Brandstofpomp perikelen Hanomag F45

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Brandstofpomp perikelen Hanomag F45

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Heren,

Vorig jaar is de pomp van de Hanomag d'r af geweest en nagekeken door Stam in H'hwaard omdat hij bij plotseling vol gas geven snotterde en (blauwwit) rookte, na gas los en nogmaals volgas was het dan weg. Dit is nu gefixt, maar sinds die pomp er weer op zit voelt 't blokkie wel veel tammer en minder fel aan. Het is trouwens een Bosch rotorpomp, zoals hier op E-bay staat

Eind vorig jaar zijn we d'r zo mee op vakantie geweest, en na de vakantie nog de slang van luchtfilter naar motor vervangen (die was opgelost en vervanging scheelt ook een berg herrie trouwens!) en toen deze motor er in gezet is zijn de gereviseerde verstuivers van de vorige motor nog overgezet. Alles overigens zonder resultaat.

Ik zat zo er eens te lezen hoe je die pomp precies op tijd zet. D'r zitten 3 merktekens op het vliegwiel volgens het boek:

OT (spreekt voor zich denk ik)
FB (Förderbeginn) Hier staat nog iets bij van 2° Kurbelwinkel en 0,04mm Kolbenweg vor OT1
PO Hier staat dat je dit merkteken op het vliegwiel met het pijltje op het koppelingshuis (dat helemaal plat en verbogen is trouwens...) moet uitlijnen en dan de pomp kunt monteren. Verder staat er nog iets van "bij PO" is er 15° Kurbelwinkel en 2,15mm Kolbenweg vor OT1.

Controle van de pomp geschiedt echter met FB staat erbij... nu snap ik dat niet helemaal. Je monteert de pomp met het vliegwiel in standje PO, het merkteken wat op de pomp zit moet dan met het pijltje wat op de pomp zit uitlijnen, maar als je de pomptiming wilt controleren moet je FB gebruiken, waarbij datzelfde pijltje moet uitlijnen...?

Heeft dit soms te maken met het feit dat er schuine vertanding op de tandwielen zit waarmee de pomp aangedreven wordt? Je kunt de pomp er dan niet rechtstandig op schuiven lijkt me?

Groeten, de Hano-prutser met slapeloze nachten, die dit volgende week als de campert weer bij de deur staat even wil controleren... :P

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door paul snip »

Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar wel een werkende methode.

Als de motor tam aanvoelt en ook niet echt lekker "knikkert" dan staat de pomp meestal aan de late kant.

Ik zou 'm gewoon een tikje vroeger draaien. Daar worden ouwe diesels vaak een stuk feller van. Je zou de huidige stand van de pomp kunnen afmerken met 2 duupjes. Zodat je altijd weer terug kunt.

De officiele manier gaat met een krom gebogen stukje inspuitleiding, een zgn zwanehalsje. Vast wel op internet te vinden hoe dat moet. Is eigenlijk voor alle diesels met een lijnpomp hetzelfde. Je kunt dan het afsnijmoment van de pompplunjer bepalen. Dat is ook het begin van inspuiting. De pomp kan dan pas beginnen met druk opbouwen.

Ik heb al eens een oude golf 1.6 diesel op 't gehoor afgesteld. (Sommige mensen gaat nu het haar recht overeind staan denk ik...). 3 bouten van de brandstofpomp bevestiging een beetje lossen. 1 bout zo vast laten zitten dat de pomp nog niet vanzelf kan gaan draaien. Bandenlepel tussen de inspuitleidingen (roterende pomp). En langzaam aan een beetje vroeger draaien. Totdat ik 'm lekker von tokkelen. Pomp weer vastzetten. Leidingwartels allemaal even los en vast, zodat de leidingen er niet op spanning tussen staan. Hij trok en starte een stuk beter na deze redneck-tunig...

Ik heb in mijn 407 nu een mb 100 motor zitten. Die voelt veel feller aan dan de originele motor. Hij nagelt/knikkert ook meer dan de oude motor. Dus ik denk dat deze pomptiming ook vroeger is.

Ooit ben ik mijn carriere begonnen bij de Mercedes-Benz dealer. Daar was een wat oudere monteur die vertelde mij dat Mercedes er voor kiest om de diesels zo weinig mogelijk nagelgeluid mee te geven. Vandaar het voorkamer principe en de relatief late pomptiming.
Als mensen met een 190 diesel of een w124 200 diesel klaagden dat zo'n ding verschrikkelijk lui was, dan werd ook vaak de pomp op de maximale vervroeging binnen de specificaties gezet. Vaak was 't dan een stuk beter.

Behalve een wat hoger geluidsniveau, kan het vroeger zetten van een brandstofpomp geen kwaad.

Edit: ik zie nu dat het om een roterende pomp gaat. Misschien kun je die ook afstellen met een zwanehalsje. Je moet met de handopvoerpomp druk opbouwen. (Persklepje van de eerste cilinder moet eruit) Nu draai je de pomp (of de hele motor) totdat er geen vloeistof meer uit het buisje druppelt. Dit is het inspuitbegin, oftewel Forderbeginn op z'n duits. Nu zou de krukas dus op FB moeten staan. Ik ben meer van de Mercedes diesels, dus kan niet met zekerheid zeggen of deze methode voor jouw pomp ook werkt.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Leo »

Niet te moeilijk doen Jeroen.:)

Net als Paul stel ik brandstofpompen meestal op het gehoor.
Het karretje moet bijten als je gas geeft, dwz fel en snel op toeren komen.
Soft gekreun geeft geen vermogen, da's voor voorzichtige groengekleurde Priuspiloten.
Gewoon een lekker scherp geluid laten geven.

Zet je 'm te vroeg dan merk je dat meteen.
Het vermogen neemt direct drastisch af en het knikkeren is niet meer om aan te horen.
Als je het niet aandurft kom je maar langshobbelen. Regelen we dat ff, want verstellen is een fluitje van een cent.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
dixie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2011, 22:33

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door dixie »

Heb onlangs bij mijn peugeot J5 ook de brandstofpomp vervangen , normaal was de bedoeling deze te plaatsen,zorgen dat de motor draaide , om hem dan uiteindelijk bij een dieselspecialist te laten afstellen .
Na telefonisch overlegd wist deze mij te vertellen dat het welis eens zou kunnen dat de motor slechter ging presteren dan hij zou moeten, was er dus niet echt mee geholpen.Toen zelf er eens aan begonnen, op het gehoor en het zicht , dus eerst af stellen tot de motor niet meer zwart rookt , dan telkens beetje verdraaien, testrit gaan doen , en luisteren naar de motor,en bij iedere verdraaing luisteren naar het verschil van geluid/prestaties .
Kmoet zeggen , ik denk hem redelijk op punt te hebben staan, motor klinkt en presteerd goed, denk ook dat hij zuiniger in verbruik geworden is, zeker ben ik daar nog niet van , maar ga dit zeker opvolgen .
Het is dus te doen, op gehoor en gezicht, bij mij staat er lucas rotorpomp op , is wel niet hetzelfde als de uwe, maar het principe lijkt mij toch hetzelfde , zeker altijd afdoppen die pomp, zodat je weet waar je blijft,

Groeten ,

D.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door DVIII »

bij mercedes en hanomag staan de merken op nul graden , respectievelijk 15 tot 21 graden ervoor timen ! :idea:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Paul, duidelijk verhaal, dank voor de uitleg. Dat knikkerige geluid is precies wat ik mis, de vorige motor had dat veel meer, en deze dat ie er net in zat ook. Gaarne maak ik gebruik van Leo's aanbod als ik de camper ophaal, zal binnenkort ergens gebeuren, zal ik de camper gelijk laten schrikken, want ik heb ook verf besteld en driehonderd meter schuurlinnen! :mrgreen:

Dave, als amateur-knutselaar kan ik je niet helemaal volgen, volgens mijn Hanomag-boekje is merkteken FB 2°, en PO 15°? Ik zie net wel dat ik vergeten ben te vermelden om wat voor motor het gaat, 't is een Hanomag D141L motor.

Met dit weer krijg ik d'r steeds meer zin an het hok weer eens uit te laten! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door DVIII »

ik bedoel dat , als je alles op zijn merk zet staat je inspuiting op nul .... dus die moet dan dus vroeger gezet worden , soms een tand en een beetje etc. :D
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ah, ik snap hem, omgekeerd denken dus! :mrgreen:

Groeten Jeroen (zaterdag het ding ophalen :))
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Toch maar hier even op voortborduren, want er is inmiddels het wel het één en ander gebeurd aan de Hanomag. Inmiddels ben ik een tijdje geleden bij Leo geweest en hebben we (=hij :mrgreen: ) de pomp goed op tijd gezet. Wel bleef het enigzins sputteren bij een bepaald toerental, ook vermoedde Leo rotte verstuivers dus die heb ik laten reviseren. Vond ik zelf wel apart want ik heb die indertijd al eens na laten kijken en toen waren ze (nog?) goed. Ik stond er echter bij en keek erna, en ze waren echt rot. Hierna startte het ding amper meer. Na nog wat verder onderzoek was uiteindelijk de conclusie dat de pomp zelf niet lekker was.

De extra pomp die ik nog had liggen bleek niet meer te repareren (helemaal verroest van het liggen, dank u moderne diesel?). Uiteindelijk via een bekende uit het Hanomag-wereldje een andere pomp gekocht van een type dat volgens de firma Electrostart eventueel nog wel te repareren zou zijn en ook op de Hanomag D141 en D142 gebruikt is, zij het van iets latere jaren als die van mij (73-74). Die kwam van een motor waar vorig jaar de krukaslagers uitgelopen waren, op dat moment deed hij het blijkbaar dus nog :mrgreen: .

Omdat ik toch graag eerst wilde weten of deze pomp het überhaupt zou doen heb ik deze er vandaag op gezet. Precies volgens het boek gedaan: vliegwiel via het kijkgat in het koppelingshuis samen met Andrea op PO gezet, (die kom je 2x tegen...) oude pomp eraf, andere pomp volgens het boek in de goede stand gezet en gemonteerd, en daarna teruggedraaid (iets te ver) en weer door naar FB om de fijnafstelling in elk geval in de buurt te krijgen. Beetje vroeger was nodig en nu staat het hele zaakje goed. Helaas bleek dat de oude pomp de hoge-druk aansluitingen onder een hoek had staan, en deze stonden in lijn met de pomp waardoor de leidingen niet meer passen... met het nodige hele voorzichtige buigwerk uiteindelijk de boel erop gekregen, al heb ik de verkoper nog even gevraagd of hij de leidingen nog heeft die bij deze pomp horen. Anders moet ik deze maar vermaken want zoals je op bijgaande (slechte, sorry, de camera was leeg dus met m'n mobiel gedaan) foto's kunt zien zit het wel erg raar en op sommige plekken raken ze elkaar ook wat ook niet de bedoeling is volgens mij. (schuurt door?) Vooral de 2 cylinders aan de kant van het vliegwiel lopen wel erg raar, en in plaats van netjes onder elkaar kruisen ze elkaar nu omdat ze anders niet passen.

Helaas bleek dat de accu ook z'n beste tijd gehad heeft, en omdat deze pomp in tegenstelling tot de oude geen onluchtingsnippel meer heeft, moest ik hem doorstarten (met de leidingen aan de verstuivers een paar slagen losgedraaid), waarna er na het gloeien (ik las laatst op een Duits forum over het langdurig gloeien wat bij deze Hanomags nodig is: de Rudolf Diesel-herdenkingsminuut) nauwelijks prik meer in zat om te starten. Geen pufje rook te zien, maar zoals gezegd is de accu nu plat dus die staat nu aan de lader, hopelijk is evengoed de lucht eruit zodat ik morgen weer een poging kan wagen.

Groeten Jeroen

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

RTFM

Vanmiddag weer geprobeerd. Het bleek dat deze pomp op een andere manier ontlucht moet worden, de oude had er gewoon een nippel op zitten en deze niet, maar het blijkt volgens het instructieboek dat je bij deze de stop-hendel op STOP moet zetten, dan 60x pompen met het opvoerpompje (wordt dan via de overloop van het filter) ontlucht, dan nog een seconde of 20 starten met de STOP hendel weer teruggeduwd en dan moet de lucht eruit zijn.

Zo gezegd, zo gedaan, er komt nu in elk geval rook uit, maar slechts op 2 cylinders. Ondanks mijn voorzichtige buigwerk hoop ik dat de plantjes ook wat willen groeien op diesel want er zijn 2 leidingen lek, waardoor de motor niet aanslaat. Logisch natuurlijk!

Helaas bleek de verkoper die leidingen niet meer te hebben dus moet ik maar even naar Jansen in Duiven o.i.d. bellen of e.v.t. zelf ergens wat laten maken.

Wordt vervolgd!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Leo »

Je begint met je "reparaties" al aardig op je ouwe te lijken. Die lag ook meer onder dat brik dan dat hij er in zat.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Frank.fjph »

Jeroen,

Als de leiding gebroken is bijde moer, dan schijnen er spec moeren met 2 tonnertjes te zijn waarmee je hem weer op de pomp kan aansluiten.
Heb ik vorige week helaas ontdekt.

Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Leo: :mrgreen: :mrgreen: Gelukkig kan ik zoals je gezien hebt van binnen uit aan de motor/pomp sleutelen! ;) Maar ja, al doende leert men ook, ik ben in elk geval weer aardig wat wijzer geworden in het algemeen. :)

@Frank: de leidingen zijn niet gebroken of geknakt, maar de hoeken waarmee op de verstuivers en pomp uitkomen kloppen net niet helemaal lekker niet waardoor het zaakje blijkbaar gaat lekken, d'r schijnt een bar of 145 (was origineel 135 trouwens) op te komen, dus als het net niet lekker zit spuit de diesel om je oren. De geur die dat achterlaat is wel een leuke manier om in de zomervakantie aan je reparaties herinnerd te worden, en tevens corrosiewerend! :mrgreen: (gat in de markt?)

Ik heb inmiddels via de fa. Jansen in Duiven (schaamteloze reclame: www.hanomag.nl) het goede type leidingen binnen, hij wist binnen 4 seconden precies wat ik bedoelde (Ik heb een Hanomag F45 met D141 motor en er een CR pomp op gezet -ah, moet je leidingen hebben met een rechte aansluiting?) en stuurde (op rekening, ook nog, waar vind je dat vertrouwen nog?) de goede op. Die heb ik er gisteravond op gezet. Starten doet hij nog niet, er komt inmiddels wel (zwarte) rook uit, en als je doorstart doet hij dub-dub-dub, 't lijkt net of ie aanslaat, maar lopen ho maar. Ik ga vanavond samen met Andrea nogmaals goed de pomptiming controleren om er zeker van te zijn dat dat goed staat. Je kunt de merktekens namelijk erg slecht zien van onder de wagen.
Gezien de rook krijgt ie in elk geval brandstof, maar aanslaan doet ie niet, ook niet na wat langer doorstarten.

Groeten Jeroen, de opperprutser.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hier weer een sleutelberichtje van de opperprutser.
Als eerste maar het resultaat. Hij doet het nog niet. (helaas)

Ik heb het volgende gecontroleerd:

-Motor met dop 36 rechtsom gedraaid tot markering FB verschijnt in het kijkluikje van het vliegwiel en dit uitgelijnd met het pijltje op het koppelingshuis door er eerst voorbij te gaan, dan terug, en weer erop zetten om e.v.t. speling uit de distributie aan de goeie kant te zetten. Volgens mij heb ik de "goede FB" te pakken, bij een viertakt is een volledige cyclus als ik het goed bedacht heb 2 krukasomwentelingen. Bij de 2e keer dat de zuiger boven komt gaat ook de uitlaatklep open, en daarna weer de inlaatklep. Als ik de motor enigzins links of rechts torn, bewegen de kleppen van cilinder 1 niet (te zien en voelen door de olievuldop) dus lijkt me de compressieslag? Klopt dit?

-Dekseltje van de zijkant van de brandstofpomp eraf gehaald, hier zit een schijf in met een streepje erop en op het pomphuis zit een wijzer. Deze moeten overeenstemmen en doen dat ook keurig (1e keer moest ik uiteraard wel wat stellen)
Als ik hier over nadenk kan hij geen tand verkeerd staan o.i.d. omdat je dan één van beide markeringen niet ziet. Klopt dit?

Tot slot maar even een filmpje gemaakt van wat hij nu doet. Alles is met de nieuwe verstuiverleidingen nu lekdicht.
Filmpje staat hier: http://members.quicknet.nl/jkoen/Hanomag/hano.mp4

Kan iemand hier iets mee? Heb ik toch iets verkeerd gedaan n.a.v. bovenstaande? Ik heb goed nagedacht en het boek gevolgd bij het de- en monteren. Het boek heb ik hier staan:
http://members.quicknet.nl/jkoen/Hanomag/HanomagF45.pdf
Daar staan ook de merktekens in (hoofdstukken 1/5 en 1/7).

Wellicht heb ik toch iets verkeerd gedaan of over het hoofd gezien? Ik kan wel klakkeloos de pomp eraf slopen, de motor 360° draaien en het dan nog eens proberen, maar ik houd niet zo van dubbel werk, en bovendien wil ik er achter komen wat ik fout doe. :)

Alvast dank en groeten,

Hobbybob
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Leo »

Aan het filmpje te zien, staat hij te vroeg Jeroen.
Hij houdt z'n startmotor tegen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door paul snip »

Kunnen de inspuitleidingen ook verkeerd om op de pomp zitten? Ik lees dat je 't een en ander hebt moeten verbuigen om 't passend te krijgen... Zijn er niet toevallig 2 leidingen omgewisseld dan?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ha Paul,

Die leidingen moesten er wel raar gebogen op, maar ik hoefde ze niet dubbel te vouwen :mrgreen: en ze pasten maar op 1 manier. Heb 't voor de zekerheid ook nog gecontroleerd, (de aansluitingen op de pomp hebben en letter ABCD wat correspondeert met de inspuitvolgorde. Inmiddels heb ik ook de originele bij dit type pomp behorende setje leidingen erbij dus de verbogen exemplaren zijn er af. :)

Inmiddels erg weinig tijd gehad, maar vrijdag a.s. vrij dus dan ga ik er weer mee verder ,wordt nu toch wel eens tijd! :)

Groeten en bedankt voor het meedenken, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

D'r is hier lijkt het wel iets heel raars aan de hand.

Alles weer volgens het boek goed gezet, kleppen bewegen niet bij het heen en weer halen van de motor als deze in OT staat. Staat dus in de compressieslag. Volgens het boek moet de motor dus dan in PO gezet worden om de pomp aan te bouwen. Nu kon ik nergens een merkteken op het aandrijftandwiel vinden, waardoor je maar moest gokken dat hij goed staat, in dit geval dus niet, zoals Leo al aangeeft. Overigens zit er aan de voorkant nog een dekseltje, maar daar is het aandrijftandwiel niet te zien omdat er een ander tandwiel voor zit (nokkenas?).
Met de motor in die stand past de pomp er ook maar in 1 beweging op, anders loopt hij overal tegenaan, maar staat hij dus niet goed op tijd.

Wat blijkt nu.... als je de motor iets verder doordraait, verschijnt er opeens aan de voorkant op het nokkenastandwiel een afgeschuinde tand, die aan de achterkant op het aandrijftandwiel van de pomp overeenkomt met een merkteken (wat je nooit meer kunt zien als je de pomp erop zet, dat dan weer wel...). Dus de de boel d'r weer op, waarbij de merktekens op pomp en tandwiel nu corresponderen, (maar niet meer met merkteken PO op het vliegwiel...??) ontlucht, starten, aanslaan, hmmm, toch nog wat te vroeg, dus maar wat later gezet en nog een paar keer proberen. Het ding slaat nu zowaar aan.

Hier maar even puntsgewijs wat er daarna gebeurt, anders word het wel een erg langdradig verhaal:

A-na enig doorstarten (zelfs na vrij lang gloeien) slaat ie nu aan met een pluim zwarte rook
B-maar stopt kort daarna weer, oftewel, blijft niet doorlopen.

Ik heb geprobeerd te achterhalen wat er gebeurt door:

C-de verstuiverleidingen losgehaald bij de verstuivers en zelfs na een paar keer starten zit er af en toe nog lucht bij de verstuivers
D-als je met losse verstuiverleidingen de motor op de startmotor rond laat gaan slaat hij ook af en toe zo'n "splutje" over lijkt het wel
E-tot je een tijdje doorstart, alle lucht er weer uit is, als je dan gloeit en start slaat hij meteen aan, maar stopt ook nu weer vrijwel meteen weer.
F-er is er nergens lekkage te vinden
G-aan de rest is, behalve de brandstofpomp, niks veranderd.

Wat verder opviel:
H-de as waar het aandrijftandwiel op zit heeft speling

Ik denk dat ik hier de voorzichtige conclusie mag trekken dat die vervangende pomp ook niet lekker is...?

Toch maar een nieuwe Hymer kopen? :mrgreen:

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Contact gehad met de dieselservice; het klopt dat als de as-lagering ruim is, er dan lucht aangezogen wordt en de symptomen die ik nu heb verschijnen. Is (voor hen!) makkelijk te fixen, de pomp ligt er inmiddels. Wordt gelijk helemaal nagekeken en getest. Hopelijk ben ik dan eens van het ge#$ af... Voordeel is inmiddels wel dat ik dat ding er ook in m'n ééntje met 2 vingers in m'n neus op kan zetten! :mrgreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Helaas doet hij nog steeds hetzelfde. Aanslaan, maar niet doorlopen. Bij het losdraaien van de wartels van de verstuiverleidingen en dan op de startmotor rond laten gaan blijven er nog steeds luchtbelletjes zichtbaar... nu zag ik dat er her en der nog wat erg oude slangen zaten en ondanks dat deze niet lekten toch maar preventief vervangen, ze waren wel erg hard en uitgedroogd. Het opvoerpompje (ondanks dat die nog maar een jaar of 4 oud is) leek ook niet zoveel druk te geven, dus dat gisteren ook omgeruild, resultaat, hij start gaat nu ietsjes langer door, maar evengoed stopt ie er weer mee en zijn de belletjes te zien.

Sja... op m'n werk doe ik regelmatig storingzoeken in netwerken, dus dit maar op dezelfde manier aanpakken... de hogedrukpomp is getest, afgesteld en gerepareerd door de dieselservice en ik ga er van uit dat die mannen weten wat ze doen en die goed is. Opvoerpomp is ook nieuw (geeft brandstof als je de slang loshaalt en dan handmatig pompt, vinger op het open eind van de slang spuit de diesel in het rond), hoewel ik 't niet zeker weet wat de opbrengst zou moeten zijn, lijkt het dat die het wel goed doet.

Blijft over denk ik:

A-Brandstoffilter (een paar weken geleden net vernieuwd, sindsdien ±800km gereden)
B-Leidingwerk, dit is behoorlijk roestig aan de buitenkant, her en der al met slangen doorverbonden, blijkbaar omdat de leidingen doorgeroest waren, maar visueel geen lekkage zichtbaar
C-Aanzuiging bij de tank
D-Tankbeluchting? (ik heb dit denk ik uitgesloten door het te proberen zonder tankdop)

Nu wil ik dit als volgt gaan proberen uit te sluiten:

1) 5 liter jerrycannetje diesel vullen, lange slang aan de aanzuigkant van de opvoerpomp en dan proberen om het stuk tank->opvoerpomp uit te sluiten
2) slang die nu van opvoerpomp -> filter loopt rechtstreeks op de inspuitpomp aansluiten om het stuk opvoerpomp -> filter -> inspuitpomp uit te sluiten
3) evt een combinatie van beide zodat je eigenlijk alleen maar jerrycan->opvoerpomp->inspuitpomp->verstuivers krijgt

Het lijkt me alleen niet zo verstandig om diesel zonder fijnfilter door de inspuitpomp te sturen...?? Of kan dat wel even om te testen? Jerrycan wordt uiteraard goed omgespoeld en ik tank 5 liter nieuwe diesel bij de pomp, dus geen ouwe zut uit een bakkie of opgezogen uit de tank. En wat doe ik met de retour? Die kan (denk ik) gewoon blijven zitten zoals die nu zitten toch?

Zie ik nog wat over het hoofd of kan er nog wat simpelers...?

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Anton »

Hoi Jeroen,

Heb je de inspuitvolgorde ook gecontroleerd?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Leo »

Hoi Anton,

stél dat hij wel inspuit tijdens al die mislukte startpogingen, dan komt er wel wat anders dan een zwart wolkje uit de uitlaat wanneer hij eindelijk start.
Heb Jeroen net ff gebeld, en er komt nog steeds lucht uit z'n verstuiverleidingen.
Dus is het een aanvoerprobleem.

Als ie dat kloteding deze week nog niet aan de praat krijgt ga ik zelf wel ff kijken, want dit gekeutel begin ik zat te raken. :roll: 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Het was een overweeging, ik dacht dat de aanvoer leidingen al 100 % waren.
Het duurt idd lang voor dat dat orgel weer loopt.

Succes, :up:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gisteravond nog ff aan het prullen geweest...

A) alles laten zitten, vriendin starten en ik met opvoerpompje handmatig meepompen -geen verbetering

B) aanvoerslangetje van de leiding tank (is nieuw) -> opvoerpomp in een kannetje met diesel gehangen en geprobeerd -geen verbetering

C) Slang opvoerpomp -> inspuitpomp rechtstreeks aangesloten (dus aanzuig uit kannetje en filter etc buitengesloten) -geen verbetering

D) Kannetje in cabine gezet (hoger), slang met de mond aangezogen tot het eruit begon te lopen, daarna rechtstreeks op aanvoer inspuitpomp gezet. -geen verbering, loopt nog steeds niet, nog steeds bubbels bij het losdraaien van verstuiverleiding.

Dan blijft er niet zoveel meer over lijkt het, want ik heb dan enkel nog inspuitpomp -> verstuiverleidingen -> verstuivers over? *zucht*

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door Admin »

Hi Jeroen,

Heeft jouw inspuitpomp niet een overdrukventiel wat de pomp zelfontluchtend maakt? Als het kogeltje in dat ventiel (= holle banjobout met veertje en kogeltje) niet afdicht, wordt er met elke slag weer lucht uit de retourleiding de pomp ingezogen.

Bij de Bosch P7100 lijnpomp zit die banjobout rechts vóór, bij andere types weet ik het niet.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten