Vergelijking boiler met geiser

Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Een andere belangrijk aandachtspuntje uit dat artikel is dat er veel CO vergiftigingen waren in badkamers (= kleine afgesloten ruimtes met een geiser zonder voldoende aanvoer van lucht/afvoer van verbrandingsgasssen = ~camper :mrgreen:)

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

paulv schreef:(= kleine afgesloten ruimtes met een geiser zonder voldoende aanvoer van lucht/afvoer van verbrandingsgasssen = ~camper :mrgreen:)

Mvg. Paul
Kleine aanpassing dan nog Paul: = ~camper zonder ventilatie en goede afvoer :mrgreen:) , ergo verkeerde situatie.
Overigens kan iedereen natuurlijk net als ik buiten een gasmelder alarm een CO alarmpje in z'n bus hangen, wel zo veilig allemaal....en voor mij vanzelfsprekend. Zie bv: http://www.brandveiligheidstest.nl/Shop ... elder.html
Overigens lees ik net dat een stevige roker in een niet geventileerde camper meer risico loopt op een CO vergiftiging dan ik met m'n (veilig aangelegde) geiser..... :wink:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Admin »

Ongelooflijk wat er allemaal aan voordelen bovenkomt van boilers en van geisers. En ongeveer net zoveel nadelen. En wat daarbij allemaal voor argumenten van stal worden gehaald :lol:
Er blijkt uit dat al onze bezoekers alleen maar juiste keuzes kunnen maken! Briljant publiek, waar vind je dat nog, vandaag de dag?

De èchte argumenten hangen m.i. samen met het gebruik van je bus. Behalve de eventueel lastige verkrijgbaarheid in de Oekraïne heb ik niets daarvan gehoord.
- Rijd je (bijna) dagelijks of niet?
- Sta je (vrijwel) altijd op een camping, aan de paal, of niet?
- Ga je naar de wintersport of niet?
- En zo ja, verwarm je dan op gas of op diesel (of elektrisch, van de paal)?
- Als je op diesel verwarmt, water of lucht?
- Als je op gas verwarmt, heb je een CV of luchtverwarming?
- Heb je (toch al) een grote gastank onder je bus hangen of moet je met wisseltankjes pielen?
- ...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Leo »

Detlev schreef:Tsja, nou niet zo zuchten hoor Leo.... :(
Was het niet een wijze moddertor die eens stelde dat als je dit forum leest je ook bijkans gaat denken dat alle Mercedessen waardeloze bussen zijn?
Grinn, je hebt gelijk Detlev.
Mijn beruchte relativerings- & inschattingsvermogen valt blijkbaar met de blaadjes naar beneden. :oops:
Tijd voor een winterslaap, want ik ga de laatste tijd wel meer de mist in en raak de lol in het campergezeur een beetje kwijt.

Geen toespraken, geen bloemen, cu later. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Ruud Adam »

Leo, als het maar een tijdelijke plaspauze is....

@ Ernst
Ik zal wat trachten toe te lichten.
In het bezit van een touringcar uit 1986.
Een grote bak waar de vervoersmaatschappij overduidelijk de laatste jaren de post 'onderhoud' geschrapt had.
Ik strip hem grotendeels en kan dus bouwen wat ik wil.
Ik vind het (nog) geen probleem om veel te klussen, maar als het ding straks daadwerkelijk als camper in gebruik zal zijn, dan houd ik van gemak (en eventueel ook luxe)

Om je vragen te beantwoorden...
- Rijd je (bijna) dagelijks of niet?
Als de bus klaar is zal hij gebruikt worden voor langere en kortere reizen. Waarbij ik bijvoorbeeld ook de bus een tijdje ergens in het buitenland (bewaakt) laat staan en zelf tijdelijk terug naar NL vlieg (lang leve Ryanair!)
- Sta je (vrijwel) altijd op een camping, aan de paal, of niet?
Zelden tot nooit waarschijnlijk.
- Ga je naar de wintersport of niet?
Niet echt wintersport maar het lijkt me wel mooi om ook in winter en koude omstandigheden van de bus, de verwarming en de warme douche gebruik te blijven maken
- En zo ja, verwarm je dan op gas of op diesel (of elektrisch, van de paal)?
Ik denk (maar daarom bezoek ik ook dagelijks dit forum voor info en ervaringen van anderen) om de verwarming op diesel te laten lopen. Ik weet dat er in mijn bus waarachijnlijk een standverwarming moet zitten. Maar de staat hiervan... geen idee. Een nieuwe aanschaffen zou geen probleem zijn.
- Als je op diesel verwarmt, water of lucht?
Mijn eerste gedachte is lucht.
- Als je op gas verwarmt, heb je een CV of luchtverwarming?
Hier moet ik me eerst nog over inlezen. Maar ik denk dat ik voor verwarming toch voor diesel kies.
- Heb je (toch al) een grote gastank onder je bus hangen of moet je met wisseltankjes pielen?
Ik ga zeker niet met losse gastanks lopen sjouwen. Misschien eentje voor de BBQ of nood. Maar voor te koken wil ik sowieso een flinke tank eronder laten maken. Zo'n beetje de grootste die past en die ik lekker in een loze ruimte kan hangen.

De veiligheidsaspecten zijn zeker van belang, maar vind ik niet echt argumenten om de beslissing van af te laten hangen. Net zo min als de afvoer of de uiterlijke vorm hiervan. Ze zijn allemaal wel belangrijk, maar zijn zaken die je weer oplost als je je keuze bepaalt hebt vanwege valide en praktische argumenten.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Admin »

Hi Ruud,

Ik zal proberen punt voor punt de link tussen jouw gebruikersprofiel en je warmwatervoorziening te leggen. Louter subjectief, dus iedereen die begint te gillen dat hij/zij het hélemaal anders zou doen, heeft óók gelijk.

In het bezit van een touringcar uit 1986.
Ik heb 'm (althans jou in de cabine) gezien. Conclusie: stevig genoeg en ruim genoeg om water, gas, diesel en alle denkbare verwarmingstoestellen mee te nemen.

Ik strip hem grotendeels en kan dus bouwen wat ik wil.
Dat maakt inbouw extra gemakkelijk. Als je maar je plan klaar hebt vóór je alles weer gaat dichttimmeren.

Ik vind het (nog) geen probleem om veel te klussen, maar als het ding straks daadwerkelijk als camper in gebruik zal zijn, dan houd ik van gemak (en eventueel ook luxe)
Ergo: voldoende water (zowel koud als warm), voldoende brandstof meenemen.

Als de bus klaar is zal hij gebruikt worden voor langere en kortere reizen. Waarbij ik bijvoorbeeld ook de bus een tijdje ergens in het buitenland (bewaakt) laat staan en zelf tijdelijk terug naar NL vlieg.
Dat is niet het criterium. Wat ik bedoelde is of je tijdens die langere en kortere reizen elke dag (of hooguit elke tweede dag) een uurtje of meer rijdt. Of rijd je 1000 km en sta je dan een week stil?

[camping, paal] Zelden tot nooit waarschijnlijk.
Dat maakt elektrische verwarming minder aantrekkelijk.

Niet echt wintersport maar het lijkt me wel mooi om ook in winter en koude omstandigheden van de bus, de verwarming en de warme douche gebruik te blijven maken
OK. Lijkt mij ook :?

Ik denk (maar daarom bezoek ik ook dagelijks dit forum voor info en ervaringen van anderen) om de verwarming op diesel te laten lopen. Ik weet dat er in mijn bus waarachijnlijk een standverwarming moet zitten. Maar de staat hiervan... geen idee. Een nieuwe aanschaffen zou geen probleem zijn.
De ervaring leert dat standverwarmingsapparaten wel eens erg vet en vuil kunnen zijn, maar dat er zelden "echte" defecten aan zijn, hooguit het bijbehorende relaiskastje. Elders op dit forum is al het een en ander geschreven over dit onderwerp.

- Als je op diesel verwarmt, water of lucht?
Mijn eerste gedachte is lucht.
De aanwezige standkachel is vermoedelijk een waterverwarmer. Voordelen: je kunt de motor voorverwarmen voor je 's winters gaat starten; je kunt tijdens langdurige stilstand een watervoorraad met warmtewisselaar ("boiler") verwarmen. Nadelen: verbruikt best wel wat elektrische energie; maakt hoorbaar geluid.

- Als je op gas verwarmt, heb je een CV of luchtverwarming?
Hier moet ik me eerst nog over inlezen. Maar ik denk dat ik voor verwarming toch voor diesel kies.

OK. Zie boven.

Ik ga zeker niet met losse gastanks lopen sjouwen. Misschien eentje voor de BBQ of nood. Maar voor te koken wil ik sowieso een flinke tank eronder laten maken. Zo'n beetje de grootste die past en die ik lekker in een loze ruimte kan hangen.
Om op te koken is gas aan boord heel handig. Koken verbruikt heel weinig. Dus met een ruime tank overbrug je gemakkelijk weken - of zelfs maanden - in landen zonder LPG.

De veiligheidsaspecten zijn zeker van belang, maar vind ik niet echt argumenten om de beslissing van af te laten hangen. Net zo min als de afvoer of de uiterlijke vorm hiervan. Ze zijn allemaal wel belangrijk, maar zijn zaken die je weer oplost als je je keuze bepaalt hebt vanwege valide en praktische argumenten.
Helemaal mee eens.

Op grond van het bovenstaande zou ik de keuze maken voor:
- grote LPG-tank (maar dat wilde je zelf ook al)
- gaskachel voor geluidarme verwarming
- diesel-standkachel werkend maken (als back up)
- voldoende grote boiler (b.v. 80 l) met goede isolatie met spiraal in serie met motorkoelvloeistof en standkachel (Ervaringsfeit: de Agpo blijft drie dagen warm, de Høiax is de tweede dag al duidelijk kouder - afhankelijk van omgevingstemperatuur. Met 80 l heb je ruimschoots: zes douchebeurten en zes afwassen...)

My two pennies worth.... Laat nu iedereen maar over me heen rollen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Ruud Adam »

Om nog wat toelichting te geven op mijn te verwachten reisgedrag.
Tijdens de reizen die ik afgelopen jaren maakte in landen als Wit-Rusland, Moldavie, Transnistria (ja, zoek dat maar 's op :P ) en Oekraine, onstond mijn idee voor een camper waar je ook wat meer mee kunt dan alleen reizen, bed uitklappen en met een campingazz-setje een cup-a-soup opwarmen.
In die landen zijn vaak geen hotels, of mega-duur of super-slecht.
Dus dan ben je aangegeven op het huren van appartementen. Een moeizaam proces als je nog niet precies weet hoe lang je waar wil blijven.
Met de camper heb je al die problemen niet (duh... alsof ik dat hier moet uitleggen.
Om na deze saaie inleiding toch to the point te komen:
Ik denk dat ik soms elke dag zal reizen, maar ook vaak ergens 2 of 3 weken de camper neerzet en in dezelfde omgeving blijf.
En dit laatste zal vaak gebeuren. Ook bij het bezoek aan steden, en ik wil de camper ook voor werk gaan gebruiken als mobiel kantoor/verblijfplaats.

Misschien dat dan de boiler een mindere optie is?

Zeker nu ik van leden hier begrijp dat gas (wat voor bruikbaar gas dan ook) eigenlijk altijd wel beschikbaar is.

Ernst, volgens de normen van 2011 zijn we zojuist vrienden geworden!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Admin »

Ruud Adam schreef:In die landen zijn vaak geen hotels, of mega-duur of super-slecht.
I know... Al had ik meestal het voordeel dat ik èrgens een declaratie kon indienen :lol:
Ik denk dat ik soms elke dag zal reizen, maar ook vaak ergens 2 of 3 weken de camper neerzet en in dezelfde omgeving blijf.
Misschien dat dan de boiler een mindere optie is?
Als je in termen van weken gaat denken, ligt een geiser misschien meer voor de hand. Of je moet eens per drie dagen de standkachel een uurtje laten draaien. Wat 's winters natuurlijk niet zo'n probleem is, maar 's zomers wat overdreven lijkt.
Zeker nu ik van leden hier begrijp dat gas (wat voor bruikbaar gas dan ook) eigenlijk altijd wel beschikbaar is.
Mogelijk zit je dan toch te kijken met een losse fles. Maar als je er een ruimte voor reserveert en met een driewegklep (of met twee gewone afsluiters) een aansluitmogelijkheid creëert in je lage druk-leiding, kan dat altijd nog. Aansluitnippels en reduceerventielen verzamel je sneller dan je verwacht... Overigens schreef ik al dat een grote gastank je vele maanden energie-autarkie kan verlenen.
Ernst, volgens de normen van 2011 zijn we zojuist vrienden geworden!
Klopt. Ik wilde een plaatje van je bus zien.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Maxer »

Als je in termen van weken gaat denken, ligt een geiser misschien meer voor de hand. Of je moet eens per drie dagen de standkachel een uurtje laten draaien. Wat 's winters natuurlijk niet zo'n probleem is, maar 's zomers wat overdreven lijkt.
Dat is ook mijn criterium. Ga je langere tijd weg dan is elke dag of om de dag rijden niet iets wat je wilt. Diesel verwarming zal je tegenvallen qua verbruik en geluid. De grote Webasto's die jij en ik in de bus hebben gebruiken zo'n 5 liter per uur en zijn best luidruchtig (gebrul). Ik gebruik hem dan ook alleen om bij koude de motor voor te verwarmen. Ga je daarmee ook nog een boiler op warmen duurt het nog een flinke tijd meer voordat de boel een aardige temperatuur heeft bereikt. In de zomer is dat natuurlijk helemaal vreemd om te doen.
Zoals eerder gesteld kun je overal gas vullen al zal het niet overal lpg zijn maar ofwel butaan (zomer) of propaan (zomer / winter) voldoen prima. Bouw er bijvoorbeeld 2 tanks in van 100 liter en je zult niet hoeven tanken in je vakantie of misschien maar één keer (in de winter). Ik beschik over 2 tanks; 70 en 50 liter welke ik vul tot 90% dus zeg maar een kleine 110 liter vloeibaar gas. Om dat te kunnen heb ik de 80% vullers uitgeschakeld en vul ik ze op het metertje. Dat werkt goed. De grootste is in gebruik met de kleine als reserve. Gedurende ons verblijf in PT in de winter (3 maanden) heb ik de grote één keer gevuld, that's it. Het verbruik van een geiser is te verwaarlozen want wanneer staat ie aan? Alleen met warm water tappen en douchen en dat gebeurt niet zo vaak. De verwarming is de grootste verbruiker, ook je kooktoestel maakt er geen potje van. Ik weet dat want in de zomer zonder verwarming kan ik amper zien dat er wat uit de tank weg is. Vroeger met de caravan gebruikte ik dezelfde 50 liter tank en die was bij thuiskomst na 5 weken Joegoslavie nog voor 70% vol. (geen douche, alleen koken)
Wil je weten hoe het zit met gas tanken in de diverse landen zoek het op op internet. Gebruik je Google Chrome, kun je elke site naar het Nederlands vertalen. Niet perfect natuurlijk maar wel zo dat het leesbaar en begrijpelijk is.
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Ruud Adam »

Om uit te zoeken hoe het nu zit met de verkrijgbaarheid van gas, moet ik eens een keer een middagje gaan Googlen.
Er zal ook vast wel ergens een forum bestaan waar internationaal veel te vinden is.
Ik heb al die tijd vooral op LPG gezocht en daar zijn de verschillende bronnen zo divers in informatie, dat je er geen peil op kan trekken.
De ene site zegt "nauwelijks", de andere site zegt "ruim voorradig".
Het lijkt me ook stug dat er in Rusland - als een van de grootste LPG leveranciers - geen netwerk van LPG- of andere gasstations heeft.
Maar ok, dat is iets om uit te zoeken.

@ Nico.
Begrijp ik nu uit jouw verhaal dat jij ook je camper verwarmt op gas?
En zo ja, hoe heb je dat gedaan en met welke apparaten?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Om met een boiler langer warm water te houden zijn er 4 mogelijkheden (in volgorde van eenvoud):

- Een betere isolatie. In pricipe moet je een boiler met wat extra isolatie echt wel twee/drie weken warm kunnen houden (van 80C naar 40C). Onze standaard boiler zonder extra isolatie blijft nu zeker een week warm water leveren, misschien zelfs langer.
- Een grotere boiler. Ons verbruik is ongeveer 10-12l/ dag, 2 personen, 40C, elke dag douchen. Met een vaatwasser komt hier nog 5l/dag bij. Dit komt neer op hooguit 10l van 80C per dag. Met een 150l boiler moet je het dus 2 weken stilstaand kunnen redden, met 200l drie weken.
- Niet steeds bijvullen met koud water. Als je eigenlijk alleen maar gebruik maakt van water van 40C kun je bijvullen tot de temperatuur gedaald is tot die 50C. Hierna moet je het bijvullen met koud water stoppen en lucht bijvullen.
- een zonnewarmte collector op het dak. Dit kan gewoon een dunne zwarte (bevloeiingsbuis) zijn op het dak in een soort "kas". Deze warmt het vervangingswater (iets) voor. (alleen s'avonds douchen :wink: )

Extra :mrgreen: : Normaal gesproken blijf je nergens langer dan twee/drie weken in het wild staan, je water is dan op. Een boiler is ook een extra waterreservoir.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Admin »

Extra : Normaal gesproken blijf je nergens langer dan twee/drie weken in het wild staan, je water is dan op.

Nou Paul, je bent weer met verschillende maten aan het meten....

Jij verbruikt 12 l/dag.
Ruud kan in zijn bus wel een grotere tank kwijt dan jij in je 508. (Ik heb nu 525 l vers water (vol), in de vorige 600 l).
Dus kunnen wij met jouw waterverbruik 43 dagen blijven staan. (In praktijk vullen we toch wel eens per 3 à 4 weken, maar misschien douchen wij wat langer. En wij wassen ook onze bordjes af.)

En verder ben ik enorm geïnteresseerd in een boiler die drie weken warm blijft...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

@ Ernst: Die opmerking van twee tot drie weken was een algemene opmerking. De meeste (zeg 9 van de 10) hebben het ruim binnen die tijd al wel gezien en verkassen weer (= rijden = warmere boiler). We praten dan wel over wild camperaars. Trouwens vaak wordt je al veel eerder weggestuurd. Het is maar een schatting hoelang je het met een boiler moet kunnen uithouden, zelf heb ik het bijna altijd binnen 5-6 dagen wel gezien.

De schatting over hoelang je met een GOED geïsoleerde boiler kunt uithouden heb ik gemaakt met behulp van het rekenmodel van http://www.dicks-website.eu/boiler/index.html (ik had geen zin om dat uit te gaan rekenen volgens de afkoelingswet van Newton, daarvoor ben ik er nu te lang uit :mrgreen: ) met deze waarden:
boilertemperatuur: 80C, temp.rondom boiler: 20C, tijdsduur boiler uitgezet: 400h, inhoud: 200l, massa vat: 50kg, verliesvermogen: 40W = ~1kW/dag.
Rolt uit: boiler koelt af tot 39.6C

Nou is dat natuurlijk een rekenmodel, maar de schatting zal er niet ver naast liggen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Admin »

Hi Paul,

Helaas ligt er ook hier een nogal brede gap tussen theorie en praktijk. Wat volgens de rekenmodellen zou moeten kunnen, blijkt IRL vaak niet praktisch.

Ter illustratie:
Ik heb ooit een schip gehad met een koelkast van 40 x 40 x 40 cm die ruim een week werkte op een halve staaf ijs. Ideaal. Dat zou iedereen wel willen!
Maar die koelkast had rondom wel wanden van 50 cm tempex. En nam daarmee een hoeveelheid ruimte in die erg onhandig was.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

Ruud heeft inmiddels een aanhanger nodig..... :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Ruud Adam »

Ik heb vooral een aanhanger nodig om alle info te verzamelen :up:

Ik vind het machtig om te zien hoeveel ervaring en deskundigheid er op een forum is.
Er uit al die ervaringen haal ik waarvan ik denk dat het voor mij het beste is.

Zal ook proberen vanuit mijn deskundigheid zaken aan te dragen.
Alleen liggen die nogal ver van camperbouw af...
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Maxer »

@Ruud,

Kijk hier: http://touringcamper.nl/webmaster/inbou ... kachel.htm
Ik heb er nu een bijgekocht (ook een E4000, alleen een oudere) voor onder de slaapkamer. Ze geven lekkere warmte, geruisloos en zijn zuinig. Nieuw €1000,- bij De Wit in Schijndel.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Leo »

Gloeiende..., ik doe geen oog dicht met dat kromme gesnater over warm water.. :evil:



Je hebt bij de invulling van de bereken-waardes ergens een cijfertje verkeerd gezet Paul :? .
Als een 10 litervat een uitstraling heeft van 20 Watt, dan heeft een 20X zo groot vat natuurlijk geen uitstraling van 40 W.

Wanneer je even verder had gegoogled dan was je dit topic tegengekomen.
Een beetje rommelen met je rekenmachine doet de rest.


Maar het kan natuurlijk ook veel simplistischer, want je kijkt niet op een dag.
De uitstraling van een 200liter-boiler ligt volgens bovenstaand topic rond de 2kWh/dag bij 20ºC omgevingstemp.
Totale hoeveelheid energie van 200 liter + 50kg vatmassa bij 40ºC temperatuurverschil = 250kg X 40º X 1,163(Wh/kg/ºC) = 11,6kWh.
11,6kWh : 2kWh/dag = 5,8 dagen.

Dus zonder iets te gebruiken koelt die boiler binnen 6 dagen weer af van 80ºC naar 40ºC.
Nou heb je een boiler niet hangen om niks uit te gebruiken, dus ben je nog veel sneller door je warme water heen.
Wat natuurlijk overeenkomt met de praktijk, want op onze kotter moest ik de 200L boiler iedere twee á drie (winter/zomer) dagen opwarmen.

400 uur... Bij sommige mensen vliegt de tijd... :roll:



En nu ik toch wakker ben :evil: : Hoe wil jij lucht in een boiler krijgen zonder dat die lucht meteen weer uit de kraan komt?
Heb je de boiler opnieuw uitgevonden, of is jouw lucht zwaarder dan water? :roll:



Waarom reageer ik eigenlijk en laat je niet gewoon lekker rommelen?
Nou, stél dat iemand jouw optimistische praatjes gelooft en het blijkt achteraf niet te werken.
Dan is dit een k*tforum, want hiér heeft hij het gelezen. En daar een goede internet-reputatie per schildpad komt, maar per F16 vertrekt..
70% van internet is totale bullshit, 20% gaat wel, en 10% is kwaliteit.
Ik probeer dit forum al een paar jaar bij die 10% te krijgen/houden.
In stropdasjesmanagementtaal heet dat "monitoren ten behoeve van een stuk kwaliteitsbewaking".
En daarvoor kom ik dus uit m'n hol gekropen.. :?


Nou, kom op met die wonderbaarlijke luchtboiler van je, dan kan ik weer naar m'n nest. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Frank.fjph »

Leo,
Je vraagt je zeker ook af of bij een boiler toch echt de heetwater boven zit en of lucht dan bij Paul niet opstijgt in de boiler..... :shock: :idea: :roll:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

@ Leo: Hoewel ik je stoor in je winterslaap even wat puntjes rechtzetten.

- Natuurlijk ben ik dat topic tegengekomen, maar de moeilijkheid van deze formules is het "Ln" rekenen dat op z'n zachts gezegd behoorlijk naar de achtergrond is verdwenen.
Voor mijn voorbeeld is de boiler "GOED" geïsoleerd dus niet met 50mm EPS. Zoals je iets verder kunt lezen daalt de U al met de helft als je daar 50mm glaswol aan toevoegt.
Dus goed geïsoleerd (meer dan 10cm) is een verlies van minder dan 1kW per dag een correct geschatte waarde.

Zelfs met jouw rekenmethode kom ik dan uit op 12 dagen. Het uitgangspunt is om de boiler nog beter te isoleren, bij 700W/dag kom ik goed uit (20cm glaswol?) :up: .

Om lucht in de boiler te krijgen zet je gewoon de pomp tussen de boiler en de kraan. Als er dan lucht in moet zet je een driewegkraan tussen het koudwater-reservoir en de boiler open. Inderdaad moet je dan gebruik maken van twee pompen, één voor het warm water circuit en één voor het koud water circuit. Het leuke hievan is wel dat je nu de inhoud van de boiler (na afkoelen :wink:) gewoon kunt gebruiken als koudwatertank. Het nadeel is waarschijnlijk het borrelgeluid en het opnieuw vullen. Om dit alles te vermijden moet je waarschijnlijk de aan en afvoer tijdelijk omdraaien, (wordt nog over nagedacht).

Maar hoe dan ook, het blijft hier een kwaliteitsforum.
Alleen niet met alleen maar wat uitgekauwde ideeën :roll: , maar ook met forumleden met een frisse kijk en originele oplossingen die niet bang zijn voor een experiment :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Leo »

Avé Paulus, vanzelfsprekend worden frisse ideeën zeer gewaardeerd. Ben er zelf ook niet vies van.
Alleen zouden de jouwe wat praktischer doordacht moeten zijn, want nu moet steeds iemand anders het praktische denk- en typwerk voor je doen.

Zoals:

Een 200L boiler tot het perfecte isoleren kan, maar het wordt praktisch nogal een onding van 2 X 1 meter.
Idee is leuk, doch de uitvoering raak je nergens kwijt in een camper. Tenzij je 2 kuub wilt opofferen voor een beetje warm water en een bus als Nico hebt. Ik heb alvast geen idee waar ik zoiets in m'n laadruim kwijt kan, en in de woonruimte moet ik zo'n ding niet.

Zelf hou ik het op een dubbelwandige 52L boiler die in eerste instantie door de motor, maar in noodgevallen ook nog elektrisch óf door de al aanwezige monsterachtige dieselstandkachel kan worden opgewarmd. Indien ik dat kachelwater uitsluitend door de dubbele wand van de boiler pomp, is die 24kW brulaap binnen 10 minuten klaar en kunnen we er weer twee dagen tegenaan. De buren zoeken het die tien minuutjes maar ff uit. :twisted:
Zo'n kleine liggende boiler kan ik tenminste kwijt onder de aanrecht, wat meteen de plek is waar hij de minste meters leiding moet verwarmen. Want douchen doe je 1X per dag, maar de keukenkraan open je veel meerdere keren.


Lucht: Grinnn, hoe je er lucht in krijgt snap ik wel hoor.
Maar verdiep je eens in de innerlijke werking van een boiler. Dat warme water wordt niet voor niets vanaf de bovenkant afgetapt. Ook een langzaam afkoelende boiler verzamelt zijn koudere water onderin (praktijkervaring). De pers en zuig omdraaien is dus het paard achter de wagen spannen.

Aparte pompen voor warm en koud: Krijg je snel wisselende temperaturen van het tapwater omdat de drukken onderling steeds verschillen. Zelfs een thermostaatkraan gaat daar moeite mee krijgen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Maxer »

Ik heb tijdens de bouw van mijn camper uiteraard over de warm water voorziening nagedacht. Gezien de hierboven vermeldde toestanden die je uit moet halen om warm water te krijgen (en te houden) ben ik maar wat blij met mijn geisertje. Constructies met heel dikke isolatie en dubbele kranen en pompen, geef mijn portie maar aan Fikkie. Ik heb dan wel meer ruimte dan de meesten, die ga ik aan zoiets echt niet opofferen. Nog heeft niemand mij kunnen aangeven wat de meerwaarde is van een boiler ten opzichte van een geiser. Is het om een beetje lpg uit te sparen? Of is het de uitdaging gratis warm water te hebben? Want dan is het zoiets als mijn oplaadmachine, de kick om iets te bouwen wat dan naar tevredenheid werkt. Maar als je een Webasto moet gebruiken om de boiler op te warmen blijft van dat gratis weinig over en ben je met een geiser toch écht goedkoper uit. Ook gaan jullie volledig voorbij aan het feit dan warm (niet heet) water een risico met zich mee brengt in de vorm van Legionella dus dat water van 40 graden is een slecht idee. Een geiser daarentegen geeft altijd heet water wat bijgemengd moet worden anders is je tere huidje daar niet blij mee. Over het gewicht hoef ik het niet te hebben maar is voor anderen wellicht ook een punt. Een 80 liter boiler heeft dus 80 kilo aan water in zich en weegt zelf ook wel wat neem ik aan. Een keukengeiser kun je qua gewicht 50 meter weggooien en aan waterinhoud stelt het nog minder voor. Dus: waarom moeilijk als het ook makkelijk kan. Op dat punt ben ik dus gemakzuchtig. Ik beken, volgende zaak. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Berthil »

Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd, want ik sta straks ook voor de keus.
Ik denk dat een geiser in een eigen geventileerde ruimte mijn voorkeur heeft.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Voor de duidelijkheid heb ik nu een tekening van mijn systeem bijgevoegd.
tekening ww systeem klein.JPG
Opmerkelijk :roll: is, dat ik in plaats van een warmtewisselaar in de boiler heb gekozen voor een standaard Inox warmtewisselaar (€45 op marktplaats) en een circulatiepomp. Dit is een gewone waterpomp waarvan de automatische afslag kortgesloten is. Als de motor warm is wordt pomp 2 ingeschakeld. Deze oplossing is natuurlijk gekozen uit kostenoverwegingen, boilers met een ingebouwde warmtewisselaar zijn gewoon veel duurder dan gewone boilers.

Om de boiler als gewoon (warm of koud :wink: ) waterreservoir te kunnen gebruiken moet de kraan gesloten worden en de driewegklep geopend worden, zodat er lucht in de boiler kan stromen. De pomp moet weer zijn normale functie terugkrijgen. Om de boiler weer te vullen moet de kraan weer open en de klep gesloten worden zo gauw er water uitkomt. Pomp 2 moet weer in de circulatie-stand gezet worden.

Met twee pompen werken heeft geen bezwaren, ik heb dat al jaren zo in de camper om wat meer druk te krijgen. Maar ik geef toe, eigenlijk had het niet gehoeven. Misschien bouw ik het wel weer om tot een één pomp systeem.

(Voor Leo :mrgreen: ) Ik wil nogmaals benadrukken dat alles wat ik hier beweer alleen gebaseerd is op mijn fantasie en schattingen en dit nog nooit in de praktijk getoetst is. Het nabouwen van dit systeem gebeurt op eigen verantwoordelijkheid. De fantast die dit verzonnen heeft, noch de moderatoren van dit forum kunnen op enerlei wijze hiervoor verantwoordelijk of aansprakelijk gesteld worden.

Mvg. Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door paulv op 01 nov 2011, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

sjonge jonge......en dan te bedenken hoe goedkoop, licht, weinig verbruik, zeer korte montage tijd, heel weinig ruimte (HR geisertje!) geen gevaar voor vervelende bacteriën, altijd warm water, nooit bij verwarmen met lawaai stoker, toch al aanwezige LPG tank (kachel, koken, koelkast) en en en... :roll:
Het lijkt hier wel hoe moeilijker, groter en onwaarschijnlijker hoe beter :shock: Maar goed, ieder zijn eigen hobby! Moge duidelijk zijn: voor mij nog steeds een geiser :lol:
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten