Verven met de roller van de camper.

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Verven met de roller van de camper.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik gok zomaar dat iemand hier wel ervaring mee heeft.
Na een jaar of 10, waarin de verf steeds verder afbladderd op sommige plekken, wordt het toch eens tijd voor vers laagje verf.
Heb daarvoor Sparex verf gekocht via m'n broer.

Het rollen/schilderen is geen probleem, dat gaat wel lukken. Echter, ik zit me het schuren. Hoe doen jullie dat? Kaalschuren, alleen wat opruwen met Scotch-brite? De oude verflaag laat op sommige plekken los door een verkeerde vernislaag van de vorige eigenaar, de losse zut gaat er er uiteraard af, maar de rest zit er eigenlijk, ondanks het verweerde uiterlijk, best nog strak en netjes op. Het gaat in eerste instantie alleen om de opbouw, de cabine moeten eerst nog wat extra ventilatieopeningen gedicht worden, dus die komt later nog!
Afbeelding

Hoe zijn de mede-rollers te werk gegaan?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door dereiziger »

Jeroen .. ik ben eerst wezen schoonmaken , dat was los zat weggestoken , daarna de boel opgeschuurd met schuurpapier . en het te verven vlak eerst ingesmeerd met een eigen mengsel van menie en owatrol 3:1 voor de roestbescherming , een goede kunstofprimer op kunstofplaat kan ook, dan wat geplamuurd om de boel weer wat vlakker te krijgen, nog een x in menie en daarna gerold met de gewenste kleur ..

Of het werkt en blijft zitten zie ik in de loop der tijd wel .. ben er nu nog mee bezig ..

Grt Ton
Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door paulv »

Hoi Jeroen,

Opruwen met "iets" nadat alle losse verf is verwijderd is volgens mij voldoende. Het wordt toch geen hoogglans :roll: . Slechte plekken doe je gewoon 2x, en volgend jaar weer :mrgreen: .
Wel goed ontvetten, zelf doe ik dat met St Marc (Gamma).

Succes,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door Frank.fjph »

Voor het hele ruwe werk kun je een staalborstel kopen die op je slijpschijf past (wel op max toerental letten van de borstel)
Gaar er af tot op de blanke plaat.

Zelf heb ik mijn bus met een roterende excenterschuurmachine gedaan (Lidl variant van de Bosh PEX
Ging ook goed want was alleen voor opruwen, bladders had ik nog niet.

Het rollen heb ik aan de vakman overgelaten..... :lol:

Was aanbod van collega die zei: och dat busje van jou (508D bestelwagenopbouw 2x verlengd en 2 x verhoogd (7,00 m x 2,8 m h)
dat doe ik in een zondag wel even moooi wit maken (was kanariegeel).
En het lukte perfect, zag eruit als gespoten, Deed hem 2 x rollen op een zondag, en maandagochtend voor 8.00 was ik weer weg, nadat ik hem zaterdag bracht en de collega's van de andere ploeg het schuur en plamuur en afplakwerk deden.
Kijk dan kom je erachter wat voor collegas je hebt... :D :D :D :D


Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank voor de suggesties, beetje stom van mij, ik had er natuurlijk even bij moeten zetten dat het ding van alu-plaat gemaakt is. Ik ga gewoon losse rommel pulken, effe opruwen, ontvetten en smeren maar.

Ik lees wel e.e.a. over verschillende rollers, schuim, vacht, etc. Nog tips? Hoeft allemaal niet strak, het ding ziet er toch al uit als een golfplaat, maar nu we toch bezig zijn...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door evelyn25 »

ha jeroen, als bootbewoner ben ik ondertussen wel wat makkelijker over stjetten gaan denken..
kaal halen met de schuurtol (staalborstel in de slijptol) schoonmaken met universol of st marc (universol is dan weer goedkoper) dan loodmenie en rollen geblazen. eerste laagje beetje verdunnen. met de vachtroller. eerst evt plamuren en dat dan weer schuren.. licht opruwen kan geen kwaad.. fijn schuurpapiertje gebruiken. niet teveel werk van maken.. kun je sneller weg.. tis maar een verflaagje.. ik gebruikte de zelfde verf (en kleurstelling) als de boot. nr 7032, en 9017 (ral) laagglans monocoat van zandleven uit leeuwarden 10tje de liter, oftewel kiezelgrijs en verkeerszwart in blikken van 10 liter.. hahahaha als je nog een litertje of wat nodig hebt hoor ik t wel :wink:

ps. zag laatst een matzwarte bus... wel een tof gezicht.....maar mij te warm in de zon.. sprak trouwens een kenner.. hij vertelde me dat elke tint anders dan wit al zoveel extra warmte binnen oplevert.. kun jij je aluminium niet helemaal tevoorschijn halen en dan net als bij een airstream polijsten?? wel mooi.... en.. koel binnen..
groet gerbrand
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi jeroen,
kwoot: ik had er natuurlijk even bij moeten zetten dat het ding van alu-plaat gemaakt is
Mijn Land Rover is ook van alu en heb ik zelf gerold.
Maarrr, je weet hopelijk toch wel dat gewone verf op alu niet houd?
Je zult een NON-Ferro verf of een goede primer moeten gebruiken, anders dondert je verf er binnen een weken van af.
Groetjes, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
OudeHymer
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 apr 2010, 20:58

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door OudeHymer »

Niet met staalborstels op aluminium komen, dat geeft later mucho problemas onder de laklaag, slecht voor je alu. :!:
Preheaters are the coolest
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik was in elk geval niet van plan het hele ding kaal te schuren, ik ben af en toe wel gek, maar niet zo gek! :mrgreen:

Gepolijst alu is op zich wel mooi trouwens, maar dat ding van mij zit zo vol putten, butsen, kit en deuken dat daar geen eer aan te halen is. M'n vorige camper was donkergroen (matte schoolbordverf, was goedkoop :mrgreen: ) en inderdaad smoorheet van binnen, zelfs met een wit dak. Dank voor 't aanbod voor verf trouwens Gerbrand, ik heb echter al via m'n broer verf geregeld wat op trekkers gebruikt wordt, dat kan ook wel tegen een stootje is de ervaring.

N.a.v. de tip van Henk heb ik vandaag nog even alu-primer gehaald, de caravanhut is namelijk wel al in de verf, maar de onderkanten waar o.a. de verlichting in zit heb ik allemaal opnieuw gemaakt van blank alu-plaat. :)

Ik hoop volgende week op beter weer zodat ik aan de gang kan, het resultaat volgt uiteraard in dit draadje! :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door a.de.boer »

OudeHymer schreef:Niet met staalborstels op aluminium komen, dat geeft later mucho problemas onder de laklaag, slecht voor je alu. :!:
Wat voor problemen kan ik verwachten van een staalborstel op aluminium?
Die van mij is ook van aluminium en ik wil er binnenkort ook mee aan het werk.
Zijn er alternatieven voor aluminium om kaal te maken?
Wil op dak bij de hoeklijsten weer op nieuw kitten.
Is er speciale kit voor aluminium?

Albert
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik ben geen kenniskeizer op dit gebied, maar ik gok dat het ermee te maken heeft dat je de oxidatielaag weghaalt, waarna deze zich weer opnieuw gaat vormen, onder je verf, waardoor die afbladdert?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door Wim »

Met het borstelen van aluminium met een staalborstel raakt het aluminium verontreinigd met microscopische deeltjes staal .
Daardoor zal de corrosie worden versneld en onstaan er op wat langere tijd gaten in het aluminium .
Er zijn echter ook borstels van roestvrijstaal of koper in de handel .

Overigens kan iets soortgelijks ook op treden met RVS dan ontstaan er roestvlekken in het RVS .

Voor het schilderen van aluminium is een etsende primer noodzakelijk , zonder dat zal de nieuw aangebracht verf in een seizoen of twee weer zijn vertrokken :mrgreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door a.de.boer »

Oké, duidelijk verhaal.
Bedankt heren.

Albert.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verven met de roller van de camper.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ah, weer wat geleerd! :)


En aangezien ik het zelf ook altijd wel leuk vind om te zien wat het resultaat is, als je iemand geholpen hebt, hier het resultaat:

Voor, maar na het schuren, waarna hij al wat egaler en witter geworden is. Het stuk tussen de achterlichten was blank aluminium dus daar zit de hechtprimer op. Goeie tip!
Afbeelding
Afbeelding

En zo staat ie er nu bij, de voor- en achterkant moeten nog.
Afbeelding
Afbeelding

Het kleurtje heeft een gekke zilverkleurige zweem, maar het is echter gewoon lichtgrijs (Ford trekker lichtgrijs). De platen aan de onderkant en de bakken tussen de wielen moeten nog New-Holland blauw; tot slot willen we nog een oranje bies boven de ribbels maken, maar dat kan ook later nog. Ooit. Ofzo.
Gisteren de hele dag aan 't schuren geweest, vanmiddag iets na de de middag was het hier weer droog, dus meteen aan de gang, en het was eigenlijk 's middags perfect weer om te verven, niet te warm, maar ook niet te koud. We stonden uit de wind, waardoor ook de coniferentroep bleef hangen waar het hoort; in de boom. :mrgreen:

Het is niet overal even strak geworden, maar dat heeft meer te maken met de (slechte) ondergrond als met deze verf. Het ding zit vol deuken en ellende van de vorige eigenaren.
De cabine moet ook nog, maar gaat apart gedaan worden i.v.m. nog wat extra ventilatieopeningen her en der. Morgen weer verder! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten