Pagina 1 van 1

anwb lidmaatschap + wegenwacht

Geplaatst: 07 nov 2007, 22:15
door johan millenaar
hallo
aangezien 15 november nadert ( de dag, waarop je je lidmaatschap eventueel kunt opzeggen ) heb ik een vraag over pech onderweg
ik ben in het bezit van een 613 bedrijfswagen met aantekening "speciaal wagen"
de inrichting is deels een camper, deels een laadruimte , met een duidelijke scheiding
de anwb helpt bij pech alleen (bedrijfs-) auto's met een camperinrichting, dus in mijn geval zou ik hulp kunnen krijgen ( denk ik )
op het laatste dl-weekend zat in de informatiemap o.a. een formulier voor het aanvragen van een mb-card c.q. uta-card
is dit een optie?
en hoe hebben lezers van dit forum met "grote" voertuigen het pechgedeelte "afgezekerd"?
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of tips
groet
johan

Geplaatst: 07 nov 2007, 23:53
door Admin
Hi Johan,

De IRK (tegenwoordig "Wegenwacht Europa") van de ANWB dekt repatriëring als je een supplement hebt (zie anwb.nl). Voorwaarde is dat er ergens op het kentekenbewijs "kampeervoertuig" staat. Het gewicht speelt dan geen rol.

Andere instanties die een IRK uitgeven, beperken zich veelal tot < 3.5 t. Arnold is bezig geweest met alternatieve oplossingen, maar heeft die voor wagens > 3.5 t niet echt gevonden, zover ik weet. Mogelijk reageert hij ook nog op je vraag.

Groeten uit het (voor jou) diepe Zuiden!

Geplaatst: 08 nov 2007, 08:18
door Berthil
Vorig jaar stond ik op de terugreis van Kroatie met pech in frankfurt.
Ventilator afgebroken en door de radiator heen geslagen.
Omdat ze niet zeker waren of ze het voor het weekend konden maken (kinderen moesten maandag weer naar school), kregen we een vervangende personenauto om naar huis te rijden en werd de camper (4,7 ton) naar nederland gehaald door de ANWB.
Ik had een IRK met camper supplement.
Het was prima geregeld.
Ik moest wel 3 weken wachten voordat de camper in Nederland was, want het was toen topdrukte voor de ANWB aan het eind van de vakantie.

Groeten Berthil.

Geplaatst: 08 nov 2007, 15:54
door KOERT
Bij onze vastloper deden ze (anwb) al moeilijk om haar van Veenendaal naar Amsterdam te vervoeren (L407DG, 6m nogwat, camper op het kenteken). Maar waarschijnlijk had de monteur z'n dag even niet...

Geplaatst: 08 nov 2007, 18:00
door Frank.fjph
Volgens mijrepatrieren ze alleen (campers) uit het buitenland met een IRK en supplement.
En mijn ervaringen zijn redelijkgoed.Dit jaar nog de startmotor van het clubmagazijn naar Griekenland gestuurd gekregen, duurde een paar dagen en toen was ie er....geheel gratis incl alle telefonische hulp.
(verzendkosten: zeker een paar honderd euro.


Frank

Geplaatst: 08 nov 2007, 20:01
door Arnold Smeets
Admin schreef:Arnold is bezig geweest met alternatieve oplossingen, maar heeft die voor wagens > 3.5 t niet echt gevonden, zover ik weet. Mogelijk reageert hij ook nog op je vraag.
Ik doe dat graag:

Er zijn maar weinig marktpartijen:

ANWB, is al genoemd, weinig aan toe te voegen.
KNAC, is ook ANWB en doet niets met zware voertuigen.
Route Mobiel, wil geen oude voertuigen en geen grote voertuigen. Reageert overigens niet eens op uitnodigingen tot gesprek.
Verzekeringsmaatschappijen, vaak zeer beperkte mogelijkheden waardoor je toch weer bij de ANWB uit komt.
merkdealers, eveneens zeer beperkte mogelijkheden en vaak ook maar een beperkt aantal jaren.
Verder nog een paar kleintjes waarbij ik tot nu toe niets interessants gevonden heb voor kampeerauto's.

De dekking bij de ANWB is goed, let wel op dat het feit dat het om een kampeerauto gaat meegenomen wordt in de overeenkomst, je hebt een supplement nodig. Aandachtspuntje: als vervangend vervoer kun je een auto + caravan aangeboden krijgen.

Het Wegenwacht lidmaatschap is voor gevallen binnen Nederland, daarbuiten heb je de Internationale Reis- en Kredietbrief nodig.

De voorwaarden van de IRK zijn de laatste paar jaar aanzienlijk verbeterd voor de kampeerautobezitter, de enige noembare groep die nu nog buiten de boot valt is die met een rijbewijs D kampeerauto.

Ik heb de ANWB in de afgelopen jaren een aantal keren gewezen op mogelijkheden om hun voorwaarden te verbeteren voor kampeerautobezitters, daarop is nauwelijks tot niet gereageerd op 1 lang telefoongesprek na maar er zijn in opvolgende jaren wel verbeteringen doorgevoerd.

Bij de verbeteringen zit o.a. het dekken van grote voertuigen die als kampeerauto zijn ingericht.
De definitie die hiervoor gehanteerd wordt staat op de site van de ANWB, in de voorwaarden van het WW en het IRK lidmaatschap.

Voor 2007/2008:
quote
Een motorrijtuig dat wordt bestuurd met een rijbewijs B of C waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen die bovendien is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid en die gebruikt wordt voor toeristische doeleinden. Dit inclusief de daarin of daarop meegenomen bagage.
unquote

Rijbewijs C impliceert een zware auto dus een 613 mag geen probleem zijn. (Dit was vroeger anders, alleen tot 3500kg. Ik stond kapot in Limburg, WW'er keek eens en zei: zwaarder dan 3500 kg, u hebt dubbel pech. Mijn kentekenbewijs toonde echter 3300 kg dus toch maar 1x pech. De berger kwam, keek eens, en ging weer. Een uurtje later was hij terug met zijn zwaarste voertuig, dat een keer diep kreunde toen er 4200 kg op gelierd werd..... 8) )

Johan: staat deze auto op een bedrijfsnaam? Dan heeft de ANWB een aparte dekking. Als de auto op jouw privé naam staat voorzie ik geen problemen maar het is goed je te realiseren dat ze tussen nu en 15 november azen op iedere abonnering, dus laat schriftelijk vastleggen dat de combinatie kampeerdeel met bedrijfsdeel geen probleem is!

Uiteraard moet je er zelf voor zorgen dat je voertuig in goede conditie is. De ANWB Wegenwacht komt niet om op de vluchtstrook een grote beurt te geven.

MB biedt ook een service, daarvoor is het goed wanneer je bij de lokale dealer bekend bent. In principe zal hij zich garant stellen voor de reparatiekosten, waarna je waar dan ook ter wereld geholpen wordt met een reparatie. Vervangend vervoer en allerlei andere dekkingen zitten hier niet in. Het systeem is gebaseerd op bedrijfsvoertuigen die in onderhoud zijn bij de lokale MB dealer en door zijn collega's over de hele wereld geholpen worden bij problemen. Alle grote bedrijfsautomerken hebben zo'n service.

UTA en nog vele anderen zijn een combinatie van een tankpas en een creditkaart. Zeer zinvol in het wegvervoer, ik denk echter niet dat het voor een kampeerauto zinvol is.

Voor degene die zich de wenkbrauwen optrekt bij het voorgaande: ik heb geen aandelen bij de ANWB, noch krijg ik er korting. Verder hoor ik het graag wanneer er een club is die betere voorwaarden biedt.

Groet,


Arnold

Geplaatst: 08 nov 2007, 21:44
door Dennis en Nancy
Ik wil hier een partij aan toevoegen.

http://www.ace-online.de

Pechhulp ook voor nederlanders heel europa dekking. Hun partner hier is route mobiel. Hun hebben echter niet de toelatingseisen die route mobiel stelt.

Tot 7500kg geen probleem.

Ze stonden in Dusseldorf op de beurs. Toch een leuk gesprek met de man gehad. Kwam op mij goed over ondanks dat ik een ontzettende bloedhekel heb aan route mobiel.

Dennis

anwb lidmaatschap + wegenwacht

Geplaatst: 08 nov 2007, 22:53
door johan millenaar
hallo
dank, arnold smeets, voor je uitgebreide antwoord!
ik neem contact op met de anwb en laat je het vervolg weten
voor de volledigheid: mijn auto staat op mijn eigen naam; wordt meer zakelijk dan toeristisch gebruikt; wordt goed onderhouden en is bij de plaatselijke mb-dealer bekend
en aangezien ik al een enorme verzameling kaarten heb, denk ik, dat de uta of mb-card er nog wel bij kan
groet
johan
p.s. dennis en nancy, ik heb even bij ace gekeken, maar de hoogte van 3,2m overschrijd ik en dus is deze firma geen optie

Geplaatst: 10 nov 2007, 13:58
door Detlev
Mijn camper verzekering maakte geen enkel probleem om de camper vanuit Kroatie naar ieder adres in Nederland te vervoeren, alle extra kosten zoals wegslepen ter plekke, de bus-trein-bus reis voor twee personen enz. werden ook meteen vergoed :D
(foto wegslepen elders op dit forum....http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=3229)
Ik heb een gewone wa camper verzekering met (tweepersoons)reisverzekering incl. repatriering, vervangend vervoer enz. voor ongeveer 200 euro/jaar.

Geplaatst: 10 nov 2007, 14:10
door Dennis en Nancy
incl. repatriering, vervangend vervoer enz.
Vervangend vervoer heb je niet gekregen als je met de bus en trein retour moest.

Dat had ik absoluut niet gedaan. (en niet alleen om mijn bus trein en vliegtuig fobie)

Geplaatst: 10 nov 2007, 14:44
door Anton
Hoi,

En niet onbelangrijk wat weegt die camper?

Groet Anton

Geplaatst: 12 nov 2007, 12:04
door winand
Voor mijn bus (kapotte wiellager voor) werd een grote lepel-auto geregeld, alles werd netjes geregeld. Ik stond wel in NL.
Heb ww met campersupplement en IRK.

Geplaatst: 12 nov 2007, 15:23
door Detlev
Dennis en Nancy schreef:
incl. repatriering, vervangend vervoer enz.
Vervangend vervoer heb je niet gekregen als je met de bus en trein retour moest.

Kroatie he, nog steeds een risico gebied, kon wel een wagen krijgen, maar alleen voor Kroatie. Aangezien dat land vol licht met mijnen hebben we daar maar vanaf gezien........

anwb lidmaatschap + wegenwacht

Geplaatst: 12 nov 2007, 23:18
door johan millenaar
hallo
na goed op de anwb-site rondgekeken en vervolgens gebeld te hebben blijk ik voor € 125,15 een europadekking te kunnen krijgen ( met vervangende auto en inclusief de kampeerauto service )
één van de redenen om je lid te laten worden is als volgt:
alle auto's en motoren, ongeacht leeftijd of grijs kenteken, worden geholpen
dat is nog eens duidelijke taal
'k heb ook nog een aanvraag per email gedaan over een zakelijk wegenwachtlidmaatschap, maar nog geen antwoord gekregen
groet
johan

Re: anwb lidmaatschap + wegenwacht

Geplaatst: 13 nov 2007, 21:59
door Arnold Smeets
johan millenaar schreef:alle auto's en motoren, ongeacht leeftijd of grijs kenteken, worden geholpen dat is nog eens duidelijke taal
Heel duidelijk! Ik ben erg benieuwd hoe ze dit op papier zullen zetten, er is een groep campergebruikers die hier hun voordeel mee zouden kunnen doen. Vol verwachting klopt mijn hart!

Groet,


Arnold

Geplaatst: 14 nov 2007, 02:06
door Frank.fjph
Na meerdere discussies met verschillende ANWB medewerkers komen we elke keer weer tot de conclusie dat ik met een normaal wegenwachtabonnement met de oude IRK (zonder verv.vervoer) het beste (engoedkoopste) uit ben. (69,= Euro)

Reden: mijn kampeerautoverzekering dekt de repatriering volledig, incl terugreis voor inzittenden en nog meer van die dingen.
Bovendien heb ik een doorlopende reisverzekering die overige zaken vergoed, zoals contact met de ANWB alarmcentrale en garage/familie/Dubbelluchtonderdelenmagazijn.
Daar de enige reden voor een kampeerautosupplement van de IRK is de hogere kosten van terughalen naar nederland hoef die ook niet te hebben.

De hulpverlening van de alarmcentrale is afgelopen zomer dan ook gewoon verzorgd door het opsturen van een "nieuwe"startmotor naar Griekenland, goed geregeld en nog gratis allemaal ook.

Frank

PS wat nog een keer uitgezocht moet worden is of de AA in het Verenigd Kinnkrijk ook langs de weg komt hlpen boven de 3500 kg. Ik heb dat opgelos door gewoon mijn kentekengewicht te noemen en niet de feitelijke geladen gewicht...3260kg is dan net licht genoeg

F

Geplaatst: 14 nov 2007, 02:18
door Dennis en Nancy
Detlev schreef:
Dennis en Nancy schreef:
incl. repatriering, vervangend vervoer enz.
Vervangend vervoer heb je niet gekregen als je met de bus en trein retour moest.

Kroatie he, nog steeds een risico gebied, kon wel een wagen krijgen, maar alleen voor Kroatie. Aangezien dat land vol licht met mijnen hebben we daar maar vanaf gezien........
Ik weet niet waar jij geweest ben in Kroatie maar tussen Umag, Zadar en Plitvice ben ik geen landmijn tegen gekomen met onze oude 406.

Onvriendelijk mensen des te meer.

Dennis

Geplaatst: 14 nov 2007, 09:27
door Berthil
Mijn 508 heeft daar ook geen landmijn gezien,
Onderin in Dalmatie bij Dubrovnic bij de grensovergang naar Bosnie schijnen mijnen te liggen, maar dat is een heel stuk lager.

Geplaatst: 14 nov 2007, 09:54
door Detlev
Gaat ineens heeeel ergens anders over, maar wij durvden daar nog niet uit te stappen om even te pissen......de geijkte toeristen routes zijn inderdaad helemaal vrij, daarom verbaasden veel camperaars zich terplekke over onze verhalen. Wij houden van reizen en dwars door een land heen trekken, dat was 100% onmogelijk. Heel veel (en dan bedoel ik ook echt heel veel) verbrande en plat geschoten dorpen waar nog 5 bejaarden in de ruines wonen en honderden wegen met borden die alle "auslander verboten" verder te rijden. (overigens in minstens 8 talen) Bij de foto's met leuke plekjes voor de bus staat er eentje met het mijnen bord, dit bord vind je van noord tot zuid zodra je van de hoofdweg langs de kust en de enige andere veilige weg, inderdaad die naar Plitvice en vandaar naar Zadar afwijkt en dan is het helemaal mis! Wat iedereen overigens ontkend.....Om nog maar te zwijgen over de vage militairen die je daar tegen komt in overgeschilderde amerikaanse legermachines, wat ons pas opviel toen we zagen dat daar bijna alleen maar buitenlandse militanten inzaten, wat weer te zien was aan hun pikzwarte huidskleur......De mensen daarintegen hebben ons zeer gastvrij door mijnen velden heen geloodst en toen wij pech kregen in Zadar zijn we heel vriendelijk verder geholpen en uitgenodigd, dan kan de gastvrijheid niet op! Verder is het ontzettend jammer dat eea zo is, het land is onwaarschijnlijk mooi! Ik heb nog nooit zulke schone beken en rivieren gezien....

Maar goed, wat hierboven staat over verzekering gaat dus ook voor mij op, gewoon standaard ANWB abbo.