propaan, butaan of LPG

Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Misschien ben ik dan in de war...
Heb Terveer straks gebeld.
Maar de prijzen van buiten gastanks liggen wel een stuk hoger.. Dus dat is eigenlijk de voornaamste reden om voor een binnen tankje te kiezen.
Ze had het over meer dan duizend euro inclusief montage en aansluitingen ed (en zelf monteren doe ik echt niet, dan weet ik zeker dat het ding in no time ergens lekt of ontploft, haha :shock: . Dat laat ik liever aan de professional over)
Plus dat ik een beetje vrees voor de ruimte die overblijft aan de onderkant en het gevolg als ik weer eens enthousiast met mijn bussie door eigenlijk niet daarvoor bedoeld gebied hobbel.
Daarentegen is het wel fijner om het gas buiten de bus te hebben ja.

Potverdikkie, nu begin ik weer van voren af aan met twijfelen! :roll:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Admin »

Ik weet niet wat Terveer voor materiaal en voor arbeidsloon rekent. Ik heb hier wat prijzen van Van Meenen voor lichtgewicht binnentanks en stalen flessen.
Voor inbouw kun je een vrijblijvende prijsopgave vragen via deze pagina.

Ik heb geen belangen in Van Meenen, theoretisch is Vlaanderen zelfs duurder dar Nederland (21 % BTW), maar ik heb verschillende overnachters op de oprit gehad op weg náár of vàn Eeklo en die waren allemaal enthousiast over de prijs/kwaliteitverhouding van Van Meenen. Misschien is er in de buurt van Nijmegen ook wel een alternatief. Hopelijk roept er iemand!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Detlev »

Niet meer twijfelen! Gewoon LPG fles binnen zetten (eventueel drie ronde gaten boren in de gas kast, bij lekkage zakt het zwaardere gas naar buiten, en nog een gas alarm erbij in de bus op 12V), gasleiding (koper) naar de koelkast, buiten vuldop aan de buitenkant van je bussie en tanken maar! 8)
Is allemaal niet zo moeilijk hoor.....
Mercedes 406 uit 1969
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Haha,

Ok Detlev :)
Ik geloof dat ik dat maar doe.
En inderdaad een leiding leg naar de koelkast zoals Ernst ook al opperde.
Mocht ik daarbij tegen problemen aanlopen, dan horen jullie me wel weer :wink:

Merci Beaucoup allen!

Yildiz
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Bommes »

Yildiz schreef:Het gasverhaal is me nu aardig duidelijk. Ik heb de neiging voor LPG te gaan, hoewel in het stuk waar Ernst een link van stuurde staat dat je dat dus eigenlijk nergens bij mag tanken.
Ga dat stuk nog maar eens goed doornemen en dan een beslissing nemen.

Yildiz
Niet om roomser te zijn dan de paus..
volgens de letter van de nederlandse wet mag je geen lpg bij een tankstation tanken anders dan voor tractie doeleinde..
Oftewel in gewoon hollands:
Je mag enkel lpg tanken om op te rijden, daarop is namelijk het accijns tarief gebaseerd.
Gas dat je gebruikt om op te koken of te stoken valt in een ander accijns tarief.
Wat overigens lager is dan voor tractie doeleinde .. dat maakt de gehele wet nog onduidelijker..

Praktijk is dat je weinig tot geen pomp houders zult treffen die je een stro breed in de weg leggen als je via een buiten vullen je lpg fles vult om op te koken/stoken.
Doe je je bus open zet je je fels naast de pomp en ga je hem zo vullen dan is er wel een kans dat een pomp houder moeilijk gaat doen.. :?
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Maxer »

Ik gebruik al heel wat jaren een lpg tank uit een auto, die zijn heel makkelijk aan te passen aan gebruik in (of onder) een camper. Het verschil zit er in dat in een auto vloeibaar gas naar de verdamper gaat en je in een camper dampgas moet hebben anders werkt het niet. De truc zit in het boren van een gaatje bovenin de uitvoerleiding, waardoor je damp uit de tank krijgt. Monteer een reduceerventiel op de kraan en klaar! Niks moeilijk maar wel erg goedkoop. Ook kun je dan een buitenvuller op een door jou gekozen plek monteren zodat je altijd en overal gas kunt tanken. Veel auto's hebben een rijtje ledjes om te kunnen zien hoeveel er nog in zit en ook dat kun je over bouwen. Dat is in ieder geval bij elke gasboer te koop. En verbruik? Op onze 9 weken lange reis hebben wij 15 liter gas gebruikt. De geiser (voor warm water en douche), koken en de scottelbraai. Onze koelkast is een normaal 230 volt model. Ook ben ik van plan te gaan verwarmen op gas dmv een cv installatie maar dan zal ik een grotere tank monteren, vermoedelijk 100 liter (is nu 35 op 80%)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten