Koelkast 12V verwarmen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

Ik vroeg me af of het mogelijk is, dat door verkeerd om aansluiten van de + en - van een 12v compressor koelkast het mogelijk is dat deze de binnenkant gaat verwarmen en de buitenkant (achterkant) gaat koelen :?:

Groet,

Paul :?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Leo »

Nee.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door dereiziger »

mijn koelkast deed dat op ten duur ook . betekende dat ie gevoegelijk naar de vuilnisbelt kon .. kwam bij mij door een veels te hoge spanning .. (24 volts dynamo op een 12 volts systeem )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Goldwingh »

Verwarmen met omgekeerde polen kan alleen bij Piezo elementen. Bij een compressor kast kan dat niet omdat de motor dan niet start. Zou die wel starten, dan draait de motor andersom en is de compressie minder effectief. Bij een 220v AC koelkast kun je de draden wel wisselen.( Voor de duidelijkheid, om commentaar van Ernst te voorkomen :mrgreen: )
Groet Henk MB609
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

dereiziger schreef:mijn koelkast deed dat op ten duur ook . betekende dat ie gevoegelijk naar de vuilnisbelt kon .. kwam bij mij door een veels te hoge spanning .. (24 volts dynamo op een 12 volts systeem )
Ik heb dus vandaag een 2e hands koelkastje ingebouwd als vervanging voor onze defekte. Het is een Waeco Coolmatic met een 12/24 volt aansluiting. Die heb ik aangesloten op de huishoudaccu van 12 volt.

De compressor slaat wel aan en ik heb het ding zo'n 3 uur laten draaien. De bus was ondertussen aangesloten op 220V om de huishoudaccu op peil te houden. Na 3 uur had ik het idee dat het vriesvak warm was en de achterkant gekoeld. Ik kan me natuurlijk vergist hebben, maar gekoeld had ie zeker niet ondanks 3 uur draaien op de hoogste stand.

Rijp voor de recyclebak?

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Admin »

Voor alle duidelijkheid: Henk bedoelt een Peltier-element.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Goldwingh »

Grappig, jaren geleden bestelde ik elementen om te koelen en te verwarmen om mee te knutselen bij de groothandel onder de naam Piezo. Kreeg inderdaad wat ik bedoelde. Ben nu weer even zoet geweest met Wikipedia met onderwerp Piezo en Peltier .
Beide zeer interessante materialen met grote toepassingen. :up:
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Admin »

Maar koelen met een piëzo-element zal niet lukken :roll:
Voor wie het verschijnsel niet kent: het piëzo-elektrisch effect zet mechanische vormveranderingen om in elektische energie. En omgekeerd.
Herinner je je de kristalpickup en de kristalmicrofoon? En die allereerste oortelefoontjes? Maar ook kristalfilters voor stabiele frequenties (radio, kwartshorloge), Epson inkjetprinters en de vonk van de gasaansteker berusten op dit effect.

En het Peltier-element? Lees er Wikipedia maar op na :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Admin »

@Reiziger
Als dat een Waeco compressorkoelkastje was, was 24 V geen probleem geweest. De elektronica van Danfoss schakelt automatisch om.

@Paul
Om nauwkeurig(er) te weten wat er mis is met een Waeco compressorkoelkast, kun je een LED (geen verlichtingslampje, maar een gewone LED uit de radiozaak, kost een paar dubbeltjes) aansluiten tussen punt D (negatief) en de plus voeding (positief) van het printplaatje. Het aantal flitsen geeft de storing aan.
In mijn ervaring zijn de Waeco compressorkoelkasten nogal gevoelig voor onderspanning. Ik had in Dr. Wolff een probleem met een kast die telkens na een half uur in storing ging. Aansluiting met 2 x 4 qmm i.p.v. 2 x 2.5 qmm loste het probleem voor altijd op.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

Hallo Ernst,

dat moet je ook maar net weten. Bedankt voor de tip.

Zal ook eens dikkere bedrading proberen. Er zit overigens wel een "low-battery" lampje in de koelkast. Die brandt niet als het ding in bedrijf is.

Groet,

Paul
Johannes

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Johannes »

Als er te weinig koelmiddel inzit dan kan ik mij voorstellen dat het vriesvak warmer aanvoelt dan de condenser.
Voor de werking maakt het voor een compressor niet uit welke kant de motor opdraait, het membraam of zuiger gaat immers altijd heen en weer.
Voor de elktronica zal het wel verschil uit maken en zoals al geopperd zal waarschijnlijk de motor niet starten.
Je hebt niet dat koelkastje liggend vervoerd/ opgeslagen wel. Waarschijnlijk weet je wel dat je dan de koelkast 24 uur rechtop moet laten staan voordat je hem aanzet.

groet Pieter
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

Hoi Pieter,

ik heb het ding wel liggend vervoerd. Maar dat was al in november vorig jaar. Hij vanaf toen rechtop gestaan in de schuur. Zou er nog een luchtbel of iets dergelijks in kunnen zitten door het liggende vervoer? En belangrijker nog, hoe krijg ik die er dan uit?

Ik ga eerst eens de tip van Ernst proberen. Als dat niet werkt, probeer ik het nog via een omvormer op 220V.

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Goldwingh »

Aan een luchtbel hoef je niet te denken.
Ik zal proberen om het duidelijk uit te leggen, waarom een koel-vries kast na vervoer een tijdlang rechtop moet staan alvorens het apparaat aan te zetten.
In het motorhuis ligt een laagje olie om het motortje te smeren. Het huis vormt een gesloten circuit met de koelplaat en de radiator en dit is gevuld met een zekere hoeveelheid gas (middel om te koelen). Als de koelkast ligt, kan er wat olie in de koelleiding komen. Dat is de reden waarom men zegt dat de kast 24 uur rechtop moet staan, dat de olie weer uit de leiding zakt. Het mag dan duidelijk zijn, dat als je de kast enigszins schuin achterover vervoert er geen probleem op treed.
De reden dat een koelkast na lang stilstaan niet meer koelt, kan liggen aan de ouderdom waardoor het motortje niet wil starten of slecht opgang komt in de olie. Als je dat probleem hebt, dan helpt het soms om met een blok hout tegen het motorhuis te slaan.( Nog voor dat het motortje verbrand is.) Kan eigenlijk niet, om dat als alles goed is de thermische beveiliging het afschakelt. Een veel voorkomend probleem is, dat bij het schoonmaken en of ijs verwijderen men door de koelleiding heeft gestoken. Dan is het einde verhaal.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Admin »

Als je een LEDje hebt aangesloten, hoor je een aantal flitsen te krijgen.

Hier vindt je de betekenis: http://members.iinet.net.au/~manins/mot ... ctions.pdf
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

Hoi Henk en Adrie, bedankt voor de toelichting. Weer wat geleerd. De motor draait hoorbaar wel, alleen wordt het niet koel in de koelkast. :?

Ernst bedankt voor de info. Ik ga eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen. De tekening en uitleg zijn in ieder geval duidelijk.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

Vandaag maar eens de accuspanning gemeten van de semitractie huishoudaccu. Die gaf 12,42 Volt. Dat is wel weinig, dus eerst aan de acculader. Hij geeft nu weer 14,44 Volt. De bedrading naar de koelkast toe heb ik van een dikkere kabel voorzien. Nu staat het ding al weer uren te draaien op de hoogste stand. Het motortje is goed heet, maar koelen doet het ding helemaal niks.

Ik heb ook nog met de multimeter op stand 200mA gemeten tussen aansluiting D en de +. Dan zie ik ongeveer elke paar seconden met regelmaat 00,1 op het scherm. Als dat betekent dat het lampje 1x zou hebben geknipperd is er dus een keer te weinig spanning geweest.

Ik zie geen beschadigingen in de kolekast waardoor het koelsysteem lek geraakt zou kunnen zijn.

Kan er nog op een andere manier koelmiddel ontsnapt zijn?

Ik ga het ding morgen nog een paar uur laten draaien. Ik ben echter bang dat er een andere aangeschaft moet worden.

Bedankt voor de tips. Het was weer leerzaam. :up:

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Admin »

kolekast...

Je bedoelt zeker kolerekast?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Johannes »

Toen ik nog druk in de bootjes was heb ik ze ook wel eens weer laten vullen. Het was een mobile service voor airco's die op verzoek ook wel een koelkast in een boot kwam vullen of een nieuwe compressor plaatsen.

Groet Pieter
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

Admin schreef:kolekast...

Je bedoelt zeker kolerekast?
:lol:
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

De WAECO koelkast is vandaag, vanwege voortdurende weigering van actieve dienst, op non-aktief gesteld.

Ik heb nu een bejaarde absorptiekoelkast van franse makelij ingebouwd. 12 Volt er op en voelbaar koud binnen 20 minuten.

Weten iemand een bedrijf wat koelmiddel bij kan vullen in de omgeving van Enschede? Ik vermoed dat de WAECO koelkast te weinig koelmiddel heeft.

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Anton »

Hoi,

Kamphuis koeltechniek Oldenzaalsestraat in Hengelo

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Koelkast 12V verwarmen

Bericht door Paul »

Hallo Anton,

Bedankt voor de tip. Dat is mooi dichtbij. Ik zal ze eens bellen.

Groeten,

Paul
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten