Afgekeurd - remverschil vooras 40%

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Afgekeurd - remverschil vooras 40%

Bericht door GerardM »

Dag,

gisteren was voor mij de langverwachte dag: het omkeuren naar camper van m'n 508 ex-ambu bij de RDW. Na alle mooie verhalen dat zo'n keuring niks voorstelt weet ik inmiddels beter, de keurmeester begon enthousiast de bus op de remmentestbak te zetten en te remmen. En jawel, zowel op voor als achteras een remverschil van zeker 40%. Ik stond er bij en ik keek ernaar, leuk apparaat hebben ze daar. Wel was de keurmeester nog even zo vriendelijk om onder de wagen naar de trommels en slangen te kijken (en misschien toe te spreken) maar het hielp allemaal niets. Overigens bij het rijden heb ik weinig tot niets gemerkt van scheeftrekken. De keurmeester bevestigde dit en zei dat dat best zou kunnen maar als ik in de bergen zou gaan rijden het zeker zou gaan merken...
Verlichting was gelukkig wel okee, evenals gewicht (3090 kg).
Op het oude forum heb ik al eens gezocht en lees dat velen problemen hebben met verschil in remmen en dat er allerlei truuks zijn.
Over twee weken mag ik terug voor een herkeuring. Ik wil eerst zelf
wat proberen en als het me over 1 week nog niet is gelukt dan ga ik wel
naar de remmenboer hier op de hoek; ik wil het ding toch goed hebben en ook met een gerust hart bergaf kunnen rijden.
Wie heeft zo wat tips met dingen die ik eenvoudig zelf kan ? Ik ben redelijk handig, in het bezit van krikken, bokken, assteunen en compressor dus daar zou het niet aan moeten liggen...

Alvast bedankt en groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: remverschil.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Gerard,

De enigste truuk die ik altijd toepas voor ik naan de APK ga, is een aantal malen fors remmen zodat ze goed warm en droog zijn.

Ik zou het in jou geval niet daar uitsluitend op gokken, maar met goed warme remmen bij de remtest te verschijnen is altijd raadzaam.

Het lijkt mij het vestandigte om de trommels en remschoenen volledig te demonteren, omdat ik vermoed dat e.a. in het verleden langere tijd zal hebben stilgestaan.

Als je geen boek met tekeningen of foto's van de remmen hebt zou in er eerst even een (digitale) foto van maken om later te zien hoe het weer in elkaar moet.

Je kunt nu alle onderdelen goed schoonmaken en de remvoeringen goed bekijken op vervuiling door vet en smeer (en ook op slijtage), bij twijfel zou ik er nieuwe, "normale, geen overmaat"op klinken, gewoon als setje bij MB te bestellen.

Verder de cilinders goed bekijken en beoordelen en ook hier vind ik, bij twijfel vevangen, ik reviser remcilinders nooit wat bij de remmen boer on de hoek zijn nieuwe vaak niet zo heel veel duurder.

Ik gebruik bij remmontage bij alle draai en schuifpunten altijd een KLIJN BEETJE kopervet.

Na montage remmen ontluchten, stellen enz. en hopen dat het nu goed is, of beter naar een garage gaan met een remmen test bank en daar testen en stellen.

Ik ben mij er van bewust dat mijn antwoord niet de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing is, maar ik ga er van uit dat het niet alleen voor de keuring NU goed moet zijn maar ook voor de veilingheid en ieder jaar sta je op nieuw bij de APK op de testbank.

Mijn 508 is 13 jaar geleden met volledig vernieuwde remmen ook RDW afgekeurd op te veel verschil voor, vervolgen bij een garage op de testbank afgesteld en bij de RDW goedgekeurd. in 12 jaar nog nooid APK afgekeurd (een kwestie van onderhoud)

Succes er mee, en groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

remverschil

Bericht door Arnold Smeets »

Nog een kleine aanvulling op het uitgebreide advies van Bert:

Om onbekende reden wil het nog wel eens zo zijn dat alles gangbaar is en dat het eindresultaat toch afkeur is wegens scheef remmen.
Wissel dan de remtrommels eens van links naar rechts en andersom. Niemand weet hoe het werkt maar het werkt vaak wel en het kost nagenoeg niets.

Groet,

Arnold
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Dank en hoe krijg ik de trommels los ?

Bericht door GerardM »

Bert en Arnold,

dank voor jullie antwoord. De truuk met vooraf warm remmen kende ik en heb ik ook gedaan, ware het niet dat ik lekker vroeg bij de RDW was en ruim een half uur moest wachten totdat ik aan de beurt was. In die tijd waren de remmen wel afgekoeld denk ik. Daarnaast zag ik hoe de keurmeester op de testbank bezig was en volgens mij werden ze daar ook wel warm van.... echter het resultaat werd niet beter.
Gisteren eens de voorwielen er af gehad, door het kijkgaatje in de trommel zie ik in ieder geval nog genoeg dikte remvoering zitten.
Nu de trommel los, ik heb dat ooit (20 jaar geleden) eens gedaan bij een VW kever; hoe ging dat ook alweer ? Grote tang op de dop in het midden, moer op de wielbouten en met de hamer in tegengestelde richting ? Dat is wat ik me herinner, maar durf dat hier nog niet uit te proberen.
Hoe krijg ik de trommels netjes los ? En is er een verschil tussen voor en achter ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re;Remverschil.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Gerard,

Daar ben ik dan weer mooi klaar mee, al die vragen, maar goed wie A zegt enz.

Ik begrijp de problemen met die doppen van die voor naven niet echt, die zitten geschroeft met gewone rechtse, maar heel fijne, schroefdraad en toen ze gemonteerd zijn was dat niet mogelijk zonder dat daar lagervet tussen is gekomen, in het verleden gebruikte ik daarvoor altijd een pijpen tang en dat heeft nooit problemen gegeven, later heb ik op een rommelmarkt een enorme dopsleutel op de kop getikt.

Als de dop er af is zie je een wat vreemd model moer met een inbusboutje erdoor als borging, als die los is gedraaid kan de moer er vrij gemakkelijk af ook met een tang o.i.d. (dit is de moer om bij montage het lager af te stellen.)

Haal de ringen enz. achter de moer zo veel mogelijk weg, LET OP DE VOLGORDE, als je aan de trommel trekt komt een deel van het lager naar buiten, ZORG DAT DIT NIET OP DE GROND OF IN HET ZAND VALT en schoon blijft.
Als de remtrommel op de remschoenen blijft hangen moet je deze eerst terug stellen.

Er is natuurlijk verschil tussen voor en achter, achter heb de steekassen voor de aandrijving die er eerst uit moeten, 6 M10 moeren los en as uitnemen, dan vindt je een borging vaarvan je een lipje moet lostikken die grote moeren stellen ook weer het lager en willen met een grote tang eenvoudig los.

Hier laat ik het voolopig bij anders zit ik een garage handboek te schrijven, als je verdere vragen hebt bel me dan naar, op wat uitzonderingen na ben ik ook overdag wel vaak thuis, tel: 0592 34 09 33

Groeten Bert Steenhuis
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Unknown User

trommels

Bericht door Unknown User »

Let er bij het demonteren van de trommels op dat je ze niet met de keerrring op de naaf laat rusten, dit kan beschadiging van de keerring tot gevolg hebben.

groeten, Bert Zegers.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Remmen

Bericht door GerardM »

Opnieuw bedankt (ook Ingo) voor de tips; heb er vanavond maar even aan kunnen besteden omdat ik ook nog een kapotte koelwaterslang wilde vervangen en een weerbarstige slangenklem tegenkwam. Uiteindelijk heb ik toch gewonnen ! Heb maar even aan het voorwiel gesnuffeld, morgenavond weer verder.
En jammer dat jullie niet om de hoek wonen, anders zou ik graag bij jullie in de leer gaan !

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Hulp ?

Bericht door GerardM »

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen (prima overigens) en ben tot de conclusie gekomen dat het me niet alleen gaat lukken om alle vier de wielen in de komende week goed te krijgen en ga daarom op zoek naar professionele hulp. Simpelste (en duurste) oplossing is natuurlijk om naar de dichtstbijzijnde MB dealer te rijden. Op het forum lees ik regelmatig dat er DL leden zijn met eigen garages danwel daar werken en die dit met 'liefde voor het vak' doen.
Daarom mijn oproep: wie kan/wil mijn de remmen van mijn 508 goed maken in de komende week danwel wie weet een goed adres hiervoor ?

Groet en alvast bedankt,


Gerard
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

En nu wel goed !

Bericht door GerardM »

Om dit draadje maar even af te maken: ik heb in Maastricht een prima eenmansgarage gevonden die er wel brood in zag. Het bleek dat in de linker trommel de voering scheef zat; die heeft hij weer rechtgezet en bijgeslepen, rondom remmen gesteld, remvloeistof bijgevuld en ontlucht. En dat alles tegen guldens prijzen en zonder remmenbank maar puur op ervaring.
Dit alles heeft enorm geholpen en de wagen remt prima recht.
Omdat de wachttijden bij de RDW lang waren en ik eerst op vakantie wilde, ging ik pas vandaag voor de herkeuring (driemaal is scheepsrecht).
Prima keurmeester, mocht zelf in de wagen blijven en de remtest zelf doen. Inderdaad was het remverschil weg :D en daarmee mijn bus echt goedgekeurd !

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: remveschil

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Gerard,

Leuk om te lezen dat het probleem zo goed is opgelost, maar je zulke vakmensen maar net weten te vinden en dan ook nog voor een nette prijs.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Nu kan ik het wel

Bericht door GerardM »

En nu een jaar later lijkt het allemaal zo simpel, want gisteravond heb ik voor het eerst de trommels aan de voorzijde losgehad, alles schoongemaakt, remvoeringen 10mm gemeten. Daarna opnieuw gemonteerd, nieuwe rubbertjes in de inspectiegaatjes en gesteld. Ik was trots want bij een remproef remt hij zo recht als maar kan :D :D .

En dat alles in anderhalf uur.

Volgende week de achteras !

Rem ze,

Gerard

...ik moet wel bekennen dat het onder het toeziend oog van mijn Vlaamse leermeester was, maar heb het toch allemaal zelf gedaan...
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Het vervolg

Bericht door GerardM »

En het vervolg: gisteravond de beide achtertrommels losgehad en mijn vermoeden werd waar: beide cylinders zaten aan één kant vast. Het achterste deel dan; de voorste voering werd wel netjes aangedrukt. Je kon ook de roest zien. Nu maar op zoek naar 2 nieuwe cylinders (ik volg de tips dat nieuwe niet veel duurder zouden moeten zijn dan een revisiesetje).
Wat me overigens nog wel verraste (want nergens gelezen, maar achteraf natuurlijk logisch) dat als je de steekas eruit haalt er wat olie uit de achterbrug meekomt. Goed om er even een emmer onder te zetten.
Ga ook de komende dagen de wartels van de remleidingen en ontluchtingsnippel preventief met WD-40 inspuiten, zodat het volgende week hopelijk makkelijk losgaat.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re het vervolg:

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Gerard,

Als ik had voorzien dat er bij het demonteren van JOU steekas zo veel olie uit zou komen dat, dat het vermelden waard was, dan had ik dat zeker gedaan, maar wat er bij mij uit komt is met een poetsdoek te vangen.

Ik vermoed dus dat er te veel olie in het cardan zat en/of de wagen extreem scheef stond.

Om de ontluchtingsnippels later weer los te krijgen kun je beter KOPERVET (automatt. zaak) gebruiken (en dat alleen op het schroefdraad smeren) ipv WD 40 , daarbij loop je de kans dat het naar binnen in de remcilinder dringt het is immmers een soort kruipolie en ik weet niet hoe dat zich verhoud met de remvloeistof en met de rubbber delen.

Succes er verder mee Bert steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Scheef

Bericht door GerardM »

Bert,

dank voor je antwoord. Ja de wagen stond inderdaad nogal schuin, omdat ik maar 1 kant had opgekrikt en vrij hoge assteunen heb. Als ik het volgende week weer ga openmaken doe ik dat met beide zijden opgekrikt, dan zou er dus wat minder olie uit moeten lopen.
Daarnaast is het ook zo dat ik dit werk doe in de garage van de avondschool en ze leren je daar dat je altijd extreem netjes moet werken, elk druppeltje gemorste olie is een schande !
Nu maar hopen dat ik toch geslaagd ben voor mijn praktijkproef... :oops:
Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

De laatste loodjes

Bericht door GerardM »

En om het verhaal toch maar helemaal af te maken. Deze week de beide remcylinders achter vervangen. Ging fantastisch en omdat ik de wagen nu aan beide zijden even hoog had opgekrikt kwam er (zoals Bert al beschreef) geen olie uit de achterbrug mee. Want jawel na de vorige week
had ik die wel bijgevuld.
Alles ging prima los, dankzij een goede voorbereiding. Ontluchten een fluitje. Het hele verhaal, inclusief opkrikken, nieuwe vloeibare pakking op flens van de steekas, remproef en pauze heeft me zo'n 3 uur gekost.
En nu maar poetsen, inpakken en wegwezen !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast