Mercedes LP 608

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Mercedes LP 608

Bericht door Vinz »

Heeft iemand (digitale) documentatie over de mercedes LP 608?

Zit nog steeds rond te kijken voor een wat grotere bus en kwam nu uit bij de LP 608, niet te groot niet te klein.
Ik kan alleen niet veel informatie er over vinden. Als ik het goed heb is het een chassis van een 608 met uiteraard een OM314 motor. En ze hebben luchtremmen of hebben ze dat niet allemaal?

Groeten vincent
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Admin »

"608" is wat dubbelzinnig. Je moet wel heel goed weten welke het is!

Op Mobile.de zie je soms een L608DG ook geadverteerd als LP608. De L608DG is de bekende Düsseldorfer, de LP is de wat oudere telefooncel.
Beide hebben de OM314 als krachtbron. En bij beide komen zowel vacuüm- als druk-bekrachtigde remmen voor. Vollucht ben ik niet tegengekomen, maar er bestaan talloze SA's (Sonderausführungen), dus dat zegt beslist niet alles.

Als je een beetje met Duits uit de voeten kunt, zou ik eens een kijkje nemen op Busfreaks.de.

FYI (soms dus niet correct gebruikt):
L Lastkraftwagen
P Frontlenker
D Diesel
G Großtransporter
6 (ongeveer) 6 ton MTM
08 80 pk (later 85)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vraag ook eens rond als je wat op het oog hebt wat voor overbrenging er in zit. Veel b.v. ex-brandweer hebben een as waarmee je vol gas 84km/u kunt.

De LP is, inderdaad op motor na, (en ook daar zitten detailverschillen in) een heel ander beestje als de DuDo 608. (roesten doen ze net zo hard... :lol: )
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Vinz »

Ik heb het over dit model (niet deze bus)

http://www.flickr.com/photos/jacquesmou ... 632024799/

Me duits is oke, zeker met lezen dus ga daar even kijkje nemen!
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes LP 608

Bericht door DVIII »

de LP serie , is een worther product een echt vrachtwagentje die als 608 met chassisnummer met 314 begint , de bijna identieke LP 808 en 809 beginnen met 316 , en de 913 met de OM 352 begint met 318 chassisnummer.
als ik zou moeten kopen zou ik meteen voor een 808 gaan , daar past een redelijk makkelijk te vinden stuurbekrachtiging op , zonder deze luxe is de 608 en 808 een ramp om mee te rijden. er is ook nog een poosje een 709 gemaakt , dat is een 808 met iets minder laadvermogen. maar de 809 en 709 zijn te jong om als 40 jarige door te gaan ! alle worther LP zijn met hydraulische remmen en met luchtbekrachtiging. slechts de eerste serie 608 hadden geen lucht handrem. op de 6 en 808 horen 16 X 7.50 ringvelg banden , op de meeste 913 zitten 17,5 X 8.50 tubeless banden met tubeless velgen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Mercedes LP 608

Bericht door a.de.boer »

[quote="DVIII"] , daar past een redelijk makkelijk te vinden stuurbekrachtiging op , zonder deze luxe is de 608 en 808 een ramp om mee te rijden.quote]

21 jaar een 608 gereden zonder stuurbekrachtiging en nooit een probleem mee gehad, je moet niet gaan sturen als je stilstaat.
Kweek je spierballen mee. :P
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes LP 608

Bericht door DVIII »

ieder zijn plezier !
en Ap, het gaat niet om een bus , maar om een LP !
Laatst gewijzigd door DVIII op 20 jun 2013, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Frank.fjph »

Is kwestie van leeftijd Dave.. :P , de jeugd weet niet beter en wil niet zonder, maar als je lang genoeg wacht wil, of beter moet, de oudere generatie er ook aan... :cry:
Frank
Nog zonder
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Vinz »

Haha ik ben de jeugd hier (23) en begonnen met een 407 toen een 608 (dudo) en nu wil ik nog iets groters een LP608 allemaal zonder stuurbekrachteging hoor! moet zeggen stuurbekrachteging kan ook wel lekker zijn hoor met wat groters maar is niet persee nodig. 8)
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Admin »

Ik begon vorig jaar met een behoorlijke dosis skepsis aan een verhuis-508 zònder stuurbekrachtiging. En de eerste rit had de weg van de A1 via Denekamp naar Nordhorn ook wel heel veel, heel vervelende rotondes... De laatste ritten merkte ik nauwelijks dat er rotondes genomen moesten worden. Dus dat verhaal dat je er aan went en/of spierkracht ontwikkelt, klopt gewoon :P

Heb in de jaren '60-'70, toen ik nog jong was - en toen een muis nog een knaagdier was - veel Scania's en Büssings gereden zonder power steering (wel 11 slagen van helemaal links naar helemaal rechts) en daar nooit over geklaagd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes LP 608

Bericht door DVIII »

er is geen ervarings deskundige in de reacties dus niemand het niet erg vond dat er op een LP 608 geen bekrachtiging zat , verder veel niet ervaringen uit de eerste hand en of waarom zou je het doen "geleuter" , jongens en meisjes ,( die rijden ook met grote auto's) , het is WEL fijn om stuurbekrachtiging te hebben op een LP 808 of 608. en voor die mensen die het overdreven vinden , drie keer per dag eten is ook overdreven. :mrgreen: ik heb een LP 608 gehad , die ook nog eens een zwaardere vooras had , de eerste series hadden een plattere fusé hoek , verder heb ik een 808 met door mij later ingebouwde SB en nu alleen nog maar stuurbekrachtiging in mijn auto's , voor mijn comfort dus ( en die van mijn rug). en PS alle worthers rijden te hard , sneller dan 90 in elk geval rara ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Admin »

Natuurlijk is het fijn stuurbekrachtiging te hebben. Maar daarmee zijn alle voertuigen zònder nog niet meteen afgeschreven! Zeker niet voor de liefhebber van nostalgie (die trouwens ook niet meer is wat het vroeger was).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Detlev »

Louise rijdt ook zonder in onze bus en ik (oudere jongere 8) ) dus ook.
Soms zitten we gewoon met z'n tweeën te sturen, is ie ook bekrachtigd...... :lol:
Bijna nooit een probleem mee gehad, alleen een heel enkele keer als we zijn ingebouwd door wit plastic, dan is het moeilijk wegkomen uit stilstand.
Dat het fijner rijdt lijkt me logisch, zelfs m'n Kangoo'tje heeft er eentje.....
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zoals ik bij mijn Hanomag mocht ervaren kan ook nieuw rubber om de voorvelgen een behoorlijk verschil maken. Ook het doorsmeren van de fusees scheelt ook behoorlijk :)

Groeten Jeroen (enkel ervaring als bijrijder in een LP608, met stuurbekrachtiging)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Vinz »

Zo frustreerend als je in australie zit en je kan niks even gaan kijken bij een LP608 maar je wilt wel allemaal dingen weten :mrgreen: Ik vroeg me af hoe je nou de motor uit het voertuig krijgt. Het lijkt me dat je die er van ondere er uit moet halen, toch?
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes LP 608

Bericht door DVIII »

helaas wel en als je de orginele instructies volgt moet zelfs de vooras eronderuit , maar dat is voor de relatief kleine 314 niet nodig. je moet wel flink opbokken , maar dat is makkelijker dan bij een bus omdat er speciaale stutten aan het chassis zitten waar je eenvoudig goede bokken voor kan maken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes LP 608

Bericht door DVIII »

maar ik heb altijd het blok onder handen genomen in het chassis , dus ook hohnen gaat prima , boren moet je met een draagbaar apparaat doen maar die zijn er ook ! , een put is bijna een must , en met de voorwielen op de brug lukt het ook !
een heel dankbare auto !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes LP 608

Bericht door DVIII »

en hoe staat het lichte vrachtwagenfront ervoor in 2014 , ik kan melden dat ik eindelijk verder kan met mijn LP 608 , het oude hutje is reeds lang vergaan en net toen ik dacht ach dat chassis , dat kan nu wel weg kom ik een prachtige dubbelcabine tegen van Bachert. dus tussen nu en maand 11 dan is mijn chassis 40 jaar oud . en heb ik nu een restauratie op het programma staan , ik zet de bak die op mijn 809 ecoliner heb over op de worther , die ecoliner die door een speldeprik in de kalender van de minister wordt nooit meer oldtimer wordt .( één maand te laat geboren) die zal wel gaan dienen in een warm land ! (en nog jaren meegaan). de brandweer cabine is een zeldzaam goed bewaarde carrosserie , daar wil ik nog jaren plezier van hebben. foto's volgen als de bende hier voor de deur staat.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Vinz »

woeps.. voor ik het las was het al 2015. Het lichte vrachtwagenfront heeft een Mercedes 813 gekocht.
Ondertussen veel aan verbouwd en volgende maand voor ze eerste keuring, dan heb ik hem alweer bijna een jaar. :MrGreen:

Zonnepanelen, motordrager binnen redelijk wat verbouwd. Nu APK klaar maken en de buiten kant wat netter maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes LP 608

Bericht door Vinz »

Ben trouwens benieuwd naar je dubbelcabine project!! Die zijn vrij zeldzaam. :up:
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes LP 608

Bericht door DVIII »

check it out onder de qry bachert LP608....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten