dakluik 508

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

dakluik 508

Bericht door melvin »

goeiesmorgens alle!

ik wil een dakluik in de 508, nu heb ik een mooie grote camperzaak hier om de hoek waar ik een mooi luik heb gezien.
nu zitten ze alleen overal te klagen over dat het dak te rond is.
nu heb ik een laag model dak op de 508.

bestaan daar adapters voor? die de vrije ruimte opvullen?
ik heb er nog nooit op gelet, maar hoe doen ze dat dan normaal met de overige 5 miljoen 508jes met dakluiken :lol:

het gaat om een 40 X 40 luikje.


bvd,
Melvin.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: dakluik 508

Bericht door Admin »

Môgge, Melvin!

Ik heb in mijn 608 (verhoogd, dus ook boller) een luik van 40 x 40 gezet door het luik in het midden met de bijbehorende schroeven, aan de zijkanten met langere exemplaren, vast te zetten, de overblijvende kieren met expansieband (bouw) te dichten en tot slot de buitenkant daarvan met MS polymeer in dunne laagjes af te smeren. Is nooit een druppel water doorgekomen.

Ik maak me sterk dat een lage bus een veel vlakker dak heeft. Mogelijk ben je met een dikke laag kit al klaar.

En wat betreft het aantal busjes zit je er een factor 10 naast. Maar 500.000 Düsseldorfers zijn er ook een heleboel :wink:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: dakluik 508

Bericht door melvin »

ah ik snap em.
ik ga eens kijken, zal een onwijze verademing zijn van de zomer zeg! een luikje in het dak :lol:
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: dakluik 508

Bericht door Dennis en Nancy »

Het dak van die oude 406 van ons was compleet verrot. Daar was het dakluik ook zwaar in de kit gezet.

Heeft het echter wel 20jaar volgehouden.

Zet het anders in de glasweefsel met epoxyhars. Zo hebben we het bij de 406 opgelost en bij de UPS ook gemaakt.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Re: dakluik 508

Bericht door Johannes »

Hallo Melvin,
In onze 409 met verhoogd dak zit een orgineel vluchtluik van GEBO? (80 X 80 ) hetzelfde als in een oude autobus. tussen de vlakke montageflens van het luik en het ronde dak is een passtuk van hardhout gemaakt. Aan de binnenkant zit ook zo een passtuk van hardhout . Het luik zat met houtfretten aan het binnenste passtuk vast geschroefd. Het dak heeft ook nog allemaal verdiepte randen en die waren dicht gekit.
Vaak heb ik om een luik op een jacht te monteren de zelfde werkwijze gevolgd. Een passtuk wat overeenkomt met de ronding van het vlak waar het luik opkomt en aan de andere kant aansluit op de pasflens van het luik. ik heb ze ook wel van pvc gemaakt, het hout vraagt om onderhoud.
Bij het later ingebouwde kleine luik ( 40 x 40 ) heb ik aan de binnenkant een hardhouten raamwerk van stevige balkjes gemaakt, gewoon recht, en dat eerst aan het dak vast gemaakt en zo de ronding vlak getrokken.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: dakluik 508

Bericht door melvin »

bedankt voor de reacties!
bij de montage viel het allemaal eigenlijk wel mee!
dus hij zit erop! :) geen passtuk nodig, wel hebben we kit gebruikt die altijd een beetje soepel blijft, ben even de naam kwijt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: dakluik 508

Bericht door winand »

Zit er netjes in :-)
In het midden van het dak lijkt me ook geen probleem (zeker met een klein luik), daar is het nauwelijks bol.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten