10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Buggybeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2008, 18:37

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door Buggybeer »

Oké cool,

Binnenkort ga ik de proef op de som nemen. Zal mijn bevindingen hier posten.

iig bedankt alvast.
wesse321

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door wesse321 »

Hallo,
Ook even mijn ervaring van de afgelopen drie weken. Na het lezen van de aceton toevoegingen, in Frankrijk aceton gekocht, 2,35 eurie de liter, en maar gelijk 0,15% gevoegd bij elke keer tanken. In totaal zo,n 3000 km gereden met veel klimwerk. De OM352, liep perfect sterk en gemiddeld zo'n 95km/u gereden. Het verbruik was niet echt om de vlag voor uit te steken, namenlijk 1:6,5 Wel de motor heeft werkelijk geen druppel olie gebruikt en ook de koelvloeistof was na 3000km nog steeds mooi groen en ook dat hoefde niet aangevuld te worden.
Nu had ik wel eens van Leo gelezen dat een diesel niet hoeft te roken, maar sterk stijgwerk veroorzaakt toch een zwart rookplumpje. Niet echt schrikbarend, maar toch.
Misschien eens de verstuivers afpersen en de pomp exact op tijd? Want 1:6,5 moet toch nog wat strakker kunnen??
Even off topic, had wel een klein probleempje met mijn linker achterwiel, ergens in zuid Frankrijk was een flap,flap, flap geluid te horen. Dacht aan een lekke band, maar niets daarvan.
Weer stukje rijden en nog steeds flap,flap enz. Echtgenote gevraagd eens door het achterraam te kijken en het achterwiel slingerde.
Bleek dat de wielmoeren los zaten. Schrik, gelijk alles maar weer aangetrokken en elke dag controle hierop, niets meer aan het handje, maar blijf toch met de vraag zitten hoe kan dat?
Normaal gaan die krengen toch juist steeds vaster zitten?

Iemand ervaring met het verbruik van een 6 pitter? OM 352?

Groet Piet
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door karogegro »

Nou schiet me net het volgende te binnen. Vroegah was ik altijd aan het klieren met vliegende modelvliegtuigjes, zelfbouw en van tekening. Idd diverse modellen in de grond geboord omdat de vleugel net iets teveel getordeerd was of omdat het motortje net iets te weinig tegen de draairichting afgesteld was etc. Nou wordt voor die motortjes methanol met een beetje olie als brandstof gebruikt en ik deed daar, om een beetje extra vermogen te krijgen en om wat makkelijker te starten,maar voornamelijk voor meer vermogen, een snufje nitromethaan bij.
Nou zijn die motortjes kleine uitvoeringen van een zelfontbrander en ik dacht dus....diesel+nitromethaan= potent mixture. Laten we wel zijn, inmiddels zijn reeds allerlei duivelsche explosieve varianten getest zonder slachtoffers,dus is er op dit forum kennis aanwezig wat kan bevroeden wat een dergelijke toevoeging (nitromethaan) gaat doen met een dieseltje.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door johan millenaar »

hallo piet

dan mag je wel tevreden zijn lijkt me

zelf hou ik zo nauwkeurig mogelijk de verbruikscijfers bij, en kom dan uit op 1 : 5,6 gemiddeld

( het blijft moeilijk om een 200 liter tank elke keer precies helemaal vol te krijgen )

ik rijd over het algemeen korte ritten ( 10 tot 30 km ) en vaak ook nog met een aanhanger ( bedrijfsmatig )

( het betreft in dit geval een wide-body 613 )

ik ben benieuwd, wat anderen voor verbruikscijfers hebben

groet

johan
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door DVIII »

het verbruik van een 352 in een bus van een ton of vier, vijf leeg gewicht is geheel afhankelijk van de rechtervoet. het rijden met een normale snelheid , en dat is nog steeds 80 km/u zou een verbruik van 1:7 maximaal op kunnen leveren.
alles wat je meer verbruikt is NORMAAL , ik ken rijders die er niets beters van kunnen maken dan 1:5
maar daar heb je dan wel een prima 130 pk motor voor die je nooit teleursteld........ maar nou lees ik dat Wesse er aceton bij heeft gegooit . heb ik even een vraag ? Waarom ? .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wesse321

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door wesse321 »

Hoi Dave (DVIII)
Tja als je alle voorgaande berichten leest dan denk je dat aceton wel wat extra power geeft en dus een wat zuiniger verbruik is te scoren. Vandaar.
Maar de komende tijd ga ik het eens zonder doen en eens zien of dat wat uitmaakt.

Johan,
Ik ben uitermate tevreden :lol: over de prestaties van de 352, echter ik was er van uitgegaan dat 1:8 haalbaar moest zijn dus vandaar mijn wat kritische noot :mrgreen: . Maar goed na jullie beider berichtjes, geloof ik dat ik inderdaad tevreden moet zijn en er mogelijk niet meer winst is te behalen of ik moet erg zuinig zijn met de rechtervoet :mrgreen: en beslist niet boven de 80 komen. Hmm, dat gaat denk ik niet echt lukken, :oops: maar eens zien in het vlakke land wat de scores zullen zijn.

Groet en dank voor de reacties
Piet
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door karogegro »

Swepco 501. Dit spul komt ter sprake bij de concurentie (CF) en schijnt, aldus een gebruiker van dit spul, nog betere prestatie's op te leveren dan aceton. Is wel wat duurder dan aceton, maar er hoeft slechts 1ml/l toegevoegd te worden.
Voor diegene die het interreseert.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door melvin »

ik had ook een hoop gehoord/gelezen over rijden met aceton.
eerst natuurlijk goed navragen of het wel verantwoord is, ikzelf zag er weinig problemen in maar toch maar even bij de garage navragen en me oom die diesels van boten reviseerd.

hun zeiden eigenlijk allemaal dat het wel kon er dat er weinig stuk kon gaan, niets aant handje en dat diesel van zichzelf al onwijze rotzooi is..

afgelopen zomer dus 3500 km afgelegd met aceton in de tank. bij elke tankbeurt nauwkeurig het percentage aceton erin en gaan:)

motor (OM-314 met toen 55000 op de teller) liep wat beter en ik zag bij koude motor wat minder roet uit de pijp komen. verbruik was zo 1:8 in de bergen met een gewicht van 3450 kg. olieverbruik was al weinig, maar ik reed zo 1100 km op een liter, zonder aceton zo 1 liter op 900/1000 km.

op de terugreis in belgie voor het laatste getankt met aceton, na de vakantie geen aceton meer bijgevoegd, gewoon diesel tanken niets meer :) geen zin om bij elke tankbeurt te meuken met een maatbekertje etc :mrgreen:
Laatst gewijzigd door melvin op 25 jul 2012, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door karogegro »

Doe mij ook maar zo'n motortje, lekker zunig
:mrgreen:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door melvin »

ja de 314 motoren van me maatjes zuipen belagelijk veel en gebruiken zo een liter op 500 km, als ze wegrijden uit de straat is het nacht maar ze rijden verder goed haha.
mijne rookt ook wel als hij koud is, maar dat doen ze allemaal geloof ik wel :P
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door Dennis en Nancy »

Nee hoor,..

Onze 314 verbruikt geen olie. Niets!

Wel 1 ltr diesel op 6.5km rijden.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door melvin »

helemaal niets? das fijn :mrgreen:

mijne een litertje op 900 a 1000 km. ook niet veel voor een 314 :P

afgelopen weekend weer een dikke 500 kilometer afgelegd, was weer toppie :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door winand »

Ik zal het eens berekenen hoeveel mijn bussie nu aan olie verstookt..
Toch zeker 3 liter op 1000km (als het geen 4 is) :roll:
Ik geloof dat 4 liter nog net binnen de specificaties valt volgens Mercedes :lol:
De huige 5 liter jerrycan is weer bijna leeg, dus kan ik het binnenkort weer vertellen..
Motortje loopt prima, start altijd, alleen flink wat rook als ik gas geef (grijs/blauw)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door Wim »

Zo , es even een oud topic omhoog halen .

Ook ik ben om 8)
Voeg op 10 liter 16ml aceton toe .
Het resultaat ?
Meer trekkracht onderin , is stiller en het gebruik lijkt lager te zijn .
Heb over het laatste nog geen cijfers , nog geen hele tank leeg gereden .
Maar op een voor mij heel bekend traject waar ik voorheen een kwart tank vestookte .
Is het nu duidelijk minder .
Hij houdt ook beter z'n snelheid vast tijdens het uitrijden van de Wijkertunnel .
Ik blijf het dus toevoegen .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door deutz »

Je bent dan wel zuiniger in diesel verbruik, maar dat ben je weer kwijt door de aceton te kopen!
Ik heb geen flauw benul wat dat spul per liter kost en waar het te koop is, iemand hier wel?
gr.Jan.
jo44
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2011, 00:56
Locatie: (B) Ledegem, Sint-Eloois-Winkel
Contacteer:

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door jo44 »

Hierzo, €17.50 voor 5 liter :lol:
http://www.nonpaintstore.nl/nl/holie/ac ... =twenga-nl

grts

Johan
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door Rene »

Ik neem het meestal mee uit Frankrijk daar kost het geloof ik 2.25 pl. Ik gebruik het alleen als ik wat meer trekkracht nodig heb in de bergen. Maar in het begin viel de naam Swepco 501 die geeft ook aan het een en ander te verbeteren, heeft iemand daar ervaring mee??

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door Detlev »

Frankrijk, tijdens doorreis, bij de grote super marche's. Heel goedkoop.
Dus die winst ben je echt niet kwijt hoor, ik gebruik het al vele jaren......
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten