chassis balken

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

chassis balken

Bericht door Thorvald »

een goededag allemaal,

Vraag: WAT IS DE BEHANDELING DIE VANUIT DE FABRIEK WORDT TOEGEPAST OP DE CHASSIS BALKEN?

ik heb de bak van mijn chassis cabine afgehaald omdat de tussenbalken rot zijn. nu hebben deze verrotte tussenbalken ook mijn chassisbalken aangetast met roest. ik wil deze nu behandelen.

ik ga deze op de plekken kaal schuren, maar dan wat smeer ik erover heen. ik heb vernomen dat zink spray niet gebruikt mag worden op de chassis blaken omdat deze te flexibel zijn. vandaar de vraag of iemand weet wat de fabriek er van origine mee doet. ik wil zeker dat het chassis hierna weer een jaar of dertig mee gaat.

met vriendelijke groet,

thorvald
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Beste Thorvald,

Ik weet niet wat ze orgineel gebruiken,
maar ik kan wel mijn ervaring tot zo ver vertellen.
Ik ben ook bezig met een anti roestbehandeling aan de onderkant en deuren e.d. zodat ie nog jaren me kan.

Ik gebruik hiervoor Waxoyl.

http://www.pardonverf.nl/
Je hoeft alleen de loszittende roest en vuil te verwijderen.
Het is een wax olie mengsel opgelosd in terpetijn.
Deze zuigt zich in de roest en laar daarna een lucht dicht waxlaag achter waardoor het niet verder roest.
Het is doorzichtig dus je kunt altijd zien wat er onder zit en of het verder gaat roesten.
De waxlaag blijft flexibel als het opgedroogt is en gaat niet barsten.
Het lijkt op de waxlaag die je tegewoordig bij nieuwe auto's zit.

Ik heb het en de buitenlucht moeten doen en bij deze temperaturen moet je het wel behoorlijk verdunnen met terpetijn om het een beetje vloeibaar te houden. Nadeel is wel als je het bijvoorbeeld voor de binnenkant van je deuren gebruikt dat je een paar weken met een terpetijnlucht in je camper zit.

De waxoyl starterspaket wordt met een drukspuit geleverd en met een speciaal slangetje om balken aan de binnenkant te behandelen.
Voor het starters pakket en 5 liter extra wax was ik 100 euro kwijt.

Groeten,

Berthil.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Niet voor de onderkant.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Berthil en Thorvanld,

Ik heb even op de vemelde site gelezen over Waxoyl, maar volgens mij is het met name geschikt en bedoelt voor holle balken en ruimten en minder voor b.v. de onderzijde die met veel water in aanraking komt en dus ook niet voor een 407/508 chassis, ten minste zo begrijp ik het .

Verder kan ik hier ook niet veel zinngs over zeggen maar wide het toch even opmerken.

Groeten Bert Steenhuis.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wat ik er van weet, is dat stanaard het chassis alleen in kleur (standaard zwart, andere kleuren optioneel) gespoten is en de rest van de cabine enzo gewoon in de kleur van de cabine.

Een fabrieksmatige anti-roestbehandeling werd niet toegepast (behalve in sommige holle ruimten) dus als er iets op zat is dat later gebeurt.

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Roestpreventie

Bericht door Peter MERCAMPO »

Voor de bouw van mijn MERCAMPO heb ik inmiddels ook het een en ander gedaan. Hiervoor heb ik de vloer verwijderd en deze behandeld met RX 5 en RX 10. Dit middel kan (eerst 5) over de roest worden aangebracht, eerst losse roest verwijderen, indien er na de eerste laag weer roest loskomt deze verwijderen, vervolgens nog een keer behandelen. Dan 2x RX 10 aanbrengen ( tussen de lagen laten drogen). Het resultaat mag er wezen en de fabrikant garandeerd 5 jaar tegen roest.

Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

wat ik nu ga doen!

Bericht door Thorvald »

hoi, bedankt allemaal voor jullie reacties.... ik wou even laten weten wat het geworden is.

De chassis balken zelfs zikjn door mij helemaal schoongeschuurd en vervolgens met een paar lagen hammerite bewerkt. gewoon een strakke kleur zwart. Uiteindelijk als er niks meer aan bewerkt hoeft te worden tektileer ik ze ook nog.

De balken die tussen de chassisbalken komen en de bak die zijn weggebracht voor een zinkbad. Ik had weinig zin om te gaan prutsen aan de binnenkant van deze balken. Ik geloofde niet dat ik dit zo grondig zou kunnen doen dan ze in een bad te leggen.

De chassisbalken van de bak zijn grondig schoongemaakt en gezinksprayt door mijzelf en daarna met hammerrite afgewerkt.

nieuwe rubbers voor tussen de bevestigingspunten en rijden maar weer. Ik denk dat het keuringsstaion te spreken zal zijn.

met vriendelijke groet en bedankt voor alle reacties....

thorvald
Ben

RX5 en RX10

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 06 aug 2007, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: RX5 en RX10

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ben schreef:Hoi Peter,

Van welke firma is die RX5 en RX10?
Ik begrijp dat jij er goede resultaten mee hebt.
Misschien weet je een website of anders waar te koop.

Groeten Ben
Ik heb het via Martin Vijzelaar gekocht hij kan het ook leveren, Ik ga het voor de binnenkant van mijn bus ook gebruiken (preventief) alvorens eea te isoleren. Je kunt het zelfs in de meeste ral kleuren bestellen. Wellicht dat je ook via zoekmachine google bij RX zult uitkomen en eventuele ander leveranciers. Ik heb er in elk geval vertrouwen en in het verleden al veel roestproblemen verholpen en verknald, zeg maar door schade en en schande wijs geworden! succes Peter
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten