Bitumen band

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Bitumen band

Bericht door Kasper »

Hallo Alllemaal,

Ik ben bezig met groot onderhoud 'roestoratie' van mijn bus. Ooit heeft iemand bitumen band geplakt over de daknaden aan de binnen- en buitenzijde. Dit band wil ik er in zijn geheel afhalen omdat er op sommige plaatsten roest onder zit.

Het is bitumenband van ca 1 mm dik en ca 6 cm breed en heeft een dunne metalen rug. Ik probeer het band met een mes weg te steken en de resten met terpentine op te lossen. Maar dit is erg veel werk....

Weet iemand een manier hoe ik dit met zo weinig mogelijk moeite kan verwijderen?

Groet,
Kasper Trof
Lambert
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:22
Locatie: Geffen
Contacteer:

Bericht door Lambert »

Hallo Kasper
probeer het eens als je het een beetje warm maakt
mischien laat het dan beter los

spreek me er niet op aan als het niet lukt
het is maar een idee
http://www.geitenstal-den-bergh.nl
Afbeelding
Als je geen probleem heb dan maak je er toch een
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Om te beginnen kun je het grootste deel wegschrapen met een plamuurmes als je alles heetstookt met een verfstripper (wordt wat heter dan een föhn).
En waarschijnlijk lossen de teerresten beter op in wasbenzine dan in terpentine. Brand- en inademingsrisico's hoef ik niet toe te lichten, neem ik aan...

Succes,
Ernst
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Bericht door Kasper »

Inmiddels heb ik geprobeerd het band te verwijderen door dit eerst te verwarmen en vervolgens weg te steken met een plamuur mes. Dat kost inderdaad minder inspanning en geeft ook een beter resultaat. Ik had gedacht dat het verwarmen een grote smurrie zou opleveren. Dat valt wel mee. Het hangt er vanaf hoe je de warmte doseert.

Zo gaat het wel lukken, zij het dat het een niet zo prettig klusje blijft. Voor het verwijderen van de resten zal ik wasbenzine ook proberen. Ik heb ook nog ergens zogenaamde emulgerende vetoplosser staan. Dat zal ik ook nog proberen.

Lambert en Ernst, dank voor het meedenken!

Groet,
Kasper
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten