rempedaalslag

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rempedaalslag

Bericht door Leo »

Weet niet hoe jij die remmen hebt afgesteld, maar bij busjes doe ik dat als volgt:

1) Draai de stelmoer in de trommels zo stijf vast als het kan.
2) Trap een aantal keer krachtig op het rempedaal.
3) Stel de moeren terug tot de rem licht aanloopt.
4) Herhaal punt 2.
5) Stel de rem tot hij (nét) niet meer aanloopt.
6) Druk krachtig op het rempedaal.
7) Herhaal punt 5 & 6 tot je tevreden bent.

Opmerking: Verwissel het geluid van aanlopend vuil in de trommel niet met het aanlopen van de remmen.
Daardoor zou je hem veel te veel terugstellen.


Verder raad ik je aan om naar een ander keuringsstation te gaan.
In de APK-regels voor bedrijfswagens (met of zonder aantekening kampeerwagen) staat namelijk helemaal nergens dat het rempedaal niet diep mag zitten.

Dit zijn de regels van 2011:

Bedrijfswagens:

5.3.2. De rembekrachtiger en de hydraulische
remkrachtregelaar moeten goed functioneren. Doen ze.
Voor de controle van de vacuüm-rembekrachtiger
wordt bij uitgeschakelde motor allereerst de
vacuümvoorraad opgebruikt door het rempedaal
meerdere malen in te trappen. Vervolgens wordt
met ingetrapt rempedaal de motor gestart waarna
door de opbouw van het vacuüm het pedaal verder
moet wegzakken. Werkt.

5.3.4. Bij hydraulische remsystemen mag bij het bedienen
van het rempedaal de slag van het pedaal niet door
een aanslag worden beperkt. Doet hij niet, je hebt nog 1/3 slag over.
Controle door het rempedaal in te trappen. Bij
twijfel wordt het pedaal met een kracht van ten
hoogste 700N ingetrapt. Maw: Als je rempedaal met die kracht niet tot het eindpunt van zijn slag gaat (is bij Merc-bussies gewoon de bodem), is het goedkeur.



Wat de keurmeester er persoonlijk van vindt is zijn probleem, maar zoals je ziet zeggen de regels nergens dat het pedaal niet diep mag zitten.
En aan die regels heeft hij zich te houden. Punt.
Dus stel je remmen zoal ik boven heb beschreven, en ga naar een ander.
Of leg deze "vakman" even zijn eigen spelregels uit.. :roll:


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Top heren!

Dat werpt een ander licht op de zaak. En minder vuile handjes!

De uitkomst laat ik tzt weten,

Groet,

Kasper
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: rempedaalslag

Bericht door Yoni »

je hoofdrem cilinder nog in orde? bij mij zakte deze langaam weg als ik er lichte voetdruk op zette bij normaal remmen kon er nog genoeg druk op worden gebouwd.
Ook had ik als ik in mn vloeistof reservoir keek en iemand liet remmen ijzel vijlsel er door heen zweven.
Wat je ook kan doen is ontluchten van onder naar boven toe dat heeft mij ook wel eens geholpen!
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Hoi,

Gisteren APK gehaald.

En wat was de oorzaak van de lange rempedaalslag: afstellen! Toch wel. :oops:

Het recept van Leo werkte perfect. Na elke cyclus kon ik merken dat het pedaal een stukje was opgekomen. Dus net zo lang doorgegaan tot geen vooruitgang meer geboekt kon worden. Tussendoor ook gereden en geremd.

Nadat ik eerder remtrommels l/r verwisseld heb om het probleem van ongelijke remkracht l/r op te lossen, heb ik daarna de schoenen 1x opnieuw afgesteld. Daarmee ging het mis, want vervolgens rijdende naar de APK lekker warm geremd, en niet gemerkt dat dat de rempedaalslag kennelijk vergrootte.

Het feit dat de remtrommel l/r in binnendiameter enigszins verschillen, dus de diameter van de remschoenen ook, moet wel de oorzaak zijn van de grote slag. In wezen zijn de remperikelen natuurlijk al veel eerder ontstaan, omdat ik te weinig met de bus rijd.

In ieder geval ben ik weer blij dat het voor elkaar is. Weer wat geleerd.

Dank,

Kasper
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten