Opbouw verbouwen/opknappen.

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Opbouw verbouwen/opknappen.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik hou er niet van dit toe te geven en te twijfelen aan de duurzaamheid van m'n Hanomag, maar ik heb toch een probleem.

Ik heb namelijk last van behoorlijke lekkage tussen de opbouw en de kantine. Aan de hoeveelheid siliconenkit te zien had de vorige eigenaar hier ook al last van, dus ik was al gewaarschuwd (maar goed, hij was goedkoop ;)) De dakgoten waar de opbouw op rust zijn danig verrot, waardoor verder kitten zinloos is.

Ik wil nu dit definitief verhelpen. Om te voorkomen dat de hele opbouw van het chassis af moet wil ik de voorkant verbouwen. Hier zit veel nutteloze ruimte waar je niks aan hebt. Bovendien veroorzaakt de rand/dakgoot boven het raam zo'n windgeruis en gefluit, dat je de motor haast niet meer hoort.

Daarom wil ik de voorkant dus verbouwen. Om dit goed aan te pakken, is toch een behoorlijke ingreep, graag tips en advies.

Zo ziet hij/zij er nu uit van de zijkant:
Afbeelding

En zo zit ik te denken hem te maken:
Afbeelding

Ik wil de voorkant dus schuiner maken om van het windgeruis af te zijn en wat meer stroomlijn te krijgen. De opbouw is nu recht, ik wil de zijkanten naar de hoeken van de cabine brengen en vanaf het raam schuin omhoog naar het caravandak toe. De scherpe hoeklijn achter de deurstijl wil ik vervangen door afgeronder exemplaar. Misschien dat ik de schuinte naar voren toe wat meer boven het eerste caravanraam laat beginnen om de hoek wat kleiner te maken, is toch wel erg steil zo.

Ik hoop dat mijn idee m.b.v. deze foto wat duidelijker is:
Afbeelding

Ik wil nu graag wat dingen weten:

1. hoe kan ik het beste de opbouw weer op de nieuwe goten vastmaken? Ik zat te denken aan een sandwichlaag van sikaflex, 1-2cm dikke rubber rand, sikaflex. Dit omdat de opbouw vast op het chassis staat en de cabine op rubbers. Als de cabine nu werkt, tordeert het voorste stuk van de opbouw mee.

2. hoe kan ik de verbouwde delen het beste weer aan elkaar maken? Nu zit zo te zien alles verlijmd, kan geen popnagel vinden in elk geval.

3. Nog andere suggesties om er ook visueel nog iets van te maken??

Groetjes en alvast bedankt,

een tobbende Jeroen.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dit zou ook nog kunnen...

Afbeelding

Ik heb nog een origineel gaaf cabinedak liggen, maar het erop lassen zie ik niet zo zitten!! :(

Jeroen

Ps soms effe reloaden om alle plaatjes te zien... werkt niet altijd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gerard

Bericht door Gerard »

Die onderste foto moet je niet doen Jeroen, dat ziet er niet uit! Hoe je het moet doen heb ik geen verstand van, maar mooi of niet mooi, dat kan ik nog wel zien!
Succes!
Ben

geen gezicht

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 06 aug 2007, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben

foto

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 06 aug 2007, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

De plaatjes heb ik bij Netscape gehost, baggertraag en soms laat ie ze niet zien?! Paar keer verversen wil helpen... (nu alles bij imageshack, bedankt voor de tip Bertus)

Eigenlijk vind ik de varianten geen van drieën mooi; (ook zoals ie nu is)ik heb nog een zitten nadenken en denk dat ik voor de variant hieronder ga.

De achterkant moest sowieso dicht worden, dat wilde ik dit voorjaar doen. Voor de voorspatborden heb ik nog de originele spatbordranden met opstaptree, de opstap is dan gelijk met het begin van de onderste opbergbak.

Hierbij een een grove fotobewerking; hopelijk nog mensen met tips hoe dit praktisch aan te pakken?

Groetjes en bedankt voor de opmerkingen,

Jeroen

Afbeelding
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben

Doen

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 06 aug 2007, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Mooi

Bericht door GerardM »

ja die laatste ziet er sjiek uit, alleen waar komt dan die MF stikker :wink: ?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vind het zo ook het mooist. De zijkanten zo maken gaat wel lukken, moet alleen nog een manier bedenken om een 2,20m brede plaat in die wulpse welving te buigen... :?: :?: :?: :?:

Voor die stikker is nog meer dan genoeg ruimte, de zij- en achterkanten zijn nog leeg! ;) Ik zit er aan te denken de cabine groen te maken, de originele kleur. Heb ik ook even in photoshop gedaan, maar zo geweldig ben ik daar niet mee dus ik krijg de goeie kleur niet.

Dit is het idee i.i.g. met de kleur:
Afbeelding

De kleur lijkt nergens op, maar voor 't idee...

De kleur moet zo worden, lekker fout jaren '70:
Afbeelding

De kleurcodes en stalen hiervoor heb ik, bovendien zitten er aan de cabine nog plekken waar deze kleur tevoorschijn komt. Ik denk dat ik er nog heel subtiel iets rood op de opbouw bij doe en de wielen+bumper grijs maak zoals op de folder -oogt wat lichter want het wordt wel een erg donker geheel met al dat zwart...

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Jeroen_Hanomaf schreef:Vind het zo ook het mooist. De zijkanten zo maken gaat wel lukken, moet alleen nog een manier bedenken om een 2,20m brede plaat in die wulpse welving te buigen... :?: :?: :?: :?:
Hoi Jeroen,

Het buigen van de plaat is geen punt. Als je de constructie er onder in vorm hebt volgt aluminium plaat deze rondingen bijna vanzelf. effe kitten en vast poppen, afdekstripje er over en klaar is jeroen!.

Heb zelf een groot deel van mijn opbouw opnieuw gedaan en het viel eigenlijk best mee. succes


Alex.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Alex schreef:
Hoi Jeroen,

Het buigen van de plaat is geen punt. Als je de constructie er onder in vorm hebt volgt aluminium plaat deze rondingen bijna vanzelf. effe kitten en vast poppen, afdekstripje er over en klaar is jeroen!.

Heb zelf een groot deel van mijn opbouw opnieuw gedaan en het viel eigenlijk best mee. succes


Alex.
Hoi Alex,

Bedankt voor je tip. Welke plaatdikte heb je gebruikt? Ik kan van mijn werk 1,5mm krijgen, maar vrees dat dat te dik is.

Heb jij ook zo'n bevestiging op het cabinedak als ik, en zo ja, hoe zit dat bij jou vast? Gewoon meteen vast, of met een rubber/beweegelijke constructie?
Omdat het dak eraf is, bedenk ik me wel net dat de cabine zonder goede bovenbevestiging wel erg makkelijk kan torderen -misschien een soort frame/beugel in maken. Hoe zit dit bij jou & kan ik e.v.t. eens bij je komen kijken?

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo, Jeroen,

Wat ik ervan gezien heb, hebben ze de alkoof op mijn cabine gewoon star bevestigd. Het dak is eraf gehaald en op de oude regengoot zijn ze verder gaan bouwen. er is een stalen frame op de cabine aangebracht, rondom, en vervolgens zijn ze "de hoogte" in gegaan. De betreffende constructie heb ik altijd een beetje zwaar uitgevoerd gevonden (hoeklijn 40*40 als ik t goed heb), maar na jouw opmerking betreffende torderen van de cabine zonder dak, lijkt mij dat logisch.

Ook op mijn camper zit 1,5 mm plaatwerk. Hou er rekening mee dat de wind vangende voorkant wat meer ribben nodig zal hebben om mooi vlak te blijven, maar t kan veel hebben (en je kan deukjes er zo weer uit vegen met je hand ;-)

Nog een tipje: dit plaatmateriaal kan je eenvoudig met een lange rechte lat en een scherp stanlymes op lengte maken. Een paar keer in snijden, even buigen en het breekt zo af.!

Kijken wordt een beetje moeilijk omdat de camper nog in de stalling staat en omdat hij op marktplaats staat (helaas, ja we gaan afscheid nemen....)
Ik heb te weinig tijd en ruimte om het nodige onderhoud en dergelijke uit te voeren...
Mogelijk dat we binnenkort (eind april?) nog wel even weg gaan en dan
ben je van harte welkom. Ik bel je dan wel ff.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door Eduard »

Jeron Hanomaf, je schrijft in je eerst mailtje:

=====================================
Ik hou er niet van dit toe te geven en te twijfelen aan de duurzaamheid van m'n Hanomag, maar ik heb toch een probleem.

Ik heb namelijk last van behoorlijke lekkage tussen de opbouw en de kantine. Aan de hoeveelheid siliconenkit te zien had de vorige eigenaar hier ook al last van, dus ik was al gewaarschuwd (maar goed, hij was goedkoop Wink) De dakgoten waar de opbouw op rust zijn danig verrot, waardoor verder kitten zinloos is.
=====================================

Ik heb een 508, maar daar kunnen niet zo veel mensen in als in een Hanomag,dat je er een kantine in kan hebben.
Kan je in jouw kantine ook frites bakken en mag je alcohol schenken?

Eduard
:lol:
Ben

kantine

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 06 aug 2007, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Wat serveren ze dan in u kantine Ben
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

broodjes

Bericht door Saskia »

Vers gebakken broodjes zeker? :P
Saskia
Gerard

Bericht door Gerard »

Dat doen wij dan weer!(die broodjes)
Ben

broodjes

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 06 aug 2007, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

ook leuk?

Bericht door Saskia »

Hoi Jeroen,

Is zoiets niks voor jou? :wink:

Afbeelding


Groetjes Saskia
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Alex,

Bedankt voor je antwoord -jammer dat je je Hanomag moet verkopen :( Heb de foto's op Marktplaats even bekeken en je kampeerwagen komt me wel bekend voor. Heb nu een *beetje* een idee in elk geval.

Kreeg ook nog een uitgebreide mail over polyesterverwerking, misschien dat dat ook nog een optie is omdat je hiermee mooiere vormen kunt maken. Moet ik nog even goed over nadenken...

En Eduard (en anderen), m'n cabine noem ik vaak liefkozend 'kantine' omdat ik het bed achterin meestal laat liggen en dan in de cabine eet enzo. Een friteuse zou wel wat wezen, hopelijk zit dan niet meteen de hele camping meteen zonder stroom... Natuurlijk mag ik alcohol schenken, als ik het maar niet verkoop is het vergunningloos :-)

Die houten opbouw lijkt me wel wat kwetsbaar bij harde tegenwind op de Afsluitdijk -niet te dicht achter rijden denk ik!

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten