paar roestplekjes aanpakken

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Knorkneutel »

Heb mijn spatbordranden bij Artaparts gekocht lekker goedkoop.... Een tip, wees niet te bang en slijp echt genoeg materiaal weg anders brand je een gat omdat het metaal te dun geworden is. Dus het liefst het hele gedeelte van het nieuwe plaatwerk gebruiken
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Eerste stukken zitten erin:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Tank klep gat nabouwen wordt nog even 'n puzzeltje:

Afbeelding
Afbeelding

Gat in de "halve koker" bij de deur begint ook al aardig kleiner te worden:

Afbeelding
Afbeelding

Met nog een beetje laswerk is de linker zijkant al bijna helemaal vervangen. Rechts binnenkort aan de beurt.
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Knorkneutel »

goed bezig !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

bakboord flank bijna klaar:

Afbeelding
Afbeelding

Wat ik hier nog moet uitvissen is hoe ik de uitsparing voor de tankdop klep ga maken:

Afbeelding

Het stuk wat ik heb gekocht wat hiervoor bedoeld is (Van Wezel 3051.01) heeft dit namelijk niet:

Afbeelding

Maar ik had gehoopt van wel:

Afbeelding

Ik moet dan een stuk uit slijpen en dan vouwen maken zodat het stevig wordt. Op de onderste rand moet ik het scharnier van de klep bevestigen. De oude klep is nog wel goed dus die kan ik hergebruiken. Wordt nog even puzzelen.

De cabine heb ik toch maar geprobeerd stukje bij beetje te restaureren ipv een heel nieuw stuk erin te lassen, wat ik wel heb (van een 608), maar dan moet ik de Hanomag koplamp kuip gaan nabouwen in het Mercedes scherm. Het leek me ook wel een leuke uitdaging om te zien of ik het met kleine stukjes wat beter kon krijgen. Weinig te verliezen:

Afbeelding

Redelijk gelukt, de grootste gaten zijn dicht en het knipperlicht past er weer goed in:

Afbeelding
Afbeelding

Er zitten nog wel wat stukken epoxy plamuur in het brede stuk boven de koplamp. Ik ga dat komend weekend nog verwijderen en ook staal voor in de plaats lassen.

Het stuk verrotte raamsponning leek mij ook een "mission impossible" om te lassen vanwege het rubber:

Afbeelding

Eigenlijk moet de hele raampartij eruit om het dan helemaal rondom te restaureren, maar dat ging me nu teveel tijd kosten. Ik wil de bus over een paar weekeinden klaar hebben voor de weg en ik heb besloten dat niet of later te doen, en dan met een donor stuk wat ik van Gino heb overgenomen. Het raam eruit en erin kan ik bovendien niet in mijn eentje, en ik werk alleen.

Het lassen ging eigenlijk best, als ik maar niet te lang op 1 plek bleef. Het rubber begon wel aardig te roken en te meuren, maar ik ga alles toch weer waterdicht maken met zwarte MS polymeerkit van Simson. Eerst een strookje tussen het rubber en wat er nog over was aan blik geduwd:

http://img839.imageshack.us/img839/277/63m8.jpg

Daar een plaatje tegenaan gelast die de dubbele vouw van de cabine volgt:

Afbeelding

Voorzichtig afslijpen:

Afbeelding

Nog wat meer afbramen en dan Tantox erop/tussen/achter en kit tussen de naden. Omdat ik de spatborden er ook heb afgehaald kon ik redelijk makkelijk met een lange bokkepoot aan de binnenkant ook Tantox en Brantho Korrux smeren, zodat het hopelijk in mijn tijd niet meer significant verder zal roesten.

Met een beetje geluk krijg ik het grootste deel van de rechterflank gedaan komend weekend. Daar moeten ook alle 4 grote delen vervangen worden. Dan nog wat aan de deuren lassen. Ik verwacht het weekend daarop klaar te zijn met het carrosserie werk.

Het is weer zo'n zelfde soort "waar ben ik aan begonnen" project als ik vorig jaar met mijn dakranden en dak had, maar ook dat liep heel goed af. Het lassen gaat soms heel goed, soms heel slecht, maar "op een ouwe bus moet je het leren". Het geeft in ieder geval een heel goed gevoel als er weer een nieuw stuk plaatwerk op zit, in plaats van de krokante ellende die ik in 2011 kocht. Ik denk dat ie zelfs zowaar weer verkoopbaar aan het worden is.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 28 okt 2014, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Goed bezig! :up:
Is die Tantox dat donkerrode spul wat je op de foto's ziet van de achterkant, voor je de spatbordplaat erop gezet hebt? Of zit dat er nog onder?

Succes in elk geval! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Tantox is dat blauwige spul wat je op het lappendekentje op de cabine hoek ziet zitten. Het is heel dun spul en schuimt soms een beetje als je het er goed op kwast, en het glijdt overal makkelijk tussen. Hoe blauwer het wordt hoe meer het staat te reageren met corrosie. Ik doe dit als eerste laag op staal wat nog wat roest of oneffenheden heeft die ik niet brandschoon kan krijgen. Het is een roestomzetter en grondverf in 1.

http://www.rolithshop.nl/index.php?page ... Itemid=137

Op echt blank staal zoals de nieuwe panelen doet Tantox weinig. Ik smeerde de verse panelen voorheen in met ijzermenie (dat is het rode spul), maar nu ik de Brantho Korrux 3in1 binnen heb doe ik het daarmee (het zwarte spul). Ook dat is een roestomzetter en grondverf in 1, maar het is een stuk dikker en taaier en blijft ook elastisch (zo zeggen ze tenminste). Ik heb dit spulletje in deze test gevonden: http://www.oldtimerautosite.nl/update_r ... art_20.htm

Komt uit Duitsland en is daar populair bij behandelen van groot materieel:

http://www.hollandcoating.nl/images/prb ... in1%20.pdf

Ik smeer de nieuwe panelen eerst in met de kwast en ik laat een randje blank voor het lassen. Na het lassen smeer ik wel Tantox tussen de naden voordat ik die dicht kit met Simson ISR 70-02 MS polymeerkit en daarna Brantho Korrux erop als deklaag. Op Tantox hecht alles prima, zeker als het oneffen of ietwat roestig materiaal is. Ik ben nog steeds met mijn eerste litertje bezig, nog niet eens op de helft nu. Vorig jaar mijn dakgoot avontuur er ook mee gedaan. Tantox was een goede tip van Leo.

Ik ga als alles erop zit nog een keer aan de achterzijde een ronde Brantho Korrux erop gooien met een verfspuit op de compressor. Dan zit alles echt potdicht. De buitenkant ga ik ook spuiten. En daarna een goedkope buitenverf er over van Histor. Als de onderlaag maar goed is.

Ik ga er geen Tectyl op smeren. Ik haat hoe dat uitdroogt en dan gaat scheuren, en er blijft zo veel rotzooi aan hangen. Vind ik meer iets voor onderop een personenwagen waar steenslag een grotere bedreiging is.

Dat Brantho spul is erg fijn werken. Het is iets dikker dan gewone verf, een beetje drop-achtige substantie. Ik ga mijn sub-frame en chassis er ook mee insmeren. Je kunt het in verschillende RAL kleuren krijgen. Sommige kleuren zijn duurder, zwart en rood zijn het goedkoopste zo ver als ik heb kunnen ontdekken. In Duitsland is het stukken goedkoper.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx voor je uitvoerige antwoord -heb op onze LT ook nog wat plekjes her en der. Niks heel ergs, maar je kunt er maar beter op tijd bij zijn.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Bedankt voor je compliment, en inderdaad, voorkomen beter dan genezen. Helaas is de tele-roesttijd-machine nog niet uitgevonden. Als het spul goed presteert, gaat mijn volgende bus van achter het plaatwerk en in de kokers gespoten worden met Brantho Korrux.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Nieuwe spatborden linksvoor:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cabine neus verder gerestaureerd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bevestigingsbalk zijwand gerestaureerd:

Afbeelding
Afbeelding

Rechterflank op het spatbord na vervangen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leuke bijkomstigheid: ik heb nu de dubbele strepen weer overal onderop. Die waren op veel plaatsen verdwenen omdat een vorige eigenaar wat stukken erin/erop had gelast die deze niet hadden (geen plaatwerk bedoeld voor die plek gebruikt dus). Die strepen geven stevigheid. En ziet er een stuk beter uit natuurlijk.

Het zwaarste werk zit er nu op. Nog 1 weekend lassen: het stuk waar ik de tank-klep in moet maken, de spatborden rechts (achter en voor) en de linker achterdeur. Dan nog een weekend netjes slijpen, in de antiroest, kitten en schilderen en dan is deze klus geklaard. Ik heb ook stukken voor de portierdeuren liggen maar dat wordt een volgend project.

Plamuren ben ik nog steeds niet van plan. Ik vind het niet erg om te zien waar de reparaties hebben plaatsgevonden, en als er ooit nog eens wat aan moet gebeuren is het een vreselijk smerig gebeuren om weer door plamuur heen te moeten slijpen. Ik denk dat er wel een paar kilo van die narigheid om me heen heeft gevlogen de afgelopen weken.

Nog een oproep: als iemand dit deel heeft liggen inclusief tank-klep, wil t graag hebben! Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door paulv »

Ziet er keurig uit.
Die lassen zou ik ook niet plamuren, ziet er keurig uit met een likje verf :clap:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door geraldo »

Ziet er goed uit, en je gaat echt als een speer :up:

Met wat voor lasapparaat ben je aan het lassen.?

Ik heb op het voorjaarsweekend wat plaatwerk gekocht voor ook wat kleine lasklusje's, maar ik moet nog wel een lasapparaat en een laskap kopen, dus wat voor gereedschap gebruik jij.?

Greetings

Gerard
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Dank! Ik wil 1 mei op een festival staan dus die speer moet wel even blijven gaan nu. Ik ga deze week weekend vier in van dit full time restauratieproject. En daarna moet ik m'n remmen nog reviseren en ik wil zó graag mijn motor wat schoner krijgen. Of het allemaal gaat lukken wordt weer net zo spannend als vorig jaar, toen had ik mijn grote dak en dakgoot project wat ook af moest voor het volgende festival. De weergoden hebben zich de afgelopen weekenden heel goed gedragen, dat heeft enorm geholpen.

Ik heb van Gino's vader een nog niet zo veel gebruikte Fimer WM195 mogen kopen. Prima apparaat al heb ik geen referentiemateriaal want het is mijn eerste. Ik denk wel dat het overkill is voor plaatwerk met de max 175A. Ik zit meestal op de eerste stroom-stand, en nooit meer dan de tweede (er zijn 4 standen). Als ik een nieuwe zou kopen dan zou ik gaan voor eentje met volledig variable stroominstelling, maar dan zit je wel weer in een wat duurder segment.

De lashelm is een automatische, van het merk Multi Vision:

http://www.heelgoedgereedschap.nl/autom ... ion-carbon

Weinig op aan te merken behalve dat ie ook op ander kunstlicht reageert dus als je aan het lassen bent met weinig daglicht en je hebt ander licht erbij, dan wil hij nog weleens op donker slaan als dat nog niet nodig is. Maar dat is gelukkig te verhelpen door de gevoeligheid te veranderen, die is instelbaar. Zit ook een reserve glaasje bij, en de cassette met het automatische venster is te vervangen.

Ik was eerst met het allergoedkoopste 0.6mm draad begonnen maar dat is geen doen. Breekt om de haverklap net voordat het de slang in gaat als je die ook maar een beetje buigt (dan krijgt ie teveel weerstand). Was ook een beetje idioot goedkoop voor €15.66. Helaas weggegooid geld. Ik gebruik nu 0.8mm via Rustbuster.nl à €25 en dat is nog maar 1 keer mis gegaan maar dat was waarschijnlijk een foute afstelling van de draadspanning. Ik zou voor 0.8mm gaan bij het proplassen, wat ik vooral doe. En dan kun je ook nog af en toe wat dikkere balkjes aan elkaar zetten of verstevigen.

En verder: veel Youtube! :)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

De eerste keer dat ik ergens een plaatje in laste, in plaats van erover. Zo goed mogelijk stuk op maat gesneden met de haakse slijper, met de bankschroef en een hamer de plooien erin geslagen, en zo netjes mogelijk (met mijn beginners vaardigheden) erin gelast. Nouja, behalve het bovenste stuk dan. Dat heb ik tegen een strip gebogen staal onder het rubber gezet en daarlangs voorzichtig afgeslepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Het grote karwei zit er bijna op. Resultaat rechter flank:

Afbeelding

In de Brantho Korrux:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Anton »

Hoi,

Ziet er goed uit!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door paulv »

Mooi zo!

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Yoni »

grondig aangepakt voor iemand die een tijdje terug nog twijfelde over lassen ziet het er goed uit!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

:up: :up: :up:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Dankjulliewel!
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door GerardH »

Super gedaan! :up:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Tank klep gedeelte ook gedaan, was even puzzelen en niet super strak, maar "perfect is the enemy of good enough":

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cabine neus:

Afbeelding

Was:

Afbeelding

Het rode spul is Brantho Korrux. Gaat nog een 1K buitenverfje overheen. De bubbels die je nu nog ziet dat is de polymeerkit. Ik heb er alleen na al deze inspanning nu even geen puf meer voor om dat strak te maken met plamuur. Had ook gezegd dat ik het niet ging doen. En op zich vind ik het niet erg. Zo kan ik tenminste goed zien hoe het erbij staat daaronder. De bus heet nog steeds Bubbeltje voor een reden. Alleen zijn het nu geen bubbels van roest, plamuur, polyester en duct tape, maar van gesmolten staal en kit over de lasnaden.
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door huuwan »

Mijn pet af voor je!
Je zult wel meer verknocht geraken aan jouw bus.

Groeten, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Arno Z »

Goed bezig!
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door MB206VAN »

Jemig wat een ellende zeg! Mijn vorige bus was ook een Hanomag (MB206D) en die was er ook min of meer zo aan toe. Ik heb hem maar weg gedaan en heb een 207D gekocht :up: Maar zoals je weet is blijkt dat nu ook een roestbak te zijn, maar dat geeft niet. Daar wordt aan gewerkt.

Als ik jou was zou ik zorgen dat ik zoveel mogelijk overzet delen kreeg. Er zitten aardig wat bollingen en rondingen aan die bus van je, dat kan je zelf haast niet in model krijgen. Als je gaat plakken en lijmen en kitten dan roest het aan de achterkant gewoon lekker verder en na misschien een paar jaar ben je nog verder van huis. Ik zou het nu meteen goed aanpakken en gewoon plaatwerk vervangen. Zorg dat je goed gereedschap hebt en wat mensen om je heen hebt die je af en toe iets voor willen doen.

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Hoi MB206VAN,

die oude 206 ken ik, en die hebben inderdaad ook van die mooie ronde vormen.

Wat betreft mijn project, het inmiddels al een stuk minder ellende. Ik ben nu na 6 weekenden klaar met al het grote laswerk en vandaag ging de eerste lak erop. Wijzonol industrielak zijdeglans. Binnenkort foto's van het resultaat.

Verder heb ik het idee dat je deze draad niet zo goed hebt gelezen, want je kunt daarin lezen dat ik alle grote stukken met Van Wezel oversize plaat heb gedaan (alle 4 panelen aan beide zijden plus de voorste 4 spatborden), en ook alles heb gelast en alleen als afwerking van de lasnaden met polymeerkit heb gewerkt. Dit laatste om ze goed af te sluiten. Plamuur is voor de mooi, verbergt nieuwe roest en zit alleen maar in de weg bij eventuele latere reparaties, dus die troep laat ik achterwege. De cabine heb ik wel met losse stukjes staal gelast, en dat was een behoorlijk kunst project, maar ik heb er van genoten en een hoop van geleerd.

Al met al zou ik die lastige ronde vormen nooit willen inwisselen voor een rechthoekig jaren 80 ontwerp ;)

En tja, je kunt ook als je nieuwe stukken aan je auto hebt gelast helaas nooit overal bij om de roest voor altijd een halt toe te roepen. Daarvoor zijn er teveel verborgen plekjes zoals de binnenkant van kokers, de bovenkant van het sub-chassis (dan zou je vloer eruit moeten), de onderkant van het dak (dan zou het interieur eruit moeten) en ga zo maar door. Het blijft een gevecht wat uiteindelijk verloren zal worden tenzij je je hele bus tot op het bot kaal maakt en met een heel goed spulletje insmeert. Maar ik denk dat ik er zo wel weer 5-10 jaar bij heb getoverd. Tegen die tijd heb ik vast een andere bus, maar dan heb ik in ieder geval geen gatenkaas verkocht zoals de vorige eigenaar dat wel aan mij deed :)

Kleine foto update. Zoals gezegd is de bus vandaag in de lak gezet, maar daarvan volgende keer foto's, als het een beetje fatsoenlijk weer is. Wel een paar foto's van wat ik nou weer voor moois tegenkwam in de categorie "ik haat plamuur":

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo'n grille bestaat uit 2 lagen plaat, voor en achter. De voorste plaat onder was gaan roesten en iemand heeft het nodig gevonden om daar een flinke klodder plamuur op/in te smeren. Uiteraard is dat alleen nog maar harder gaan roesten. Ik heb de voorste rand er maar helemaal afgeslepen en ga daar een nieuwe strook in lassen. De rest van de grille is nog prima.

Hetzelfde verhaal met de bumper:

Afbeelding

Viel gelukkig mee qua roest schade, het was hier vooral gedaan om wat putten en deukjes weg te werken. Dat een bumper niet helemaal strak is interesseert me echt geen reet. Als hij maar 100% staal is, in geval van een stalen bumper. Lamellenschijf erover gerost:

Afbeelding

Ik zou er bijna blanke lak overheen smeren, zo mooi! Helaas is de achterkant van zo'n geval een heel stuk lastiger kaal te krijgen. Als iemand daar tips voor heeft (behalve een dag of twee erop los met de staalborstel) hoor ik het graag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten