verstuivers vervangen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

verstuivers vervangen

Bericht door Unknown User »

trefw: verstuivers demonteren

Hallo mede-dubbelluchters,

Heeft er iemand wel eens de verstuivers vervangen?
Of laten reviseren?

Vandaag hoorde ik van iemand dat je verstuivers ook kan laten reviseren en dat dat voor een personenauto 40 euro per verstuiver kost.
Dat vind ik goed klinken.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of zijn er mensen die me kunnen vertellen waar ik op moet letten bij het verwijderen van de verstuivers?

Ik zit er over te denken omdat m'n bus rookt bij gas geven en omdat ie wat moeite heeft met starten bij lage temperaturen.
Maar misschien moet ik ook "gewoon" de zuigerveren vervangen.

Bedankt alvast voor de informatie!

Groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

klusje van niks..

Bericht door Leo »

Hoi Sandra,
verstuivers trekken is een klusje van niks hoor, kijk even bij documentatie/werkplaatshandboek OM314 voor de werkwijze.

Met even een paar toevoegingen van mijn kant ( kan t niet laten, grinn):
Verwijder de verstuiverleidingen compleet, dus ook losschroeven van de brandstofpomp. ( werkt ff makkelijker) Wees daarbij oplettend dat er geen vuil in de brandstofpomp valt. Bescherm de pomp tegen vuil door even een paar lapjes om de openingen te draaien.( dus geen vieze poetslap om de hele pomp wikkelen, maar een paar reepjes schone stof op de plekken knopen waar de leidingen zaten.

Dan ga je t handboek volgen tot je bij het item verstuivertrekker komt. Das een leuk apparaatje, maar die heb jij natuurlijk niet... en heb je ook niet nodig, want doe alsvolgt: steek een schroevendraaier ónder-, en plaats een baco of passende sleutel óp -het platte gedeelte van de verstuiver. Klein beetje heen en weer wrikken terwijl je een opwaartse kracht met de schroevendraaier produceert, en t beessie komt uit z'n holletje.

Kijk of de koperen ringen meegekomen zijn met de verstuiver, zoniet: lekker piemelen met een omgebogen lasstaafje oid, die aan t uiteinde een beetje platgeslepen is.

De ruimte waar de verstuiver uit gekomen is heel goed reinigen van binnen dmv een schroevedraaier oid met een lap er om heen gewikkeld.

Verstuivers compleet naar een Bosch- steunpunt brengen, daar zetten ze er nieuwe nozzles in voor ongeveer de prijs die jij stelde.

Vraag er ook meteen ff nieuwe koperen ringen bij, of gloei de ouwe ringen uit. ( Uitgloeien: op het gasstel of met brandertje geheel roodgloeiend maken, en dan snel afkoelen in koud water. De ringen zijn dan weer boterzacht)

Bij het monteren smeer je de ring in met kopervet, drukt m op de verstuiver, en dan is t een kwesie van t zooitje weer monteren.
-----
Grinnik, die Slick50 is idd een optie, maar er is nog wel iets dat een versleten motor tot leven kan brengen, en dat is de brandstofinspuiting een beetje vervroegen.
Maar das weer een ander verhaal.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen, groetjes,

Leo.
Naschrift 11dec05
Solly, ik had de verkeerde verstuiver voor me.
Maar dat maakt voor het demonteren en lostrekken niet zo veel uit:
Zet een passende sleuten op de platte (verticale) zijden van de verstuiver en wrik het ding heen en weer terwijl je er aan trekt.
Als dat niet lukt; gebruik dan in plaats van een sleutel/baco een GRIPTANG , waaronder je dan de schroevendraaier oid onder kan zetten voor de opwaartse kracht.
Laatst gewijzigd door Leo op 18 okt 2007, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hoi Leo,

Wat een super-beschrijving.
Zoals jij het beschijft klinkt het als een eitje :~)

En fijn dat je een truc hebt gevonden dat de aanschaf van een duur stuk gereedschap weer bespaart.

Ik zal het complete handboek maar gauw bij jeroen bestellen, want ik heb nu een incomplete, waardoor ik veel essentiële en interessante info mis. (ik heb nu bijvoorbeeld geen afbeelding van de pomp en de verstuivers, waarmee ik jouw verhaaltje nog beter voor me kan zien)

Die koperen ringen, zijn die om de boel goed op z'n plaatste te zetten/houden of voor afdichting?

En verder is m'n motorblok niet versleten hoor.
De cilinders zijn in prachtstaat. Je kan de hoonstrepen overal zien.
Maar de zuigerveren zouden misschien wel vervangen moeten worden.
Maar zuigerveren en verstuivers vervangen is toch geen versleten motor? ...
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Sandra, klinkt niet alleen als een eitje, het ís het ook..grinnik..
Het handboek staat hier op het forum online, kun je het zo bekijken met foto's en al.

Die koperen ringen zijn om af te dichten.

je kunt er zo achterkomen of je zuigerveren versleten zijn hoor, stelt niks voor.
Doe alsvolgt: Haal de carterontluchtings-slang los van het filter ( zo zit tenminste bij mijn OM6161) en voel of ie erg blaast.
Zoniet, dan hoef je je veren alvast niet te vervangen.
Een zacht walmpje is normaal.

Maar als jij je hoonstrepen nog mooi scherp ziet zitten, dan lijkt het me sterk dat je veren versleten zijn, tenzij er een idioot geweest is die bij de revisie een verkeerde bezuiniging gepleegd heeft..

En idd, een motor is niet geheel versleten als de zuigerveren versleten zijn, maar het is wel net toevallig 1 van de belangrijkste dingen voor een diesel: compressie.. :wink:

Maar een slechtstartend karretje met sleetse zuigerveren kan nog wel eens opknappen van een inspuitvervroeging..Krijg je meestal ook meteen weer een paar pk terug.. :P

Groetjes, Leo
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Leo schreef:Het handboek staat hier op het forum online, kun je het zo bekijken met foto's en al.
Ik zal nog eens kijken, maar die had ik eens uitgeprint en bleek niet volledig te zijn (maar misschien had ik iets verkeerd gedaan met het printen)
Leo schreef:Die koperen ringen zijn om af te dichten.
OK.
Leo schreef:je kunt er zo achterkomen of je zuigerveren versleten zijn hoor, stelt niks voor.
Dat ook al niet? :~)

Doe alsvolgt: Haal de carterontluchtings-slang los van het filter ( zo zit tenminste bij mijn OM6161) en voel of ie erg blaast.
Zoniet, dan hoef je je veren alvast niet te vervangen.
Een zacht walmpje is normaal.[/quote]
Ehm... luchtfilter of oliefilter?
Ik wist nog niet van het bestaan van een carterontluchtingsslang af, vandaar de vraag. Hoe werkt dat? :~)
(je zit toch op de praatstoel) :~)
Leo schreef:Maar een slechtstartend karretje met sleetse zuigerveren kan nog wel eens opknappen van een inspuitvervroeging..Krijg je meestal ook meteen weer een paar pk terug.. :P
Voordat ik deze vraag stelde over sproeiers vervangen had ik al even met de zoekfunctie gekeken of de vraag al eerder gesteld was.
Toen vond ik inderdaad berichten over inspuitmomenten bijstellen. Waren misschien wel van jou?
Stond dat het brandstofverbruik met 10% af neemt en het vermogen met 10% toe neemt.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Typ me de tandjes met jou.. :P

Ehm... luchtfilter of oliefilter?
Ik wist nog niet van het bestaan van een carterontluchtingsslang af, vandaar de vraag. Hoe werkt dat? :~)

Antw: Doe het luchtfilter maar..Het oliefilter wordt zo'n zooitje..grinn..
Als je zuigerveren versleten zijn, dan lekt er bij iedere compressie- en arbeids-slag lucht resp. gas langs de zuigerveren het motorblok in.
Om nu te voorkomen dat je peilstok zich op een gegeven moment als raket gaat gedragen vanwege de overdruk, hebben ze een ontluchtingsopening gemaakt.
Bij mijn OM616 zit er op die ontluchtingsopening een slang gemonteerd die verbonden is met het luchtfilter.
Zodoende onstaat er een mooie afvoer, die de walmen en kleine beetjes olie die daar met meekomen, keurig netjes weer verbrand.
---
Quote:
Voordat ik deze vraag stelde over sproeiers vervangen had ik al even met de zoekfunctie gekeken of de vraag al eerder gesteld was.
Toen vond ik inderdaad berichten over inspuitmomenten bijstellen. Waren misschien wel van jou?
Stond dat het brandstofverbruik met 10% af neemt en het vermogen met 10% toe neemt.

Antw: Ik zit pas een paar weken op dit forum, dus van mij is het niet.
Maar ik werk al zo'n 30 jaar met dieseltjes van allerlei pluimage, en dan steek je nog wel eens wat op.. :wink:
Die 10% vind ik een vaag iets, maar meestal gaat t torretje wel makkelijker starten en mooier lopen.
En als ie mooier loopt, dan verbrand ie het dure vocht beter, dus meer pk's...
Was het hele leven maar zo simpel als diesel-techniek.. :wink:
Om misverstanden te voorkomen, zo'n sproeierdinggeval heet in de dieseltechniek een verstuiver. :roll:

Met nog steeds vriendelijke groetjes, Leo :P
Laatst gewijzigd door Leo op 06 nov 2005, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Leo schreef:Typ me de tandjes met jou.. :P
Bedankt voor het typen. Weer een boel geleerd vanavond :~)
Leuk.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Graag gedaan. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Nog ff een tip..

Bericht door Leo »

Nog even zo'n tipje voor armoedzaaiers die hun nozzles niet kunnen laten vervangen:

Als je verstuivers nadruppelen maakt dat een specifiek geluid, en als je goed naar de uitlaat kijkt zie je ook zo nu en dan een wit pluimpje verschijnen.
Het geluid: Ik noem het altijd een knikkerbak..
Bij stationair draaien is het net of er zo nu en dan iemand een knikkertje tegen het carter aangooit, een scherpe tik dus.

Dit komt omdat er dan een verstuiver nadruppelt, en dat geeft een verbranding op een verkeerd tijdstip.

Hoe komt dit?
Kan zijn dat ze gewoon versleten zijn, maar het kan ook komen omdat er een heeeel klein beetje water in je brandstof gezeten heeft, waardoor de verstuivernaald "verroest" is. Verroest is een groot woord, maar jullie snappen ws wel wat ik bedoel.
Door dat "roest" gaat de naald stroever open en dicht, en blijft zo nu en dan een klein beetje open staan....Hij druppelt na, net als een lekke kraan.

Hoe dit ( tijdelijk) op te lossen?
Gewoon een beetje smeerolie bij je diesel gooien in een verhouding van max 1 : 350. Niet meer, want daar worden de mensen die achter je rijden niet zo blij van.
Het beste resulaat heb ik behaald met de mengsmering-olie die ze bijvoorbeeld in scooters en buitenboordmotoren gebruiken.
Het geeft meestal net dát kleine beetje smering wat een verstuivernaald nodig heeft om weer een tijdje soepel z'n werk te doen.

Het is natuurlijk maar een lapmiddeltje, maar 't is altijd beter dan met een naverbrandende motor te blijven rijden. ( trouwens, op vakantie in het buitenland zie ik mezelf ook geen verstuivers trekken, om maar eens een voorbeeld te noemen)

Doe er jullie voordeel mee..

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast