revisie om314 (MB508)

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

revisie om314 (MB508)

Bericht door TOL »

Is een OM314 zelf goed te reviseren. Ik heb het dan over een OM314 die een warmloper heeft gehad (slang los gegaan) en daarna nog diverse km's heeft gereden om thuis te komen. Buiten het feit dat bijna de hele motor natuurlijk stuk kan zijn, wat kan/moet ik verwachten bij deze motor om te reviseren.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door Berthil »

bekijk dit onderwerp eens:
viewtopic.php?f=21&t=3421&p=28302&hilit ... sie#p28302

groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door TOL »

@Berthil
Dank voor de verwijzing, maar het betreft vooralsnog bij mij om een warmloper en niet zoals in genoemde topic waar het eigenlijk over gebruik van motorolie gaat.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door Uil »

Kan je de "warmloper" iets beter omschrijven? Heb je een idee hoe warm de motor is geweest, en hoe lang? Ben je na het constateren van de losse slang doorgereden, of ben je na een noodreparatie + water bijvullen doorgereden.

In het algemeen gaat een motor niet direct stuk van oververhitting als je er snel bij bent. Kritische punten zijn het koelcircuit met alle pakkingen en de cilinderkop blijft niet altijd vlak. Die zijn echter redelijk eenvoudig te demonteren en te vlakken bij een revisiebedrijf.

Heb je sinds de oververhitting acute problemen aan de motor?
Zelf klussen bij Arie en Nico.
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door TOL »

@ïl
Het gaat om een motor die ongeveer 150000 originele km's heeft waar, na het constateren van de warmloper, nog een paar honderd km mee gereden is om thuis te komen. Doordat de koppakking niet meer volledig afdichtte, als gevolg van de warmloper, is er alleen een duidelijk verhoogt olie verbruik geweest. Voorts ligt de kop er nu af en zijn er groeven aan de binnenzijde van de zuigerwanden te zien. Dat vind ik op zich niet zo spannend, maar wat kan er nog meer naar de kl@ten gegaan zijn?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door Frank.fjph »

Toen de mijne vastliep omdat alle koelvloeistof eruit was gepompt, heb ik hem na 1,5 uur afkoelen, er weer 13 liter waater ingestopt, de lekkage verholpen en weer gestart..........................gelijk lopen en weer verder gereden.
Vakantie schotland afgemaakt en nog een ritje Griekenland gedaan: olieverbruik was 1 op 250 geworden maar verder goed te doen.

Daarna ander blok gekocht en motor gewisseld.

Toen daarmee paar jaar later iets misging (klep door zuiger) heb ik die gewoon op de oprit met doppendoos en wat eduld gereviseerd, is mi goed te doen, (als dat je vraag beantwoord???)

Frank
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door TOL »

Frank

Dank voor je antwoord. Dat is inderdaad een (gedeeltelijk)antwoord op mijn vraag. Uit je antwoord begrijp ik dat je niet weet wat er allemaal gedaan moet worden voor eventuele revisie na een warmloper, maar dat je beter er misschien beter aan doet een andere motor te plaatsen omdat je grote kans hebt op een (te)hoog olieverbruik.
V.w.b. geduld omtrent het reviseren zal het wel meevallen aan deze kant. Ik wil gewoon een schatting maken van eventuele kosten revisie versus de aankoop van een andere motor waarvan je geen achtergrond kent.
Zoals gezegd zijn er aan de binnenzijde van de zuigerwanden groeven te zien waarvan ik niet weet of dit door het warmlopen van de motor komt. Indien dit nl. niet het geval zou zijn dan zullen de revisie kosten wel meevallen. Mocht het echter wel door de warmloper zijn ontstaan dan zou het zomaar kunnen dat de drijfstangen ook niet goed meer zijn en wie weet nog meer. Dus vandaar ook: Wat zou ik allemaal tegen kunnen komen.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door Berthil »

onderstaande bericht kwam ik vorig week op het unimog forum tegen.
Misschien heb je er wat aan.
Groeten Berthil.

Hallo .
Ik heb nog een OM 314 motor staan
Weet niet of deze nog loopt !
De motor heeft maar 814motor uren gedraait
Mag weg voor € 200,- is zonder start moter enz.
Voor meer info 0631558445
Mvg.danny

.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door Yoni »

Als je cilinderwanden beschadigd zijn vraag ik me af of je lagers ook geen opdonder hebben gekregen...

Reviseren betekend o.a. Kop vlakken, cilinders honen, overmaatse zuigers plaatsen, krukas tappen en lagers controleren en meten, keerringen en pakkingen.

Maar als je een beschadigde cilinderwand niet zo bijzonder vind waarom denk je dan eigenlijk na over reviseren?
Johannes

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door Johannes »

Als de motor oververhit is geweest en niet vast gelopen dan zal de schade aan de motor meestal beperkt blijven tot beschadigde cilinderwanden, zuigers en gebroken zuigerveren.
Als na demontage blijkt dat het om 1 cilinder gaat en de zuiger nog bruikbaar is en de motor verder binnen de slijtgrenzen zit heb ik vaak die ene cilinder uitgeboord en er een cilinderbus in geplaatst.
Als de motor daadwerkelijk vastgelopen is dus de zuiger vast in de cilinder is geraakt dan kan de schade veel groter zijn. De schade aan zuiger en cilinderwand zijn dan zo groot dat boren of verbussen noodzakelijk is.
Daarnaast is het niet ondenkbaar dat door de zeer grote krachten die ontstaan tijdens het vastlopen de lagerschalen beschadigd worden en eventueel door dat de oliefilm weggedrukt word ook de lagertappen beschadigd raken. Als alleen de schalen schade hebben is het polijsten van de lagertappen en het vervangen van de schalen voldoende.
bij grote beschadiging zal de krukas geslepen of vervangen moeten worden.
Bij een echte vastloper is het raadzaam de krukas te laten controleren op scheurvorming. Dit moet met een speciaal apparaat gedaan worden met de zogenaamde magnefluxmethode.
Ook de drijfstangen kunnen bij zulk geweld verbuigen en ook die moeten dan op rechtheid en torsie gecontroleerd worden.
Meestal heb je het dan wel gehad.
Als de motor na een warmloper nog goed draait en niet plotseling overmatig veel olie gaat gebruiken kun je het ook gewoon op zijn beloop laten en er eerst nog een tijd mee doorrijden. Als er echte schade is wordt dat wel erger zo niet blijft de motor wel goed draaien.
Hoe erg die beschadiging aan de cilinderwand is kan alleen visueel beoordeeld worden. Ik zou je aanraden de betreffende zuiger er uit te halen je kunt dan beter beoordelen wat de schade exact is en je ziet ook de toestand van de lagerschalen. onder een link naar een pdf van WILMINK waar je zeer veel info vind over lagerschade. Het loont de moeite om ook eens verder te kijken op die site.

Bij gedemonteerde zuiger kun je ook de rest van het draaiend gedeelte visueel controleren en desnoods demonteer je even alle lagerschalen van de drijfstangen en haal je voorzichtig een krukas lager los.

groet Pieter.

http://www.wilmink.nl/Clevite/Clevite_l ... h_info.pdf
nog een over zuigerveren vervangen
http://www.wilmink.nl/techniek/
TOL
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22

Re: revisie om314 (MB508)

Bericht door TOL »

@Pieter(Johannes)
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ben weer een stukje wijzer geworden :P
Yoni schreef:Maar als je een beschadigde cilinderwand niet zo bijzonder vind waarom denk je dan eigenlijk na over reviseren?
Om een kostenplaatje voor mijzelf te maken. Als het nl. niet komt door het warmlopen is volgens mij revisie en verbussen zoals Pieter(Johannes) schrijft de oplossing waarbij de kosten beperkt blijven..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten