Zowww, het was een zware bevalling, maar daar issie dan :P :

Zoals je op de foto kunt zien is een opvoerpomp 3X niks.
Heb me dan ook rot zitten peinzen wat daar eigenlijk aan uit te leggen is.. :shock:
Een stukje verderop staat precies uitgelegd hoe het principe van deze pomp in elkaar steekt.
Worstel dat eerst door en kijk of je het een beetje snapt.
Ik heb er vanzelfsprekend nog een paar kleine praktijk-toevoegingen bij 8) :
Het handpompje:
Het handpompje is niks anders dan een zuigertje wat je met de hand op en neer haalt.
Er zit niks moeilijks in verborgen.
De zuig- en persklepjes doen dan precies hetzelfde als met de motor-aandrijving.
Het handpompje wil na verloop van tijd nog wel eens gaan lekken als je hem gebruikt, maar zodra je hem weer stevig vastschoeft na gebruik is er
niks aan de hand.
In 99,9% van de gevallen sluit hij dan keurig af en zal verder niet voor problemen zorgen.
Filterhuisje:
Bij sommige types pompen zit er onder de pomp nog een filtertje gemonteerd. (zie de grote tekening, afkomstig van het ambulance-handboek)
Als dat filtertje schoon is, en de rubber pakking goed gemonteerd, zorgt ook dit filtertje niet voor problemen.
Het beinvloedt de werking van de pomp dan op generlei wijze.
De pers- en zuigklepjes:
Als je op de foto kijkt, dan zie je linksonder het persklepje en rechts (onder de handpomp) het zuigklepje.
Ze zijn voorzien van een slap veertje om hun werking enigzins te bespoedigen.
Zoals bij ieder veertje bestaat de mogelijkheid dat ze breken of slap worden.
Dit zal de opbrengst van de pomp enigzins verminderen, maar de pomp blijft normaal gesproken nog genoeg capaciteit houden om voldoende brandstof
op te pompen.
(tenzij er een stukje veer tussen een klepje komt te zitten, maar dan doet ie het meteen helemaal niet meer.)
Op de foto liggen de klepjes zoals ze gemonteerd dienen te worden.
De steeltjes van de klepjes verdwijnen hierbij grotendeels in de bout respectievelijk handpomp.
In die bout/ handpomp zit een gat geboord waar ze precies in passen.
En daar wil nog wel eens een probleem ontstaan:
Omdat het zo mooi past is een klein beetje roest/aanslag genoeg om de klep te laten vastlopen.
Een motor die geregeld draait zal daar eigenlijk nooit last van hebben, het spul krijgt eenvoudigweg niet de tijd om voldoende roest/aanslag te vormen.
Het beetje vliegroest dat in korte tijd kan ontstaan, wordt door de beweging van de klepjes snel genoeg weggeschuurd.
Echter..... :(
Zet je nu je bussie zomaar een half jaar in de stalling zonder er naar om te kijken, dán kan die roest/aanslag dik genoeg worden om een fatsoenlijke werking te belemmeren.
Soms blijft die klep dan direct hangen en valt de motor na enkele omwentelingen gewoon stil.
Maar de kans is veel groter dat hij zo nu en dan ff blijft hangen.
Dan krijg je de effecten van plotseling vermogensverlies, terwijl hij even later weer als een zonnetje draait.
Hij kan ook steeds zachter gaan draaien omdat het klepje steeds wijder open blijft staan, waardoor de motor op een gegeven moment zelfs stopt.
(Bij geregeld gebruik is de opvoerpomp practisch probleemloos, getuige het simpele feit dat het zeker 25 jaar geleden is dat ik zo'n ding uit elkaar moest halen..

Bij motoren zonder grof voorfiltertje bestaat ook nog de mogelijkheid dat er een stukje vuil tussen de klepschotel en de zitting blijft hangen.
Afhankelijk van de grootte veroorzaakt ook dit vermogensverlies of stilstand.
De zuiger (of plunjer)
In het midden van de foto zie je het eigenlijke hart van de pomp: de zuiger.
Zoals je ziet is de veer die daar op zit aanmerkelijk zwaarder dan bij de klepjes, het waarom staat hieronder beschreven in de
afbeelding "uitleg werking opvoerpomp".
Ook hier bestaat de mogelijkheid van veerbreuk en vastlopen van de zuiger om de redenen en met dezelfde gevolgen zoals beschreven onder "de persklepjes".
Klik op onderstaande afbeelding voor een filmpje waarop de werking van de klepjes mooi te zien is. ( mda Pieter, alias Johannes)

De aandrijving van deze pomp draait geheel in de smeerolie van de brandstofpomp.
Hj kan dan ook alleen voor moeilijkheden zorgen als geen smering aanwezig is.
Die mogelijkheid bestaat bij sommige OM615 motoren omdat daar de olie handmatig op peil gehouden moet worden.
Even een indicatie hoe snel zo'n pomp heen en weer wappert? :twisted:
Dat is precies de helft van je motortoerental.
Laten we als voorbeeld een OM616 nemen bij 80 km/uur.
Dan maakt de motor circa 3600 toeren.
De pomp precies de helft, dus 1800 toeren.
Dat is 30 slagen per seconde!!! :shock:
Kijk dus de smering van je hogedruk-brandstofpomp maar eens na, je weet maar nooit of de automatische smering soms door 1 of andere imbiciel verwijderd is..

Op de grote tekening kun je duidelijk zien hoe alles in elkaar hoort te zitten.
Alleen de zuiger is daar vreemd genoeg niet op getekend, maar verder is het een prachtige handleiding voor het geval je niet meer weet hoe je het uit elkaar gesloopt hebt..
(in de zuiger zit een bolle uitstulping, dáár hoort de veer in)
Nou, volgens mij kan het niet duidelijker en daarom laat ik het hierbij. 8)
Met dank aan Joop Hinke voor de grote tekening, Pieter voor het filmpje en Sandra Zeerover voor de computer-oplossingen & eindredactie :P.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Uitleg werking opvoerpomp.

Montage-handleiding. ( Joop Hinke (JoopH heet hij op dit forum) geeft een cd-rom uit die vol staat met dit soort tekeningen.. :P )
