508 d rijden op ppo

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Angelodepoorter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2013, 03:31

508 d rijden op ppo

Bericht door Angelodepoorter »

Ik ben Peter en rijd met een mercedes 508d motor om 314 ingericht als camper.
Ik zou deze graag omvormen om met ppo te rijden via een 2 tanksysteem .
Ik heb daarbij een probleem. Toen ik uitleg vroeg bij de firma elsbett in Duitsland die al jaren ervaring heeft met het ombouwen van dieselmotoren zeiden die dat dit type wagen problemen kan geven na de ombouw . Toen ik wat meer uitleg vroeg konden ( of wilden ) ze dit mij niet geven.?!?!
Nu ben ik benieuwd. Of er niemand op dit forum deze ombouw reeds gedaan heeft en wat zijn baringen daarbij zijn? Ik ben benieuwd .
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: 508 d rijden op ppo

Bericht door Wim »

Veel antwoorden op dit soort vragen vind je op : www.ppo.nu .

Succes , enne houd ons op de hoogte !!
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 508 d rijden op ppo

Bericht door De Rooie Reus »

Misschien brengt de zoekterm "ppo" op dit forum al enige informtie.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508 d rijden op ppo

Bericht door Admin »

Ik heb indertijd met mijn 608 heel Europa doorkruist op Pöl (=PPO). Zonder enige ombouw of aanpassing 's Zomers 100 % Pöl, 's winters niet meer dan 50 %. Geen enkel probleem ondervonden.

Maar... 9 à 10 jaar geleden zat er een behoorlijk verschil in de prijs per liter t.o.v. diesel, tegenwoordig nauwelijks. En voor Pöl moet je in het algemeen behoorlijk zoeken naar dat oude pakhuisje in die doodlopende straat in die verpauperde wijk, dat je op het Internet hebt gevonden...
Daar dus geen voordeel te behalen.

Nadelen:
- Milieuonvriendelijk! Voor het verbouwen van oliehoudende gewassen worden in Derde Wereldlanden veel bossen gekapt. Voor afgewerkte frituurolie ligt dat anders, maar daar zijn inmiddels de nodige kapers op de kust. O.a. KLM en de oliemaatschappijen die de olie opkopen als grondstof voor de productie van biodiesel.
- Bij een oudere motor komt er onverbrande brandstof in de smeerolie terecht. Bij diesel is dat niet zo'n probleem, want die verdampt boven de 230℃, maar plantenolie heeft een hoger kookpunt en blijft dus in de smeerolie achter, wat de smerende eigenschappen niet ten goede komt.

Van mij màg je, maar waarom zou je investeren in de ombouw?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 508 d rijden op ppo

Bericht door Leo »

Wim schreef:Veel antwoorden op dit soort vragen vind je op : http://www.ppo.nu .
Daar stuurden ze hem juist hier naartoe. :mrgreen:


@Peter,
Elsbeth schijnt op technische gronden iets tegen de ombouw van een 314 te hebben. Wat preciés weet niemand en daarmee wordt het een vreemd verhaal. Ze doen daar wel meer geheimzinnig over simpele dingen.

Antwoord op de vraag of een 314 het technisch aan kan:
Jep, het kan. Zeker als je het doet zoals bij PPO.NU gewoon is, dwz met warmetewisselaar, extra filters & tweetanksysteem.
Met 1 restrictie; begin met een goede motor. Als je al begint met een rokende rochelbak kun je wachten op problemen. Wbt verbranding is ppo kritischer dan diesel. Waar onverbrande diesel zonder problemen zal verdampen en slechts wat extra rook zal veroorzaken, kan ppo dat niet. Bij een slecht verbrandende of te koude motor bestaat er dan ook grote kans op vervuiling en extra slijtage.
Het probleem met de smeerolie kan grotendeels ondervangen worden door er speciale smeerolie in te kappen. Ben de naam van dat spul even kwijt, maar Niek op PPO.NU verkoopt het al een tijdje en kan je ook inlichten over de verversings-frequentie.

Ik denk dat hiermee ook meteen je email is beantwoord,

groetjes, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508 d rijden op ppo

Bericht door DVIII »

het klopt dat de 314 en aanverwanten erg veel koude plekken hebben waar olierest kan aankoeken. je zou dus alleen goed warm kunnen rijden met ppo 100% . de motoren die ik gezien heb na recreatief gebruik van PPO waren allemaal vervuilt. ook een generatorset van 250 kw was vervuilt en dik over zijn normale leeftijd qua slijtage. het ging niet om een 100% belaste generatorset. Daar hoor je geen klachten over.
verder moet je met regelmaat verstuivers vervangen en een inspuitpomp achter de hand hebben om te verwisselen en reinigen !
PPO is leuk maar er zitten te veel onstabiele vetten in die stollen en omzetten in vaste stof.
ik meng ongeveer 20 % bij , dat ruikt beter dan puur diesel en verbrand dan ook goed (in de zomer)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten