Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Rogier »

Hi iedereen,

Ik heb net zoals velen de Tristar 220V bakplaat gekocht echt een prima ding kost ook nog weinig. Nu staat er dat het ding 2000W nodig heeft dus ik kan hem nu alleen op walstroom aansluiten. Mijn omvormer (Victron Multiplus 1600) gaat maar tot 1600W. Nu is mijn vraag of zo'n simpel electrisch verwarmingsding aan te passen is zodat hij net even wat minder vermogen trekt (bv 1200W). Op 2000W is het ding nu binnen vijf minuten heet en hebben we m naar max 10 minuten aan, zou dus op de accu prima kunnen. Ik had een grotere omvormer moeten nemen, ik weet het, maar het was gelijk zoveel duurder...

groet vanuit Tarifa,

Rogier
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Leo »

Hoe zwaar is je hh-accu?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Rogier »

Hi Leo, HH accu is 220Ah (AGM). Ik reken met een 'ruimte' vam 110Ah, die ik tot op heden (6 weken Portugal Spanje) niet haal. De zonnepanelen zorgen daar ook voor, vanaf een uur of 11 geven deze continu 20A. We gebruiken ook een electrische oven van 900W die soms een half uur aanstaat. Ik zou er dus prima mee kunnen leven als een bakplaat sessie 25-35Ah 'kost'.

gr Rogier
efsix
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 feb 2012, 21:37

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door efsix »

Volgens mij heb je voor 120 euro Wattbegrenzers waarmee je dit kunt bereiken.
Instellen en je oven loopt dan op 800 Watt ipv 1200 bv. Opwarmen duurt natuurlijk wel langer.
Werkt niet op alle apparatuur. Wel ovens.
Mvg Marc
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Frank.fjph »

Kijk eens wat jouw omvormer mag hebben, en dan niet continu 1600W maar er staat vaak ook koeveel je gedurende een korte periode mag hebben, bv 10 minuten 2500 W iof zo.

Frank
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Goldwingh »

Als Marc mij wil uitleggen hoe een Watt begrenzer werkt? Ik zelf kom niet verder dan wat hier ook al behandelt wordt. http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/vie ... stId=12946.
Ik vind het ding nog al te duur om te kopen en te slopen om te zien hoe dat werkt. Vroeger gebruikte wij een Regeltransformator om de spanning te regelen en zo ook het vermogen, maar om 2000W te regelen heb je nog al een zware transformator nodig. Oké, dat kan dan ook elektronisch. Bij een magnetron regel je de energie afgifte met interval, maar daar door kun je niet een lichtere omvormer gebruiken. Ik waag mijn Victron niet aan een Watt begrenzer, al hoewel mijn Victron beter beveiligd is dan mijn huis. Wie legt het mij uit. Na 50 jaar in de Elektronica te hebben gezeten, wil ik nog altijd iets leren.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Admin »

De Watt controller werkt op basis van het aansnijden van de golfvorm van de wisselspanning. Een nogal technisch verhaal, maar het werkt! Omdat de totale hoeveelheid energie om een ei te bakken dezelfde blijft, moet je er wel rekening mee houden dat alles langzamer verloopt.

Overigens zit in een Victron MultiPlus van huis uit al een vergelijkbare functionaliteit, die haalt het ingestelde vermogen "van de paal" (mag ook een aggregaat zijn) en levert het tekort bij uit de omvormer. Dus niet exact wat jij nodig hebt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Goldwingh »

`Dus als ik het goed begrijp, werkt het net als een lichtdimmer, alleen die is met een kleiner vermogen.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Admin »

Hi Henk & Adrie,

Er zijn inderdaad lichtdimmers die ook zo werken. En andere zijn regelbare weerstanden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
efsix
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 feb 2012, 21:37

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door efsix »

@Goldwing.

ik bedoel de Wattcontroller zoals Admin al aangeeft.
Dit zal voor jouw situatie de goedkoopste oplossing zijn.

Mvg Marc
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Verlagen vermogen 220V bakplaat Tristar

Bericht door Goldwingh »

Hoi Marc
Ik heb geen Watt controller nodig. Mij interesseerde alleen de werking. Bakken doe ik op gas. Met een buiten gas aansluiting voor de warme dagen. :up:
Groet Henk MB609
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten