afslaan / niet starten bij vorst

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door pwaes »

Doordat er toch problemen bleven, inmiddels ook bij wat boven 0 temperaturen vandaag onderhoud uit laten voeren.

Allereerst de startmotor met een slecht uitslaande bendix vervangen door een nieuwe. Als deze het ook 32 jaar uithoudt, hoeft ie dus nooit meer! Ook de massa van de accu nog goed vastgezet, hier scheen de vorige eigenaar ook mee gerommeld te hebben, waardoor er niet elke keer fatsoenlijke massa voorhanden is geweest.

Vervolgens de kleppen gesteld, alle uitlaatkleppen waren 0,1 te strak minimaal. Resulterend in een nu snorrend dieseltje!

Het verhaal uitgelegd van het slecht starten, wel gloeien, etc. Daarop samen gekeken naar de (door de vorige eigenaar vervangen) gloeiers. Dit bleken snelgloeiers te zijn in een langzaamgloei-systeem. Ze gloeiden op na ca. 20 seconden. Maar doordat het snelgloeiers zijn, schijnen deze korter door te gloeien dan de langzaamgloeiers (in dit systeem). Daardoor startte de motor, maar sloeg hij uit na de eerste paar slagen. Waarschijnlijk met de juiste gloeistiften ook geen problemen bij pakweg -10 a -20 voor een koude winter.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door Leo »

Da's een halve revisie... 8)


Uitlaatkleppen moeten met koude motor op 0,3mm staan, met warme motor op 0,35.
0,1 te strak is niet fraai, maar of een leek het verschil in draaien merkt?


Gloeisysteem-verhaal klopt niet.
Als snelgloeiers eenmaal goed heet zijn, blijven ze zelfs langer nagloeien als de ouderwetse draad-uitvoering. Anders zou geen enkele motor meer fatsoenlijk starten met snelgloeiers...
Ze moeten beide dezelfde tijd overbruggen om het beruchte gloeiballetje (waarvan niemand de juiste benaming weet :P ) op temperatuur te krijgen. Dat balletje wordt op temperatuur gebracht door de verbranding, dus dat duurt ff.
ScreenShot006.jpg
Wel een advies: Laat die snelgloeiers er in zitten en pas de rest van het systeem aan.
Dus alle (11Volts?) stiften parallel schakelen en een draad rechtstreeks vanaf de trekschakelaar naar de stiften brengen.
Alles wat je er tussen laat zitten is onnodige weerstand. Dus ook geen controle-gloeispiraal of gloeiautomaat.
Gewoon tot 5 tellen in de zomer, en s'winters -afhankelijk van de temperatuur- wat langer.
Langzaam gloeien is uit de tijd en een onnodige belasting voor je accu. Weg met die stroomvretende voorschakeltroep. Je moet je voorkamers verwarmen, niét de buitenlucht.


Ik hoop dat je er een startmotor met een 9Volt anker in hebt gezet.
Dan weet je tenminste zeker dat hij s'winters vlot start.
Indien je accu s'winters niet 100% is, draait een 12Volts anker gewoon te langzaam om een wat oudere motor goed en snel te starten.
Daardoor belast je de accu weer extra, en gaat deze ook extra snel naar de gallemiezen.
Voor de prijs van de startmotor hoef je het niet te laten, want die is hetzelfde.


Bovenstaande is allemaal uitgebreid aan bod geweest op dit forum, dus als je er meer over wilt weten kun je het nazoeken.


Veel plezier met je karretje,

Mvg, Leo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door Johannes »

Of met een relais?

Afbeelding

Groet Pieter
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door pwaes »

Wordt er automatisch nagegloeid?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door Anton »

Hoi,

Goeie vraag, nee bij die oude beestjes niet, als het loopt dan blijft het lopen.
Gloeiknop loslaten: gloeiers uit.
Tegenwoordig zit er een door de centrale aangestuurde computer wel een nagloeitijd op, ook het stationaire toerental word door dat ding geregeld.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door pwaes »

Ok, dus andere gloeiers leveren geen betere nagloeitijden op.

De huidige gloeiers deden na pakweg 20seconden rood opgloeien, dat lijkt mij dan goed. Wat is dan het verschil tussen deze gloeistiften en zogenoemde trage gloeistiften in een traaggloeissysteem?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door Anton »

Hoi,

Snelgloeiers worden vrijwel meteen roodgloeiend als ze spanning krijgen, je hoeft
dus niet te wachten tot ze beginnen te gloeien.

Nagloeien deden de originelen ook niet, alleen tijdens het draaien van de startmotor, de
voorgloeiweerstand word dan kortgesloten.
Tijdens het starten zakt de spanning daar waren ze op berekend, en kregen dan alsnog de juiste spanning.
Als de motor loopt stopt het gloeien ook.

Gloei ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door Leo »

Snel of langzaam heeft te maken met de ouderdom & constructie van het systeem.
In vroeger tijden kon men nog geen snelgloeiers maken. Mercedes is zowieso altijd vrij conservatief geweest, zodoende dat ze erg lang hebben vastgehouden aan oude systemen.


Bij de OM 615/616/617 komen verschillende systemen voor:

1) Bij het oeroude systeem staan de gloeiers in serie geschakeld. (Te herkennen aan de 2 massief stalen weerstandverbindingen die op een vreemde manier zigzaggen tussen de gloeiers).
Tezamen met de controle-gloeier op je dashboard, de weerstand van de 2 gegolfde weerstanddraden tussen de gloeiers en (soms) een extra tussenweerstand in de motorruimte geeft dit een systeem wat enorm traag is en erg veel stroom vreet. De weerstanden vreten meer stroom dan de gloeiers.
Een minuut voorgloeien is bij koude zo maar normaal.
Zoals Anton al opmerkt wordt bij dit systeem tijdens het starten de controlespiraal uitgeschakeld daar anders het Voltage op het gloeisysteem helemáál nergens meer op slaat.
Het fenomeen nagloeien bestond bij deze draadgloeiers niet. Ze koelden gewoon net zo snel af als een normaal stuk metaal.
ScreenShot005.jpg
Zoals je ziet is het aanvoerVoltage slechts 8Volt. Dat komt dus door die controle-spiraal, een extra weerstand onder de motorkap én de 2 weerstanddraden tussen de gloeiers.
Als de extra weerstand onder de motorkap niet is aangesloten stijgt het Voltage naar 9,5 - 10,5 Volt.
Let wel, dit is uitsluitend tijdens het voorgloeien. Tijdens het starten komen weer veel lagere Voltages tevoorschijn, zodoende dat dan de controlespiraal wordt uitgeschakeld.

***********************************************************************


2) Het wat modernere systeem waarbij de gloeiers parallel staan.
Hierbij zijn alle gloeiers bovenop met elkaar verbonden, meestal gewoon met flexibele elektrische bedrading. De voedingsdraad zit hier direct op aangesloten.
De controlegloeier op het dashboard werkt nog steeds en zorgt voor weerstand (= extra stroomverbruik). Ook hier wordt de controlespiraal tijdens het starten kortgesloten. Die schakeling is standaard zo aangesloten op je starttrekknop.
Dit systeem heeft een voorgloeitijd van ca 20 á 30 seconden.

De gloeiers kunnen draad- of stifgloeiers zijn. De stiften blijven wat langer warm ( "nagloeien") dan de draaduitvoering, maar het houdt niet over.

1 & 2 werden af fabriek zo geleverd.

(nb: Als het een achteraf "gemoderniseerd" systeem betreft, laten veel oenen de tussenweerstand onder de motorkap óók nog aangesloten, wat niet alleen voor meer stroomverbruik zorgt maar ook de stiften/gloeidraden niet heet genoeg laat worden. De 12Volts gloeistiften krijgen dan slechts 8 Volt toegevoerd zoals op tekening 1 te zien is. Dat werkt niet écht lekker.)

******************************************************************


3) Het échte snelgloeisysteem bestaande uit parallel-geschakelde moderne (Bosch Duratherm) snelgloeiers. Niet af-fabriek geleverd.
Zoals ik in een vorig bericht heb beschreven zit hier geen enkele weerstand meer tussen gloei-schakelaar (of relais) en gloeistiften.
Bij normale temperaturen is het ca 5 á 7 seconden gloeien en starten met dat orgel.
Blijft door de materiaalkeuze en zeer hoge eindtemperatuur langer "nagloeien" dan de standaardstiften. Doorgloeien tijdens het starten is dan ook niet nodig.
Dit is dus gewoon gebruik maken van moderne materialen waardoor startgedrag en stroomverbruik zeer gunstig worden beïnvloed.

Afbeelding

Opmerking: Let op de kleur van de stift op de foto, dit is in werkelijkheid ook zo. Roodgloeiend (+/- 600C) is eigenlijk te koud voor de winter.



Duidelijker kan ik het niet uitleggen geloof ik.. 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: afslaan / niet starten bij vorst

Bericht door pwaes »

Zo dan, dat is pas een antwoord. Die kan rechtstreeks de encyclopedie in! :P

Ik heb systeem 2, met flexibele electrische draad tussen de gloeistiften. Ik weet nu ook precies wat ik moet vervangen.

Nog even over de kleppen: het verschil was erg goed te horen, eigenlijk vooral stationair. Mooie rustige loop. Altijd herrie, maar wel minder dan eerst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten