dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Ik wil mijn dak schilderen en daarom dacht ik neem ook even de dakrand mee.

Bij wat verwijderen van verf bleek dat er toch wel erg veel krokant materiaal vooral aan de onderkant zat, en na een beetje verder krabben het volgende:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat er voorheen iets met glasvezelmatjes is geprobeerd, maar dat mocht niet veel baten.

Ik zit zelf te denken om na zoveel mogelijk roest weg krabben dan de nog roestige stukken in de gekookte lijnolie te kwasten en dan dicht kitten waar mogelijk en ook weer met glasvezel de grootste gaten dicht maken.
Waar ik dan wel bang voor ben is dat de kit (polymeer kit van Simson) dan niet gaat hechten, op de lijnolie. Maar anders roest de boel verder toch?

Mijn dak zit aan 1 kant van de bus nagenoeg los nu :(

Had ik die dakrand nou maar met rust gelaten....

Iemand advies? Lassen is geen optie vooralsnog, dan ben ik de hele zomer bezig met slopen en weer opbouwen en over een paar weken moet de bus klaar zijn voor een lange reis.

Hellup!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Ed's508 »

Oeps, over welke lengte zit het los?
Misschien een idee om een aluminium hoeklijn, 10/50 of zoiets als dat bestaat, met kit en popnagels
of parkers erin te zetten en later goed te doen met plaatwerk? Je verkloot dan wel de goot, voor zover
die al niet weg is dan...
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Leo »

Lekker luchtig zo, het lijkt wel een F40 uit de Wieringermeer... :P

Het busje is gewoon op.
Lassen wordt een gebed zonder eind en is zonde van de honderden uren werk die je er in moet steken.
Niet aan beginnen want hij wordt er geen dag jonger door en zal er ook geen dag langer door rijden.
En daarom zeg ik:

Goot er af rossen en een strip alu of blik van voldoende breedte poppen/schroeven & kitten.
Geen lijnolie gebruiken, want daar hecht zelfs Simson niet op. Als je zonodig iets over de roest wilt tjetten kun je beter dit spulletje gebruiken. Werkt zeer goed tegen verder doorroesten.
Twee laagjes opbrengen, etmaal laten uitharden en je kit hecht als de hel.

Een goot kun je fabrieken door een (hard)houten latje tegen de strip te schroeven/plakken. Die latjes liggen bij de meeste bouwmarkten in allerlei profielen zó in het schap. Likkie verf erover en klaar is de nieuwe goot van de F40. :idea:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Zucht, tja, misschien dat het toch tijd wordt m'n 508 koets op het F40 chassis te schroeven.

Maar ik had gehoopt nog een paar zomers plezier van de Hanomag opbouw te hebben.

Aan de bovenkant is de dakrand nog best stevig, daar zit volgens mij veel van Winand's epoxy werk. Maar het is vooral de onderkant dus. Om nou de hele dakrand eraf te halen... poeh. Aan de rechterkant is het niet zo dramatisch, daar kan ik het met alleen kitten wel dicht krijgen. Plus dat Tantox spul, dat ga ik bestellen, dank voor de tip.

En links, daar 'zweeft' het dak nu zo'n beetje van achter tot net voor de cabine. Is polyester of epoxy over Tantox heen geen optie ipv de rand helemaal weghalen? Als ik er nog een jaar of 2 mee kan rekken...

Een ander idee: dakgoot laten zitten en die aluminium hoeklijn van Ed onder de dakgoot tegen het plaatwerk te popnagelen zodat er wat meer stevigheid komt en ik alles goed dicht kan kitten?
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Knorkneutel »

Zo zou ik het het ook doen ... Roest behandelen met roestprimer , of gekookte lijnolie ... Aluminium plaat er tegen aan popnagelen tot het goeie metaal en dan dichtkitten met maritieme kit..... Heb mijn dak ook zo gerepareerd 4 jaar geleden ofzo en dat blijft nog jaren zo goed en is is helemaal waterdicht
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Ed's508 »

De bestaande goot alleen gebruiken als deze nog goed is, niet gaan modderen met
ondergrond die net niet goed meer is. Ander zou ik voor de oplossing van Leo kiezen.
Straks heb je na een hoop werk nog steeds lekkage via de bovenkant van de goot.
Bij de goede ijzerwarenhandel koop je een lengte voor de bus in 1 stuk.

Slijpen, voorboren, schuren, gronden, kitten en poppen of parkeren. Hatseflats!

Als je de bus wilt "choppen" is dit het moment!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Ik ben aan het staalborstelen en slijpen gegaan vanmorgen. Er zit nog redelijk wat goed metaal in de dakrand zelf, alleen aan de onderkant is ie dus veel weg aan de bakboord zijde. Met een staalborstel op de boormachine kom ik er redelijk goed tussen en zie ik nu veel blank staal. De bovenkant blijft zich goed houden, dat is vooral epoxy die er muurvast op zit.

Ik ga door met roest verwijderen en dan in de antiroest primer of Tantox, dan alu hoekprofiel er tegenaan en kitten met Simson polymeerkit.

Lekkage had ik overigens niet bij de dakrand, dus daar ben ik niet zo bang voor.

Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leo schreef:
Goot er af rossen en een strip alu of blik van voldoende breedte poppen/schroeven & kitten.
Geen lijnolie gebruiken, want daar hecht zelfs Simson niet op. Als je zonodig iets over de roest wilt tjetten kun je beter dit spulletje gebruiken. Werkt zeer goed tegen verder doorroesten.
Twee laagjes opbrengen, etmaal laten uitharden en je kit hecht als de hel.
Dat hebben we bij mijn vorige F45 bestelbusje ook gedaan met een toevallig eens gekregen verzinkt stuk plaat. Flink met slijptol komborstel en lamellenschijf erlangs gerost en +/- 15cm hoog de plaat rondom op maat geknipt. Ik heb gekozen de toch al niet beste gootjes gewoon weg te laten en alleen boven de deuren met een stukje gevouwen spul terug te plaatsen. Over de rest van de lengte was het mij een zorg dat het water over de zijkant stroomde ;)
Bij mij was de achterkant ook krokant en hing er een hele verzameling plastic bekertjes aan ijzerdraadjes om te voorkomen dat je nat regende in bed... Flink (toen nog) Sikaflex er tussen en met popnagels de boel gemonteerd, daarna nog de openingen van de nagels met een dotje kit en natte vinger gedicht. De hele bus viel er onder uit elkaar, maar die reparatie heeft het meer als 10 jaar uitgehouden en was waterdicht. Ook bij die bus loonde de moeite van het lassen niet meer; door lekkage langs de dakplaten was het hele dak en zijwand verrot. Nadat we ook de daknaden op deze manier gefixt hadden was het ding in elk geval waterdicht. Verder roesten doet het daaronder toch wel, dat hou je toch niet meer tegen nu.

Succes!

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Ed's508 »

Pfff net gekeken hoeveel 5 lit. kost... Kan je beter gaan lassen, geintje natuurlijk... :lol:
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Leo »

Maar met 5 liter kun je dan ook 5 bussies helemaal dichtsmeren. :mrgreen:
Tantox is waterdun, je verbruikt heel weinig voor zo'n gootje.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Ik heb net 1 liter besteld:

http://www.civdh.nl/index.html?action=c ... 9&pagina=2

Lijkt me wel genoeg voor de goot, eronder en wat andere plekjes.

Heb inmiddels het meeste zo veel mogelijk van roest ontdaan. Meteen maar de verticale lasnaden meegenomen, daar was ook roest aan het bubbelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De lasnaden ga ik vol kitten. De dakgoot ondersteunen met een alu hoekprofiel. Zit ook aan Z-profiel te denken:

http://metaalwinkel-metalen.nl/Aluminium+Z-profielen.mw
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door DVIII »

elke fyra heb se nadeel , ik steek het niet onder stoelen of banken IK HAAT SLECHTE DAKRANDEN , oplossing een heel nieuw dak laten zetten bij de smit , of tenminste dat stuk wat probeert te ontsnappen. okay je mag gaan dokteren maar de NS en de NMBS hebben het al opgegeven !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Over een jaar of 2 heb ik een nieuwe dakrand. En de rest van de bus ook nieuw. Let maar op ;-)

Nu nog ff dokteren want er komen 4 festivals aan.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Als ik die goot zo zie zou ik de hele zooi incl goot eruit slijpen of zagen en voor de oplossing van Leo gaan. Maar, that's me! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Jeroen, probleem daarmee is dat het dak een stuk verder uitsteekt dan de wand die onder de dakgoot moet aansluiten. Dit komt omdat het laatste stuk dak zo'n beetje volledig van epoxy is, althans zo lijkt het. Als ik de goot helemaal weg haal dan moet ik een stuk overbruggen wat niet onder dezelfde hoek staat. Komt ook bij dat ik dan in epoxy moet gaan zitten popnagelen of schroeven en of dat zo'n goed idee is, lijkt me niet. Bovendien is het nu boven de goot nog waterdicht. Nu ik de goot min of meer heb ontdaan van alle los zittende roest is een alu hoekprofiel een sterkere oplossing, m.i. Dus op de wand popnagelen en onder het min of meer blanke staal van de goot kitten.

Wat je zegt is niet minder waar, eronder zal het wel weer verder gaan roesten. Maar met de antiroest primer van Leo en een hoop goede kit gaat het zo hopelijk nog een paar jaar mee. En dat is genoeg wat mij betreft. Als het maar waterdicht is. Dat was het al wat betreft geen water binnen krijgen, maar niet van onder de goot (blijkbaar, want daar zat de meeste roest). Als het goed is na dit werkje wel. De bovenkant van de goot zit dik in de epoxy en dat zit goed vast aan het dak, dus dat laat ik nu liever zitten.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Vraagje: is aluminium op staal niet een slecht idee ivm electrolytische werking? Of is dat geen probleem als ik eerst het staal in de primer smeer en overal goed tussen kit?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door paulv »

Ik denk dat een laagje verf/kit tussen het aluminium en het staal wel beter is :P .
Je hoeft geen aluminium te gebruiken, kunststof, hout, plaatstaal,blik of verzinkt staal kan ook.

Maar waar praten we over, het is een noodreparatie om een afgelopen zaak een tijdje te rekken :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Ja, je hebt gelijk.

Als ik nou 2mm dik alu gebruik, plus verf en kit, wat voor maat popnagels zou ik dan het beste kunnen gebruiken om aan de wand vast te poppen?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door paulv »

Misschien is alleen kit al voldoende?, zoveel belasting komt er niet op.
Zelf zou ik de overgebleven rand afslijpen en over de hele lengte er een mooi aluminium hoekprofoel er op lijmen. Ziet er daarna weer strak uit.
Want wat doet zo'n goot nou eigenlijk? Ik denk dat die er meer zit om de puntlassen gemakkelijk te kunnen plaatsen :mrgreen: .
Dus dat profiel zit er in mijn ogen meer op voor het "gezicht".

Mijn oplossing zou zijn:
- al die goten eraf slijpen
- alle gaten (ook de lasnaden) dichten met een rol alu folie met bitumen voor dakreparatie, prima spul.
- alu hoekprofiel hier op lijmen (eventueel op twee, drie, plaatsen popnagelen (of gipsplaatschroeven op een hardhouten latje aan de binnenkant), dit voor de vastigheid tijdens het drogen van de kit).
- mooi verven met de kwast.

Klaar :mrgreen: .
Kost weinig, snel klaar, ziet er strak uit en zit gegarandeerd twee jaar.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Paul bedankt voor je tips. Ik zal er nog even over nadenken voordat ik verder ga.

Ik had dit al geschreven, maar het probleem met de goten er helemaal af halen is dat het dak een stuk verder uitsteekt dan origineel, omdat dat al een stuk epoxy of polyester is gemaakt, aan de dakrand vast. Als ik de goot eraf slijp dan moet ik een rare hoek overbruggen, en zit ik met een veel groter gat wat aan de bovenkant al geen staal meer is.

Bovendien: ik heb nu een waterdicht dak wat de goot betreft. Als ik die nu helemaal weg haal maak ik meer kans op lekkage dan voorheen. Ik kan die goot er altijd later nog af halen. Maar het lijkt me als ik alles nu goed waterdicht maak van onder ook dat het roesten wat minder hard zal gaan. Plus antiroest spul er tussen.

En wat doet die goot? Die houdt het water van de zijkant weg en ook van die rotte naden. Ik vind het wel fijn dat niet al het water langs de auto gutst. Roest aan de onderkant van het plaatmateriaal heb ik nu amper en ik denk dat weinig regenwater daar wel aan bij heeft gedragen.

Ik dacht de lasnaden gewoon met polymeerkit te vullen, en waar er echt een scheur met aluminium plaatjes te kitten.

Wat betreft benodigde stevigheid, het dak 'zweeft' nu aan de linkerkant en is te bewegen met de hand, dus er moet toch wel wat stevigheid komen mbv popnagels denk ik. Een latje erachter krijgen om in te schroeven zie ik niet zitten, daar is de opening weer te klein voor, en van binnen zit isolatie...

Ik kwam net trouwens dit topic tegen: http://campertechniek.eu/phpbb3/viewtop ... =22&t=2574

Ziet er naar uit dat inderdaad alleen de bovenkant van de rand onder handen is genomen, 6 jaar geleden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door DVIII »

dat is nou weer zo'n , " Haal alles er maar af " hollandse nul opmerking , beste paulv , eerst zeg je repareer maar zo goed en kwaad als het gaat , het is toch niet voor de eeuwigheid en dan gooi je een totaal overbodige opdracht eroverheen , , waar zit dat HELE dak dan straks aan vast , aan de kit en de alustrip. je moet gewoon zoals een vogel zijn nest repareerd , eerst het ergste aanpakken dat het dicht is en dan een plan maken voor later !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door paulv »

Het is toch dweilen met de kraan open.

Ik blijf het zoeken in de "no budget" sfeer zoals bitumentape, ducttape, enz. met een levensverwachting van 2 jaar.
Zelf alle "reparaties" van Winand is zonde van zijn tijd, geld en moeite geweest.

Elke euro besteed aan de carrosserie is weggegooid, helaas pindakaas.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Maxer »

Hij moet er wel mee door. Dat ding is zo gaar dat ie flink moet bijbetalen om hem op de sloop te krijgen. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door DVIII »

hoe heet dat REST BRANDBAAR
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Ik heb in de 2 jaar dat ik de bus nu heb toch erg veel plezier van het ding gehad. Het is op plekken ver weg mijn comfortabele en gezellige huisje van huis geweest. Als ik er nog 2 jaar uit haal dan ben ik dik tevreden.

Geen enkele auto heeft het eeuwige leven, dus in dat opzicht is elke euro aan welke auto dan ook besteed weggegooid geld. Maar dat kun je ook van je lichaam zeggen. Alles gaat op een dag de vullisbak in. Ik zoek gewoon de makkelijkste en beste manier om het ding weer waterdicht te maken en het dak op z'n plaats te houden zodat ik er zonnepanelen op kan zetten en ermee weg kan deze zomer. Als dat me nu €150 ofzo aan materiaal kost waar ik dan weer 2 jaar verder mee kom, waarom is dat dan weggegooid geld?

Mijn doel is niet een perfecte oplossing of auto te hebben. Mijn doel is straks weer een ronde festivals te doen waar ik lekker kan dansen en met vuur kan spelen en fijne mensen kan ontmoeten, en daar een vehikel voor te hebben wat _goed genoeg_ is. Als ik daar een paar honderd voor moet uitgeven dan doe ik dat. Als het een paar duizend is, dan doe ik dat ook. Als ik atijd maar aan de centen had gedacht dan had ik al die mooie ervaringen die ik nu heb gehad dankzij dat ding nooit gehad. En als ik veel verstand van auto's had gehad dan had ik deze bus niet gekocht destijds. Maar dat is achteraf gelul en dat is makkelijk.

Als ik uiteindelijk mijn '86-er 508 koets over heb gebouwd op dit chassis heb ik straks een gloednieuwe belastingvrije bus uit '74, zonder roetmeting, geen zitplaatsen vermeld op het kenteken, en met geen spatje roest. Dat is echter een kale bus zonder inbouw dus dat wordt campertje timmeren. Maar dat is weer een flink project waar ik toch wel een jaar voor uit moet trekken. Tot die tijd is de F40 een mooi oefen project waar ik toch veel mee leer en waarmee ik het me kan veroorloven fouten te maken.

Anyway, het is een beetje off-topic geraakt zo. Maar ik heb genoeg ideeën gekregen zo, dankjulliewel. Ik laat wel weten wat het resultaat geworden is binnenkort.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten