PPO oftewel plantenolie

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

PPO oftewel plantenolie

Bericht door DVIII »

PPO is een volwaardige brandstof voor diesels. niet elke diesel is geschikt en niet elk goed idee om op ppo te gaan rijden moet je werkelijk uitvoeren. allereerst moet je genoeg rijden , PPO is namelijk niet net zo onverstoorbaar als diesel dus als je twee keer per jaar de motor start moet je er niet aan beginnen. het gevaar bestaat dat je de boel vervuilt en dan heeft de PPO het gedaan. ook diesels met een onmogelijk motormanagement systeem kunnen de plantenolie niet verwerken.
en er zijn een aantal voorwaarden om met een gerust hart te gaan PPO'en. zo moet je in een aantal gevallen de verstuivers aanpassen aan de iets grotere viscositeit van de vloeistof en moet je altijd de PPO verwarmen tot koelwater temperatuur om er een aangenaam stromend spul van te maken.
verder moet je de afweging maken of het allemaal de kosten wel waard zijn. je praat niet over een ombouw van een paar tientjes en je gaat geen geld besparen met PPO tov diesel. Om een vraag maar meteen de beantwoorden, uit een tpic eerder, over wat voor DI motor praat je over , een Ford , Volkswagen oid of een OM 352 die in een L613 bus zit. voor de laatste is het ombouwen niet al te ingrijpend. de OM314, 364 , 352 en 366 zijn solide motoren die makkelijk om te bouwen zijn op PPO.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door winand »

Ik wil al jaren droom ik ervan OM314 op PPO zal laten lopen.
Omdat het een direkt ingespoten diesel is, zal je een tweetank ombouw moeten doen.
Starten op diesel, warm rijden (echt warm, 30 minuten), omschakelen op ppo, 5 minuten voor aankomst weer terugschakelen naar diesel om leiding weer ppo vrij te krijgen.
Of het een succes wordt hangt af van vele factoren.

Redenen om het niet te doen:
-In de eerste plaats de staat van je motor. Die van mij rookt behoorlijk, waardoor ik het al niet aandurf.
-Pas na 30 minuten overschakelen naar ppo betekent niet nuttig bij kortere ritten. Ik gebruik mijn bus als dagelijkse auto. Kortere ritten zijn in de meerderheid bij mij.
-Ik ben blij dat mijn motortje altijd loopt en ben helaas niet de dieselmotorexpert die ik graag zou willen zijn. Je krijgt een extra brandstof circuit erbij met filters en kleppen die allemaal weer voor hun eigen storingen kunnen zorgen. :|
-Doe het niet om geld te sparen. een ombouw kost al geld, plantaardige olie is al lang niet meer goedkoper te krijgen als diesel, je verbruikt meer filters en er kan schade ontstaan als je niet voorzichtig met ppo gebruik omgaat (eerst goed warmrijden bijv.)

Redenen om het wel te doen:
-Omdat het kan!
-Je minder schuldig te voelen over het milieu

Een OM615/616 is een voorkamerdiesel die je moet voorgloeien. Hiermee is het goed mogelijk om een eentank ombouw te gebruiken Je mixt dan diesel met ppo in een verhouding. In de zomer kan het soms zelfs op 100% ppo heb ik gelezen.
Een elektrische voorverwarming en een verwarming door een wamtewisselaar is wel aan te raden.

Vele ppo rijders met W123 personenauto's vindt je op dit forum:
http://www.ppo.nu/

documentatie over ppo en een OM314 is moeilijk te vinden, maar hier is er een pagina:
http://www.bayernbusfreaks.de/?q=node/211

Verder is er ERG veel te vinden over zelf filteren van olie, ombouwen en shops waar je onderdelen hiervoor kan krijgen.
Google is je beste vriend.. :mrgreen:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Angelodepoorter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2013, 03:31

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door Angelodepoorter »

DVIII schreef:PPO is een volwaardige brandstof voor diesels. niet elke diesel is geschikt en niet elk goed idee om op ppo te gaan rijden moet je werkelijk uitvoeren. allereerst moet je genoeg rijden , PPO is namelijk niet net zo onverstoorbaar als diesel dus als je twee keer per jaar de motor start moet je er niet aan beginnen. het gevaar bestaat dat je de boel vervuilt en dan heeft de PPO het gedaan. ook diesels met een onmogelijk motormanagement systeem kunnen de plantenolie niet verwerken.
en er zijn een aantal voorwaarden om met een gerust hart te gaan PPO'en. zo moet je in een aantal gevallen de verstuivers aanpassen aan de iets grotere viscositeit van de vloeistof en moet je altijd de PPO verwarmen tot koelwater temperatuur om er een aangenaam stromend spul van te maken.
verder moet je de afweging maken of het allemaal de kosten wel waard zijn. je praat niet over een ombouw van een paar tientjes en je gaat geen geld besparen met PPO tov diesel. Om een vraag maar meteen de beantwoorden, uit een tpic eerder, over wat voor DI motor praat je over , een Ford , Volkswagen oid of een OM 352 die in een L613 bus zit. voor de laatste is het ombouwen niet al te ingrijpend. de OM314, 364 , 352 en 366 zijn solide motoren die makkelijk om te bouwen zijn op PPO.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door Detlev »

:?: :?:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door paulv »

De prijs van koolzaadolie ligt nu op $ 900/ton = $ 900/1100l = € 690/ 1100l = ~ € 0,63/l
De prijs van koolzaad ligt rond de € 500/ton.
http://www.indexmundi.com/commodities/? ... rrency=eur
http://www.terre-net.fr/marche-agricole ... za/a9b1531

Maar nu de vraag, waar vind je het voor die prijs? bij de boer? of zelf (laten) produceren (met wellicht nog extra landbouwsubsidies)?
Om raapolie zelf te maken heb je een pers (China) en een afnemer van de uitgeperste koolzaad nodig. Dat laatste lijkt me nog het moeilijkste.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door DVIII »

de meest logische stap is dat je de koolzaad, zaden in de auto perst, je hebt warmte en mechanisch /hydraulisch vermogen, en de afnemer kan niet verder dan 11,50 meter van je vandaan zijn. tijd om weer een stoker me te nemen ( operator) :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door Admin »

Paul, waarom maak je niet dezelfde berekening voor dieselolie? Wat boeit de prijs van grondstoffen op de wereldmarkt, als de prijs aan de pomp door zoveel onbeheersbare factoren wordt bepaald?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door paulv »

Het betekend gewoon dat er een flinke marge is en het nog hoopvol is daar achteraan te gaan :lol: .
Voor de pomp zijn alle wegen afgesloten door de overheid en blijven er alleen de illegale methoden open zoals rode diesel/ huisbrandolie tanken.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: PPO oftewel plantenolie

Bericht door Leo »

Jullie lopen achter met je rode diesel. Vanaf 1 Juni is ALLE rode diesel op land verboden. Voorraadtanks mogen op die datum geen druppel rode diesel meer bevatten.
Je mag er zelfs niet meer op stoken, huisbrandolie is dus ook verleden tijd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten