Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

Update: Vorige week de voorruit teruggeplaatst na het lakwerk aan de cabine.

We hebben met twee man de ruit teruggeplaatst. Het rubber had ik besteld bij Busbasis.de voor 69 Euro.

We hebben eerst de ruit in het rubber gedaan, dit zag er een beetje raar uit want het rubber leek te ruim, het flodderde een beetje om de ruit heen. Ik was even bang dat ik het verkeerde rubber had maar de grotere maat is meer dan 10 cm hoger dus het moest goed zijn.

Als touw hebben we een enkele stroomdraad van 0,75mm2 gebruikt. (1 ader)

Eerst de rechter onderhoek erin gezet, toen langzaam gaan trekken terwijl de tweede man de ruit naar beneden duwt.

Na een hoop gevloek wegens het stroeve begin ging het ineens beter: hoe meer rubber er over de binnenrand van de sponning kwam, hoe meer de ruit zelf naar binnen wilde.

Uiteindelijk in een uur de klus geklaard. De hoekjes waren het meest lastig omdat het rubber stug is en je de hele hoek in één keer naar binnen moet floepen.

Nu zit het rubber er keurig in, de randen liggen strak tegen de sponning. Er is ook niets meer te zien van teveel ruimte in het rubber, blijkbaar moet het rubber wat ruim vallen om goed te kunnen passen in de sponning.

Nu nog de eerste stortbui mee gaan maken....
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door dereiziger »

Butyleen is niet trilvast .. gaat scheuren na een paar seizoenen
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

ik weet ook wel dat mijn eerste reactie was , waarom vervangt de eigenaar van deze bus het rubber niet en is de hele zaak opgelost zonder enig risico voor het gegeven advies. maar omdat de vrager misschien een oplossing wil hebben die hem de winter in elk geval doorloodst en misschien een voorkeur heeft aan goedkope oplossingen alvorens de hele bus te gaan vervangen , en misschien wel eens wil experimenteren , heb ik dit advies gegeven. verder is butyleen kit blijvend plastisch en derhalve onbreekbaar, ik heb ook nog eens goede ervaringen met lekkende ruit rubbers van allerlei machines en ook bestelauto's en ook lelijke eendjes en joost mag weten wat voor voertuigen dan ook , het lekken was opgelost met een investering van een kleine zes euro en een uurtje werk met de kitspuit. het resultaat is niet wat oa. de NASA voorschrijft voor de spaceshuttle of wat Hare Majesteit de Koning 's Marine gebruikt voor onze onderzeeboten. het is ook een behoorlijk knoeimateriaal een paar schone lappen zijn onontbeerlijk voor een strakke afwerking. aldus er zit een goede eigen ervaring aan het advies vast ! en nogmaals , het is geen oplossing voor de komende jaren !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door fuzzyduck »

De eigenaar (ik) heb het net (laten) vervangen. Het is dus volledig vers rubber. Helaas dus toch nog regenwater onder het glas door.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

zelfs dan , zou ik nog wat aan de slag gaan met de altijd weer omkeerbare butyleenkit methode , ik weet het dat kan reacties oproepen van mede bus bezitters , maar als er geen beter idee is , ga in elk geval niet zomaar met sikaflex of permanent hardende hechtende kit aan het proberen , het kan ook aan je rubber liggen omdat mercedes er het dubbele voor vraagt, en die zijn eerder te klein dan te groot
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door fuzzyduck »

http://www.bison.nl/static/products/ass ... 3474_2.pdf

butyleen is niet geschikt voor permanente waterbelasting lees ik.

EDIT:
of deze een van deze:
http://nld.sika.com/nl/solutions_produc ... ssa01.html
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

lees nou eens niet en probeer , boerenwijsheid heeft niets met kleine lettertjes te maken ! ik zeg toch duidelijk waarom die kit interessant is , we gaan er geen hele boot van kleien wel ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door fuzzyduck »

Dat is het slechtste advies wat ik in tijden heb gekregen :mrgreen:

Ik lees graag eerst voordat ik mn bus verkloot door er verkeerde middelen in/op/tussen/achter/onder te smeren.

En als slechts 1 persoon butyleen zegt wil dat niet zeggen dat dat de beste oplossing is.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Wim »

Nou , als één reactie dan niet voldoende is :mrgreen:

De kitten van beide links zijn prima , dwz als je de ruit definitief met de carroserie wilt verlijmen .
Later nogmaals de ruit en/of het rubber verwijderen zal slechts in kleine stukjes lukken :shock:

Dave z'n advies , butyleen kit , is een prima advies , het raam zit niet onder water 8) , er is dus geen sprake van een voortdurende waterbelasting .
Het grote voordeel is dat je de ruit en ook het rubber er ook weer uit kunt krijgen , bv als je nog eens de raamsponning moet repareren .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Arno Z »

@fuzzy,

Als er dan water onder de nieuwe rubbers doorkomt. Zijn die raamranden dan wel helemaal in orde?
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door fuzzyduck »

Hoi,

het water komt onder het GLAS door, niet onder het gehele rubberprofiel. Ik heb het hoekje laatst nog laten doen, dwz nieuw stukje staal gelast en gespoten.

Dus butyleenkit tussen rubber flensje en glas zou moeten helpen zou ik zeggen.

Helaas kan ik komende maanden geen feedback geven aangezien de bus in de stalling staat inmiddels. In april ga ik weer verder bouwen en zal dan deze kit toepassen.

Dank allen.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Detlev »

En waarom niet een kit die daar speciaal voor bedoeld is?
Mijn vorige voorruit lekte altijd en na behandeling hiermee zat alles niet alleen bijzonder netjes (en niet te vergeten: onzichtbaar, want dezelfde substantie en kleur als rubber!) maar ook voorgoed waterdicht......maar toch weer makkelijk te verwijderen.
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/660 ... to-marine/

Als ik zoals de vraagstellers hier met mijn bus bezig zou zijn (serieus opknapwerk) zou ikzelf niet een provisorische oplossing willen, maar eerder iets dat de volgende 30 jaar nog werkt..... :mrgreen: Alle "boeren wijsheid" ten spijt 8)
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door jooph »

Kit bevat azijnzuur.

Lijkt me niet goed voor het ijzer :?: Of je moet het roesten een zetje willen geven :mrgreen:

Joop
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Detlev »

jooph schreef:Kit bevat azijnzuur. Lijkt me niet goed voor het ijzer :?: Of je moet het roesten een zetje willen geven :mrgreen: Joop
:?: :?: :shock:
Roest heeft 3 onontbeerlijke ingrediënten nodig: ijzer, water en zuurstof (opgelost in het water)
Alle 3 dus geïsoleerd door de boven door mij genoemde kit!
Verder leert het alom gewaardeerde internet mij (ons) dat azijnzuur tot de lichte zuren behoord en dat men er, jawel, mee kan ontroesten.
Bison (toch een gerenommeerd merk met een reputatie) zegt zelf over deze kit:

Hoogwaardige, blijvend elastische, waterbestendige siliconenkit op azijnzuur basis voor afdichten van koplampen, autoruiten, luikgaten, patrijspoorten en bootlichten en voor het coaten van rubberprofielen van caravan, auto of boot. Ongevoelig voor schimmel.
Toepassingsgebied:
Ideaal voor afdichten van koplampen, autoruiten, luikgaten, patrijspoorten en bootlichten en voor het coaten van rubberprofielen van caravan, auto of boot. Goede hechting op niet-poreuze oppervlakken, zoals glas, aluminium, gelakt metaal en hout, rubber en diverse kunststoffen. Geen hechting op Polyethyleen, Polypropyleen, P.T.F.E, acrylglas en onbehandelde metalen.


Bij mij jaren er op gezeten en geen spoor(!) van roest toen de ruit eruit knalde, let wel, cabine uit 1969..... (ja, met een knal als een kanonschot) Bovendien kon ik het rubber uiterst eenvoudig weer schoonmaken en hergebruiken! Geen boeren wijsheid maar eigen jarenlange ervaring!

I rest my case, oftewel, ik heb mijn best gedaan.......en laat het verder maar hierbij.
Mercedes 406 uit 1969
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door fuzzyduck »

Ik kan me voorstellen dat dit wel te gebruiken is bij mijn probleem. Het is namelijk water TUSSEN GLAS EN RUBBER, en niet onder het rubber zelf door.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten