Andere deuren monteren. Plan B!

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Andere deuren monteren. Plan B!

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

Ik heb veel kunnen vinden over de achterdeuren van onze bussie maar ik heb een vraag over de voor en zijdeuren.

Ik heb van een clublid 3 deuren gekocht. (Marco en Sebas bedankt voor de deuren en de hulp!)

De deuren uit de bus sleutelen was al wat lastig omdat sommige van de imbusbouten die erin zaten niet meer van een al te goede kwaliteit waren.

Nu wil ik de deuren gaan omzetten in mijn bus. Onze deuren zijn in een verregaande staat van ontbinding (waarschijnlijk omdat ze waren volgepurred van binnen.)

Kan ik de scharnierpinnen eruit slaan en dan de deuren omzetten of moet ik inderdaad alle bouten losdraaien en dan de deuren met de complete scharnieren plaatsen? In ben wat in de war gebracht door de magazijnman van de dealer die op een tekening van de deuren de scharnierpinnen als los onderdeel had staan en zegt dat de die eruit kunnen. Ook een collega (oud brandweerman) die met de bussen heeft gewerkt die zegt dat ze de deuren eruit haalde door de pinnen los te slaan. Ik dacht dat die er warm ingezet werden en niet los konden! :oops:

Hoe ga ik dit nu aanpakken?

Groeten Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 19 mar 2007, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik denk dat je het beste de scharnieren kunt laten zitten.
Als je de deuren overzet moet je ze toch ook weer afhangen.
Dat wil zeggen dat die bouten toch los moeten!

De pinnen er uit tikken zou wel kunnen maar ze zijn gebruikt dus daar zitten dan ook weer slijtranden aan die het ook weer moeilijk maken.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Dat afhangen is goed te doen?

Dennis
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re andere deuren

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Dennis.

Zoals Anton al schreef, je moet na plaatsing de deuren "afhangen" en dat kan alleen door de scharnieren met de deuren er aan te verschuiven t.o.v de deursponning, dus de scharnieren moeten LOS.

Bovendien zit de onderste scharnierpen van de voordeuren binnen in de sponning en daar kun je niet bij voor de deur en het scharnier verwijderd
zijn, dus die (verzonken) inbusbouten moeten los!

Als alles gangbaar zou zijn moeten de bouten met een LANGE inussleutel 5 mm los willen en als je veel geluk hebt gaat dat bij 2 stuks wel lukken.

Als het niet lukt dan heb je met een inbus dopsleutel 5 die lang genoeg is meer kans en nog meer als je er een verloop op zet naar een grotere maat ratel, die kun je beter in de bout drukken en er even met een hamer op slaan " laten schrikken".

Weer geluk ? weer twee los ? en dan als pech, de rest van de inbus gaten totaal vermoerd ? (is dat wel nederlands ?)

Geen nood het gaat wel lukken ! Volgende optie, we blijven u even uitgaan van inubus DOPsleutels, (zelf maken zie onder).
Je hebt nu een 6,2 - 6,4 mm inbus nodig ( in sommige sets zitten ook engelse maten en daar zit wel wat tussen dat in de buurt komt.
Haal de kant van de inbus sleutel die in de bout moet even langs de slijpsteen om alle zes kantjes heel klein beetje af te schuinen.
Mep de sleutel met een forse hamer in de bout en doe een nieuw los draai poging.

Hierna ben je ongeveer toe aan inbus 6 mm en dan moet alles toch wel los zijn.

Als het gelukt is moet je bij de MB garage wel even nieuwe bouten bestellen en (koper)vet gebruiken bij de montage !

Inbus dopsleutel kun je voor een redelijke prijs bij de bouwmarkt kopen, maar zijn voor dit doel meestal te kort, maar de stift kun je er uit slaan en er een langere inzetten van een afgezaagde (met de flex gaat beter) inbussleutel, je kun ook een combinatie van afgz. inbus. en dop van de zelfde maat gebruiken, de tussen maten (b.v 6,2) past met geweld wel in dop 6.

Succes er mee Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Bedankt voor de tips!

Ik had al een tip van een mede clublid dat de inbus warmstoken ook wel eens wil helpen!

via een kennis heb ik de tip gekregen van een einduithaler!

Ook bekend onder tapeinduithaler en draadeinduithaler.

gaatje boren in de imbus en dan de einduithaler daarin jensen!

Die heeft een conische linkse draad en zou de bout mee moeten nemen.

Dennis
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re deuren

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Dennis,

Het moet in elk geval met geweld, maar wees voorzichtig met warm stoken, brander dus, wand achter de stijl zit tectyl, of teer o.i.d van de binnenkant wielkast.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik had de gas brander al klaar staan dus bedankt voor de tip,......

Een afgebrande bus is het laaste wat ik wil!

Ik ga wel een setje van die einduithalers halen en die imbus doppen heb ik niet dus die ga ik ook een setje halen!

Groeten Dennis.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Een kleine toevoeging op Bert's uitgebreide uitleg:
In "What Tool?" staat een slagschroevendraaier beschreven.
Nadat je die inbusdoppen in de bouten hebt geslagen ff dat tooltje gebruiken.

Dan moet 't zeker lukken.:)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Heb vandaag de bouten even geprobeerd!

Maar 2 van de 14 bouten van de voorportieren zitten vast en daar zijn de imbussen van dol.

Van de zijdeur zaten de bovenste los en de onderste 4 kwam ik niet bij. Morgen even nieuw materiaal halen en dan verder probren.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Als er ruimte voor is las dan een stripje er op met je co2 lasapparaat.
De bouten zijn toch dol.
Denk wel aan brandgevaar!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Die ruimte is er wel in geval van nood zal ik zeker niet twijfelen om een lasje te leggen. Maar ik denk dat zonder ook wel gaat. De imbus zelf is rond en niet de bout dolgedraaid. Morgen even zo'n draadeinduithaler kopen met een goede dunne metaalboor, zien we daarna wel verder.

Dennis
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Met zo'n draadeinduithaler met linkse draad moet je ook uitkijken!

Als die afbreekt ben je wel verder van huis, dat laat zich moeilijk uitboren.
Die zijn namelijk gehard.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok,.. recht erop zetten dus.

Ik ben benieuw. Ik ga eerst die methode van Bert proberen. Daarna plan B of C. :lol:

Hobbybob!

Dennis
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb de 3 vastzittende bouten met kapotgedraaide imbussen losgekregen door er een laspunt op te zetten aan de zijkant waardoor een schroevendraaier grip kreeg. Enkele flinke slagen deden de rest.

De deuren passen mijn inziens niet 100% De zijdeur gaapf een halve centimeter tot een cm aan de onderzijde (niet de scharnierkant maar de andere). De bestuurdersdeur sluit niet goed af aan de bovenzijde en de pasagierskant deur heeft een iets scheef scharnier waardoor dit niet in het scharnierpunt wil.

Ik word gek van de deuren. Stellen al op alle mogelijke manieren geprobeerd. Hang ik de eigen deuren er weer in,... zitten ze prima.

Nu zit ik eraan te denken om de slechte onderzijdes van mijn eigen 2 voordeuren te vervangen voor de beter van de 'nieuwe' deuren.

Mijn deuren zijn aan de bovenzijde weer beter dan de gekochte 'nieuwe'

:evil: ,.. Ik word gek ervan en heb een dipje na een 4 dagen sleutelen met nachtdienst en circa 3 uur slaap per dag. Dan denk je dat het nooit meer goed komt.

Het lassen gaat aardig dus ik denk dat het overzetten van de onderkanten geen probleem zal opleveren.

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

cowboydennis schreef::evil: ,.. Ik word gek ervan en heb een dipje na een 4 dagen sleutelen met nachtdienst en circa 3 uur slaap per dag. Dan denk je dat het nooit meer goed komt.
Misschien lukt het beter als je uitgerust bent? Je bent ook wel heel erg fanatiek bezig met sleutelen, het lijkt wel of je alles tegelijk wilt doen.
Hou jezelf wel een beetje in de gaten kojboj.. en geef je partner(?) ook eens af en toe wat aandacht :wink:
Het maakt niet uit hoe hard je ook werkt, er blijven altijd wel klusjes..

Over die deuren kan ik je geen tip geven, wel kan ik je vertellen dat mijn portieren aan de onderkant ook slecht zijn en er is ook een spleet van een halve centimeter naar buiten zichtbaar daar, gewoon een extra stukje rubber ertussen.. 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik probeer inderdaad alles tegelijk te doen. :oops: Maar ik kan gewoon niet op de bank gaan zitten of achter de PC met de oude dame op de oprit. Dan blijf ik denken aan wat er nog moet gebeuren.

Vakantieklaar voor Otterlo gaat niet lukken denk ik.

Vakantieklaar voor Kroatie eind april hoop ik wel.

De vrouw kan goed schilderen dus dat is haar taak. Raamrubber vervangen is trouwens ook geen klusje voor 'savonds na een paar slaaparme dagen.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

De passagiersdeur paste niet meer na wat hardhandige uitbouw werkzaamheden in de anchtelijke uren.

Onze eigen deuren waren aan de bovenzijde beter dan de 'nieuwe' deuren die ik had aangeschaft.

Ik heb het slechte stuk uit onze eigen deuren geslepen en het stuk vervangen voor het goede stuk uit de donor deur.

De eigen deuren waren kansloos tegen de hele bus purschuim die ze erin hadden leeggespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal geplamuurd en in de witte menie ziet het er toppie uit!

Afbeelding

Dennis
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

toppie

Bericht door Saskia »

Eenmaal geplamuurd en in de witte menie ziet het er toppie uit!
Zeg dat wel Dennis. Het betere laswerk! Leuk dat je foto's plaatst zodat we mee kunnen kijken.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Mee eens Saskia, erg nuttig voor beginnende plaatwerkklussers zoals ik.
Dit is een van je eerste lasklussen toch Dennis, na die stoel?
Petje af, ziet (wederom) er erg goed uit!
Wat heb je daar voor extra gaatje in je deur zitten, een extra portierslot?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Inderdaad het tweede laswerkje!

Het gaatje is inderdaad een extra portierslot. Dit moet echter eens uit mekaar. Het gaat zeer stroef.

Dat lassen valt best mee als je secuur bent!

En wasbenzine ontvet niet geloof ik daar ben ik nu wel al achter.

Dennis
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Nog een vraagje, hoe heb je die plaat erin gelast?
Volgens mij zie ik op de foto dat je de platen 'stotend' passend hebt gemaakt zie figuur 2 hieronder.
Is het niet beter/makkelijker om met een pons/verzettang de delen te lassen? (zie 1) Heb je het om een bepaalde reden zo gedaan?

Afbeelding
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Die tang had ik dus niet en de kennis ook niet dus ik wist niet van het bestaan van zo een tang. Een lasser op mijn werk adviseerde ook een tang te kopen.

Ik het het plaatwerk op elkaar gelegd en vast gehecht. Overlappend zoals in het eerste plaatje maar dan zonder die richel zeg maar. In het plaatwerk had ik gaatjes geboord waar hij vastgehecht werd. verdikking is bijna niet te zien.

Daarna rondom vastgelast en geplamuurd, witte menie erover en afverven bij beter weer.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

De tweede deur is ook gelukt.

Nadeel is dat ik waarschijnlijk weer een accu om zeep heb geholpen door de pluspool er niet af te halen.

Mijn humeur is nu uiteraard gedaald tot een dieptepunt ondanks dat het werk goed gelukt is.

Dennis
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi, Dennis,

Het volgende kwam ik tegen:

Geplaatst: Za 31 Mrt 2007, 23:36 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Regel 1 in de lascursus voor dummies is: Nooit lassen met plus pool nog op de accu!

Dennis


cowboydennis schreef:De tweede deur is ook gelukt.

Nadeel is dat ik waarschijnlijk weer een accu om zeep heb geholpen door de pluspool er niet af te halen.

Mijn humeur is nu uiteraard gedaald tot een dieptepunt ondanks dat het werk goed gelukt is.

Dennis
Maar daar gaat een accu niet van stuk.
Het is slecht voor de diodes v/d dynamo die kunnen stuk gaan en dan zakt de laadstroom in dus dat moet je even controleren.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Dus de accu kan nog OK zijn Anton?

Een gereviseerde Dynamo zat bij de bus dus in geval van een defect zet ik die erop.

Dat schept hoop. Ik kan me de discussie met mijn vrouw al levendig voorstellen.

Accu voor de zekerheid laten testen?

Hoe test ik de dymano,.... Voltage meten op accu tijdens stationair toeren?

Dennis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten