ineens minder vermogen en lawaai

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Net terug na 3300 km in frankrijk.
Na eerst een lekke olie leiding gehad te hebben naar de turbo en dit via de anwb opgelost was gisteren vol goede zin van auxerre binnendoor naar huis vertrokken.
Na ong 35 km tijdens het overschakelen van 3 naar 4 ineens een hoop lawaai vanuit de motor.
Natuurlijk op een smal weggetje waar ik hem niet in de berm kon gooien.
Voorzichtig verder gereden naar een plekje waar ik wel kon stoppen.
Motor maakte veel meer lawaai en leek alsof de kleppen hard tikten.
Vermogen was aanmerkelijk minder.
Zag niks onder de motorkap geen lekkage en olie en koelvloeistof op peil.
Wat nu weer anwb bellen ?
De ervaring van enkele dagen daarvoor leerde ons dat het dan wel een dag kan duren eer die er is (of kwam dat omdat we goed stonden op een camping).
Besloten daar niet op te wachten en voorzichtig door te rijden daar we dit weekend thuis moesten zijn.
Vermogen was weg maar met moeite konden we met veel herrie de 80kmh net halen.
was geen makkelijke rit daar we nog 600 km moesten rijden en nog vele heuvels tegen zouden komen.
Met samengeknepen billen toch rustig door gereden.
Geen geloof dat we met de camper thuis zouden geraken was bij bijde aanwezig maar naarmate de km vorderden kwam dat terug.
Na 100km gestopt om te tanken en alles nog eens te controleren.
Lawaai was hetzelfde en schaamde me haast in elk dorpje dat we doorkwamen.
Hij maakte nog steeds een tikkend en schurend geluid en weinig vermogen.
Km na km kwam het vertrouwen dat we thuis zouden halen weer terug.
Eenmaal over de grens met belgie leek hij weer wat meer vermogen te krijgen want ging wat beter in toeren klimmen.
Na ong 450 km met een haperende motor gereden te hebben weer gestopt om alles te controleren en te tanken.
Opvallend was dat hij stationair weer als vanouds draaide zonder bijgeluiden.
Bij optrekken nog steeds tikken maar aanmerkelijk minder en het vermogen kwam lanzamerhand weer terug.
Eenmaal in nl hem op zn donder gegeven en er uit gehaald wat er in zat en dat bleek nagenoeg gelijk aan wat hij altijd doet.
Max110.
Mist nu nog steeds wat vermogen maar is veel beter geworden.
Maakt bij belasting nog steeds een tikkend geluid maar veel minder.
Startte vanmorgen iets minder goed maar zonder dat hij meer rookte als anders.
Was een helse rit en zou hem niet graag overdoen.
Nu is de vraag waar te zoektocht beginnen naar wat er aan de hand is.
Zou de distributieriem versprongen zijn?
Is er een klep stuk?
Ik weet het niet en snap niet dat hij steeds beter weer begon te lopen.
Het is naar mijn idee geen fataal euvel anders was ik nooit thuis gekomen.
Wat is jullie idee wat er aan de hand is?
Geg iveco 45-10 bj 1990 196000 km.
Gr marcellus
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door wiwiwes »

Het lijkt me zo wie zo raadzaam je distributieriem te checken want die spanners met die veer zijn erg gevoelig bij die motoren.
Toevallig pas de snaar vernieuwd??
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Nee niet pas vernieuwd.
Zit zelf daar ook aan te denken maar kan dat niet rijmen met het feit dat hij langzaam beter begon te lopen.
Van de week die kap en kleppendeksel er maar eens af trekken.
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door wiwiwes »

Je moet ergens beginnen, dus snaar timing en klepspeling checken en hopen dat het iets simpels is.
Ik rij met de zelfde motor en die zijn redelijk betrouwbaar.
Kijk ook even of die genoeg brandstof krijgt want dan kan die ook hele rare geluiden maken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door Leo »

Turbo aan diggelen? Schroef de aanzuigslang er maar eens af en draai het schoepenwiel met de hand.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door scorpion »

bij dit te lezen dacht ik ook aan turbo dinges,
of een darm van de turbo die zijn beste tijd heeft gehad, en die je begint dicht te trekken.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door vanhooltje »

Als je motor een knoerten geluid gaat maken en geen Pouwer meer geeft is het 9 van de 10 keer je turbo, ik heb het zelfde blok. Het eerste blok wat ik kocht had speling op de turbo as, dit maakt een heel raar knoerten geluid en geen kracht meer.
Net wat leo zegt, haal je aanzuig slang eens los en voel eens aan de vin.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Vanmiddag naar de turbo gekeken.
Alles daarin draait soepel en geen speling te voelen dus lijkt me in orde.
Ook de kap van de distributieriem er af gehaald en die ziet er gewoon goed uit ,netjes op spanning ook.
Weet alleen niet waar op te letten ivm de timing en kan het ook niet zo goed zien in de diepte omdat de radiateur in de weg zit.
Kan iemand me helpen zodat ik eea kan controleren?
Gr marcellus
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door deutz »

Het lijkt wel of er een klep niet goed meer sluit, dat ie blijft hangen en dan van lieverlee weer
wat mee gaat doen, ook dat tikken duidt erop alsook slechter starten.
gr.Jan.
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Gistereren met veel moeite het kleppendeksel er afgehaald en had me de moeite kunnen besparen.
Kwam tot de ontdekking dat het met klepstelplaatjes gaat dus weinig bewegende onderdelen die stuk kunnen gaan.
Zag er allemaal mooi en schoon uit.
Nog steeds niet achter wat er nu aan de hand is dus.
Verdenk zelf de distributieriem maar weet niet waar naar te kijken wat betreft de timing.
Wil iemand mij wegwijs maken?
Gr Marcellus
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door vanhooltje »

Marchelus,

Waar je eens moet kijken is het koppelings huis, aan de onder kant zit een gat die door een plastic kap word gesloten.
Haal deze weg en voel in het huis of daar geen metaalresten liggen, liggen ze er wel dan heb je de oorzaak gevonden.
Dan zijn het de veren of veer uit de koppelings platen.
Oorzaak hier van is dat wegtrekken in zijn 1e versnelling (deze is wel heel kort) haast nooit gedaan wordt maar in zijn 2e versnelling (doe ik ook :mrgreen: ) Er komt dan veel kracht op de veren te staan, die dan op den duur breken en ergens tussen gaan zitten en zo je vermogen afknijpt. Dat ie later weer beter ging lopen (als dit de oorzaak is) komt omdat ie de veer dan opgevreten heeft.

voor de distributie afstelling.
Moet op drie plaatsen kijken, hiervoor zal je het een en ander moeten verwijderen om goed te kunnen kijken.
Je voorfront.
Radiator.
distributiekap.
kap boven op de kop.
Op de krukas zit een poulie, aan de kant van het motorblok zit een keepje, die moet overeen komen met de pijl op het motorblok, (met blauw aan gegeven, was bij mij zo).
Op het wiel van de nokkenas staat aan de binnenzijde van dit wiel een ingeslagen punt, op de rand van de kop nog een, deze moeten overeen komen.
het wiel van de pomp heeft een gaatje in het wiel, daar kun je een pen in steken (ik dacht 8mm) die in een gat van de pomp valt (zodat deze geblokkeerd staat bij het verwijderen van de riem, hier staat spanning op. doe je dit niet verdraait ie en zie um dan maar in de goeie stand te zetten). Hier kan een klein verschil in zitten, ten opzichte van de vertanding van je riem.
Dit is de afstelling van de pomp, bij een riem plaatsen kan je dit opheffen door het wiel tegen de richting in de vertanding te zetten.
Dus als er een minimum verschil van de twee gaatjes is, niet schrikken. Of je moet duidelijk zien dat het een tand scheelt.

Maar ik kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak is, daar hij later wel weer op toeren kwam.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door Maxer »

Ik kan mij niet voorstellen dat een veertje van de koppelingplaat in staat is je vermogen te knijpen. W.b.t. die 1e versnelling, dat is bij een Iveco een kruipversnelling, die wordt niet gebruikt om op een vlakke weg mee weg te rijden. Je kunt dat zien aan het schakelpatroon, de 1 zit dan links achter, de 2 links voor. Normaal zit de 1 linksvoor en dus is wegrijden in 2 bij die bak normaal. Bovendien, als er veertjes uit de plaat weg zijn ga je dat merken met wegrijden en daar heeft de ts het niet over.
Wat hier wel aan de hand is weet ik ook niet maar de distributie lijkt mij ook hoogst onwaarschijnlijk. Fout is fout en dan gaat ie niet ineens weer gewoon doen, dat lijkt meer op een vuiltje ergens wat later weer weg is. Misschien een verstuiver die is gaan pissen door wat ongerechtigheid? Of iets in de brandstofpomp? Als ie weer gewoon goed loopt zou ik het maar aanzien voordat je van alles zomaar gaat demonteren.
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Hij loopt niet helemaal normaal nu.
Start niet meer na 1 keer rond gaan van de startmotor maar duurt iets langer.
Kan niet zeggen dat hij slecht start maar anders.
Na starten lichtjes roken en minder rpm stationair met lichte iets blauwe rook.
Bij op toeren komen nog steeds iets meer geluid als voorheen dat lijkt op een tikkende klep.
Naar mijn gevoel is er nog wat vermogen weg maar heb er eigenlijk nauwelijks meer mee gereden.
Ga deze week de tip van peter toch eens bekijken want kleine moeite.
Ik geloof er zelf niet hard in maar wie weet.
Denk dat ik er toch mee naar een vakman moet hoewel mij dat erg tegen staat daar ik graag alles zelf oplos.
Weet een goed betrouwbaar en betaalbaar adres dus dat is het probleem niet.
Grootste probleem is dat ik er zelf niet achter kom en de tijd amper heb om hem weg te brengen.
Altijd druk druk en na een uur of 12 13 werken meestal niet meer zo veel fut.
Natuurlijk zijn tips nog steeds welkom en zullen zo veel mogelijk onderzocht worden.
Gr Marcellus
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Eindelijk weer eens tijd gehad om verder te kijken.
Alle tips nagelopen en niks gevonden.
Na een paar weken starten viel niet mee maar uiteindelijk toch gelukt.
Ff 50 km gereden en nog steeds vermogen minder als normaal maar geen vreemde bijgeluiden meer.
Na terugkomst eens even er onder gaan liggen met draaiende motor.
Viel me op dat er uit een slang onder de motor (carterontluchting?)
Wat rook/damp kwam.
Mijn hand er onder gehouden en kwam ook vettigheid/olie uit.
Bij meer rpm werd het eerder minder dan meer.
Toch lijkt mij dit niet normaal, het is me nooit eerder opgevallen.
Ik verdenk nu een probleem met een klep of een klepseal.
Een gat in een zuiger of kapotte zuigerveren zou ook kunnen maar kan ik niet rijmen daar er geen diesel bij de olie zit en ook niet met het eerder gehoorde tikkende geluid.
Wat mij ook ooviel dat er geen lampje van het gloeien gaat branden bij de lage temperaturen dit weekend.
Eigenlijk nog nooit naar gekeken daar hij altijd goed startte.
Alles afgezocht naar een zekering maar niet kunnen vinden.
Lampje in daschboard is ok.
Geef niet zo snel op en wil het nog steeds zelf op proberen te lossen maar zonderjullie hulp red ik het niet.
Mocht er grote schade zijn wil ik er een andere motor in zetten en natuurlijk wil ik dat zelf doen. (nog nooit gedaan)
Indien mogelijk dan gelijk een iets sterkere motor maar wat past er dan zo in met dezelfde versnellingsbak enz.
Graag hoor ik jullie ideeen en tips weer.
Gr Marcellus
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door deutz »

Ik vermoed dat je distributieriem een tand versprongen is!
Hetzelfde meegemaakt met een merc. 208, snerpend en schavend geluid en minder vermogen, starten
was ook minder vlot.
Boeltje losgemaakt en alles gecontroleerd, ja hoor! 1 tand verkeerd!!
gr.Jan.
Johannes

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door Johannes »

kapotte verstuiver (s ) ?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door Anton »

Hoi,

Zet de hele handel is op tijd, met aan zekerheidgrensendewaarschijnlijkheid is je riem een tand versprongen.
Als er een nieuw distributieriem is gemonteerd moet ie n een 40x na gespannen worden, dit staat niet in het boekje!
Het is een bekend euvel van Fiat.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Na een hele tijd eindelijk eens een update.
Na veel gezoek en geprobeer er zelf niet uit gekomen.
Afgelopen zaterdag naar een goed adres gereden en daar eea bekeken.
Leek in eerste instantie mee te vallen .
Liep stationair best netjes en turbo ok.
Daar achtergelaten met de afpraak dat zij verder zoeken.
Vandaag telefoon de nokkenas was 1 tand versprongen.op zoek naar verdere schade dus.
Later op de dag opnieuw telefoon, motor echt niet goed.
Na controle klepspleling compressietest en die was zeer slecht al bij de eerste cylinder.
De conclusie motor moet vervangen worden.
Daar hij nu toch daar staat gaan zij dat dus voor mij doen.
Doet pijn in de portemonee maar dan zit er wel een motor in met heel weinig km met nieuwe filters, olie, distributie enz enz.
Kosten ong 2800 euro incl de kosten van onderzoek aan de huidige motor.
Niet leuk en had het liever zelf gedaan maar het is niet anders en dan kan ik er weer ff tegen.
Laat nog wel weten hoe het rijd met de nieuwe motor.
Gr marcellus
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door deutz »

Een foute klepspeling en daardoor minder compressie op 1 cilinder, daar hoef je toch geen complete motor
te vervangen!!
Het kan zijn dat er van de betreffende cilinder (kop) de klepschotels beschadigd zijn en daardoor niet goed
meer afsluiten! Te repareren met een stel nieuwe kleppen!!
Ik zou er zowiezo toch eerst de kop afhalen en de boel eens goed bekijken!!
Dan kun je de cilinderwanden ook zien en controleren op beschadigingen.
gr.Jan.
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Klepspeling was goed op alle cylinders.
Compressie op 2 cylinders veel minder als het zou moeten zijn en de andere 2 waren nog veel slechter.
Gr marcellus
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door Anton »

Hoi,

Is dat compressie meten gebeurt met de hele zaak weer op tijd?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door marcellus »

Yep toen stond alles op tijd.
Is voor mij dus niet zo moeilijk om de conclusie te tekken van vervangen dat torretje.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door Anton »

Hoi,

Oke, ik had nog een stille hoop dat het zou kunnen meevallen vandaar,succes met vervangen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door DVIII »

voor je gaat reviseren moet je soms wel goed naar de prijzen gaan kijken , ik heb eens een enkele drijfstang vervangen en nieuwe kappen in drijf en hoofdlagers plus wat krukasslijpen, en dan heb ik zelf alles gemonteerd !! voor 1100 euro dus een goede motor plus inbouwen en flink vuile handen van de oude motor voor 2800 euro is niet overbegroot denk.... ( het ging om een OM364)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: ineens minder vermogen en lawaai

Bericht door Maxer »

Als de TS aangeeft dat de carterontluchting rookt heeft die motor dus slechte zuigerveren vandaar dat compressieverlies. De motor van mij bus met ruim 1 miljoen km heeft ook een open carterontluchting maar daar komt niets uit en zo hoort het als de motor goed is. De conclusie van de garage is in mijn ogen juist. 2800 euri's is geld maar ik denk niet te veel als je daar weer een goed blok met weinig km voor terug hebt. Ik vermoed dat die riem bij het vervangen al een tand verkeerd is gezet want als de riem gewoon op spanning staat kan hij niet verspringen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten