weggedrag

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

Om er even op terug te komen, k moest vanmiddag vol in de remmen bij zon 80 en dat hield nie echt over, het stuur schoot even naar links maar remde daarna wel rechtuit, ik verdenk dus nu ook idd de remslangen, maar ontluchten kan geloof ik ook geen kwaad, mooi, dat kan in 1 keer:)

Fvd
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: weggedrag

Bericht door Yoni »

Bewegen je cups nog goed in je rem cilinder en bewegen je remvoeringen nog wel een beetje soepel over je ankerplaat?
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

Remmen heb ik vandeweek gesteld het bewoog nog op en neer ,voor en achter ,staan nu iets strakker en gelijk, remtestbank gaf ook gelijke druk aan links en rechts, na het stellen, dus ik neem aan, en ja aannemen is de moeder van alle fuck ups;) dat ze nog goed bewegen in de cilinder

We komen er komende dagen nog nie aan toe maar het plan om alle remslangen te vervangen en systeem te ontluchten is een goeie eerste stap

fvd
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

Toegevoegde problemen na vandaag en stukje op de snelweg om te voelen, wat doet het nou allemaal, een zwabberend linkervoorwiel

jaja, kan toch nie anders dat er speling op een kogel zit, snel eens uitzoeken

Fvd
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: weggedrag

Bericht door dereiziger »

of je wiellager ??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansie
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:52
Locatie: Bergen op Zoom

Re: weggedrag

Bericht door Hansie »

Ik zit per toeval ook met een probleempje qua weg gedrag met ons camperbusje.
Helaas liet onze versnellingsbak van onze MB100 het afweten in Oostenrijk.
Via de anwb is hij weer naar huis gerepatrieerd.
Nu na een (gelukkig) goede vervangende versnellingbak te hebben laten monteren is het weggedrag ook veranderd.
Nu heeft onze MB100 ook voorwiel aandrijving maar normaal gesproken als dat allemaal los gaat en weer terug vast kan dat het weg gedrag toch niet beinvloeden?
De bus zwalkt echt over de weg bij 100kmh. er lijkt veel meer speling op het stuur te zitten dan voorheen terwijl dit toch eigenlijk niet zo is.
Zou uitlijnen hier een oplossing kunnen zijn?
Of iemand anders misschien een tip waar het aan kan liggen?
Ik baal er best van want het rijd echt niet lekker op het moment.
Hopelijk weten jullie raad.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

Wiellager geloof ik niet omdat ik in de bochten nie meer herrie hoor, naaf loopt vrij, soepel

Morgen heb ik de sleutel van mijn nieuwe garage, stroom erin, en dan gaan we eens heel snel alles uitzoeken :up:

fvd
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

Hansie, omhoogkrikken en zoeken naar speling, verder 1 en 1 optellen, wat is er nu anders dan voorheen
Gebruikersavatar
Hansie
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:52
Locatie: Bergen op Zoom

Re: weggedrag

Bericht door Hansie »

Fvd schreef:Hansie, omhoogkrikken en zoeken naar speling, verder 1 en 1 optellen, wat is er nu anders dan voorheen
Bedankt voor de Tip!
In mijn geval is met gewoon uitlijnen het probleem gelukkig opgelost.
We rijden weer met plezier! :up:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: weggedrag

Bericht door Hanomaad »

Kasper schreef:
02 jun 2011, 00:09
- Conische vulringen geplaatst tussen remtrommel en velg, zowel links als rechts. Deze ringen ontbraken. Ik vermoed dat dit een belangrijke oorzaak van het probleem was.
Ik had ook een getril rond de 85km/u.

Wat bleek, mijn vulringen waren allemaal foetsie. Waarschijnlijk zelf kwijt gemaakt bij het wisselen van de wielen naar 17.5" (misschien blijven hangen aan de oude velgen).

Gelukkig net nog een setje van 6 gevonden. 3 op elke trommel. Morgen nog eens testen op de snelweg, en dan gelijk nog een setje erbij bestellen voor het geval dat.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: weggedrag

Bericht door Admin »

Pas je wel op dat je je velgen niet krom trekt? Ik zou ze pas monteren als je voldoende ringen hebt voor àlle gaten. Ze kosten je de kop niet.....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: weggedrag

Bericht door Hanomaad »

Ik heb op de oude bus ook altijd met slechts 3 counter ringen gereden. Dat was al zo.. en die rijdt perfect. Schudt niet en blijft mooi rechtuit rijden. Velgen zijn ook niet krom. Lijkt me trouwens lastig zulk dik staal op die manier krom te trekken. Die ringetjes passen er precies tussen, en zouden niet de velg van de trommel mogen houden lijkt me.

Maar je hebt wel gelijk dat ze bijna niets kosten natuurlijk, dus ik ga er 6 op elk wiel zetten zodra ik ze heb.

Vandaag wat ringen overgezet naar de nieuwe bus, en met 3 ringen per wiel gereden en het was hetzelfde op de snelweg.

Toen bij de bandenboer langs gereden en die heeft even de scooter erop gezet. Wat bleek, rechts had wel 5mm beweging t.o.v. de trommel, links was beter. Gewoon niet goed gecentreerd erop gezet dus.

Weer overnieuw erop gezet, nog voorzichtiger, houtje eronder om te kijken of het een beetje gelijk bleef lopen. Terwijl ik dit deed viel me op dat de trommels van de nieuwe bus geen rand hebben waar de velg omheen valt. Dat is bij de oude bus wel zo. Nogal wiedes dat het bij de oude bus dus nooit een probleem was om goed te centreren. Even bij een andere bus gekeken en die heeft ook zo'n rand! Ik moet dus andere trommels hebben.

De nieuwe bus:
photo_2017-09-18_19-14-59.jpg
De oude bus:
photo_2017-09-18_19-15-08.jpg
Na het opnieuw plaatsen weer de snelweg op en het is stuuuukken beter, gewoon door voorzichtiger te monteren en steeds gekruisd/driehoeks een slagje te draaien zoals het volgens mij hoort. Maar je blijft nog wel iets voelen. Het laatste zal wellicht worden opgelost door a) trommels met rand b) nieuwe banden en c) gestraalde velgen (deze zijn nogal roestig) en dan vervolgens balanceren.

Nieuwe trommels zijn zo te zien gewoon nog te krijgen:

http://www.basiscampberlin-onlineshop.d ... 8-BM-309-2

Wat nog wel rest is dat de bus op de snelweg een heel klein beetje naar rechts blijft trekken. Het wiellager rechtsvoor is vervangen en ik dacht eerst misschien te strak gedraaid, maar na wat losser te hebben gezet is dat precies hetzelfde. Ook de wielbasis gemeten en precies 350cm aan elke kant. As staat dus ook niet scheef naar rechts. Nog geen flauw idee wat het kan zijn dus. Ideeën welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: weggedrag

Bericht door Admin »

Als beide assen een beetje scheef zouden staan, kun je dat niet op deze manier meten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: weggedrag

Bericht door Hanomaad »

Toch nog even zitten kijken. De trommel waarvan ik de beide lagers heb vervangen lijkt ook afwijking te vertonen als ik het wiel draai. Ik zie ongeveer 1mm op en neer bewegen t.o.v. de ankerplaat. Denk dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het vervangen van de lagers. De trommel er weer af gehaald maar alles ziet er goed uit. Voor de zekerheid toch het buitenste lager vervangen door wederom een nieuwe. De trommels links en rechts gewisseld zodat wat er rechts eventueel verkeerd was nu links het geval zou moeten zijn, in theorie.

Net even gekeken met een lamp en de boormachine erop om te laten draaien maar ik zie nog steeds een beetje afwijking. Ik denk dat dit gewoon binnen de toleranties van de velg en trommel hoort?

Het naar rechts trekken: lijkt me erg sterk dat beide assen precies gelijke afwijking hebben, maar het zou wellicht kunnen. Ik merk ook dat ik rechtsvoor iets meer aanloop dan links op de remschoen. Een fractie, maar zou het misschien ook kunnen zijn. Na het links/rechts wisselen is het aanlopen weg, en lopen beide wielen ongeveer even lang vrij.

De borgmoeren lagers heb ik redelijk strak aangedraaid. Eerst gewoon handvast en dan een klein slagje terug en weer vast met de inbus.

Morgen weer even de snelweg op om te zien of het nu nog beter is. Als het zo blijft ga ik nieuwe trommels bestellen. Met van die randen. Dat zijn de ouderwetse trommels, heb ik me laten vertellen. Maar bij Busbasis verkopen ze die gewoon nog nieuw, een set voor €250.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: weggedrag

Bericht door Hanomaad »

Vanmorgen ook nog even 1 slag toespoor gegeven en daarna weer de snelweg op gereden.

Het getril is ongeveer hetzelfde, het is wel een flink stuk minder dan wat het eerst was voordat ik de extra ringetjes had en beter centreerde, en bijna acceptabel, maar nog steeds niet zo rustig als mijn oude bus.

Het naar rechts trekken is iets minder, maar nog steeds zwak aanwezig. Als ik een paar seconden het stuur los laat dan zweeft ie toch altijd weer naar rechts.

De trommels zijn links/rechts gewisseld. Het buitenste lager wat ik vernieuwd had heb ik nogmaals een nieuwe in gedaan en vastgezet en dan een klein tikkie terug op de borgmoer. De wielen lopen nu beide ongeveer even lang vrij op de krik. Alles is dus nu ofwel links/rechts gewisseld of vernieuwd. De velgen zeer zorgvuldig gecentreerd. Ik zou het nu echt niet meer weten wat het nog kan zijn behalve een trommel die uit balans is.

Het plan wat betreft het trillen: de trommels van de oude bus erop, en als dat ook niets brengt dan nieuwe velgen en nieuwe banden zoeken.

Wat betreft het naar rechts trekken: ik denk dat het misschien het bekrachtigde stuurhuis kan zijn. Dit is er een paar jaar geleden in gezet en heeft altijd wat lekkage gehad. Moet dus zowieso gereviseerd worden. Ik heb eens gehoord dat een stuurhuis kan gaan trekken als er van slijtage sprake is.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 21 sep 2017, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: weggedrag

Bericht door Wim »

Iets naar rechts trekken kan ook met de bolling van de weg te maken hebben .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: weggedrag

Bericht door Hanomaad »

Die is niet overal precies hetzelfde denk ik?

Ik denk nu trouwens ook aan het stuurhuis. Er is een LS2 huis in gezet wat een beetje lekt. Heeft zowieso een revisie nodig dus.
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: weggedrag

Bericht door Ben 410 »

Ik denk dat je een gegoten trommel langs de rand altijd wel wat ziet bewegen als je hem draait. Dit is de grof gegoten rand, niet de netjes rond en recht afgedraaide kant, zoals binnen en de kant waar het wiel op zit. Lijkt me niet dat een ander binnenlager(buiten schaal ook vervangen?) hier veel aan verandert. Ik zou eerder wat wielen/banden wisselen om te zien of het verschil maakt.
Trommels kunnen natuurlijk wel krom/ovaal worden.

En ja, de weg loopt altijd bol, dus loopt altijd naar rechts af.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: weggedrag

Bericht door Yoni »

Hanomaad,

Trilling ga je niet met je uitlijning oplossen.
Trekken van de wagen kan bekrachtigt stuurhuis zijn die niet in zn neutraal positie staat met zn wielen recht.
Heb je je tussen as lager al gecontroleerd en je as zelf, ik had trillen met remmen en dan bleek een verkeerd gemonteerde as te zijn...
Vierkante banden, of vervormde banden kan je met die leeftijd heel aannemelijk zijn weinig rijden en veel stilstaan is de perfecte cocktail voor vervorming van je banden eveneens met slechte schokdempers rijden.

suc6
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: weggedrag

Bericht door Hanomaad »

Goeie tips. Dank.

Een paar zaken kan ik wel zeggen.

Stuurhuis is bekrachtigd inderdaad, kan ik proberen bij te stellen.

Banden (wielen) heb ik gewisseld met mijn oude bus, die rijdt als een zonnetje. Geen verschil.

Tussenas lager weet niet of dat het kan zijn, want als ik het gas los laat is er geen verschil. En ik voel het vrij duidelijk in het stuur trillen, dus denk toch aan de voor-as.

Schokbrekers zijn amper gebruikt, wagen heeft 30k km gemaakt.

Ik heb via facebook iemand gevonden met trommels die wel zo'n rand hebben en die weinig km's gemaakt hebben, voor 100 euro kan ik ze beide overnemen. Denk dat ik dat ga proberen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten