Chinese accu-monitor

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Iemand ervaringen met dit apparaat?

http://www.ebay.com/itm/90V-100A-Volt-A ... 27c8963e3b
Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 15 feb 2013, 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Monitor

Bericht door paulv »

Nee, maar ik heb er ook naar zitten kijken.
Het is wel een stuk goedkoper dan vergelijkbare monitoren van Victron enz.

Misschien is het een idee om dat ding met een paar man te kopen, je bent dan hooguit iets van € 5-10 kwijt mocht het niks zijn. Daar is wel overheen te komen :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Monitor

Bericht door Berthil »

Inderdaad een schappelijke prijs.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb er maar 1 besteld, voor €38 euro hebben ze 'm ingepakt en iemand uit het dorp heeft 'm morgenochtend (plaatselijke tijd) bij het postkantoor afgeleverd.
Mocht ik er in slagen om 'm, eventueel met jullie hulp, aan te sluiten dan zal ik verslag doen van mijn bevindingen.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Frank.fjph »

WE ZIJN BENIEUWD..... :idea: :idea:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat ik mij afvraag, is dat compleet met shunt?
Ik kan dat niet terug vinden.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Als je naar de omschrijving (onderaan: de blauwe tekst) gaat zie je dat het inclusief een shunt wordt geleverd.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Anton »

Hoi,

Gevonden!
Zelfs het simpele aansluitschemaatje staat er bij.
Als het doet wat het belooft is het niet duur.

Key Features
• It can measure Forward and Reverse current.
• Combines many functions in one,
Dual display for Voltage (V)
Current (A), Power (W)
Ampere-hour (Ah),
Working Hours (H), Charging Time, Discharging Time
Battery capacity (%)
• Flexible On-line calibration function, calibrate Voltage and amps reading easily.
• Adopting modular design, collocate indicator lights on the panel for various working status.
• 4 digits LED for Voltage, Power, and Working hours reading, 3 digits LED for Current and Ah reading.
• Lowe power consumption.
• It does NOT require power when powered between 10-90V.

Afbeelding


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Vandaag heb ik het apparaat bij het postkantoor opgehaald.
Wat beloofd wordt zit er inderdaad in, hieronder plaats ik de handleiding zodat jullie kunnen beoordelen of het iets is.
Afbeelding

Afbeelding


Elektronische groet van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Knorkneutel »

Maar zo'n Shunt geeft dat nou geen weerstand? Ik heb een zware audio versterker en er moet zo weinig mogelijk weerstand in de stroomkring zitten
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Anton »

Hoi,

Die shunt is een weerstand, maar heel laagohmig.
Door de grote stroom die er door gaat ontstaat er een klein spanningsverschil over de shunt, van meestal een paar millivolt. genoeg voor de elektronica in het kastje.
Meet maar eens over een draad na je koplamp, dat spanningsverschil (verlies) is vele malen groter.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Frank.fjph »

He Martin,

Beoordeln of het wat is kunnen we pas als we jouw verslag lezen hoe het ding presteert als je hem hebt ingebouwd..... :idea: :shock: :P
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Dat ga ik pas van het weekend doen Frank maar ik dacht dat je alvast een beeld hebt wat het ongeveer is.
Ik verwacht er veel van!

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Gisterenavond een UTP kabel ontstekkerd en deze aangesloten aan de monitor en de bedrading naar de shunt gemaakt. Twee verbindingen naar de accu waren voldoende om het uit te proberen.
Het is allemaal nog experimenteel (daarom wel gezekerd) dus let niet op de spaghettikabel.
Afbeelding

Ik weet alleen niet zo goed wat in de manual bedoeld wordt met de punten 3 en 4 (wat voer ik daar in: de laadcapaciteit van de dynamo bijvoorbeeld?). De capaciteit van de accu invoeren was geen probleem.
Het is dus nog wat experimenteren de komende dagen. We houden contact.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Frank.fjph »

Dus niet tot het weekend kunnen wachten.....
Maar ziet er ook met spaghetti leuk uit...

Frank
Johannes

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Johannes »

Hallo Martin

Bij punt 3 staat hoe je de voltmeter kunt ijken. Daar heb je dan wel een andere exacte voltmeter bij nodig. Voor zover ik het begrijp ijk je eerst op een hoog voltage en daarna op een laag voltage.
je zult dan de meter moeten voeden met bijvoorbeeld een 24 volts lader. De spanning meten en dan het instrument instellen. Daarna met een 12 volts acculader . Dat doe je dan 2 of drie keer om de meter accuraat te krijgen.
Bij punt 4 eigenlijk hetzelfde verhaal alleen dan ampères. Ook nu zul je een ontlaadstroom moeten realiseren die je met een ampère meter(tang) meet en dan je instrument ijkt.
Eenvoudig gezegd je controleert of de meter de juiste waarde uitleest en stelt dat bij.

Eigenlijk best wel een aardig ding. Ik zag op Ebay dat ze ook één hebben tot 250 of 500 ampère. Dan zou mooi passen met de stroom van de omvormer.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Dank je Pieter, wat er bedoeld werd met "certain" was me eerst niet duidelijk, nu begrijp ik dat ik eerst moet meten en dan kan instellen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het voor €38 inclusief verzenden helemaal niet tegenvalt. Het valt natuurlijk in het niet bij de blauwe varianten maar de mogelijkheden die dáár bij horen liggen toch buiten mijn behoefte en mijn denkraam.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Het apparaat heeft zijn definitieve plek in het keukenblok gevonden en krijgt binnenkort gezelschap van een Wema-watermeter. Ik moet nog een keer het amperage goed afstellen en we hebben weer een scherm om bij te houden.


Groeten van,
Martin


Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Uil »

Dat lijkt een zeer nuttige accu monitor. Alleen de shunt laat mij een beetje twijfelen: Zit daar nog iets van isolatiemateriaal bij?


M.b.t. het 'ijken'. Strikt genomen is dit justeren, en dat heeft eigenlijk alleen nut als je een betrouwbare externe meter hebt. Voor spanning is dat niet zo moeilijk, eigenlijk is iedere meter van 3 tientjes of meer geschikt. Voor stroom is dat een ander verhaal: 50 of 100 A meten is niet zo eenvoudig. DC stroomtangen zijn tamelijk onnauwkeurig, zelf een fluke van een paar honderd euro halen maar 2-3%. Een goedkope Voltkraft beweert 3.8% te halen, maar er is niet echt toezicht op dat soort beweringen. Meestal heeft de marketingafdeling meer invloed op de specificaties dan de engineeringafdeling...


Om het verhaal compleet te maken en verwarring tussen ijken, justeren en kalibreren weg te nemen:
Kalibreren is een meter (of een instrument, massastuk, etc) vergelijken met een relevante standaard (bijvoorbeeld een nauwkeurige multimeter in dit voorbeeld). Hierbij wordt de afwijking van de meter bepaald.
Justeren is het bijstellen van de meter om de afwijking zo klein mogelijk te maken.
IJken is het bepalen of de afwijking binnen vastgestelde grenzen valt. In de praktijk is dat alleen van toepassing op meters voor handelsdoeleinden.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Admin »

Voor het geld lijkt het me een prima aankoop. Een NASA of Victron kost minstens vier maal zo veel. En deze is in elk geval beter afleesbaar dan de Victron.
De nauwkeurigheid is niet zo moeilijk te realiseren. Alles staat of valt met de materiaaleingenschappen van de shunt. Als die bij 100 A een spanningsval van b.v. 50 of 100 mV vertoont, doet de elektronica zonder veel moeite de rest.

Wat je in elk geval moet instellen is het ijkpunt 0.0 A. Voor de rest van de afgelezen stromen, spanningen en tijden zijn relatieve waardes belangrijker dan absolute.

Dat er om dit soort shunts meestal geen isolatie zit, heeft te maken met de mogelijke warmteontwikkeling.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Ik post hier een foto van de shunt, volledig ongeïsoleerd dus (die lijn er dwars doorheen is de achtergrond). De mate van isolatie hangt af van het eigen initiatief.
Als specificatie staat erin geponst: 100A 75 mV. Ik had 'm eigenlijk in polyester willen gieten maar uit wat Ernst schrijft met betrekking tot warmteontwikkeling begrijp ik dat dit niet zo'n goed idee is.
Wat betreft de nauwkeurigheid van het instellen denk ik dat wij voldoende hebben aan een redelijke indicatie, het hoeft wat ons betreft niet tot op de mA nauwkeurig ingesteld te worden.


Afbeelding

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Uil »

Begrijpelijk inderdaad dat het weerstandselement niet geisoleerd is, maar het was toch zeer praktisch geweest als de shunt een geisoleerde grondplaat zou hebben voor montage op/in bijvoorbeeld de accubak.

Wat is nu je plan voor de montage?
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb ergens nog een accupool met een bout en dan komt 'ie dus rechtstreeks op die pool. Overigens vraag ik me af bij welke stroom de shunt echt warm wordt. In de meeste accubakken is nauwelijks ventilatie.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door De Rooie Reus »

Voor de volledigheid: ik gebruik een cyrix en heb een acculader aan de hh-accu aangesloten. Als die vol is laadt deze eventueel ook de startaccu. Op de monitor is zowel de laadstroom van de dynamo als de lader te zien.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Chinese accu-monitor

Bericht door Leo »

Uil schreef:...maar het was toch zeer praktisch geweest als de shunt een geisoleerde grondplaat zou hebben voor montage op/in bijvoorbeeld de accubak.
Wat is nu je plan voor de montage?
Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten