dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Ik heb in de 2 jaar dat ik de bus nu heb toch erg veel plezier van het ding gehad. Het is op plekken ver weg mijn comfortabele en gezellige huisje van huis geweest. Als ik er nog 2 jaar uit haal dan ben ik dik tevreden.

Geen enkele auto heeft het eeuwige leven, dus in dat opzicht is elke euro aan welke auto dan ook besteed weggegooid geld. Maar dat kun je ook van je lichaam zeggen. Alles gaat op een dag de vullisbak in. Ik zoek gewoon de makkelijkste en beste manier om het ding weer waterdicht te maken en het dak op z'n plaats te houden zodat ik er zonnepanelen op kan zetten en ermee weg kan deze zomer. Als dat me nu €150 ofzo aan materiaal kost waar ik dan weer 2 jaar verder mee kom, waarom is dat dan weggegooid geld?

Mijn doel is niet een perfecte oplossing of auto te hebben. Mijn doel is straks weer een ronde festivals te doen waar ik lekker kan dansen en met vuur kan spelen en fijne mensen kan ontmoeten, en daar een vehikel voor te hebben wat _goed genoeg_ is. Als ik daar een paar honderd voor moet uitgeven dan doe ik dat. Als het een paar duizend is, dan doe ik dat ook. Als ik atijd maar aan de centen had gedacht dan had ik al die mooie ervaringen die ik nu heb gehad dankzij dat ding nooit gehad. En als ik veel verstand van auto's had gehad dan had ik deze bus niet gekocht destijds. Maar dat is achteraf gelul en dat is makkelijk.

Als ik uiteindelijk mijn '86-er 508 koets over heb gebouwd op dit chassis heb ik straks een gloednieuwe belastingvrije bus uit '74, zonder roetmeting, geen zitplaatsen vermeld op het kenteken, en met geen spatje roest. Dat is echter een kale bus zonder inbouw dus dat wordt campertje timmeren. Maar dat is weer een flink project waar ik toch wel een jaar voor uit moet trekken. Tot die tijd is de F40 een mooi oefen project waar ik toch veel mee leer en waarmee ik het me kan veroorloven fouten te maken.

Anyway, het is een beetje off-topic geraakt zo. Maar ik heb genoeg ideeën gekregen zo, dankjulliewel. Ik laat wel weten wat het resultaat geworden is binnenkort.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Arno Z »

Ben het helemaal met je eens. Normaliter vind ik pappen-en-nathouden een slechte keuze, maar dat is als je er nog lang mee wil doen.

Je hebt een end-of-life geplanned en wil tot die tijd een betaalbare en werkbare situatie creeren. Daarnaast (neem ik aan) dat je de de koets van de F40 gaat (laten) slopen, en niet gaat proberen om hem met verborgen gebreken op het 508 chassis weer te slijten.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door winand »

Ik lees nu net dit topic nadat ik Hanomaads mailtje beantwoord heb.
Ik heb inderdaad zelf de dakrand van de Hanomag gerepareerd met glasweefsel en epoxy boven de dakgoot, onder de dakgootrand ben ik toen niet geweest.
Ik geloof dat ik toen 2 of 3 lagen glasweefsel heb geplakt, dat heeft altijd prima (en ik lees nu nog) gehouden.
Roest stoppen is moeilijk, uiteindelijk gaat het toch wel verder daaronder, maar zinloos zoals paulv aangeeft is
de reparatie niet geweest, ik heb toch nog zo'n 4 jaar veel pezier gehad van een harde en waterdichte dakrand
voordat Hanomaad 'm overkocht.
Het blijft altijd een kosten/baten verhaal, de klus woog zeker op tegen het plezier wat ik met de bus heb gehad.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door paulv »

Streven naar het eeuwige leven is zinloos :lol: , 2 jaar is nog te doen.
Je moet dus de "reparatie" kosten afschrijven in 2 jaar, Die (kosten)keus maak je zelf.
Want bij de sloop/verkoop krijg je echt je geld niet terug. Het is ook nog eens een dalende markt :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Leo »

Steeds als m'n F40 door de APK-keuring komt, lap ik hem weer op voor twee jaar. En da's nu al voor de vierde keer... :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Et voilá, een nieuwe dakgoot zowel bakboord als stuurboord. Moet hem nog op maat zagen aan de achterkant, maar best een strakkerd geworden:

Afbeelding

Het zijn 2 L profielen op elkaar gekit en tegen de wand gekit + gepopnageld. Hier ga ik links en rechts luifelpezen op bevestigen, en eventueel nog een simpel dakrek.

Afbeelding

De oude goot is nu omgeven met kit aan de onder- en zijkant. Ik ga de bovenkant ook nog een dunne laag kit geven zodat hij echt helemaal ingepakt zit.

Afbeelding

Vorig jaar had ik lekkage bij het dakraam. Dat ook maar even opnieuw in de kit gerupst:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik MS-polymeerkit super fijne kit vind om mee te werken: Simson ISR 70-02. Dit spul werkt op luchtvochtigheid dus je kunt kitten op natte oppervlakken, zelfs onder water! Erg handig om bij je te hebben voor nood reparaties dus.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Leo »

Netjes! Dat blijft weer jaaaaren goed zitten (weet ik uit ondervinding).

Als je zo doorgaat heb je geen andere carrosserie meer nodig. Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inderdaad weer netjes geworden! :)

Tips m.b.t. kit en smeersel zijn hier ook gearchiveerd. Je weet maar nooit :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door paulv »

Keurig :ooo .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door winand »

Ziet eruit als een prima fix! 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Hanomaad »

Bedankt voor de complimenten, ik ben er trots op!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: dakrand ietsje rotter dan gedacht...

Bericht door Ed's508 »

Mooi man!
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten