Maar wat mij het meeste stoort is dat men hier nog steeds niet logisch nadenkt.
Duizenden uren heb ik zitten uitleggen dat techniek ALTIJD logisch (en daarom simpel) is. En wat zie je bij vrijwel ieder nieuw topic?
Dat men ergens achteraan begint, vervolgens in het begin gaat zitten kloten, dan eens wat aan het midden prutst en vervolgens het hele zooitje niet meer snapt.
WTF is er nou zo ingewikkeld aan om te beginnen bij het begin? Wat is er nou moeilijk aan om A --> B --> C te denken?
Neem nou het laatst geopende topic: De startmotor doet vreemd, maar als de motor warm is doet hij het goed. Al 10 keer behandeld tijdens de afgelopen winters.
Dan ga je toch niet beginnen met de startmotor (= achteraan) te slopen? Waarom zou je? Het kreng start toch goed als de motor warm is? En hoe komt de motor warm? Om dat hij heeft gelopen. En wat doet de motor oa als hij loopt? Dan laadt hij de accu bij.
Hallooo, het is ook nog eens winter. En wat kan er toevallig heel slecht tegen kou? Wat vliegt terug in capaciteit bij het zakken van de thermometer? Joh!! Verrek nou toch: Wéér die accu.
Dan is het toch logisch dat je eerst eens een universeelmeter op die accu's zet wanneer je start? Begin bij het f*cking BEGIN met denken! A--> B--> C... Als A niet goed is, kan B nooit goed functioneren!
Als de accu's goed zijn kijk je naar B = bekabeling van accu's naar serie/paralelrelais.
Als B goed is kijk je naar C = serie/paralelrelais.
Dan naar D = bekabeling naar startmotor.
Tot nu toe ben je een kwartiertje bezig.
En als dát allemaal goed is, dán pas ga je met een stel kouwe klauwen die startmotor er af slopen.
AAAAAAAAARRHG!! Tis toch allemaal niet zo moeilijk????

Geen idee hoe ik al die jaren geduldig & beleefd heb kunnen blijven, maar die potjes zijn blijkbaar leeg.