Dat bestaat niet bij een dieselmotor, daarom heb ik er maar weer een paar letters aan vuil gemaakt, in de hoop dit zeer hardnekkig misverstand eens uit de forumwereld te helpen.
Ook hier geldt: Op- of aanmerkingen, dan wel vragen zijn welkom.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Een diesel kent geen arme mengsels.
Deze term komt uit de benzinemotorenwereld, waar de lucht die door de carburateur stroomt de benzine als het ware opzuigt (daarom noemt men dit ook wel mengselmotoren).
Indien je nu te weinig benzine toe voert, wordt het mengsel lucht/benzine te arm waardoor een motor bedonderd gaat draaien.
De inspuiting van een diesel met mechanisch aangedreven brandstofpomp werkt totaal anders.
Hij heeft een eindregeling.
Wat houdt dat nu in?
De verstuiver van een dieselmotor kan niet "zachies an" werken.
Hij is ontworpen om bij een bepaalde druk en hoeveelheid te werken.
Voor iedere motor is een bepaalde verstuiver-nozzle (het eigenlijke inspuitstuk) ontworpen.
Die heeft zijn eigen karakteristiek wat betreft het aantal gaten, de hoek van inspuiting en hoe ver hij "spuit".
Oftewel, de vorm en grootte van de kegel vernevelde brandstof is heel precies bepaald.
Dit houdt verband met de vorm van de verbrandingskamer.
Die is bij ieder type motor weer anders omdat ieder ontwerper weer iets nieuws op papier schijnt te moeten zetten, omdat ie anders zijn bonus niet krijgt ofzo..
Als je een waterslang neemt waar weinig druk op staat, spuit die veel minder ver dan eentje waar veel druk op staat, das nogal logisch.
Bij een verstuiver is het niet anders, maarrrr...Hij mag niet verder spuiten dan waarvoor hij ontworpen is.
Waarom niet? zou je zeggen..
Nou, dan spuit ie tegen de zuiger of wervelkamerwand aan.
Kun je jezelf misschien het effect voorstellen van een vuurstraal die met een druk van 150Bar en hoger constant tegen een stuk metaal aangespoten wordt?
Daar brandt dus binnen de kortste keren een gat in.
Dat moeten we niet hebben natuurlijk, daarom zorgen we dat de inspuitdruk altijd constant blijft.
Dat doen we dus met de veer die in de verstuiver zit.
We stellen hem zo af, dat hij precies op zijn werkdruk opent, en weer helemaal afsluit vlak onder die werkdruk.
Das mooi zul je nu zeggen, maar vloeistof is niet samenpersbaar, dus als je errug veel brandstof door die kleine verstuivergaatjes jaagt, gaat vanzelf op een gegeven moment de druk omhoog.
En daar zit nou de truc van dit onderwerp:
De verstuiver en de pompunits van de brandstofpomp zijn voor elkaar ontworpen zodat de pomp nooit te veel brandstof kan geven want:
Een brandstofpomp werkt altijd volaan totdat hij genoeg brandstof ingespoten heeft voor het vermogen dat jij wenst.
Op dat moment stopt hij met pompen.
Hij begint dus altijd op hetzelfde moment te pompen.
Door een speciale construktie van de draaibare pompplunjer kun je er voor zorgen dat hij (bijvoorbeeld) ergens halverwege zijn slag opeens geen druk meer levert.
Op dat moment stopt dus ook de inspuiting.
Deze manier van regelen heet eindregeling.
Voor een filmpje klik hier.
Een diesel kan daarom nooit een "te arm" mengsel krijgen, want óf hij krijgt niks, óf hij krijgt een bepaalde periode de volle mep brandstof.
Alleen de lengte van de inspuiting bepaalt hoeveel vermogen er geleverd wordt.
De hoeveelheid die per graad motor-omwenteling ingespoten wordt is altijd gelijk.
Makkelijk hé?
Een dieselmotor is een pracht-uitvinding door zijn eenvoud.
Ik zeg altijd: "Een diesel is het simpelste wat er bestaat: geen pssst? Geen Boem." Das alles..:D
Waarschijnlijk heb je aan bovenstaand verhaal helemaal niks, maar misschien is het toch leuk om te weten, en is dat misverstand over een arm mengsel bij een diesel bij deze de wereld uit ( op dit forum althans).
Nb: Commonrail werkt weer heel anders, bovenstaande betreft de uitvoering met een normale brandstofpomp.
Maar ook commonrail kent geen "arm mengsel".
Want hoeveel computers en electroshit ze er ook aanhangen: Het is en blijft gewoon een dieselmotor oftewel Pssst...Boem.
Geen Pssst? Geen Boem!!

Met vriendelijke groet, Leo.
