OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hallo Leo, ik heb je raad opgevolgd en ben in mijn cabine gekropen, afdekkap van de motor gehaald en zie dan, van de achterkant van de motor uit gezien, langs de linkerkant van de motor het deel dat de regulateur zou moeten zijn. Ik voeg een foto hiervan bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Ik zie helaas geen rode oliedop op de regulateur, alleen een grijze knop, die je kunt uitdraaien waarna je hem in en uit kunt bewegen (pompje?). is dit niet voor het ontluchten van het brandstofsysteem?
Ik zie aan de rechterkant van de regulateur iets uitsteken dat op een smeernippel lijkt, kan dat? Is het een idee om daar de vetpomp eens op te zetten?
Naast die grijze knop zit een soort metalen dop met een flens die ook losgeschroefd kan worden, moet ik daar misschien zijn?
Affijn, misschien kun je me aan de hand van de foto wel verder op weg helpen. Ik kijk uit naar je reactie en ondertussen wens ik je vast een fijn weekend met deze keer eens schoon lenteweer!
Groetjes,
Quin
Ik zie aan de rechterkant van de regulateur iets uitsteken dat op een smeernippel lijkt, kan dat? Is het een idee om daar de vetpomp eens op te zetten?
Naast die grijze knop zit een soort metalen dop met een flens die ook losgeschroefd kan worden, moet ik daar misschien zijn?
Affijn, misschien kun je me aan de hand van de foto wel verder op weg helpen. Ik kijk uit naar je reactie en ondertussen wens ik je vast een fijn weekend met deze keer eens schoon lenteweer!
Groetjes,
Quin
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
ps vandaag startte de motor goed en hij hield wel even in maar minder dan gisteren (warmere buitentemperatuur?)
stationair fluctueren blijft wel.
stationair fluctueren blijft wel.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Quin.
Gefeliciteerd, je hebt er een hele fijne regulateur opzitten.:)
Dit is niet de standaard primitieve vacuüm-geregelde versie, maar een mechanische die volledig door de motor wordt gesmeerd.
Precies in het midden van je foto zie je een haaks rubber slangetje zitten.
Moet je die eens lostrekken en dan kijken of ie normaal start en blijft lopen.
Om de motor te stoppen moet je dat slangetje er waarschijnlijk weer opzetten, maar dat is van geen belang. Het gaat om de diagnose.
Ik ga ff een klusje doen, maar vanavond weer tijd zat. (zit niet op de meeting, ben geen lid van DbbL)
Mvg, Leo.:D
Gefeliciteerd, je hebt er een hele fijne regulateur opzitten.:)
Dit is niet de standaard primitieve vacuüm-geregelde versie, maar een mechanische die volledig door de motor wordt gesmeerd.
Precies in het midden van je foto zie je een haaks rubber slangetje zitten.
Moet je die eens lostrekken en dan kijken of ie normaal start en blijft lopen.
Om de motor te stoppen moet je dat slangetje er waarschijnlijk weer opzetten, maar dat is van geen belang. Het gaat om de diagnose.
Ik ga ff een klusje doen, maar vanavond weer tijd zat. (zit niet op de meeting, ben geen lid van DbbL)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Leo,
Ik heb het haaks rubber slangetje losgetrokken en vervolgens de motor (koud) gestart. Ik merk eigenlijk weinig verschil; de motor slaat aan zoals hij dat normaal ook doet en het stat. toerental blijft moeilijk regelbaar met de draaiknop op het dashboard. De motor blijft in elk geval 'normaal' lopen, tenminste niet anders dan wanneer het slangetje erop zit. En ik kon hem inderdaad niet meer uitzetten met de sleutel; eerst moest het slangetje er weer terug op.
Weet je hiermee voldoende?
We zijn van plan om met de Hymermobil (hij is net in orde met alle papieren na de invoer vanuit Duitsland, heeft 4 maanden geduurd!) dit weekend een toertje te gaan maken, als ik vandaag je reactie niet meer zie, dan kijk ik in elk geval zondag weer!
Groetjes, Quin
Ik heb het haaks rubber slangetje losgetrokken en vervolgens de motor (koud) gestart. Ik merk eigenlijk weinig verschil; de motor slaat aan zoals hij dat normaal ook doet en het stat. toerental blijft moeilijk regelbaar met de draaiknop op het dashboard. De motor blijft in elk geval 'normaal' lopen, tenminste niet anders dan wanneer het slangetje erop zit. En ik kon hem inderdaad niet meer uitzetten met de sleutel; eerst moest het slangetje er weer terug op.
Weet je hiermee voldoende?
We zijn van plan om met de Hymermobil (hij is net in orde met alle papieren na de invoer vanuit Duitsland, heeft 4 maanden geduurd!) dit weekend een toertje te gaan maken, als ik vandaag je reactie niet meer zie, dan kijk ik in elk geval zondag weer!
Groetjes, Quin
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Je hebt PB.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Leo, we zijn net terug van ons weekend, 568 km gereden, verbruik ong. 1:8 bij max 90 km/u. Is dat een normaal verbruik? Ik heb je wijze raad opgevolgd en alle slangklemverbindingen in de brandstofleidingen eens goed aangedraaid. Er waren er wel enkele bij die ik een stukje vaster kon draaien. Ik heb ook nog even het pompje bediend gedurende een halve minuut. En jawel: hierna is in elk geval het probleem van het inhouden en moeten doorstarten om de motor aan de praat te krijgen helemaal niet meer voorgekomen. Dus een deel van de diagnose is in elk geval valse lucht in de brandstofleiding geweest.
Het andere deel van het probleem, nl. het niet op orde kunnen krijgen van het stationair toerental, is niet verholpen. Tijdens het rijden met de camper blijf je maar aan het knopje van het stationair toerental draaien. Ofwel valt het toerental dan te laag na ontkoppelen, waardoor de motor gaat bokken en evt. afslaan, ofwel blijft de motor in een te hoog toerental hangen bij het ontkoppelen (>2000 rpm zo te horen). De goede middenweg hierin is met het draaiknopje op het dashboard niet te krijgen. Heb je nog een idee hoe dit te verhelpen kan zijn? Ook kan het zijn dat het stat. toerental te laag is op een bepaald moment en dat je zonder aan het knopje te draaien gewoon met het gaspedaal de motor weer even op 'gang' brengt, waarna hij spontaan dan weer op een hoger toerental gaat en blijkf draaien, tenminste: een tijdje dan want daarna gaat hij uiteindelijk weer kan zakken naar een te laag toerental en moet je dus weer met gaspedaal of knopje ingrijpen. Hiervan heb ik met mijn kennisniveau even geen idee wat dit kan zijn.
We zijn naar het zuiden gereden van waar wij wonen uit. Daar kennen we de streek redelijk goed. Als je ook ooit die kant uit gaat, stuur me dan een berichtje!
Groetjes, Quin
Het andere deel van het probleem, nl. het niet op orde kunnen krijgen van het stationair toerental, is niet verholpen. Tijdens het rijden met de camper blijf je maar aan het knopje van het stationair toerental draaien. Ofwel valt het toerental dan te laag na ontkoppelen, waardoor de motor gaat bokken en evt. afslaan, ofwel blijft de motor in een te hoog toerental hangen bij het ontkoppelen (>2000 rpm zo te horen). De goede middenweg hierin is met het draaiknopje op het dashboard niet te krijgen. Heb je nog een idee hoe dit te verhelpen kan zijn? Ook kan het zijn dat het stat. toerental te laag is op een bepaald moment en dat je zonder aan het knopje te draaien gewoon met het gaspedaal de motor weer even op 'gang' brengt, waarna hij spontaan dan weer op een hoger toerental gaat en blijkf draaien, tenminste: een tijdje dan want daarna gaat hij uiteindelijk weer kan zakken naar een te laag toerental en moet je dus weer met gaspedaal of knopje ingrijpen. Hiervan heb ik met mijn kennisniveau even geen idee wat dit kan zijn.
We zijn naar het zuiden gereden van waar wij wonen uit. Daar kennen we de streek redelijk goed. Als je ook ooit die kant uit gaat, stuur me dan een berichtje!
Groetjes, Quin
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Bij onze oude 406 was het stationair ook moeizaam te regelen. Aan het einde van de kabel zit een soort staafje wat in een hendel/stang zit. Dat staafje zat bij ons telkens op een andere manier aan dat hendeltje, geen oplossing voor gevonden.
Praat ik onzin of kun je er iets van maken?
Dennis
Praat ik onzin of kun je er iets van maken?
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Quin,
dan heb je het eerste euvel alvast te pakken.:)
Blijft over het tweede gedeelte waar ik nog steeds niet moeilijk over wil gaan denken.
Dus vraag ik me af of het (terugrtek)veertje nog wel aan het gasgeef- stangenstelsel vast zit én of je gaspedaaldoorvoerstang nog op de vertanding zit.
Waarschijnlijk abacadabra? :P
Met je gaspedaal bedien je een stang die via een doorvoer richting machinekamer gaat.
Aan het eind van die stang (in de motorruimte dus) zit een vertanding waarop een stripje geklemd zit.
Iets vergelijkbaars kun je vinden op trommelremmen van bromfietsen.
Dat stripje wil nog wel eens over die vertanding heenschieten waardoor vreemde effecten ontstaan.
Aan datzelfde stripje behoort een veertje vast te zitten die het stangenstelsel terugtrekt wanneer je het gas loslaat.
Oók aan datzelfde stripje zit je stationair-regelknopje verbonden.
Dusss: Kijk of je gaspedaal vastzit aan het stripje, of er een veertje aanwezig is én of het bedieningskabeltje van je stationairregeling niet beschadigd is.
Mvg, Leo.:D
ik zie dat Dennis ook al die richting op denkt.:)
dan heb je het eerste euvel alvast te pakken.:)
Blijft over het tweede gedeelte waar ik nog steeds niet moeilijk over wil gaan denken.
Dus vraag ik me af of het (terugrtek)veertje nog wel aan het gasgeef- stangenstelsel vast zit én of je gaspedaaldoorvoerstang nog op de vertanding zit.
Waarschijnlijk abacadabra? :P
Met je gaspedaal bedien je een stang die via een doorvoer richting machinekamer gaat.
Aan het eind van die stang (in de motorruimte dus) zit een vertanding waarop een stripje geklemd zit.
Iets vergelijkbaars kun je vinden op trommelremmen van bromfietsen.

Dat stripje wil nog wel eens over die vertanding heenschieten waardoor vreemde effecten ontstaan.
Aan datzelfde stripje behoort een veertje vast te zitten die het stangenstelsel terugtrekt wanneer je het gas loslaat.
Oók aan datzelfde stripje zit je stationair-regelknopje verbonden.
Dusss: Kijk of je gaspedaal vastzit aan het stripje, of er een veertje aanwezig is én of het bedieningskabeltje van je stationairregeling niet beschadigd is.
Mvg, Leo.:D
ik zie dat Dennis ook al die richting op denkt.:)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Owwww, ik zit je foto nog even te bekijken..
Die dikke rubberen slang die boven langs de motor loopt; raakt die het platte gedeelte van de regelstangen of is dat gezichtsbedrog?
Die dikke rubberen slang die boven langs de motor loopt; raakt die het platte gedeelte van de regelstangen of is dat gezichtsbedrog?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Leo,
Wederom zal ik bij dageraad met mijn kop in de motorruimte tussen de voorstoelen gewrongen liggen om mijn van je laatste bericht met de hand overgeschreven notities met zenuwachtige vingers in de praktijk trachten te brengen.
Ik denk dat ik je uitleg wel kan volgen hoor.
Machinekamer vind ik trouwens wel een 'cool' woord voor die motorruimte. Hoor je normaal alleen bij schepen met zeer grote dieselmotoren. Maar echt klein is die 5 pitter ook niet (zeker niet in zijn verbruik -;)). Is het niet de eerste in serie geproduceerde 5 cylinder dieselmotor ter wereld, de OM617?
Affijn, je hoort weer van me,
Groetjes, Quin
Wederom zal ik bij dageraad met mijn kop in de motorruimte tussen de voorstoelen gewrongen liggen om mijn van je laatste bericht met de hand overgeschreven notities met zenuwachtige vingers in de praktijk trachten te brengen.
Ik denk dat ik je uitleg wel kan volgen hoor.
Machinekamer vind ik trouwens wel een 'cool' woord voor die motorruimte. Hoor je normaal alleen bij schepen met zeer grote dieselmotoren. Maar echt klein is die 5 pitter ook niet (zeker niet in zijn verbruik -;)). Is het niet de eerste in serie geproduceerde 5 cylinder dieselmotor ter wereld, de OM617?
Affijn, je hoort weer van me,
Groetjes, Quin
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Of de dikke rubberslang metaal raakt weet ik niet, dat kijk ik morgen even na. Wat me al wel opgevallen is, is dat het stangenmechanisme bij gasloslaten geen echt vast terugslagpunt kent waartegen het terugvalt, daar zit eigenlijk wel een beetje marge in, het kan dus in 'gas los' stand (wanneer je gas in een keer loslaat dus) wel de ene keer in een iets andere stand terugvallen dan de andere keer. Ja, er begint misschien alweer iets te dagen.......
Ik zal verslag uitbrengen!
Ik zal verslag uitbrengen!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Ok.:)
Je hebt 1 geluk: Dat gasstang-gebeuren is ook via de motorkap te bekijken. 8)
Als je het gas loslaat behoor je een duidelijke eindstand te hebben/voelen.
En 1 : 8??
Da's verdomde netjes.
Ik ken personen die zo'n verbruik heel graag willen hebben..
Geen idee of het de eerste 5cilinder is.
Weet wel dat het een gewone OM616 is met 1 cilinder extra.
De onderdelen die niet groter hoeven vanwege de 5e cilinder zijn allemaal uitwisselbaar.
Mvg, Leo.:D
Je hebt 1 geluk: Dat gasstang-gebeuren is ook via de motorkap te bekijken. 8)
Als je het gas loslaat behoor je een duidelijke eindstand te hebben/voelen.
En 1 : 8??
Da's verdomde netjes.
Ik ken personen die zo'n verbruik heel graag willen hebben..

Geen idee of het de eerste 5cilinder is.
Weet wel dat het een gewone OM616 is met 1 cilinder extra.
De onderdelen die niet groter hoeven vanwege de 5e cilinder zijn allemaal uitwisselbaar.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Leo,
Ik vrees dat je een giraffenek moet hebben om bij een Hymermobil vanuit de motorkap het gasstangen gebeuren te kunnen bekijken. Vanuit de motorkap gezien ligt de motor best ver naar achteren. Maar vanuit de cabine kan dat wel aardig lukken.
Een duidelijke eindstand heb ik volgens mij niet.
Vóór deze camper had ik een MB kampeerbus TN307D ('nieuwe' motor met 72 pk en 5 versnellingsbak), verlengd en verhoogd met een fabrieksinterieur à la Marco Polo of Westfalia (heette Brigi, geloof ik), die was hoger dan mijn huidige Hymer (3.05 m vs. 2.85) en die verbruikte slechts 1:10. Die 307 kwam echter wel kracht tekort als het een beetje bergop ging.... Ik moet er wel aan toevoegen, dat ik met de Hymer integraal camper 90 km/u als max. kruissnelheid aanhoud. Als je er nl. zo hard meer rijdt als hij loopt (vlak terrein na lang vasthouden > 110 km/u), dan zou het verbruik stijgen tot 1:6.
Ik heb dat ergens gelezen van dat het de eerste 5 pitter diesel is, maar weet niet meer waar.
Groetjes, Quin
Ik vrees dat je een giraffenek moet hebben om bij een Hymermobil vanuit de motorkap het gasstangen gebeuren te kunnen bekijken. Vanuit de motorkap gezien ligt de motor best ver naar achteren. Maar vanuit de cabine kan dat wel aardig lukken.
Een duidelijke eindstand heb ik volgens mij niet.
Vóór deze camper had ik een MB kampeerbus TN307D ('nieuwe' motor met 72 pk en 5 versnellingsbak), verlengd en verhoogd met een fabrieksinterieur à la Marco Polo of Westfalia (heette Brigi, geloof ik), die was hoger dan mijn huidige Hymer (3.05 m vs. 2.85) en die verbruikte slechts 1:10. Die 307 kwam echter wel kracht tekort als het een beetje bergop ging.... Ik moet er wel aan toevoegen, dat ik met de Hymer integraal camper 90 km/u als max. kruissnelheid aanhoud. Als je er nl. zo hard meer rijdt als hij loopt (vlak terrein na lang vasthouden > 110 km/u), dan zou het verbruik stijgen tot 1:6.
Ik heb dat ergens gelezen van dat het de eerste 5 pitter diesel is, maar weet niet meer waar.
Groetjes, Quin
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Ooops, vergeten dat het een Hymer is.. :oops:
Is ff wennen als je jarenlang alleen maar roestbakkies behandeld hebt.
Maar alles sal regkom.:P
Zal eens aan m'n zus vragen wat hun verbruik is.
Die hebben zo'n zelfde soort Hymer op Fiat-basis en crossen nogal wat kilometers weg.
Succes morgen,
Leo.:D
Is ff wennen als je jarenlang alleen maar roestbakkies behandeld hebt.
Maar alles sal regkom.:P
Zal eens aan m'n zus vragen wat hun verbruik is.
Die hebben zo'n zelfde soort Hymer op Fiat-basis en crossen nogal wat kilometers weg.
Succes morgen,
Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
wij hebben zo een zelfde soort hymer op peugeot/citroen basis, met een 2.5 D zonder turbo.
Over laatste 10.000 Km een gemiddeld verbruik van 1 op 7,5 dus jullie 5 pitter doet het netjes..
Die van ons daar in tegen.. :shock:
Trouwens mijn moeder had ze zelfde als jullie nu hebben, ook met de merc 5 pitter en automaat, ook die liep iets schadelijker als die van jullie, maar hun reden wel vaak net op of over de 100.
Over laatste 10.000 Km een gemiddeld verbruik van 1 op 7,5 dus jullie 5 pitter doet het netjes..

Die van ons daar in tegen.. :shock:
Trouwens mijn moeder had ze zelfde als jullie nu hebben, ook met de merc 5 pitter en automaat, ook die liep iets schadelijker als die van jullie, maar hun reden wel vaak net op of over de 100.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Quin,
Dat draaiding om het stationeer toerental te regelen zijn meest versleten door het gebruik door de jaren heen.
Maar zit er wel een terugtrekveer op je pomp, die het gapedaal naar stationeer terug trekt?
Zoals aangegeven wil het pedaal zelf op het asje wel eens een beetje door draaien, dan krijg je ook dat vervelende gedoe!
Succes!
Groet Anton
Dat draaiding om het stationeer toerental te regelen zijn meest versleten door het gebruik door de jaren heen.
Maar zit er wel een terugtrekveer op je pomp, die het gapedaal naar stationeer terug trekt?
Zoals aangegeven wil het pedaal zelf op het asje wel eens een beetje door draaien, dan krijg je ook dat vervelende gedoe!
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Zo, ik heb weer enkele uurtjes doorgebracht al prutsend en sleutelend om het probleem op te lossen. Even de bevindingen op een rijtje:
De as van het gaspedaal is in orde, er schuift niks over de vertanding. Dit is zeker nog niet versleten (141 dkm).
Er zitten 2 terugtrekveren: een op het punt waar ook het kabeltje aangrijpt van de stationair afstelling (deze veer staat echter niet gespannen genoeg) en ook een op de regulateur en dit is ook een zwak veertje. Ik ben met die veren aan de slag gegaan om een grotere terugtrek kracht te realiseren. Door het verplaatsen van de eerstgenoemde veer heb ik dat gerealiseerd. Het gas sprong nu terug tot een duideijk aanslagpunt. Echter: nu kreeg de motor stationair te weinig brandstof, zo bleek bij starten, zélfs als de stationair afstelknop op het dashboard maximaal opgedraaid werd!
Nieuw probleem dus: dus ik dacht: dat moeten we gaan verhelpen door het in de aanslagstand afstellen van het stangenmechanisme dat de regulateur bediend. Daartoe maakte ik een van de 'kogelgewrichtjes' los en jawel: een zo'n gewricht losgetrokken en bij het afdraaien van een de 'gewrichtskom' bleek deze al helemaal op het eind van het draadstangetje te zitten en het ding kwam er onverwacht snel van af en stuiterde onder ergens tussen het blok in. Dus ik mijn kop overal tussen gewrongen en met schroevedraaier en zaklamp het ding proberen terug te vinden. Onder de camper gekropen of het daar niet op de grond lag, de carterbeschermplaat eronderuit gedraaid, maar nee, het ding is niet meer te vinden. Dan maar een nieuw gehaald, bleek de autoshop om de hoek zo voor 2.50 euro op voorraad te hebben. Zo ver ben ik nu, ik moet het aangekochte gewrichtje er nog terug opzetten en dan kijken of ik zo de boel terug afgesteld krijg.
Ik houd jullie op de hoogte! En aan iedereen alvast bedankt voor alle reacties en tips!
De as van het gaspedaal is in orde, er schuift niks over de vertanding. Dit is zeker nog niet versleten (141 dkm).
Er zitten 2 terugtrekveren: een op het punt waar ook het kabeltje aangrijpt van de stationair afstelling (deze veer staat echter niet gespannen genoeg) en ook een op de regulateur en dit is ook een zwak veertje. Ik ben met die veren aan de slag gegaan om een grotere terugtrek kracht te realiseren. Door het verplaatsen van de eerstgenoemde veer heb ik dat gerealiseerd. Het gas sprong nu terug tot een duideijk aanslagpunt. Echter: nu kreeg de motor stationair te weinig brandstof, zo bleek bij starten, zélfs als de stationair afstelknop op het dashboard maximaal opgedraaid werd!
Nieuw probleem dus: dus ik dacht: dat moeten we gaan verhelpen door het in de aanslagstand afstellen van het stangenmechanisme dat de regulateur bediend. Daartoe maakte ik een van de 'kogelgewrichtjes' los en jawel: een zo'n gewricht losgetrokken en bij het afdraaien van een de 'gewrichtskom' bleek deze al helemaal op het eind van het draadstangetje te zitten en het ding kwam er onverwacht snel van af en stuiterde onder ergens tussen het blok in. Dus ik mijn kop overal tussen gewrongen en met schroevedraaier en zaklamp het ding proberen terug te vinden. Onder de camper gekropen of het daar niet op de grond lag, de carterbeschermplaat eronderuit gedraaid, maar nee, het ding is niet meer te vinden. Dan maar een nieuw gehaald, bleek de autoshop om de hoek zo voor 2.50 euro op voorraad te hebben. Zo ver ben ik nu, ik moet het aangekochte gewrichtje er nog terug opzetten en dan kijken of ik zo de boel terug afgesteld krijg.
Ik houd jullie op de hoogte! En aan iedereen alvast bedankt voor alle reacties en tips!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi,
Als ik het goed heb zijn die dingen er met links en rechtse draad!
Groet Anton
Als ik het goed heb zijn die dingen er met links en rechtse draad!
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Quin.
Het was handiger geweest als je het klemmetje van de stationairknop-kabel versteld had.:)
Waarschijnlijk moet je dat alsnog doen.
Er zit op die regulateur ook een bout om het stationair te regelen, want deze regulateur hoef je eigenlijk niet bij te stellen met de stationairknop wanneer hij eenmaal goed ingesteld staat.
Maar kijk eerst of je het kunt regelen dat die knop weer werkt, dan zien we wel weer verder.:)
Mvg, Leo.:D
Het was handiger geweest als je het klemmetje van de stationairknop-kabel versteld had.:)
Waarschijnlijk moet je dat alsnog doen.
Er zit op die regulateur ook een bout om het stationair te regelen, want deze regulateur hoef je eigenlijk niet bij te stellen met de stationairknop wanneer hij eenmaal goed ingesteld staat.
Maar kijk eerst of je het kunt regelen dat die knop weer werkt, dan zien we wel weer verder.:)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hallo Leo, het 'klemmetje' van de stationairkabel bleek een stukje van een kroonsteen te zijn op de staalkabel vastgeschroefd, dat de vorige eigenaar daarop gefabriceerd heeft. Daar was ik nog maar even van af gebleven. Allereerst moest ik zorgen voor een goede aanslag bij gas los (met slappe stationairkabel) want die was er niet. Zo ver ben ik nu.
Maar ik denk dat je gelijk hebt: aan dat kabeltje moet ik ook nog gaan verstellen. In ieder geval loopt de motor nu stationair al beter dan hij deed, maar helemaal ideaal is het nog niet. Wordt nog vervolgd dus. De stationairknop werkt nog wel hoor, alleen kan ik hem nu maar nipt of net niet genoeg opdraaien om de koude motor op een mooi toerental te laten draaien. Als de motor opwarmt is het beter.
Dat er op de regulateur ook een bout zit om het stationair te regelen, vind ik wel interessant, want daarmee kun je dus het basisniveau stationair afregelen, waarbovenop je dan met het dashboardknopje eventueel kunt bijregelen naar behoeven.
Waar zit die regelbout aan de regulateur precies?
Ik zal in ieder geval het kabeltje eerst bijstellen.
Al met al vind ik het wel interessant en leerzaam om << met de attente hulp van mensen met kennis op dit forum, dat moet wel even gezegd >> zelf zo'n probleem uit te zoeken en op te lossen. Ik had al niet gedacht dat ik zo ver zou komen als ik nu ben!
Groetjes, Quin
Maar ik denk dat je gelijk hebt: aan dat kabeltje moet ik ook nog gaan verstellen. In ieder geval loopt de motor nu stationair al beter dan hij deed, maar helemaal ideaal is het nog niet. Wordt nog vervolgd dus. De stationairknop werkt nog wel hoor, alleen kan ik hem nu maar nipt of net niet genoeg opdraaien om de koude motor op een mooi toerental te laten draaien. Als de motor opwarmt is het beter.
Dat er op de regulateur ook een bout zit om het stationair te regelen, vind ik wel interessant, want daarmee kun je dus het basisniveau stationair afregelen, waarbovenop je dan met het dashboardknopje eventueel kunt bijregelen naar behoeven.
Waar zit die regelbout aan de regulateur precies?
Ik zal in ieder geval het kabeltje eerst bijstellen.
Al met al vind ik het wel interessant en leerzaam om << met de attente hulp van mensen met kennis op dit forum, dat moet wel even gezegd >> zelf zo'n probleem uit te zoeken en op te lossen. Ik had al niet gedacht dat ik zo ver zou komen als ik nu ben!
Groetjes, Quin
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
[quote="quin"]Hallo Leo, het 'klemmetje' van de stationairkabel bleek een stukje van een kroonsteen te zijn op de staalkabel vastgeschroefd, dat de vorige eigenaar daarop gefabriceerd heeft.
Hoi Quin.
Da's een vrij normale constructie bij ouwe karretjes.
Je bent echt niet de enige die wel eens iets uit z'n handen laat vallen..
Dat er op de regulateur ook een bout zit om het stationair te regelen, vind ik wel interessant, want daarmee kun je dus het basisniveau stationair afregelen, waarbovenop je dan met het dashboardknopje eventueel kunt bijregelen naar behoeven.
Klopt. Het normale stationair-toerental doet de regulateur.
Wil je meer toeren om bv je accu's te laden, dan draai je aan het knoppie.
Waar zit die regelbout aan de regulateur precies?
Binnen het rode cirkeltje ziet u het corpus delictus.

De borgmoer losdraaien en de bout kalm an verstellen.
Ik dacht linksom = sneller. (Maar hang me daar niet aan op, want het is nét ff te lang geleden dat ik 'm versteld heb.)
Verstel hem tot de motor mooi rond loopt.
Deze regulateurs geven bij een ijskoude motor amper minder toeren dan bij een warme mits hij goed staat afgesteld.
Dat betekent dat je stationairknop het gaspedaal NIET mag bedienen tijdens het afstellen, anders dan regelt hij niet mooi.
Ik weet niet eens of mijn stationairknop nog wel werkt, dus ga maar na.
Ik zal in ieder geval het kabeltje eerst bijstellen.
Geef 'm in ruststand een milimetertje speling zodat ie écht los staat om de werking van de regulateur niet te verpesten.
Al met al vind ik het wel interessant en leerzaam om << met de attente hulp van mensen met kennis op dit forum, dat moet wel even gezegd >> zelf zo'n probleem uit te zoeken en op te lossen. Ik had al niet gedacht dat ik zo ver zou komen als ik nu ben!
Grinnn, wij zorgen vanachter ons toetsenbord wel dat jij zwarte handen krijgt hoor..
De nota kan voldaan worden door koffie met gebak tijdens een ontmoeting. :mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Hoi Quin.
Da's een vrij normale constructie bij ouwe karretjes.
Je bent echt niet de enige die wel eens iets uit z'n handen laat vallen..

Dat er op de regulateur ook een bout zit om het stationair te regelen, vind ik wel interessant, want daarmee kun je dus het basisniveau stationair afregelen, waarbovenop je dan met het dashboardknopje eventueel kunt bijregelen naar behoeven.
Klopt. Het normale stationair-toerental doet de regulateur.
Wil je meer toeren om bv je accu's te laden, dan draai je aan het knoppie.
Waar zit die regelbout aan de regulateur precies?
Binnen het rode cirkeltje ziet u het corpus delictus.

De borgmoer losdraaien en de bout kalm an verstellen.
Ik dacht linksom = sneller. (Maar hang me daar niet aan op, want het is nét ff te lang geleden dat ik 'm versteld heb.)
Verstel hem tot de motor mooi rond loopt.
Deze regulateurs geven bij een ijskoude motor amper minder toeren dan bij een warme mits hij goed staat afgesteld.
Dat betekent dat je stationairknop het gaspedaal NIET mag bedienen tijdens het afstellen, anders dan regelt hij niet mooi.
Ik weet niet eens of mijn stationairknop nog wel werkt, dus ga maar na.

Ik zal in ieder geval het kabeltje eerst bijstellen.
Geef 'm in ruststand een milimetertje speling zodat ie écht los staat om de werking van de regulateur niet te verpesten.
Al met al vind ik het wel interessant en leerzaam om << met de attente hulp van mensen met kennis op dit forum, dat moet wel even gezegd >> zelf zo'n probleem uit te zoeken en op te lossen. Ik had al niet gedacht dat ik zo ver zou komen als ik nu ben!
Grinnn, wij zorgen vanachter ons toetsenbord wel dat jij zwarte handen krijgt hoor..
De nota kan voldaan worden door koffie met gebak tijdens een ontmoeting. :mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
Hoi Leo, wederom heb ik je raad opgevolgd en nu staat alles per-fect!
Linksom is inderdaad sneller voor de stelbout aan de regulateur en het kabeltje heeft een beetje spel. De motor draait nu heel mooi met het kabeltje ontspannen.
Ik wil je nogmaals bedanken voor je adviezen en als we mekaar eens ontmoeten hou je nog wat tegoed van ons!
Geen gebak maar iets Belgies....... Tja, wat zou dan zijn...???
Groetjes,
Quin
Linksom is inderdaad sneller voor de stelbout aan de regulateur en het kabeltje heeft een beetje spel. De motor draait nu heel mooi met het kabeltje ontspannen.
Ik wil je nogmaals bedanken voor je adviezen en als we mekaar eens ontmoeten hou je nog wat tegoed van ons!
Geen gebak maar iets Belgies....... Tja, wat zou dan zijn...???
Groetjes,
Quin
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa
en dan nu de diagnose:
op een bepaald moment zie ik onder de tank (grotere 120 l tank) diesel liggen. Onder de tank gekeken; daar steekt een soort buisje, dat verticaal door de tank heen gaat, onder de tank uit en dat is nat.
Tank gedemonteerd; aangesloten slangen op de tank waren slecht en lek. Deze lekten diesel EN geven natuurlijk ook lucht mee de brandstofleiding in. Vandaar het inhouden. Alle slangen vervangen en tank weer gemonteerd (filter in tank was ook zeer vuil; gereinigd en ook tank gespoeld). Hierna loopt en start de motor zo perfect las hij nooit gedaan heeft!
op een bepaald moment zie ik onder de tank (grotere 120 l tank) diesel liggen. Onder de tank gekeken; daar steekt een soort buisje, dat verticaal door de tank heen gaat, onder de tank uit en dat is nat.
Tank gedemonteerd; aangesloten slangen op de tank waren slecht en lek. Deze lekten diesel EN geven natuurlijk ook lucht mee de brandstofleiding in. Vandaar het inhouden. Alle slangen vervangen en tank weer gemonteerd (filter in tank was ook zeer vuil; gereinigd en ook tank gespoeld). Hierna loopt en start de motor zo perfect las hij nooit gedaan heeft!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en af
En alweer een tevreden DoeHetZelf-klant van campertechniek.eu :D
Heb ik op de valreep toch nog een goeie dag.
Tot de volgende keer Quin en veel rijplezier. :)
Mvg, Leo.:D
ps; een jongen of een meisje?
Heb ik op de valreep toch nog een goeie dag.
Tot de volgende keer Quin en veel rijplezier. :)
Mvg, Leo.:D
ps; een jongen of een meisje?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten