afname van 125 A ineens de spanning behoorlijk in elkaar gaat zakken. Die duikt dan even onder de minimum grens van de omvormer en die gaat dan protesteren.
Jeroen geeft dat al aan, de restcapaciteit is op een gegeven moment niet meer voldoende ondanks dat de accu nog lang niet leeg is.

Maar totzover kun jij lekker van je kopje nescafe genieten.

Wil je dus ergens langer staan wees je er dan bewust van dat dan die Citiz je kampeer vreugd wel eens kan verstoren. Wij halen dan het keteltje en het filter weer uit de kast ondanks onze 400Ah capaciteit.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Nespresso

Bericht door Detlev »

Wat een moeite voor een simpel kopje espresso koffie......
In Italië hebben ze daar al heel erg lang een betere oplossing voor:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

stuk goedkoper, makkelijker en gebruikt geen stroom...... 8)
Gebruik ik zelf al zo'n 40 jaar :D
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Nespresso

Bericht door Leo »

Jep Detlev, maar TS wil dat nou eenmaal niet.
Die wil het op elektriek.

Persoonlijk vind ik onderstaand het gemakkelijkste.
Je raakt alleen die vent zo slecht kwijt in je keukenkastje. :?

Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nespresso

Bericht door Admin »

Je raakt alleen die vent zo slecht kwijt in je keukenkastje.

Zie het draadje elders over die vier hondenhokken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Nespresso

Bericht door Leo »

Als ik 'm in vieren stukken hak, gaat hij net zo hard stinken als 4 honden in een keukenkastje.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten