10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Die dure diesel lijkt goed te werken w.b. rook, lawaai en verbruik.
Dus dan heb ik dat er wel voor over.

Verbruik moet ik nog precies meten, laat ik nog wel eens weten.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

zeerover schreef:Die dure diesel lijkt goed te werken w.b. rook, lawaai en verbruik.
Verstuivertjes nakijken werkt nog vééél beter... :P 8)

Mvg, Leo.:wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

hallo allemaal,

Ik heb voor het eerst afgelopen woensdag gereden met aceton (392 km).

Resultaat verbazingweekend ........................1 op 8,8.

Normaal gebruikt de auto ists van 1 op 7,5 of zo. Heb alleen weinig last gehad van harde wind misschien dat dat scheelt. De terugweg moet ik nog uitrekenen als ik vrijdag of zo weer tank voor onze volgende rit naar de Moesel.

Overigens heb ik niet het idee dat hij sneller cq krachtiger was.

Coen

Jullie horen het nog.
dries369
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2005, 18:33
Locatie: Nijverdal

aceton

Bericht door dries369 »

na veel lezen over die aceton pk,s ook maar geprobeert 50 liter diesel

50 liter aceton

resultaat verblufent !!! heeft iemand hem gezien !! mercedes 608 D

kleur wit met alkoof teminste die was er nog met tanken

mocht iemand meer gezien hebben dan ik graag even een mailtje :shock:
Unknown User

Re: aceton

Bericht door Unknown User »

dries369 schreef:na veel lezen over die aceton pk,s ook maar geprobeert 50 liter diesel

50 liter aceton

resultaat verblufent !!! heeft iemand hem gezien !! mercedes 608 D

kleur wit met alkoof teminste die was er nog met tanken

mocht iemand meer gezien hebben dan ik graag even een mailtje :shock:
Hopelijk bedoel je 75 ml aceton of zo. 1 Op 1 (50 l / 50 l) is wel erg veel en duurder dan alleen diesel

Coen
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

zeerover schreef:Die dure diesel lijkt goed te werken w.b. rook, lawaai en verbruik.
Dus dan heb ik dat er wel voor over.

Verbruik moet ik nog precies meten, laat ik nog wel eens weten.
Tijdens mijn vakantie heb ik ook de dure diesel geprobeert om dat ik niet genoeg aceton bij me had.
Mijn bevindingen zijn goed. Ik heb het gevoel dat ie zuiniger rijd en meer trekkracht (meer dan met aceton).
Ik tank voortaan dure diesel om van het gemier met aceton af te zijn.

Ik heb ook slechte ervaringen met V-power, maar dat bewaar ik voor de uitlaatklep. (mijn eigen schuld trouwens :oops: :oops: ).

Ik zal het verbruik proberen te meten.

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Mario
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2005, 18:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mario »

hallo allemaal,

heb de afgelopen zomer de aceton ook eens flink uitgeprobeert. We hadden een flinke rit van uiteindelijk 6600 km ( wel in 5 weken hoor) voor de boeg dus heb (in glazen flessen) 1.5 liter aceton mee genomen. Heb het zeker gemerkt!! Meer trekkracht, hogere topsnelheid en zuiniger. Ik heb een 508 ex-ambu. Het verbruik gemeten op alleen de snelweg ligt nu zo tussen de 1:8 en 1:9 en is toch best aardig bij een kruissnelheid van 90 a 95 km/h?? En had nog een beste berg gas over. Bus loopt nu max ruim 105!!!

Wat betreft het vullen van de aceton na het tanken, daar ben ik na 1 keer proberen gelijk weer mee gestopt. Wat gebeurde er nou, de diesel gutste er via de bovenkant van de tank weer uit!! Stond in het tankstation af te rekenen en zie zo de diesel onder mijn bus vandaan stromen. Paniek dus!! Dop eraf en na een sis geluid stopte het. Zet diesel dus uit na het toevoegen??
Verder is het helemaal goed gegaan

Wat mij betreft geslaagd dus.

Groetjes mario
Gebruikersavatar
Matthieu
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2006, 21:29
Locatie: Oosthuizen

Aceton - een update

Bericht door Matthieu »

Tijdens het najaarstreffen van afgelopen jaar werd ik gewezen op de mogelijkheid aceton aan de diesel toe te voegen. Het resultaat zou zijn; minder roken en het beter "vasthouden" van vermogen.

Voor ons 406je - van huis uit geen stoplichtsprinter - leek mij dat wel wat. Wat gezoek op het forum leerde mij dat er twee opvattingen zijn over het verbeteren van de prestaties van de motor. De ene zweert bij de toevoeging van LPG, de ander houdt het bij aceton.

Gezien het feit dat de laatste optie geen drol kost - wij wonen in een dorp waar je bij de plaatselijke drogist voor € 7,85 een liter aceton koopt - wilde ik eerst dit proberen, alvorens tot "drastische" maatregelen over te gaan.

Dit weekend de bus weer voor het eerst meegenomen voor een weekendje camperen. Voor de reis (ca. 70 km) aceton in de juiste verhoudingen toegevoegd. Ik moet zeggen dat ik het verschil wel degelijk merk. Het is niet zo dat de bus sneller loopt, maar wel makkelijker. We moesten de afsluitdijk over met stevige wind tegen en je merkt dat de bus gemakkelijker op toeren blijft. Over minder roken kan ik nog niet veel zeggen (dat moet je aan de automobilisten achter ons vragen... :D ), maar ik heb het idee dat ook dit wat afneemt.

Ik blijf voorlopig even "gifmengen".

Matthieu
Blueprinted 406, 1977
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo,

Ik dacht (nu ik toch ook zo'n apparaat voor de deur heb staan) laat ik ook eens wat lezen. Heb nu nog niet zoveel gelezen maar n.a.v. het verhaal dat de oppervlakte spanning verlaagt wordt heb ik de theorie dat dit dus vooral winst oplevert bij motoren waar de verstuivers niet zo efficiënt zijn (ook omdat het ervoor zou zorgen dat de motor minder rookt ook).

Voor mezelf ga ik eerst eens kijken wat de inhoud van de tank nou eigenlijk is en ga ik ook eerst eens kijken wat het huidige verbruik is (roken doet hij niet of nauwelijks bij volgas accelereren).

Tja, en waarom de olie producenten het (nog) niet doen kan ook natuurlijk te maken hebben met het feit dat zij niet verantwoordelijk willen zijn voor eventueel zwellen van brandstof leidingen. Zij hebben op zich ook collectief niets te winnen als het verbruik zakt van de auto's (daarom is ultimate enzo natuurlijk ook vooral duurder 8) ).

Just my 2 ct

Marc

(Ik denk dat ik het mogelijk wel eens ga proberen)
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb iemand al eens zien veronderstellen dat de dure ultimat of andere speciale diesel van 6 ct/l duurder dezelfde toevoeging heeft :lol: :lol:
Dat is pas lachen voor de oliemaatschappij.....kosten aceton: 0,9ct/liter en prijsverschil 6 ct/liter

Frank

PS ik sta niet in voor de betrouwbaarheid van de veronderstelling
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ff mijn ervaring met de O303 en de twee brandstofmixen:

Die Premium/Ultimat geeft ff meer power en zorgt na een 1000 kilometer absoluut voor minder startrook bij de O303 én een minder beroete uitlaat. (jahjah, moet de verstuivers nog doen :oops: )
Helaas blijft aceton steken bij ff meer power en een wisselende, zwaardere roetaanslag.

Het verbruik scheelt 4% ten gunste van P/U.
Daar het een kleine 5% duurder is dan de acetonmix zou ik er eigenlijk altijd die P/U in moeten gooien daar het beter lijkt te zijn voor de verstuivers. :)

Ware het niet dat ik dan met de kramp in mn jatten een eeuwigheid aan de pomp sta om die 220-litertank vol te krijgen, want op die fAfbeeldingcking P/U-pompen zit geen vrachtwagenknop!!Afbeelding


Voortaan toch maar stiekum een lijmklem op het tankpistool zetten? Afbeelding


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Leo,

Dus uit jouw ervaringen met je groene monster blijkt dat de duurdere diesel eigenlijk minstens (zoniet meer) voordelen heeft boven aceton (of meng je nog aceton bij?).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Matthieu
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2006, 21:29
Locatie: Oosthuizen

Bericht door Matthieu »

Leo, Marc,

Geinspireerd door de reacties ben ik mog even in mijn geheugen gaan graven wat ik om mijn "proeftocht" heb getankt. Ik weet bijna zeker dat ik gewone diesel heb gebruikt, onder het mom van "ik voeg al aceton toe".

Ben dus zeer geinteresseerd of de combi aceton / ultimate (wordt natuurlijk wel prijzig :lol: ) nog wat meer oplevert.

Of misschien toch maar het blok van een 613 in een 406 lepelen....(geintje)

Matthieu
Blueprinted 406, 1977
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

mfellman schreef:Dus uit jouw ervaringen met je groene monster blijkt dat de duurdere diesel eigenlijk minstens (zoniet meer) voordelen heeft boven aceton.
Klopt als een bus wbt die 303 Marc.

Maar wbt dat zuiniger rijden:
Met de Hanomag heb ik nog geen verschil in bezuiniging kunnen ontdekken als ik Premium/Ultimat óf acetonmix óf gewone diesel getankt had.
Met P/U echter wel een veel schonere uitlaat én meer kracht, aceton alleen meer kracht.

Heb ff geen tijd om alles terug te lezen, maar ik dacht dat Berthil alleen nog maar op P/U reed.
Misschien dat die hier zijn ervaringen op kan schrijven?
Als er al iets te melden valt natuurljk..:wink:


@Matthieu: Kwa gevoel/motorvermogen doet P/U hetzelfde als aceton.
Ik heb de extra mix nog niet geprobeerd, dus be my guest.:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

hoi,

Ik tank inderdaad alleen de duurde diesels.
De bus heeft meer vermogen.
Na het vervangen reviceren van de verstuivers rookte de bus al een stuk minder en nu rookt ie nauwelijks meer een klein pluimje met starten.
Nu rijd ik zonder een rook gordijn te leggen rustig de straat uit dat was een jaar geleden wel anders.
Een 7 jaar oude VW passaat van 10 huizen verderop kan nu wel 10 keer meer roken dan mijn bus.

Ik ben over het algemeen een campeerder die op campings staat.
En dan vind ik het zelf wel zo prettig als ik 's ochtend weg ga de buren in hun tentje niet uit rook.

Ik heb geen ervaring met de duurdere diesels en aceton.
Ik heb wel aceton in mijn bus, maar die gebruik ik voor de gevallen dat ik niet de nieuwere diesels kan tanken.
Met alkoof en vol geladen(5 ton) tegen de wind houdt hij gewoon de 85 km/uur vast (met de wind mee gaat ie ook niet harder dan 85).
Dit lukt niet met gewone diesel (zonder aceton).

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Matthieu
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2006, 21:29
Locatie: Oosthuizen

Update aceton

Bericht door Matthieu »

Mede aceton stokers,

Na drie weken omzwervingen door een deel van Europa hierbij wat ervaringen met het bijmengen van aceton.

Op zich merk ik wel dat het bijmengen wat helpt. Het roeten vermindert aanzienlijk en het motortje houdt zijn vermogen iets beter vast. Wat ik wel heb gemerkt is dat de verhouding aceton wel nauw luistert. Te veel bijmengen (wat kan gebeuren als je bij een halve tank) alweer gaat tanken levert een "onrustige" motor op.

Ik heb ook de combi ultimate en aceton geprobeerd. Mijn advies zou zijn niet doen!javascript:emoticon(':!:'). Het lijkt wel of de twee elkaar tegenwerken; het roeten neemt toe en de krachtstoename lijkt wel helemaal verdwenen te zijn. Daarnaast loopt de motor erg onrustig.
Een verklaring kan ik er niet voor vinden. Misschien zijn er onder de forumgebruikers mensen met een meer chemische achtergrond die dit kunnen verklaren?

Resume; aceton bijmengen helpt, maar verwacht er geen wonderen van. Bij steile hellingen (zo rond de 12%) moest in onze 406 regelmatig terug naar z'n twee, en dat betekent met 30 km/uur de helling op. Gezien het feit dat de meeste vrachtwagens tegenwoordig over zoveel koppel beschikken dat ze zelfs volgeladen met 80 de berg op denderen soms geen pretje.

Dat brengt mij bij het volgende onderwerp. Onze 406 bevalt ons prima, maar het gebrek aan vermogen is soms toch wel lastig. Hebben er mensen ervaring met de ombouw naar een 508? Wat meespeelt is dat ons blokje loopt als een zonnetje. Geen druppel olieverbruik! javascript:emoticon(':P'). Suggesties welkom!

Laatste vraag; iemand van jullie ervaring met een onwillige versnellingsbak in een 406? Die van ons schakelt soms zeer stroef. De achteruit is bijna nooit zonder gekraak in te leggen. Het lijkt wel of het probleem verergert als de boel warm is. Ook hier; suggesties welkom!

Groet,

Matthieu
Blueprinted 406, 1977
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

schakelen

Bericht door DVIII »

Mathieu, zoek het stroeve schakelen eens in het goed loskomen van je koppeling, daar is vaak ook wel wat te verbeteren. dit omdat je ook al moeite hebt met je achteruit , dan is het ook vaak de koppeling.
( bijstellen)
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Re: Update aceton

Bericht door melhof »

Matthieu schreef:Ik heb ook de combi ultimate en aceton geprobeerd. Mijn advies zou zijn niet doen!(':!:'). Het lijkt wel of de twee elkaar tegenwerken; het roeten neemt toe en de krachtstoename lijkt wel helemaal verdwenen te zijn. Daarnaast loopt de motor erg onrustig.
Als ik Matthieu zijn ervaring mag interpreteren, dan lijkt het met dat de duurdere diesels (Premium/Ultimate) inderdaad al acetone bij gemengd hebben.
De schurken... :wink:

Als je namelijk naar het volgende grafiekje kijkt dan zie je dat de rode lijn bij een teveel aan cetone juist het motor vermogen negatief beinvloed.
Afbeelding

Als er dus al acetone in de diesel zit en je gooit nog een zelfde hoeveelheid er bij, heb je gewoon 2x te veel acetone, breng je het effect weer terug en gaat het roken etc.

Ik ben geen chemicus die alle rand effecten van ander dopes begrijpt, maar dit lijkt mij enigzins logisch.

De verschilllen tussen Premium/Ultimat en goedkoop+acetone lijken mij vooral door de andere dopes in die diesels komen.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Matthieu
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2006, 21:29
Locatie: Oosthuizen

Bericht door Matthieu »

@DVII; dank voor de tip! Ik had zelf ook al eens in die richting gedacht, maar het lijkt mij nu zeker de moeite waard om eerst te proberen!

@Melhof; mooie grafiek, hoe kom je daar nu aan?? Maakt ook duidelijk dat overdoseren niets oplevert. Ik hou het voorlopig even bij de "standaard" dosering van 1,5%. Ik heb dat er nu weer inzitten en ik merk gewoon dat die daarmee het beste loopt.

Iets anders. Vervanging van een 406 blok door een 508 blok is bekend maar houdt nogal wat in. O.m. andere as & bak. Het 406 blok is feitelijk gelijk aan het blok dat destijds in een 200D werd gebruikt. Als je die lijn doortrekt dan zou je (in theorie) ook het blok uit een 250 of zelfs 300D kunnen gebruiken. Zou je dan van dezelfde bak & as gebruik kunnen maken?

Matthieu
Blueprinted 406, 1977
Gebruikersavatar
Matthieu
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2006, 21:29
Locatie: Oosthuizen

Bericht door Matthieu »

Oeps! Je hebt gelijk! javascript:emoticon(':idea:')

Maar, maak je geen zorgen, ik heb van onze plaatselijke drogist een "hoestdrankmaatbekertje" (mooi scrabblewoord) gekregen. Drie "shots" op een volle tank van ca. 50ltr....en gaan!!!! (nou ja...)

Matthieu
Blueprinted 406, 1977
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

ombouwen

Bericht door DVIII »

Mathieu, natuurlijk als je de lijn doortrekt kan je met nieuwe komponenten een 406 mbouwen met een vijf of zelfs zescilinder, maar dan is en nog de waard....( waar je niet buiten kan rekenen) een OM 617 is eigenlijk het beste drieliter product wat mercedes tot nu toe gebrouwen heeft. de navolgers ( 601 of zo) zijn of minder robuust of te gecompliceerd mbt electronica/motor management.
ook loopt de 617 met zijn ouderwetse pomp zo op ppo .
als je een 617 inbouwt hoef je de achteras niet te veranderen , maar ik zou wel een vijfbak monteren. een 617 past net aan tussen de radiator en de versnellingsbak/ motorkap (binnen) als je de radiateur klem naar voren bouwt ( zoals een 613 bus dat heeft). motorsteunen moet je zelf maken. en de motor zal iets uit het midden staan ivm het oliefilter , maar dat kan je of hebben , of je bouwt het filter ergens anders met een speciale slangen set voor het filter.
ik heb al een paar 617 bussen gezien en ik heb er zelf één gehad, al had ik daar juist weer wel een 508 achteras onder geschroeft vanwege de extra snelheid.
Gebruikersavatar
Matthieu
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2006, 21:29
Locatie: Oosthuizen

ombouw

Bericht door Matthieu »

DVIII, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik moet daar eens mijn gedachten over laten gaan. Zo'n OM617 blok zal nog wel te vinden zijn, zeker omdat er meer 300td's op de weg zijn gezet als 508'en. Wat tegen spreekt is dat het torretje dat er nu in zit loopt als een zonnetje. En..."if it ain't broken - don't fix it!!!".

Je schreef dat je zelf een 406/617 had gereden. Ik ben wel benieuwd wat dat voor de prestaties betekende. Niet dat ik nu per se met 130+ langs 's heren wegen wil stuiven (dan rammelt het servies waarschijnlijk uit de kasten en kan ik aan het einde van de dag mijn vullingen van de grond rapen..javascript:emoticon(':P').) maar een beetje vlotter - vooral heuveltje op - zou welkom zijn!

Groet, Matthieu
Blueprinted 406, 1977
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

617 / 508 as

Bericht door DVIII »

mijn ervaring om sneller dan 110 te rijden met een 406 je is meer teleurstellend dan leuk, A; de remmen van de 406 zijn niet zo blij met die snellere massa , B; alle wielen en remmen en assen zijn uitvoerig gebalanceerd dus veel kosten en tijd ingestoken en C; de 80 pk 617 is niet blij met al die kilo's en de relatief snelle eerste versnelling, en hij gaat dan leel langzaam naar de 115 a 120 km u ... de som van het verhaal, ik vond dat het niet waard , achteraf dus de orginele as weer gemonteerd en 17,5 wielen eronder en een veel lekkerder bussie met een goed gevoel bij het remmen ( Top 107 km /u en 4000 toeren))(of zo)
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

De grafiek heb ik een keer op een forum gevonden.
Nu het ter spraken kwam heb ik het via Google pictures terug gevonden.

Komt voor op de volgende pagina's:
http://www.pureenergysystems.com
http://www.pctuner.net

Maar is verwant aan dit grafiek:
Afbeelding
van:
http://www.detailshere.com
(en vele anderen)

Maar je kunt het beter zef nazoeken dan dit vlugge knip en plak werk van me.

Link:
http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... eken&gbv=2

Dus van een echt duidelijke bron vermelding heb ik het niet, maar het lijkt me een redelijk wijd verbreide grafiek die een goede indicatie geeft.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
nismo joe
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jun 2007, 17:17
Locatie: Cuijk

Re: 10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door nismo joe »

:)

inmiddels bijna 3 jaar verder dan de topicstarter. Ben benieuwd of er in de tussentijd nog iets ernstigs is gebeurd of dat de motortjes nog steeds goed lopen?

Mijn 407D heeft het namelijk nogal zwaar als de autoambulance erachter hangt. :mrgreen: Hij komt wel aan de 80, maar je moet er ff de tijd voor nemen. Aan de 60 zit hij zo bij de meeste invoegstroken, hetgeen daarna duurt mij te lang. Gezien de verkeersveiligheid zou het mooi zijn als hij die 80 iets sneller bereikt. Deze toevoeging lijkt mij een mooi hulpmiddeltje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten