Mercedes Jargon

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Mercedes Jargon

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

In een soort aanvulling op mijn Hanomag verhaal schoot het me nog te binnen dat het misschien eens handig is die Mercedes lettertjes en cijfertjes te bundelen en verzamelen. Voor de meesten is dit vast al gesneden koek, maar er wil vast ook nog wel eens iemand die nieuw is binnenkomen en dan kan het er maar weer staan? :mrgreen:

Net als veel andere, vooral Duitse, merken gebruikt Mercedes allerlei lollige letter en cijfercombinaties om zijn modellen aan te duiden. Ik beperk me hier maar even tot de ouwe zut, ik denk niet dat hier momenteel veel Actros, Atego of Axor rijders huizen, hooguit beroepsmatig?

De cijfertjes
Deze zullen de meesten wel kennen. De eerste 2 cijfers geven het maximale toegestane gewicht aan* Het derde en/of vierde cijfer (hier niet zoveel van toepassing :mrgreen: ) geeft bij benadering het motorvermogen in PK's.

*check wel het kenteken. Sommige speciale uitvoeringen of modellen kunnen afwijkende laadvermogens hebben!

Bekend voorbeeld is de 508: ~ 5,0t MTM met een vermogen van ~80pk
Een ander voorbeeld is de 813: ~ 8t MTM (bij een motorvermogen van meer als 100pk verdwijnt de tussen-nul)
Tot slot nog de laatste variant, de 1222: ~ 12t MTM met een motorvermogen van ~ 220pk.

De letters
En dan staan er ook nog van die rare letters bij. Niet op de snoet van je Mercedes, maar op het kenteken. Wat is dan dan?
Dat lijstje is wat langer. Het kan zijn dat ik wat vergeet, laat het weten, dan kan ik het toevoegen, maar dit zijn de mij bekende coderingen:

voor de cijfers
L = Lastwagen
P= Pullman (oude aanduiding voor frontstuur, bij wagens met neus zoals Kurzhaubers is er geen aanduiding)
A= Allrad
K = Kipper
S = Sattelzug
O = Omnibus
F = Feuerwehr (wordt alleen bij door Mercedes af-fabriek geleverde brandweeronderstellen gebruikt)
L= Luftfederung

na de cijfers
D = Diesel (alleen bij modellen die ook als benzine te krijgen waren, anders vervalt deze)
G = Grosstransporter (ook: Grossraumkastenwagen)


Deze letters worden ook in deze volgorde gebruikt,

Je krijg dan bijvoorbeeld bij de Dusseldorfer 508 van ons eerdere voorbeeld: L508DG Dit is de bestelwagenuitvoering. Echter, het kan natuurlijk ook een brandweerwagen zijn geweest: LF408 (omdat de D ontbreekt, is dit een benzineuitvoering).

Kocht je een 813 als kipper, kreeg je een LPK813. Omdat deze lichte LP modellen er enkel als diesel waren, onbreekt hier de extra D. Had je geld over en kocht je een bakwagen met luchtvering, kreeg je een LPL813. Het normale model heet dan gewoon LP813. De 813 was ook nog als chassis voor busopbouw te leveren. Dit was de LPO813.

Bij de zwaardere modellen krijg jje bij de eerder genoemde 1222, als brandweer met 4x4 zoiets: LAF1222. Een 1222 trekker had dan deze codering: LS1222. Omdat dit type al een NG model is, waarvan geen uitvoering met neus meer leverbaar was, en hij ook alleen als diesel te krijgen was, ontbreken zowel de P als de extra D.

Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is en veel plezier met deze lettervermicelli! :)


Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 09 okt 2011, 18:21, 3 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dutcharry
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2009, 01:34

Re: Mercedes Jargon

Bericht door dutcharry »

Dank je Jeroen,

Mooi overzicht maar Mercedes is toch niet altijd consequent met die type aanduidingen: uitzonderingen bevestigen de regel maar weer.

Ik heb een LAF1113. Alles lijkt logisch (ja, inderdaad een 4x4 (ex brandweer) Kurzhauber met 11 ton max gewicht) maar met 168 pk turbodiesel en niet de verwachte 130 pk. Eigenlijk zou hij dus LAF 1117 moeten heten. Bij de opvolger (NG met dezelfde motor en techniek) deden ze dit dan weer wel. De atmosferische diesel (zonder turbo dus) heette ook 1113, daarbij klopte de aanduiding dan weer wel want die had -inderdaad- 130 pk.

Mijn advies is dus om -als je bijvoorbeeld een MB koopt- je toch even heel precies naar de kentekenbewijzen e.d. moet kijken om verrassingen te voorkomen.

Groeten,

Harry
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mercedes Jargon

Bericht door Admin »

Harry,

Het is makkelijker gedurende de leeftijd van een Kurzhauber de motor te wisselen (b.v. voor de A-versie) dan de typeplaatjes....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dutcharry
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2009, 01:34

Re: Mercedes Jargon

Bericht door dutcharry »

Hallo Ernst,

Ik weet niet hoe ik je commentaar precies moet interpreteren: mijn vrachtauto is in ieder geval met een 1113 typeplaatje en 170 pk motor in Wurth in 1984 origineel uit de fabriek gerold.... Het is dus niet zo dat er later een sterkere motor in is gezet en men na zo'n transplantatie het plaatje heeft laten zitten.

M.a.w.: vaar niet 100% blind op die typecodes zoals ze op de auto zitten (dat geldt overigens ook voor de gewichtsaanduiding!) .

Harry
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mercedes Jargon

Bericht door Admin »

Ik veronderstelde inderdaad dat er achteraf een geblazen motor in gelegd was.
Maar ze blijken indertijd éérst de motoren verzwaard te hebben en pas láter (1984!) de typenummers aangepast. Lastig, hoor!
Die fabriek staat AFAIK in Wörth.

Gleichzeitig änderte man auch die Typenbezeichnung die aus der Baureihe 322 zukünftig die dem Gewicht und Motorleistung Auskunft gebende Baureihe machte. Die Bezeichnung 1113 sagt aus:11 gleich Geamtgemicht (gerundet 10,5t), 13 gleich 126 PS Motorleistung. Da in diesem Typ auch Motoren bis 168 PS erbaut wurden, war nicht immer die Motorleistung sofort erkennbar. Die anfangs verwandten Vorkammerdiesel-Motoren der Baureihen OM 312, OM 321 und OM 322 wurden 1964 durch den Motor OM 352 als Direkteinspritzer ersetzt. Der Motor OM 352 wurde in den Ausführungen I, II oder A mit Leistungen von 100 PS bis 168 PS (352 A mit Abgasturbolader) gebaut.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes Jargon

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank voor de reacties. Inderdaad wil MB nog wel een wat gekkigheidjes uithalen, zoals Harry al schrijft, altijd even het kenteken en/of typeplaatje met ingeslagen nummers bekijken! :)

Dankzij Harry's reactie nog een klein foutje eruit kunnen halen, de "A" komt namelijk niet na de typeaanduiding, maar ervoor, zoals je schrijft. Heb ik nog even aangepast.

Groeten Jeroen (met een Hanomag, zonder al die rare letters! :mrgreen: )
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Mercedes Jargon

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Jeroen,
Waar staat de F bij Hanomag dan voor?
Is b.v. een F45 een Feuerwehr met 45 PK :?
Groetjes, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes Jargon

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hallo Henk,

Bij de Hanomag-Henschels staat de F voor Frontlenker, en de H voor Haubenwagen. Overigens hebben de Hanomag-Henschel trucks vaak ongeveer dezelfde aanduidingen als MB's, zoals b.v. de H261AK (Hauben, allrad-kipper), F261BM (Frontlenker, beton-mixer) of F191S (sattelzug).
Het getal is in deze ongeveer het maximum tonnage, naar boven afgrond. (F45 = 4,3t, F261 = ~26t).

In tegenstelling tot wat ik schreef (foei :mrgreen: ) zijn er wel een paar lettertjes bij de lichte truckjes. Zoals de "V" van Verstarkt (ik heb b.v. een F45V = mtm 4,8t in plaats van 4,3t) en dan heb je nog de " +1 types" zoals de F46 (wel 4,3t maar met een sterkere motor, 80 ipv 65pk), F66 (100pk 6-cylinder ipv 80pk 4-cylinder), F76 (100pk 6-cylinder ipv 80pk 4-cylinder) of F86 (115pk 6-cylinder ipv 100pk 6-cylinder). Ook kan bij deze types nog de V voorkomen, meestal betekend dit af-fabriek banden met een hogere ply-rating en zwaardere veren waardoor een hoger laadvermogen is toegestaan bij een geringer leeggewicht. In Nederland zijn deze niet veel verkocht, maar in Belgie en Duitsland zie je ze best vaak. In sommige gevallen zit er hier ook nog een extra stabilisator bij de vooras, al is deze op latere modellen altijd al standaard.
Ik heb het hier overigens over de echte Hanomag(-Henschels), niet de Mercedes-modellen! :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Mercedes Jargon

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Jeroen,
Bedankt voor deze info. Bij Hanomag is het allemaal een stuk simpeler :roll: :mrgreen:
mawkkdwd.
Toch altijd leuk dit soort dingen te weten.
Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes Jargon

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Graag gedaan!

Overigens net terug uit Belgie (weekendje Brugge, maar niet met de camper (helaas). Daar stond een type met een aanduiding die ik nog vergeten was, het autobus-chassis! Gelijk er nog maar even bij gezet...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten