Drijfstanglager, cilindervreter?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hoi Saskia,plannen liggen even in de ijskast.
Op het weekend in Hertme hebben Johan en Leo een probleem ondekt aan een van de cylinders, dit gaat geld kosten.
Ben nu dus bezig met klussen om het geld bij elkaar te krijgen en een sleutelruimte te zoeken ik wil het zelf gaan repareren (met hulp van forum).
Je snapt dat de ramen dan iets minder belangrijk zijn ,maar wordt vervolgd.
Groetjes Helmut
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Helmut,

Heb je al een idee wat de schade gaat kosten?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hallo Anton,
weet er nog niets van.Heb nog niets losgemaakt.Ik wil eerst voldoende geld regelen voor de operatie.
Ben veel te bang dat ik verassingen tegen kom die ik anders niet repareren kan. En ik denk dat als de motor toch open is ik meteen de andere zuigerveren ook verwissel plus drijfstanglagers (of is dit onzin bij een motor die nog geen 60000 heeft gelopen?)
En drijfstangbussen en zuigerpennen?

Ik heb na dit weekend 1000 euris bij elkaar voor de operatie ,moet ik toch een eind mee komen.

@iedereen :Leo en Anton ontdekten in Hertme bij het loshalen van de olievuldop dat er 1 cylinder lekt plus vreemde geluiden uit de motor.
Er komt dan lucht uit de vuldop.Tijd voor aktie dus....

groeten Helmut.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Helmut,
Helmut schreef:Hallo Anton,
weet er nog niets van.Heb nog niets losgemaakt.Ik wil eerst voldoende geld regelen voor de operatie.
Ben veel te bang dat ik verassingen tegen kom die ik anders niet repareren kan. En ik denk dat als de motor toch open is ik meteen de andere zuigerveren ook verwissel plus drijfstanglagers (of is dit onzin bij een motor die nog geen 60000 heeft gelopen?)
En drijfstangbussen en zuigerpennen?

Ik heb na dit weekend 1000 euris bij elkaar voor de operatie ,moet ik toch een eind mee komen.

@iedereen :Leo en Anton ontdekten in Hertme bij het loshalen van de olievuldop dat er 1 cylinder lekt plus vreemde geluiden uit de motor.
Er komt dan lucht uit de vuldop.Tijd voor aktie dus....

groeten Helmut.
De motor heeft bijzonder weinig gelopen, ik zou alleen vervangen wat nodig is: de bewuste zuiger die even heeft gevreten / vastloopneigingen had.
Het bijbehorende drijfstang lager ( alleen de schalen) ook even op frissen
Eventueel licht honen en dan weer dicht die hap!
Inrijden zoals het hoort en hebt er weer jaren plezier van !
Dat deden we ook wel vrachtwagen waar een cylinder van stuk was en die hadden echt wel meer op de teller staan!

Succes!!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Anton bedankt voor de info.
Ik heb nog een vraag, is dit te doen met ingebouwde motor?
Ik weet dat het makkelijker werken is met uitgebouwde motor, maar ik heb geen sleutelruimte. Als het kan met ingeb. motor kan ik het op straat doen.
Is het honen van de cylinder te doen met ingeb.motor.?
Als het kan op straat ga ik maandag beginnen met het sleutelavontuur.

Andere sleutelaars : reacties welkom.

bedankt Helmut
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Helmut,

Je kunt de cyll.kop er op straat afbouwen, das wel te doen.
Eventueel het carter er onderweg kan ook, als je massel hebt kan de drijfstang met zuiger er langs (de krukas).
Je kunt dan de schade bekijken, maar ik zelf zou de motor ff uitbouwen.
Je krijgt dan de nieuwe zuiger met zuigerveren er ook beter in (geen gebroken veren bij het in zetten)
Bij schade aan de kruktap moet ie er zo wie zo uit!
Wat het honen betreft dat ligt aan de schade, is moelijk te zeggen.
Maar bedenk dat met dit weer er van alles in je blok kan waaien!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Anton wederom bedankt,
heb mijn internetrek. niet betaald en ben offline tot woensdag ,ga maandag wel beginnen met los halen, woensdag hoor je van mij.
gr.H.
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hoi hier ben ik weer(rekening betaald).
De bovenkant van de motor is eraf.
Ik probeer hem te repareren met ingebouwde motor.
Maar ik heb een probleempje, nml. dat er bij mij plek is voor 3 dynamo,s
die in een soort van ijzeren geraamte vastzitten.
Dit geraamte zit op de plek waar normaal een traverse (voorste dwarsbalk van hoofdchasis)zit . Waarop de motor rubbers zijn gemonteerd.
Het probleem is dat dit geraamte voor een gedeelte over de oliepan zit waardoor ik deze niet loskrijg.
Ben nu eerst opzoek naar een traverse en dat gaat een stuk sneller met internet.
Groeten Helmut.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik neem aan dat je het over een 314 motor hebt in een Dusseldorfer?? (407t/m 608D)
Als dat zo is kan je die traverse uitbouwen en tijdelijk de motor onderstoppen met cricks en houten blokken onder carterpneventueel.Dan tijdelijk de motorsteunen aan een kant op chassis zetten zonder de traverse en met twee houten paaltjes de andere twee boutbevestigingen extra ondersteunen.

Ik heb eventueel nog 2 oude steunen liggen, geen traverse

Frank
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik neem aan dat je het over een 314 motor hebt in een Dusseldorfer?? (407t/m 608D)
Als dat zo is kan je die traverse uitbouwen en tijdelijk de motor onderstoppen met cricks en houten blokken onder de carterpan eventueel. Dan tijdelijk de motorsteunen aan een kant op chassis zetten zonder de traverse en met twee houten paaltjes de andere twee boutbevestigingen extra ondersteunen.

Ik heb eventueel nog 2 oude steunen liggen, geen traverse

Frank
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hoi Frank, het is een 508 met om314 motor.
Je bericht kwam op het goede moment, ik kon niet verder want ik wist niet waar ik de motor kon ondersteunen om de dynamo beugel(?) te verwijderen.
Ik weer terug naar de computer en forum, waar je net de oplossing had gepost. Krik voorzichtig onder de oliepan met stukken hout , ging prima.
Kan nu weer overal bijkomen.
Vandaag kan de oliepan eraf.
Het is tot op heden prima met ingebouwde motor te doen,maar wel stervens koud.
Vandaag kom ik achter de oorzaak van het probleem met de om314 en zal dit posten alhier.
Even wachten tot de 508 ijsvrij is en dan onder de bus.
Groeten Helmut.
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hoi ,
iemand een idee hoe ik de carterpan het best verwijder?
Alle moeren en schroeven zijn los,maar het carter lijkt wel vastgeplakt.
groeten Helmut.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Helmut,

Waarschijnlijk zit ie ook een beetje geplakt.
Beschaafd klopje met hamer moet voldoende zijn!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hallo Anton, ik heb de carterpan eraf ,de oplossing vond ik op het duitse busfreaks forum. Daar stond geschreven dat je hem er af krijgt door de randen ligt te verwarmen, dat was de gouden tip.
Met de hamer had ik ook al geprobeerd maar het materiaal is zo dun dat je er
meteen deuken inslaat.

De carterpan is eraf,maar ik heb het probleem nog niet gevonden.
Ik heb een vraag, hoe beweeg ik de motor zodat ik de speling kan kontroleren van de drijfstangen enz. is dit gewoon een kwestie van draaien aan de ventilator(as) met een flinke sleutel of is hier een andere manier voor? Ik kan nu zo de cylinders inkijken (voor een stukkie) maar heb nog geen beschadiging gezien ook geen speling gevoeld .
Als ik geen beschadiging of speling kan zien (voelen) door het draaien van de motor ,is dan de volgende stap een voor een loshalen van de drijfstang ,plus zuiger , en dit dan te controleren?
Of zijn hier andere manieren voor?
En als de drijfstang ,cylinder,zuiger plus veren ,niet beschadigd zijn wat is dan mogelijk het probleem?
Ik vind het trouwens prachtig werk dat gesleutel ,ik heb nog nooit een motor open gemaakt , maar dit geeft een grote kick (tot op heden).
Bedankt voor de info, groeten Helmut :D
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Helmut,

Je kunt ook een sleutel op de krukas zetten of dynamo als ie maar draait.
Er gaan dan 2 zuigers omlaag en 2 omhoog.
Die omlaag gaan geef je dan een zetje via bovenkant zuiger je voelt dan wel de speling die er in zit.
De meeste speling meet je als de drijfstang haaks op de kruktap staat.
Als de zuigers beneden staan kun je waarschijnlijk wel wat op de cylinderwand zien.
Anders is de speling in het drijfstanglager een indicatie.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Goedemorgen Anton ,ik heb nog een vraagje, de oorzaak van de motorproblemen is, te veel belasten bij een koude motor, een soort vastloper dus. Welke cylinder krijgt dan het meest op zijn donder, de eerste of de laatste (cylinder no. 1 bumperkant. no. 4 bestuurder kant ).
Als ik geen speling of beschadiging zie, en dan de zuigers er 1 voor 1 uithaal kan ik het beste beginnen met de "zwakste" (meest kwetsbare) cylinder ,of is er helemaal geen zwakste cylinder?

Ook wil ik vandaag de kop wegbrengen om te laten vlakken, weet je een adres in Twentestad? Moeten de verstuivers er dan eerst uit? Of moeten ze er toch uit voor een test?


Het is niet bij een vraagje gebleven, er komt ook zoveel op je af als beginnende campersleutelaar....die niet bang is voor vieze handen....
:D

groet Helmut.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Helmut,

Er is geen zwakste cylinder, maar je zult als je de tijd neemt, echt wel wat tegenkomen!
Het was en hoorbaar en zichtbaar.
Als je de zuigers er uit neemt maak ze eerst schoon. er staat een pijltje op hoe ze er weer in moeten en, dat ze weer in de juiste cylinder komen.

Adressen kun je ook vinden in de gouden gids, een rondje bellen kan je veel geld schelen, dus dat loont!

Je hebt een PB.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hallo,
ik ben vandaag pas weer verder gegaan met de klus (ziek kind thuis).
Eerst kijken of ik speling kon ontdekken door de motor rond te draaien ,en op elke stand te voelen naar speling in krukas en/of zuiger.
Ik heb niets gevonden.
Toen de zuigers eruit ,lagers en zuigerveren en cylinderwanden zijn niet beschadigd.
Wat mij wel opviel is dat bij zeker 1 cylinder de openingen van 3 van de 4 zuigerveren nagenoeg in 1 lijn lagen.
Hoe nu verder?
Je schrikt toch wel een beetje van de geboorte van zo,n drijfstang met zuiger ,als je brommertjes (solex) gewend bent.
Fijne avond,Helmut.
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hallo,misschien toch wat gevonden.
Ik ontdekte bij cilinder no. 2 aan de onderkant een blank stukje ijzer,het is het stuk onderblok tussen cilinder 1 en 2 . Ik denk dat de krukas eraan vast gemaakt is. Als je bij cilinder 2 naar binnen kijkt, kijk je er tegen aan.
Op die plek is een stuk weggeslepen ,het lijkt of dit al in de fabriek is gebeurt ,maar dat het niet ver genoeg is gedaan.Het moet wel af fabriek zijn omdat anders de beschadiging op de zuiger groter zou zijn.
Op dezelfde hoogte bij de zuiger kun je zien dat ze elkaar hebben geraakt.Maar dat is echt minimaal, het plekje zit aan de zijkant, dus niet aan de onderkant van de zuiger
Ik ga de zuiger er weer inzetten om het beter te kunnen bekijken.
Ik weet alleen niet of dit de oorzaak kan zijn van de cartergassen /overdruk.
Ga nu eerst de cilinderkop ophalen die gevlakt is voor 35 ex.btw. euro.
Aju Helmut.
Ik weet het een foto doet wonderen ,maar toestel zegt ineens:"doe,t zelf"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Sorry dat ik je laat spartelen Helmut, maar dacht dat Anton met je bezig was.

Wat je met dat stukje ijzer bedoeld snap ik niet helemaal, maar indien je zuiger niet heel erg beschadigd is, komt dat geluid daar niet vandaan.
Daar is die tik veel te hard voor.
Wel heel goed kijken of er nergens iets recents te zien is wbt breuken oid.
Neem daar de tijd voor, want je haalt 'm niet snel wéér uit elkaar.
Heb je ook de bovenste drijfstanglagers (zuigerpen) nagekeken?
Kijk ook ff je distributie-tandwielen na op beschadigingen.
Lag er geen metaal onder in het carter?

Wbt die carterdruk:
Zou best kunnen dat die druk bij de zuigerveren-slotopening vandaan komt.
Indien er helemaal niks aan de zuigers / cilinders te zien is heb je alvast geluk op dat gedeelte.:)
Nou die rottik nog opsporen, want dat was echt te erg om "niets" te zijn.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Leo bedankt,
ik heb een foto gemaakt van het "blank stukkie ijzer".
Afbeelding
Op de zuiger kun je ook zien dat ze elkaar raken of hebben geraakt.
Afbeelding
Bij cilinder no1 ook een stukje blank metaal, maar op de zuiger is niets te zien.
Afbeelding
groet Helmut.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Dat ziet er heel mooi uit Helmut, niks aan doen.
De draaigroeven zijn nog zichtbaar bij het "rakende" gedeelte van de zuiger, dus dat kan nooit zulke tikken geven.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Hoi Leo, de zuigerpennen zijn gecontroleerd en zijn prima.
Metaal heb ik niet gevonden in het carter,ik keek er van op hoe schoon die was,niets geen troep.
Als ik de distributie-tandwielen wil controleren ,moet dan eerst de snaarschijf eraf ,en dan het deksel, of is er een handigheidje voor?
En is er een manier om zonder speciaal gereedschap, de snaarschijf te verwijderen?
Bij mij zijn de snaarschijven niet standaard.Op de schijf kunnen 3 v-snaren.
Ik weet dus niet hoe die er precies afgaat.
Bedankt maar weer en groeten Helmut.
:D
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Helmut,

Oei, nu komt mn onbekendheid met die 314 weer ff bovendrijven maar:
Je carterpan ligt er toch af?
Gewoon van onderen kijken.
Hij is nu ook gemakkelijk te tornen zonder zuigers, dus draai het spul eens in de rondte.
Misschien hoor je dan ook nog wat vreemds?

Ff heel eerlijk gezegd Hemut: Ik snap er geen barst meer van.
Het geluid was toch duidelijk van een drijfstanglager of iets wat met diezelfde snelheid heen en weer gaat. :oops:


Mvg, Leo.:(
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat klopt ik was er bij, en we waren de zelfde mening toegedaan.
Dat die zuigerveren er zo knullig op zaten is van de gekke, maar of dat zoveel druk veroorzaakt?
De motor is eigenlijk nieuw, kun je van de onderkant ook de vacuumpomp bekijken ik bedoel het drijfstanglager?

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten