Vocht in de isolatie

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gesloten
Anna
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:42

Vocht in de isolatie

Bericht door Anna »

Het dak van polyester is lek (doordat de vorige eigenaar erin geboord heeft en niet goed de gaatjes heeft dichtgemaakt). Er zit nu water in de isolatie (hout en piepschuim) en ik ben bang dat dat gaat schimmelen aangezien het vocht er niet goed uit kan. Iemand eerder dit probleem meegemaakt? Wat raden jullie aan?
Thanks!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door karogegro »

Uiteraard eerst de oorzaak van de lekkerij wegnemen, en daarna goed blijven ventileren.
Desnoods een of meerdere vocht vreters plaatsen, om het vocht gehalte in de camper zo laag mogelijk te houden.
Kringen dan wel vocht plekken in stof laten zich goed verwijderen met een stoomapparaat en vervolgens de nattigheid/viezigheid met een stofzuiger die ook water aankan eruit zuigen.
Op deze manier hebben wij onze championnen kwekerij (lees camper) schoon en toonbaar gekregen.
Schade agv lekkage, rot of schimmel wordt pas goed zichtbaar als de plaats/plaatsen gestript worden van het materiaal wat er op zit. Ziet het er verder nog toonbaar uit........niets aan doen.
Uiteindelijk zal het vocht wat nu tussen isolatie en dak zit, door het blijven ventileren verdwijnen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Gobert »

Ik ben bang dat je het er nooit uitkrijgt, tenzij je drastisch gaan ingrijpen. Het dak lossnijden dus.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door karogegro »

Dan niet.........klaar.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Anton »

Hoi,

Piepschuim neemt geen water op dus goed ventileren.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door fuzzyduck »

Piepschuim (EPS) neemt wel water op. Al is met maar gering.

PIR neemt geen water op. Daarom heb ik dat in mijn bus ;)
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door karogegro »

Anna vroeg volgens mij of ze er wat aan kan doen.
JA, dat kan, door nogmaals, goed te ventileren.
En nou stop ik er mee.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ook....

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Arno Z »

gezellig topic.... (we zitten hier niet op camperforum, toch)

Ik ben het overigens met karogegro een, oorzaak wegnemen, goed drogen (eventueel de kachel aan met de dakluiken open).

De schimmel sterft als de voedingsbodem verdwijnt, daarna kan je de vlekken proberen te verwijderen (of te maskeren). Hoe dat uiteindelijk er uit gaat zien is afhankelijk van je eigen keuzes.
Anna
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:42

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Anna »

Super bedankt voor het precieze antwoord! En ja ik heb er wat aan, eerst gaan we alles goed ventileren. Dak eraf is nu niet echt een optie. Vandaag alles gekit. Hopelijk komt het zo allemaal goed. :)
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Hugo »

Vocht verdampen met je doen met een luchtstroom.
Je neemt gewoon een 12V computer ventilatortje en richt deze op de te drogen omgeving.
Afhankelijk van de ernst kan het een weekje duren maar dit werkt absoluut!
Ik heb dit laatst nog gedaan met een lekkage in de badkamer waar al veel jaar lekkage was en een dubbelwandig raam waarin water zat.
Steeds maar weer condens.
Nadat ik de ventilator een week op een klein gaatje in het raam had laten blazen was hij van binnen kurkdroog.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door paulv »

Het blazen zelf is niet de oplossing. Blazen met drogere buitenlucht wel, mits je die vochtige lucht daarna ook goed afvoert.

Maar zonder blazen lukt het net zo goed, hooguit iets langzamer.

Dus gewoon alle raampjes open zetten op een droge plek buiten (in de zon) en je bent je vocht zo kwijt.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Gobert »

TS heeft geen vochtprobleem in zijn camper, maar in de isolatie die verwerkt is tussen het dak en plafond. Daar helpt echt geen computerventilator of een raampje open zetten. Daar zal echt de zaag in moeten,
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door paulv »

Voor dat kleine beetje water in de isolatie??? Is een zaag nou niet een veel te zwaar middel.

Anna, probeer het eerst maar eens met het raampje open in de zon.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Gobert »

In plaats van de zaag zou je inderdaad ook de flex kunnen gebruiken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Anna
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:42

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Anna »

Tja de zaag zit er nu zowiezo niet in. We zijn financieel wat beperkt en als het mis gaat dan hebben we echt een groot probleem. De camper wordt een woonplek dus die kunnen we niet missen. Daarbij hebben we net het interieur geverfd en opgeknapt. Ik heb trouwens ook gezien dat de vocht door de muren naar buiten komt.
Tja ik ga gewoon alle ramen open zetten, kachel erin, computerblazertje en hopen dat alles goed komt. Dankjullie wel voor alle tips! :)
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door karogegro »

Helemaal goed Anna.
Afhankelijk van de duur van de lekkage en de mate van de hoeveelheid vocht in dak en wanden, moet je niet verwachten dat het met een paar dagen ventileren droog is. Dat kan wel enige tijd duren. Gewoon wat geduld, en dan wordt het vanzelf droog.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Detlev »

Ha, zet dat deze dagen maar gewoon buiten met alle ramen open.
Dat wordt zo heet in die muur, dat komt er echt wel ergens uit hoor, vocht kruipt echt waar het niet gaan kan als het moet :lol:
Tss, de zaag erin :crazy:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Gerard Exis »

Mijn ervaring is dat vaak de camper al een restauratieobject is in dit soort gevallen. Niet leuk misschien dat ik het zo stel maar ik baseer dat op het volgende:

TS heeft geconstateerd dat er vocht zit in de isolatie en in het hout.
TS ziet dat het vocht ook in de wanden zit.

Zodra vochtproblemen binnen zichtbaar zijn is het achter de afwerking vaak al een bende, lange tijd heeft daar de bacterie etc.. daar al lekker z'n gang kunnen gaan.

Om een correct advies te kunnen geven denk ik dat het beter is dat TS wat foto's plaats van de geconstateerde plekken. Als de situatie is zoals ik vermoed dan kan je dit nog niet met 25 ventilatoren redden.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Gobert »

Eindelijk iemand die het probleem niet onderschat.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door karogegro »

Tjonge jonge, ben ik nou gek of......
Ik begrijp niet zo goed wat er niet duidelijk is aan de antwoorden van Anna.
Ze geeft aan dat ze net het interieur hebben opgeknapt en nu niet de middelen hebben, dan wel een woonruimte hebben om er een restauratie project van te maken. Desondanks word hier geadviseerd om maar gelijk de zaag, danwel flex in het dak/wanden te zetten. DAT VRAAGT ZE NIET.......
Moderator, mijn excuuus voor het nogal temparement volle antwoord.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Admin »

Toine,

Hoewel temperament vaak de communicatie vertroebelt, heb je in dezen wel gelijk.
Het lezen van de vraag van een TS is vaak erg moeilijk voor degenen die per se hun eigen stokpaarden willen berijden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Gobert »

We weten allemaal dat vocht in de isolatie een sluipmoordenaar is. Dan kun je TS halfslachtige adviezen geven, maar met een ventilatortje of een kacheltje gaat het er echt niet uit. Dan kan Toine emotioneel worden omdat je TS confronteert met de harde waarheid, maar de waarheid wordt er niet anders door, hoe vervelend ook.

Dat heeft overigens niets, maar dan ook helemaal niets, met stokpaardjes te maken, zoals onze waarde Admin suggereert.
TS vraagt letterlijk: wat raden jullie aan? Mijn advies fundamenteel aanpakken want het vocht vreet verder en doet zijn vernietigende werk. Ik zie daar weinig stokpaard in.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door paulv »

De zaag kan er later ook in als de camper na twee/drie weken in de zon met de raampjes open nog steeds zo vochtig is.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vocht in de isolatie

Bericht door Admin »

Inmiddels heeft iedereen, die een mening heeft m.b.t. vocht in de isolatie, zijn zegje wel gezegd.
De herhaling van zetten die nu gaat ontstaan leidt onherroepelijk tot een welles-nietes-discussie en daarop zit ik niet te wachten.
Er gaat dus een slotje op deze thread.

Anna, ik hoop voor jullie dat het lukt om het vocht uit te dampen (gelukkig roest polyester niet). En zo nodig kun je op termijn altijd alsnog de bekleding verwijderen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten