Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

Ik plaats deze vraag voor mijn broer, hij zal zich later nog wel melden :)

Mijn broer heeft een mercedes 508 camper gekocht uit 1978. Er zit wat werk aan want het is een project dat wel begonnen is maar niet is afgebouwd. Het ding heeft sinds 2001 oid (meestentijds binnen) stilgestaan. De staat van de wagen is redelijk tot goed te noemen.
Afgelopen zondag hebben we 'm opgehaald. Hij wilde niet starten, wel een klik van het 12/24V-relais maar verder niks. Aanslepen bracht ook geen soelaas. Na enkele pogingen ging ie wel lopen maar alleen vol gas zonder dat daar wat aan te regelen viel. Spelen met gasstangen/gaspedaal bracht geen uitkomst.
Veel power had ie dan ook niet.
Uiteindelijk hebben we de camper maar achter mijn 508 doka naar de schuur gesleept.

Een zekering op het relais bleek door, dat loste het probleem met de startmotor op.
We dachten dat ie lucht zou aanzuigen via het brandstoftraject. Dus vandaag hebben we alle aluminiumringen vervangen voor koperen. Van de tank tot aan bijna aan het opvoerpompje zijn de leidingen van metaal. De rubber brandstofslangen hebben we vervangen. Zowel het borrelglaasje/filtertje als het grote dieselfilter + pakkingen vervangen. De terugslagklep op het pomphuis voor de retour bleek niet compleet (misschien is het klepje eruit gevallen tijdens de werkzaamheden, we konden het niet terugvinden), die is ook vervangen.

Vervolgens ontlucht, met het opvoerpompje. en dan starten, starten, starten. Er gebeurde niks. Ook geen diesel in de verstuiverleiding.
Vervolgens nog eens geprobeerd om 'm te starten met aanslepen. Weer hetzelfde als zondag, na lang slepen eindelijk aanslaan en dan in het hoogste toerenregime razen.

Ik ben geen (diesel)monteur, kan iemand ons helpen? Is de pomp klaar of zal er toch iets in het brandstofcircuit nog niet goed zijn?
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door dereiziger »

Bij mijn f 25 hanomag betekende dat dat mijn pomp versleten was .. of dat hier ook zop is zullen de heren experts wel melden ..
Afbeelding
renko
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2012, 20:59

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door renko »

Bij deze meld ik me dan. Het is mijn bus. De tanks stonden nog half vol met diesel, of de pomp tijdens het stilstaan vol heeft gestaan is niet bekend.

Loopt het blok dan eindelijk in hoge toeren dan kan je em alleen laten stoppen door de koppeling op te laten komen, de stop werkt niet.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door karogegro »

Mij bekruipt het idee dat de motor niet op diesel, maar op motor/carter olie loopt.
Temeer er aangegeven wordt dat er geen diesel in de verstuiverleidingen zit/ komt.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij moeilijk start en als ie eenmaal loopt als een waanzinnige begint te razen.
Je gaf aan dat met slepen uiteindelijk de motor aanslaat en oncontroleerbaar begint te razen (op hol slaat).
Ik vermoed dat er in het carter op eoa manier overdruk ontstaat, dat maakt dat olie (dampen) via de carterontluchting in het inlaat spruitstuk terecht komen. Aangezien dat ononderbroken door gaat, via de carter ontluchting olie (dampen) in het spruitstuk pompen, brult de motor er over heen.
Even de ontluchting los halen, en starten, en kijken wat er voor narigheid er uit de ontluchting komt.
Uiteraard is daarmee nog niet bepaalt waarom hij niet op de normale wijze aanslaat.
Toine



Ps, ff voorstellen is wel zo netjes
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

Zou je niet verwachten dat ie rookt als ie op olie gaat lopen? De uitlaatgassen zijn kleurloos.
ik snap waar je heen wilt maar ik heb nog nooit een motor op hol gehad eerder, vandaar de vraag :)
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door karogegro »

Als de hoeveelheid olie/dampen en lucht een beetje in verhouding is, zou het idd zomaar kunnen dat ie niet eens zo veel rookt. Gewoon even carter ontluchting los halen, en ff flink doorstarten dan weet je genoeg.
Toine

Ps, eens moet de eerste keer zijn dat er iets gebeurt wat je niet verwacht
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Anton »

Hoi,

Komt de stopzetter wel genoeg terug?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Leo »

Begin bij het begin en denk niet te moeilijk..
Een dieselmotor = psstBoem. Geen pssst, geen boem.

Allereerst verse diesel gebruiken. Troep van 10 jaar oud ontsteekt beroerd.
Ten tweede moet je voor 100% zeker zijn dat de InspuitPomp diesel krijgt toegevoerd. Oftewel de opvoerpomp testen door de ontluchting van de IP los te draaien en dan met de startmotor de kar rondtornen. Kijk dan ook meteen of het stophandel op de pomp wel ver genoeg terugkomt. (edit: Zie dat Anton dezelfde gedachte heeft)
Ten derde zit je regulateur of/en de regelstang van de IP waarschijnlijk vast of gaat heel stroef. Ik gok even op het laatste, daar hij eerst niet wil starten en daarna niet meer uit.
Kan even vlug geen tekening van de ip & regulateur vinden, maar dat staat hier wel ergens op dit forum.

De smeerolie van Toine lijkt me bij een koude motor zéér onwaarschijnlijk. Koude olie geeft geen damp af, en de ontsteektemp van smeerolie is veel te hoog om met een koude motor in de hens te krijgen.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door karogegro »

Ehh Leo, volgens mij heeft Evan gezegd dat, nadat ze alle pakkingen, rubberen leidingen borrelglaasjes etc hebben vervangen omdat ze vermoeden dat ie lucht aanzoog, er nog steeds geen druppel diesel in de verstruiverleidingen zat. Als hij niet op diesel loopt, waar loopt ie dan op ?. Anderzijds, met aanslepen en dus een aanzienlijk hoger toerental van de motor ipv de startmotor icm voorgloeien lijkt het me niet ondenkbaar dat er uiteindelijk toch smeerolie tot ontbranding komt, dwz als er idd sprake is van een aanzienlijke overdruk in het carter. Zoals Evan ook aangaf, uiteindelijk kwam de motor op gang, om vervolgens tot het max. Rpm door te schieten.
Ik hoop dat ik het mis heb, maar dat hoor ik dan wel.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

Afbeelding

De regulateur is dat gedeelte waar de gasstang ingaat, dus het aluminiumkleurige huis achterop de pomp? De gasstang op het pomphuis zelf beweegt wel, maar ik neem aan dat als er binnenin iets vast, de gasstang wel beweegt maar de motor wel niks doet.

Na het pogen tot aanslepen overigens niet meer gekeken of er nu wel diesel in de verstuiverleidingen zat....
Als de regulateur vastzit, dan komt de diesel niet vanuit het pomphuis tot in de verstuiverleidingen, begrijp ik dat goed?
gewoon open schroeven en kijken of alles gangbaar is? Ik heb zo'n dubbellucht CD bemachtigd met WPH daar zal dan wel een exploded view van de pomp in staan hoop ik.

De ontluchting van de pomp is dat de terugslagklep (op t pomphius bestaande uit banjobout met kleinere bout erin, veertje en klepje) die naar de retourleiding loopt? daar komt gewoon diesel uit bij oppompen met de opvoerpomp.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Frank.fjph »

Enkele kanttekeningen bij de geplaatste ideeen:

1. De stophandle is hier vlgs mij gewoon de gassang die vastgehouden wordt bij stationair, en terugvalt bij stop: dan kan dat punt geschrapt als optie (aannemende dat ze wel gekeken hebben dat handle aan pomp beweegt.

2. Voorgloeien lijkt me ook niet aan de orde bij deze motor.

3. De conrtole of er diesel komt met de handpomp is tamelijk eenvoudig: sleuteltje 10 of schroevedraaier op boutje op pomphuis en losdraaien, vervolgens pompen en kijken of de diesel eruit komt.

4. Met een losse verstuiverleiding starten en kijk of er iets komt..(lucht schuim of diesel.)
dit lijkt me wat Leo in zijn eerste reaktie bedoelde



Frank
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

1: check, de handle aan de pomp beweegt.
2: idd :)
3: check: er komt diesel uit de retour op t pomphuis, of bedoel je dat niet ?
4: voor t aanslepen wel gechecked (geen opbrengst), daarna niet meer.

vanavond nog even met een maat zitten bomen. Hij had het er ook over dat er wat vast zou kunnen zitten. zijn idee was om het inspectieluik aan de zijkant van de pomp even open te schroeven en te kijken of de zuigertjes van de pomp niet blijven hangen. Vrijdag heeft Renko weer tijd .... wordt vervolgd.

En even starten met losgetrokken carterontluchting kan geen kwaad. Maar ik denk toch niet heel erg dat de motor warm genoeg wordt om oliedamp te laten vormen. (volgens mijn maat de agromonteur)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Leo »

De regulateur is inderdaad dat aluminium geval waar de gasstang aan vast zit.

Brandstofplunjers lopen niet zo vaak vast door stilstand. Zolang ze maar vol schone brandstof staan.
Maar áls er 1 vast staat in de "volaan"-stand, blijven de drie anderen óók volaan staan.

Het is echter meestal de regelstang die te stroef gaat lopen.
Als je dat deksel er voor weg hebt, kun je mooi zien of de regelstang doet wat hij moet doen; volgas de ene kant op bewegen, en dmv de stopknop geheel de andere kant op.
Als de de stopknop op "aan" staat en het gaspedaal stationair, dan moet je met de hand de regelstang kunnen bedienen waarbij je alleen een veerweerstand mag voelen.

Maar hoe dan ook: Oók kijken of de opvoerpomp wel werkt. En daarmee bedoel ik dus niet het handpompje, maar juist de controle of hij wel brandstof geeft bij ronddraaiende motor.

En vergeet niet om wat verse brandstof te gebruiken, want die ouwe troep fikt wel, maar ontsteekt gewoon beroerd traag.




@Toine: Smeerolie wat op een koude zuiger ligt, ontsteekt van zijn levensdagen niet dmv compressiewarmte. Dieselolie ook niet trouwens.
Als in het carter zware overdruk heerst, dan heeft ie tegelijkertijd een beroerde compressie. Met als resultaat dat de compressiewarmte nóg lager is dan normaal. Dus dat wordt 'm niet.
Een 314 heeft geen gloeispiralen in de kop, tis een direct ingespoten karretje.
Een motor die op smeerolie loopt, rookt als de hel. Niet alleen omdat smeerolie veel te traag verbrand tov diesel, maar ook omdat het onstekingstijdstip nergens meer op slaat. Smeerolie zal dus altijd onvolledig verbranden en dat geeft per definitie schrikkelijke walmen waar jouw voormalige 406 nog wat van kon leren.. :P.

Misschien ken je wel de oude fietsenmakerstruc met het smeeroliekannetje wanneer je op zo'n verdomd koude blauwebekkenstijvejatten-ochtend tóch een verrotte motor aan de praat kunt krijgen?
Dan spuit je een redelijke hoeveelheid smeerolie rechtsstreeks in de inlaatpoorten.
Daardoor worden de lekke veren netjes afgesloten en komt voor heel even de normale compressiedruk weer tevoorschijn.
Het kreng start dan als een zonnetje en gooit de smeerolie al binnen een paar omwentelingen onverbrand de uitlaat in.
Aldaar gaat het vettige goedje een onbehoorlijke tijd liggen walmen en stinken, zodat je waarschijnlijk nooit meer door de buren wordt uitgenodigd op de borrel. :up:
Zou die smeerolie direct in de cilinder ontbranden, dan zou het toerental tot onaanvaardbare hoogtes stijgen. Maar dat doet het dus niet.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

Wat is dit toch een fijn forum!

we gaan lekker verder prutsen, bedankt! En wat er uitkomt laten we weer weten.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door karogegro »

Okeej, das duidelijk.
Wachten we rustig af wat het wel is.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

Voorlopig komt er geen nieuws. Ivm ruimtegebrek hebben we hem voorlopig even gestald. Waarschijnlijk gaat zijn chassis en vooras oa verder onder mijn dubbelcabine pickup. Iets met kentekens van voor 1980 en roetmeting enzo. Voornamelijk omdat mijn chassis en laadbak etc toch aandacht behoeven en dit chassis gewoon hardstikke gaaf is. De motor gaan we tzt toch wel even aan het lopen maken, dus in ieder geval erg veel dank voor jullie hulp.
Wordt uiteraard vervolgd, maar kan even duren :)
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Frank.fjph »

Succes met de klus, gaat de trekbalk zwaar-model er nu ook ondxer ..??

Frank
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

Uiteraard komt die dan er onder. Ik zet de zware eindbalk van het huidige chassis dan ook over. Daar zit nu een vangmuiltje in voor 6 ton trekgewicht.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: Dieselmotor OM314 wil niet lopen na lang stilstaan.

Bericht door Evan »

Na lange stilte, nu dan verder: Vandaag de zaag in de cabine gezaagd ivm te weinig ruimte rondom de brandstofpomp. Na het wegzagen van ongeveer de halve neus ( als je het doet moet je het goed doen) was het een vrij gemakkelijke klus: De brandstofpomp vervolgens vervangen voor een van een motor waarvan de krukas gebroken was, maar waarvan de pomp goed was. Eerste keer dat deze motor (normaal) loopt in mijn bijzijn. Hij sloeg mooi aan, liep eerst wat rauw maar er zat vast nog een beetje lucht in de leidingen.
Geen blauwe walm (dat hebben we wel eens anders meegemaakt). Wel zwarte walm, vooral bij gasgeven. Maar daar ben ik niet van onder de indruk. De 10 jaar oude diesel zit nog steeds in de tank tenslotte ;)

Over ruim een maand hoop ik de bak en cabine van mijn huidige 508 op dit chassis geplaatst te hebben. Nu de motor goed lijkt te zijn kan dat doorgang vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten