Brandstof inspuiting voor Dummies

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Leo
Site Admin

Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door Leo »

Bij onderwerpen over dieselmotoren kom ik geregeld de kreet "pas op voor een te arm mengsel" tegen.
Dat bestaat niet bij een dieselmotor, daarom heb ik er maar weer een paar letters aan vuil gemaakt, in de hoop dit zeer hardnekkig misverstand eens uit de forumwereld te helpen.
Ook hier geldt: Op- of aanmerkingen, dan wel vragen zijn welkom.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Een diesel kent geen arme mengsels.
Deze term komt uit de benzinemotorenwereld, waar de lucht die door de carburateur stroomt de benzine als het ware opzuigt (daarom noemt men dit ook wel mengselmotoren).
Indien je nu te weinig benzine toe voert, wordt het mengsel lucht/benzine te arm waardoor een motor bedonderd gaat draaien.

De inspuiting van een diesel met mechanisch aangedreven brandstofpomp werkt totaal anders.
Hij heeft een eindregeling.
Wat houdt dat nu in?

De verstuiver van een dieselmotor kan niet "zachies an" werken.
Hij is ontworpen om bij een bepaalde druk en hoeveelheid te werken.

Voor iedere motor is een bepaalde verstuiver-nozzle (het eigenlijke inspuitstuk) ontworpen.
Die heeft zijn eigen karakteristiek wat betreft het aantal gaten, de hoek van inspuiting en hoe ver hij "spuit".
Oftewel, de vorm en grootte van de kegel vernevelde brandstof is heel precies bepaald.
Dit houdt verband met de vorm van de verbrandingskamer.
Die is bij ieder type motor weer anders omdat ieder ontwerper weer iets nieuws op papier schijnt te moeten zetten, omdat ie anders zijn bonus niet krijgt ofzo..

Als je een waterslang neemt waar weinig druk op staat, spuit die veel minder ver dan eentje waar veel druk op staat, das nogal logisch.
Bij een verstuiver is het niet anders, maarrrr...Hij mag niet verder spuiten dan waarvoor hij ontworpen is.
Waarom niet? zou je zeggen..
Nou, dan spuit ie tegen de zuiger of wervelkamerwand aan.
Kun je jezelf misschien het effect voorstellen van een vuurstraal die met een druk van 150Bar en hoger constant tegen een stuk metaal aangespoten wordt?
Daar brandt dus binnen de kortste keren een gat in.
Dat moeten we niet hebben natuurlijk, daarom zorgen we dat de inspuitdruk altijd constant blijft.

Dat doen we dus met de veer die in de verstuiver zit.
We stellen hem zo af, dat hij precies op zijn werkdruk opent, en weer helemaal afsluit vlak onder die werkdruk.

Das mooi zul je nu zeggen, maar vloeistof is niet samenpersbaar, dus als je errug veel brandstof door die kleine verstuivergaatjes jaagt, gaat vanzelf op een gegeven moment de druk omhoog.

En daar zit nou de truc van dit onderwerp:
De verstuiver en de pompunits van de brandstofpomp zijn voor elkaar ontworpen zodat de pomp nooit te veel brandstof kan geven want:

Een brandstofpomp werkt altijd volaan totdat hij genoeg brandstof ingespoten heeft voor het vermogen dat jij wenst.
Op dat moment stopt hij met pompen.

Hij begint dus altijd op hetzelfde moment te pompen.
Door een speciale construktie van de draaibare pompplunjer kun je er voor zorgen dat hij (bijvoorbeeld) ergens halverwege zijn slag opeens geen druk meer levert.
Op dat moment stopt dus ook de inspuiting.
Deze manier van regelen heet eindregeling.
Voor een filmpje klik hier.

Een diesel kan daarom nooit een "te arm" mengsel krijgen, want óf hij krijgt niks, óf hij krijgt een bepaalde periode de volle mep brandstof.

Alleen de lengte van de inspuiting bepaalt hoeveel vermogen er geleverd wordt.
De hoeveelheid die per graad motor-omwenteling ingespoten wordt is altijd gelijk.

Makkelijk hé?
Een dieselmotor is een pracht-uitvinding door zijn eenvoud.
Ik zeg altijd: "Een diesel is het simpelste wat er bestaat: geen pssst? Geen Boem." Das alles..:D

Waarschijnlijk heb je aan bovenstaand verhaal helemaal niks, maar misschien is het toch leuk om te weten, en is dat misverstand over een arm mengsel bij een diesel bij deze de wereld uit ( op dit forum althans).

Nb: Commonrail werkt weer heel anders, bovenstaande betreft de uitvoering met een normale brandstofpomp.
Maar ook commonrail kent geen "arm mengsel".
Want hoeveel computers en electroshit ze er ook aanhangen: Het is en blijft gewoon een dieselmotor oftewel Pssst...Boem.
Geen Pssst? Geen Boem!! :wink:
.

Met vriendelijke groet, Leo.Afbeelding
Laatst gewijzigd door Leo op 04 okt 2007, 01:26, 6 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Waarschijnlijk heb je aan bovenstaand verhaal helemaal niks, maar misschien is het toch leuk om te weten, en is dat misverstand over een arm mengsel bij een diesel bij deze de wereld uit ( op dit forum althans).

Het is in ieder geval altijd leuk om jou verhalen te lezen en we worden er zeker iets wijzer van. Tenminste dit autotechniek dummie wel.

Groeten
Stephan
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

stef schreef:Het is in iedergeval altijd leuk om jou verhalen te lezen en we worden er zeker iets wijzer van. Tenminste dit autotechniek dummie wel.
Hoi Stephan,

bedankt voor je positieve reactie.:D

Maarrehh, geen schrijfsels van mij zonder vragen of misverstanden van jullie, dus kom maar op met die vragen.. 8)

Ontstaat er vanzelf een DieselDummieBoek.. :P

Met vriendelijke groet, Leo.Afbeelding
janbenz1

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door janbenz1 »

Een diesel kan daarom nooit een "te arm" mengsel krijgen, want óf hij krijgt niks, óf hij krijgt een bepaalde periode de volle mep brandstof.

Alléén de lengte van de inspuiting bepaald hoeveel vermogen er geleverd wordt.
De hoeveelheid die ingespoten wordt is altijd gelijk.

Makkelijk hé?
Een dieselmotor is een pracht-uitvinding door zijn eenvoud.
Ik zeg altijd: "Een diesel is het simpelste wat er bestaat: géén pssst? Geen Boem." Das alles..

Hallo Leo, het is al een tijd geleden dat je dit hebt geschreven.
leuk stuk, en duidelijke taal.
maar toch even een vraag.

Door het verdraaien van de plunjer van je brandstofpomp regel je de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten, en daardoor ook het vermogen.
Dus de ingespoten hoeveelheid is nooit hetzelfde, maar de inspuitdruk wel, hoe de plunjer ook gedraaid staat.

Groetjes Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Krijg nou wat..:shock: :D

Dat mij (en anderen) die onvolledigheid nooit opgevallen is. :oops:
Wat er hoort te staan (en wat ik bedoelde) is: "De hoeveelheid die per graad motor-omwenteling ingespoten wordt is altijd gelijk."
Wat dus een voortzetting was op :"óf hij krijgt een bepaalde periode de volle mep brandstof."
Zal het meteen ff veranderen.

Jan Benz schreef:Door het verdraaien van de plunjer van je brandstofpomp regel je de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten, en daardoor ook het vermogen. (Leo: Klopt.)

Dus de ingespoten hoeveelheid is nooit hetzelfde, maar de inspuitdruk wel, hoe de plunjer ook gedraaid staat.
Verklaar je nader, want het is mij onduidelijk wat je hiermee precies bedoelt.

Mvg, Leo.:D
quin

Bericht door quin »

Hoi Leo, wat je schrijft gaat mijn kennis van de dieselmotor in elk geval teboven, dus het wekt zeker mijn interesse om er eens meer van te weten te komen.
Hoe meer voorkennis er is, hoe makkelijker de lezer zich bij je uitleg een concrete voorstelling kan vormen van wat je bedoelt. Wat dat betreft kan ik het me net wel of net niet helemaal voorstellen wat je uitlegt, met mijn beperkte voorkennis dus. Zijn er wellicht tekeningen die de uitleg verduidelijken? Niet lang naar gaan zoeken hoor; mijn vraag is gewoon of je die toevallig hebt en dan dus met een kleine moeite kan plaatsen.

Hoe meer je van iets weet, hoe moeilijker het wordt om de zienswijze of het kennisniveau in te kunnen schatten van iemand die er weinig van weet, is mijn ervaring. Eigenlijk is een nadeeltje van ergens expert in te zijn :D :shock: 8) :wink:
janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Wat ik bedoel te zeggen is,
De hoeveelheid brandstof wordt geregeld door de stand van de plunjer.
De plunjer is zo geconstrueerd, dat het inspuitmoment langer is naarmate de plujer wordt gedraaid.
Wanneer dus de plunjer op stationair staat, dan geeft deze maar weinig brandstof, kort inspuitmoment (weinig vermogen) dus wordt de verstuivernaald maar heel even opgelicht.
Maar de verstuiver heeft wel altijd de zelfde druk nodig om te openen.
Dus de pomp levert wel dezelfde druk, en de druk van inspuiting is gelijk, alleen een korter inspuit moment.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb omschreven wat ik bedoel te zeggen.

groet jan.
Laatst gewijzigd door janbenz1 op 19 apr 2008, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jep, dan zijn we het eens, want zo heb ik het ook omschreven.:)

janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Maar dan het volgende, de hoeveelheid aangezogen lucht is altijd gelijk.
De in te spuiten hoeveelheid brandstof verschilt naarmate de plunjer van je brandstofpomp gedraaid staat.
dus dan is er zeker verschil van armer en rijker mengsel.
Alleen zal er nooit een te rijk mengsel zijn, want dit is afgepast op de max. lucht en de maximale brandstof inspuiting.

Dit zie ik toch goed Leo?

groet jan.

Afbeelding
janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Nu we toch bezig zijn,

Ik heb een M616 motor in mijn camper.
Daar zit een enorn luchtinlaatspruitstuk op, lijkt imposant.
Maar de vraag, de smoorklep die in de lucht inlaat zit, waar dient deze nu precies voor.
wanneer je je gas loslaat bij hoog toerental, zal dit een enorme onderdruk opleveren in het inlaatspruitstuk.
Er zit een kleine luchtdoorlaat in deze klep, met daarop de vacuumslang voor de pomp.

Kun je me uitleggen hoe dit nu precies werkt?

Groet Jan.

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

[quote="janbenz1"]Maar dan het volgende, de hoeveelheid aangezogen lucht is altijd gelijk.
Klopt
De in te spuiten hoeveelheid brandstof verschilt naarmate de plunjer van je brandstofpomp gedraaid staat
Klopt ook.
dus dan is er zeker verschil van armer en rijker mengsel.
Klopt niet.
Alleen zal er nooit een te rijk mengsel zijn, want dit is afgepast op de max. lucht en de maximale brandstof inspuiting.
Er is geen mengsel in een dieselmotor.

Dit zie ik toch goed Leo?
Nee dus.
Want een diesel heeft geen gasmengsel zoals een benzinemotor.
In een benzinemotor wordt in 1 keer een aangezogen gasmengsel ontstoken wat met een rotklap ontbrandt.

In een diesel wordt langdurig brandstof ingespoten die geleidelijk ontbrandt.
De toegevoerde diesel gebruikt daarbij geleidelijk de zuurstof die in de compressieruimte aanwezig is, net zoals een vlammenwerper die in de oorlog gebruikt wordt.
De ingespoten dieselolie gebruikt slechts de hoeveelheid zuurstof die het nodig heeft om te verbranden, niet meer, niet minder.
Het is dus niet zo dat de ingespoten dieselolie eerst een gasmengsel gaat vormen wat pas ontsteekt wanneer het mengsel "rijk" genoeg is om te ontbranden.

Wanneer je een extreem vertraagd filmpje ziet van een werkende diesel dan zie je een soort vlammenwerper die net zo lang brandt als de inspuiting duurt.
Door de wervelingen in de verbrandingsruimte krijgt de "vlam" steeds verse zuurstof aangevoerd zodat hij mooi schoon brandt.

Leo
Site Admin

Vacuüm-regulateur voor Dummies

Bericht door Leo »

Die vacuum-regeling leg ik je uit na deze meeting Jan, want straks weer vroeg er uit..Nadeeltje van het organisatorschap. :)

Het is een heel simpel systeem, maar ik moet even zoeken naar een paar tekeningen om het voor iedereen duidelijk te maken.

janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Ja als je het zo bekijkt is dat inderdaad zo.
het wordt inderdaad niet vermengd, maar ingespoten, en direct verbrand.
Ik bekeek het net even anders, de hoeveelheid lucht , en de hoeveelheid ingespoten brandstof, veranderd ten opzichte van elkaar bij vollast en stationair.
Dus dan is de hoeveelheid brandstof minder op dezelfde hoeveelheid lucht bij stationair draaien, tov. vollast.
De hoeveelheid lucht die nodig is voor de verbranding wordt verbruikt, en de rest gaat gewoon door de uitlaat de hemel in. :roll:
Er is inderdaad geen mengsel wat wordt aangezogen, alleen lucht.
Deze hoeveelheid is altijd gelijk om de juiste compressie van de lucht te krijgen voor de juiste ontbrandings temperatuur.

Er is dus zeker geen arm en rijk mengsel, maar alleen meer of minder gebruikte zuurstof.

het blijft een geweldige uitvinding die diesel. :wink:

Groetnis Jan.

Afbeelding
Rene

Bericht door Rene »

Mooi dan wil ik graag het volgende weten. De hoeveelheid lucht blijft dus hetzelfde, alleen heb ik begrepen dat koude lucht meer zuurstof bevat dan warme lucht. Van daar een intercooler bij een turbo om de temperatuur naar beneden te brengen. Onze luchtfilterinlaat in ieder geval de mijne zit onder de motorkap lekker bij de warme motor. Zou het schelen als je daar de koude lucht vanaf buiten de motor ruimte doorheen laat gaan. Verder een duidelijk verhaal. Ik ben weer wat wijzer geworden.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Nee, dat heeft weinig nut bij een ongeblazen diesel..
Je hebt al een lucht- (dus zuurstof-) overschot.
Waarom iets groter proberen te maken als je het tóch maar ongebruikt de uitlaat uitblaast?

Maar ik zie dat ik nog iets te schrijven heb: Turbo's en intercoolers voor Dummies.
Want je stelling (kouder = meer zuurstof) rammelt een beetje en is maar een klein stukje van het verhaal.
Rene

Bericht door Rene »

Mooi dat is me ook weer duidelijk, zo leer je nog eens wat.

En naar Turbo's en intercoolers voor Dummies, ik kijk er naar uit.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Even het 1 en ander gesplitst naar nieuwe onderwerpen:

Karogegro: viewtopic.php?f=21&t=4220

Edgar: viewtopic.php?f=21&t=4221

moderator
Johannes

Bericht door Johannes »

Een arm of rijk mengsel duidt op de verhouding brandstof / zuurstof. Dus te weinig of teveel brandstof in verhouding tot een zekere hoeveelheid zuurstof. Dit is belangrijk omdat alleen bij een juiste verhouding de verbranding optimaal kan zijn. Bij een benzine motor met carburateur wordt het mengsel aangezogen. Bij een diesel vind die menging van brandstof en zuurstof in de voorkamer of bij directe inspuiting in de cilinder plaats. Daar is dus zeker ook sprake van een mengsel. Om die menging van brandstof en zuurstof optimaal te laten verlopen zijn verschillende constructies bedacht. bijvoorbeeld de voorkamermotor de wervelkamer motor of de direct ingespoten motor. Al die constructies zijn bedoeld om de lucht zodanig in werveling te brengen zodat zij optimaal met de brandstof mengt. Als er dus meer brandstof ingespoten wordt dan dat er zuurstof beschikbaar is voor een optimale verbranding zal een diesel zwart gaan roken en spreekt men van een te rijk mengsel. Dit komt meestal voor als men een diesel te zwaar gaat belasten. De inspuitpomp gaat op vollast maar de motor kan het aantal toeren en de daarbij behorende luchthoeveel heid niet halen . Er zal dus veel brandstof worden ingespoten en weinig zuurstof beschikbaar zijn voor een volledeige en optimale verbranding wat resulteert in zwarte rook door onvolledig verbrande brandstof.
De mengselvorming is in hoge mate bepalend voor het brandstof verbruik de uitlaatgas emisie en het verbrandingsgeluid van een dieselmotor.
Pieter
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

En wat is dan volgens jou een te arm mengsel bij dieselmotoren?

Mvg, Leo.
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

:mrgreen:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Bij een luchtgetal van lamba 1.5 bij afzonderlijke brandstofdruppels.
Met andere woorden als er zo weinig brandstof in het mengel zit dat het niet meer onsteekt. En daar zul je geen last van krijgen tenzij de brandstof pomp hele rare defecten krijgt. Maar dat was ook niet het onderwerp van mijn reactie. Mijn reactie was bedoeld om aan te geven dat er zich wel degelijk een mengsel vormt in een dieselmotor en dat de kwaliteit van de samenstelling van dat mengsel heel veel invloed heeft op het funcioneren van de motor.
Pieter.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dus in een dieselmotor bestaat geen arm mengsel.
Daar zijn we het over eens, en dat was ook het hoofdonderwerp waar mijn stukje over ging.

Wbt het begrip mengsel verschillen wij nochtans van mening.
Wat jij een mengsel noemt verandert in een dieselmotor constant van samenstelling tijdens de (langdurige) inspuiting.
Daar is geen lamba-getal aan vast te knopen.
In jouw optiek begint iedere arbeidsslag met een arm mengsel, en eindigt met een rijk(er) mengsel.
Kun je dan nog wel van een mengsel spreken?

Mvg, Leo.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Daarom heet het bij een benzinemotor een kwantiteisregeling en bij een diesel een kwaliteistregeling.
Het door ons gekoesterde dielseltje krijgt altijd 100% zijn cilinders gevuld met buiten lucht.
Bij de benzine uitvoering van Herr Otto's uitvinding word een en ander geknepen door de gasklep ook wel smoorklep genoemd.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Hall Leo,
Ik heb mijn literatuur er nog maar eens op nagelezen (Bosch, Dieselmotormanagment, Deltapress) daarin wordt uitvoerig over mengsel en mengselvorming gesproken. Dus ik houd mij daar maar bij. Zoals jij in mijn optiek een rijk mengsel intrepeteert is niet mijn idee . Over het algemeen ben ik het met jou uitleg over het verbrandingsproces wel eens wel eens. Maar dat er geen mengsel in de cylinder van een dieselmotor zou zijn gaat er bij mij niet in.
Groeten Pieter
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Pieter,

we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.
Het is gelukkig geen zaak van leven of dood.

Alhoewel je me het vuur wel érrug aan de schenen legt met Bosch.. :mrgreen:

Plaats reactie