Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, daar is ie weer. Het ding doet het nu wel, maar start bar slecht, en als ik de pomp wat later zet start en loopt hij stukken beter, maar staat ie zo ver naar buiten gekanteld dat de bedieningshevel tegen de motorsteun aan komt en hij niet aan z'n maximale aanslag komt, een ingebouwde toerenbegrenzer waardoor de topsnelheid slechts 70km/u bedraagd... Je kunt dan zoals te zien is op de scan ook het aandrijftandwiel van de pomp nog verdraaien in zijn sleufgaten, maar die mogelijkheid is ook "uitgesteld" en kan niet verder.

Ik heb van de winter een vriend geholpen met het aanbouwen van zijn pomp (die lekte) en dat stelde dus geen barst voor, volgens het boek. Vliegwiel in postitie PO, pomp iets schuin houden, floept dankzij de schuine vertanding op zijn plek en merktekens corresponderen. Vliegwiel doordraaien in FB (inspuitbegin) en pijltje achter het dekseltje op de pomp goed zetten, boel monteren, ontluchten, beetje doorstarten, en gewoon in 1x starten en lopen.

Het zint me dus niet, dat ik mijn pomp aanbouw volgens het werkplaatsboek (zie bijgevoegde scan uit het boek), dat de merktekens niet overeenkomen en zichbaar zijn. Als ik als ik het vliegwiel in de goede stand zet (PO) zie ik niet het merkteken (afgeschuinde tand) wat zou moeten corresponderen met die op het tandwiel van de pomp staat. Kan het niet zijn dat de nokkenas (tegen dat tandwiel moet je de merktekens uitlijnen) niet helemaal goed staat en dat je dat nu loopt te corrigeren door de pomp in allerlei bochten te wringen? Of loopt het ding dan helemaal slecht en/of niet meer?

Ik zit er aan te denken om van 't voorjaar het distributiedeksel eraf te halen om dit te controleren, maar als dat onwaarschijnlijk is zit ik ook niet op extra werk te wachten...

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door DVIII »

zonder meteen een oplossing te geven , A je kan ook het pomptandwiel een tand verdraaien , dan kan je met het huis weer fijnafstellen en kom je niet buiten het bereik van je verdraai-mogelijkheid , en B als je alles op nul zet staat je pomp ook op nul terwijl die graad of twintig moet voorstaan ! . ik zeg al je moet nog maar eens met "nadenken" sleutelen , dan kom je er vanzelf . je hebt tenslotte al genoeg ervaring.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Optie A was eigenlijk waar ik mee zou beginnen. :) Ik begon echter te twijfelen omdat het bij zo'n zelfde D141 van eerdergenoemd persoon zo doodeenvoudig ging en er bij mij dus blijkbaar een abnormale situatie aanwezig is, en simpelweg de pomp een tand verschuiven klinkt als symtoombestrijding?

Na het afstellen van het vliegwiel op PO zie ik geen merkteken (noch de verfstreep aan de achterkant (die zal wel verdwenen zijn na een jaar of 40), noch de schuine tand aan de voorkant achter het luikje) op de goede plek, maar een stukje eronder. Als je dan de pomp aanbouwt zoals beschreven komen de merktekens niet tegenover elkaar waardoor de boel niet goed staat. Ik heb vorig jaar de krukas doorgedraaid zodat de merken tegenover elkaar staan, want anders wil hij niet eens starten, met de huidige situatie als gevolg. Als ik hem volgens de merken aanbouw staat het merkteken op de pomp er meerdere tanden naast. Het merkteken PO op het vliegwiel is dan al niet meer zichtbaar door de inspectieopening. Kan ik dan het inspuitmoment-merkteken FB nog wel vertrouwen?

Ik wilde dus eigenlijk controleren of de nokkenas en vliegwiel wel goed t.o.v. elkaar staan, want blijkbaar correspondeert er ergens iets niet tussen de tekens op het vliegwiel en die op het aandrijftandwiel van de inspuitpomp? Misschien denk ik er juist weer te veel over na, moet ik gewoon die pomp een tand verdraaien en weer afstellen. Ik had het nooit verwacht, maar 't is inmiddels een fluitje van een cent! :mrgreen:

Ik zou eigenlijk verwachten dat de motor bij een timingprobleem dan van geen kant meer wil lopen, vandaar mijn vraag; ik ben niet helemaal vies van zwarte handjes, maar het moet wel nut hebben ;)

Groeten en bedankt, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door DVIII »

de check voor de relatie krukas , kleptiming is eenvoudig de zuiger , of een zuiger en in principe alle zuigers moeten top staan als de nokken boven die zuiger op tuimelen staan. heb je dat correct dan staat de krukas op merk , een van de zuigers doet dit truukje voor je . je gaat dus uit van je krukas merk en kijkt dan welke nokken op tuimelen staan , klopt het niet helemaal honderd procent dan staat je nokkenas verkeerd , en dat kan een tand voor of achter zijn , meer kan niet want dan gaat de boel raken, dan komt er een klep tegen je zuiger , capische ! . dan kijk ik naar de pomp en die moet dan bij een viercilinder op cilinder één staan oftewel de tegenover gestelde eerste zuiger ( bij de ene motor vinden ze de distributie de plek om te beginnen met tellen, bij de andere het vliegwiel) ik ben nooit met niks begonnen bij een zescilinder, wel bij heel veel viercilinders (*) , de pomp moet dan , rekening houdend met de schuine vertanding op een plek ongeveer tussen vijftien en vijfentwintig graden uitkomen met zijn inspuitmoment op de voorste cilinder die op compressieslag staat ( nokken naar boven !! ) . daarna is het prikken en proberen als je geen referentie hebt. hopen maar dat je geen verlopen spieën hebt en zoals vag tegenwoordig spieloze conische distributie.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Afbeelding

Ja, nu je het zo voorkauwt valt het kwartje natuurlijk wel... :oops: ;-)
Bij de Hanomag motor is cilinder 1 aan de voorkant (v-snaarkant). Volgende maand wil ik het ding weer uit de stalling halen, dan ga ik er naar kijken. Ben ook wel nieuwschierig. De verdere staat van de rest van de motor is sowieso niet echt fantastisch... weinig compressie daar waar het telt, een af en toe losvliegende oliepeilstok en een olievuldop die bij draaiende motor wel erg gemakkelijk tegen de zwaartekracht in beweegt... Dat is denk ik de prijs voor het klakkeloos inbouwen van een andere motor zonder deze eerst wat aandacht te geven.

Groeten en dank, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door DVIII »

nou heb ik nog een hanomagmotor zien staan , die na revisie niet meer in die boot terug gezet is , en de beste man moet er vanaf , als je wilt kan ik vragen of hij hem nog heeft , een viercilinder .... :idea:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Omdat het huidige blokje dus niet zo fantastisch meer is, heb ik vorig jaar voor weinig van Marktplaats een 80pk D142 uit een F55 gekocht. De dikkere radiateur van dit model heb ik er toevallig al in zitten, en de rest is aan de buitenkant (behalve zo'n warmtewisselaar) hetzelfde. Volgens de verkoper met weinig kilometers. (proest! :mrgreen:) Onafhankelijk van dit blok en het plaatsen van dit draadje op het forum is mijn inmiddels gepensioneerde vader toevallig eergister begonnen met het loshalen van dat ding. Ik wacht eventjes af hoe dit blok eruit ziet en of de verkoper iemand van zijn woord is ;-) Ik houd het in gedachten in elk geval. :-)

Ik vermoed dat de oorzaak van de slechte staat van de huidige motor waarschijnlijk een jarenlang vastzittende thermostaat is geweest, dat ding was 1 grote klont roest en rotzooi -kleppendeksel zat tot de rand vol met witte drab, waardoor het ding de eerste tientallen kilometers met de nieuwe thermostaat rookte als een brandende olietanker...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels ligt die andere motor uit elkaar en het lijkt erop dat de verkoper de waarheid heeft gesproken m.b.t. de kilometerstand. Alles ziet er nog keurig en niet versleten uit, een meting met de tweepuntsmeter wijst uit dat de cilinderbussen nauwelijks onrond en/of een rand aan de bovenkant hebben. Lagers etc ziet er ook nog keurig uit; het enige wat er lijkt te moeten gebeuren is het vernieuwen van wat aluminium pijpjes bij de warmtewisselaar en controleren of dat ding wel dicht is. Dan uiteraard de boel met nieuwe pakkingen en keerringen weer monteren en hopelijk een paar jaar probleemlozer rijden? :mrgreen:

Wat ik niet wist trouwens, was dat deze D142 van die olievernevel-sproeierdingen onder de zuigers heeft. Kleine broer D141 (2,8 liter en 65pk dat ie nieuw was) die ik nu heb, heeft dat niet. Wellicht, ook gezien de warmtewisselaar, laat de boring van zo'n blokje zicht niet zomaar zonder compensatie vergroten van 95 naar 100mm? (3,1 liter cilinderinhoud en 80pk) Hopelijk kan dit ding er van het voorjaar in, voorzien van nieuwe motorsteunrubbers. Bijkomend voordeel is dat het uitlaatspruitstuk van deze motor nog ongescheurd is, wat wellicht nog wat helpt het geluidsniveau in de cabine te verlagen, al is het maar een beetje...

Ik houd de (boot)motor nog even in gedachten, maar zoals er nu tot op heden met de D142 uitziet ben ik van het voorjaar van mijn huidige futloze motor af, dus je hoeft niet specifiek na te vragen. Ik elk geval dank voor het meedenken :-)

Overigens heb ik zaterdag even bij dat 142 blok gekeken en als je daar het blok op PO zet schuif je de pomp probleemloos op de goede plek op de tandwielen zoals in het boek... :) Ga zeker, voordat de huidige motor eruit gaat, toch even kijken hoe dat zit. Ben ik wel nieuwschierig naar.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dit verhaal ook nog even ophelderen:
ikzelf, een maand of 2 geleden... schreef: Overigens heb ik zaterdag even bij dat 142 blok gekeken en als je daar het blok op PO zet schuif je de pomp probleemloos op de goede plek op de tandwielen zoals in het boek... :) Ga zeker, voordat de huidige motor eruit gaat, toch even kijken hoe dat zit. Ben ik wel nieuwschierig naar.
Het klopt inderdaad dat je pomp probleemloos op zijn plek schuift, maar op tijd staat hij dan niet! Het blijkt dat bij beide blokken de merktekens op het kleine aandrijftandwiel van de pomp, niet overeenkomen met de afgeschuinde tand aan de voorkant van het blok die je kunt zien als je de pomp opbouwt, en zoals nota bene aangegeven in het werkplaatshandboek!

Hier kwamen we achter door bij het losse nieuwe blok de beide toppen van de tanden naast het merkteken (dat staat bij een dal) met kopervet in te smeren en met een goede lamp er schuin langs te kijken waarna je dus precies kan zien dat bij de voorgeschreven methode, de pomp er bijna automatisch een tand naast gaat staan. Vanaf de voorkant, dus met de afgeschuinde tand van het grote tandwiel, lijkt het dan in lijn te staan met het merkteken op het tandwiel van de pomp. Het nadeel is echter, dat als als de motor ingebouwd is in de camper, je niet zo langs kunt kijken in die hoek, om dat te zien... (spiegeltje wellicht?) Bij een los blok gaat dat dus wel, maar nu je het weet kun je er rekening mee houden!

Die heeft dus een tand verkeerd gestaan. De timing van het blok nog gecontroleerd, en bij vliegwiel in stand OT (bovenste dode punt cil 1) zijn beide kleppen inderdaad gesloten. Dat er iets verkeerd stond verbaast me niet, de reden wel! :)

Doe er je voordeel mee als je nog eens aan een 100-serie Hanomag diesel sleutelt... (hoeveel van die dingen zouden er nog rijden in Nederland?)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Distributie-timing i.r.t. inspuitpomp.

Bericht door DVIII »

Sting zong al , youre not the only one !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten